GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:22

Nemen jullie elektrolyten bij? Dat werkt bij mij echt enorm..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:26

Ja dat wil ik ook gaan doen, hoe vaak neem je dat?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 14:31

nine1987 schreef:

Nee, wat merk jij ervan dan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:52

Nee ik heb nergens last van. Zijn het vooral ozempic gebruikers?

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:02

Ik ben Ozempic gebruiker en heb nergens last van. Maar heb net pas de 4e spuit gezet. Dus komende week ophogen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:43

nine1987 schreef:
Ik heb dit, aangezien het hier werd genoemd, vorige week met mijn dietiste besproken, maar zij vond het niet nodig.
Wat voor verschil merk je?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:50

nine1987 schreef:

Wat werkt er dan?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:10

Ik ben er wel mee begonnen nu omdat ik hier las dat sommigen zich er minder vermoeid door voelen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:22

Maar welke elektrolyten nemen jullie dan? Ors? Of iets anders? Want ik zie zoveel aanbod dat ik niet weet wat handig is. Vind alleen veel dingen vies smaken dus ik heb het liefste iets wat je door drinken heen kan doen (bijv thee of cola ofzo) en wat je in een winkel kan kopen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:38

nine1987 schreef:

Ja. Eens per week.
Ik ben begonnen met iedere dag, omdat ik me erg slap voelde. Dat hielp als een zonnetje.
Na een aantal dagen werd ik er juist weer wat ziek van, tot aan atriumfibrilaties toe. Zodra ik ze niet meer nam, was dit over.
Ik beperk de elektrolyten dus nu tot eens per week, op een slappe dag. Maar niet te vaak, want je kan er ook teveel van binnenkrijgen en veel van het spul zit toch ook al in je voeding.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:39

Ik eet iets meer zout als ik me flauw voel.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:54

Mariska_28 schreef:
nine1987 schreef:

Nee, wat merk jij ervan dan?

Veel minder vermoeid.. Werkt als een tierelier.. :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:37

Hier sinds gisteren het gevoel dat ik minder trek heb. Gisteravond had ik het idee dat ik nog wat moest eten maar geen echte maaghonger, paar flinke aardbeien gegeten en werd vanochtend prima wakker! Meestal ben ik dan erg flauw en moet ik snel gaan eten als ik savonds niks meer genomen heb.

Ben benieuwd of dit tot vrijdag zo blijft of dat het al afneemt voor ik weer moet prikken.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:28

Ik ben vandaag samen met mijn schoonzus gestart met saxenda, ben heel benieuwd! Ik ga eind juni een paar dagen naar spanje met het vliegtuig, heeft iemand ervaring met het meenemen hiervan? Of kan ik beter 5 dagen stoppen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:10

Ik denk toch dat ik te weinig eet. Ik was wel een kilo kwijt tov van vorige week (toen was ik niets afgevallen) maar ik merk dat ik sinds een paar dagen vrij weinig kan eten. Ik moet echt zorgen nu dat ik genoeg eet, want voelde me net op mijn werk zelfs niet zo lekker worden.
Even mijn draai vinden :o

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:13

@nine welke elektrolyten neem jij? En neem jij het dagelijks? Ik heb nu ORS gehaald bij het kruidvat.

@jester ik zou het zo plannen dat je net daarvoor hebt geprikt? En anders kun je 'm in een speciaal koeltasje meenemen. Mijn migraine injectie (maandelijks en kan ik echt niet overslaan) die vraag ik dan aan de cabin crew om in de koelkast te bewaren tot we gaan landen.

Succes met de Saxenda, ben heel benieuwd hoe het je bevalt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:53

Koekie73 schreef:
@nine welke elektrolyten neem jij? En neem jij het dagelijks? Ik heb nu ORS gehaald bij het kruidvat.

@jester ik zou het zo plannen dat je net daarvoor hebt geprikt? En anders kun je 'm in een speciaal koeltasje meenemen. Mijn migraine injectie (maandelijks en kan ik echt niet overslaan) die vraag ik dan aan de cabin crew om in de koelkast te bewaren tot we gaan landen.

Ja saxenda is dagelijks, anders was dat wel handig geweest. Geopend hoeft die niet in de koeling, ik vroeg me meerr af of ze het bijv bij de luchthaven uit je tas halen bijv
Ik heb er doktersvoorschrift bij of iets..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:07

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:35

Nog een tipje, ook voor proteïne.
Ik heb vandaag rond half 12 3,5 falaffel balletjes gegeten en ik zit nu nog steeds behoorlijk vol.
Wordt gemaakt van kikkererwten, dus een fijne eiwitbron.
Die ik heb zijn ongeveer zo groot als een bitterbal, maar dan platter.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:54

Jester_ schreef:
Koekie73 schreef:

Ja saxenda is dagelijks, anders was dat wel handig geweest. Geopend hoeft die niet in de koeling, ik vroeg me meerr af of ze het bijv bij de luchthaven uit je tas halen bijv
Ik heb er doktersvoorschrift bij of iets..

Ik heb pas gevlogen met pennen.
Op de heenweg alleen in koeltas gekeken, maar ik ging 2 weken en had okk andere gekoelde medicatie.
Op terugvlucht niet gekeken.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:07

Koekie ik heb nav de tip van Nine ook die van H&B gekocht. Had eigenlijk liever iets gehad wat in de supermarkt te krijgen is, maar betaalbare elektrolyten zonder toegevoegde suikers kon ik niet gevonden krijgen.

Bedankt voor de tip Polar! Ik zweer zelf bij de proteïne mousse van Ehrmann/AH huismerk. Vult ook goed, laag in vet en suiker en lactosevrij :9

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:14

Ik zag op TikTok een filmpje van een arts die uitlegde dat de medicatie veel meer deed dan alleen het hongergevoel verminderen. Met name op het gebied van insulineresistentie. Het houdt je insuline level in balans en het vermindert ‘inflammation’. Dat zijn ontstekingen toch? Dat schijnt ook weer invloed te hebben op insulineresistentie. En beide zorgen ervoor dat je vet heel makkelijk opslaat. Dus wat je eet wordt eigenlijk meteen opgeslagen als vet. Dat idee had ik vroeger altijd. Als ik al keek naar iets dan zat het er al aan, al at ik toen ook niet veel.
Bij paarden komt insulineresistentie ook voor, interessant.

Maar ja, als ik nu afbouw, komt mijn insulineresistentie dan weer terug?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:18

Insulineresistentie hangt ook weer samen met overgewicht. Daarmee kom je ook in een soort vicieuze cirkel terecht. Het is eigenlijk een soort pre-diabetes. Vetcellen, met name buikvet scheiden ontstekingscellen af die de insulinegevoeligheid verslechteren. Met minder buikvet vermindert dit proces dus.
Dus de kans blijft dat je er altijd gevoeliger voor blijft, naar een laag gewicht en gezond eetpatroon stimuleert wel de insulinegevoeligheid.

En uiteraard werkt het in op de insulinegevoeligheid. Het is ooit uitgevonden als diabetesmedicatie. Je bloedsuiker ontregelt niet door hongergevoel...
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-06-25 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:20

secricible schreef:
Insulineresistentie hangt ook weer samen met overgewicht. Daarmee kom je ook in een soort vicieuze cirkel terecht.
Dus de kans blijft dat je er altijd gevoeliger voor blijft, naar een laag gewicht en gezond eetpatroon stimuleert wel de insulinegevoeligheid.

Maar echt overgewicht had ik niet. Maar ik kwam wel al aan door te kijken naar een koekje. Ik was ook echt suikerverslaafd merk ik nu. Er was duidelijk iets met mijn insuline level niet oké. Maar echt overgewicht had ik niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:26

Het doet inderdaad veel meer dan alleen je hongergevoel verminderen. :j
Ik gebruik het dus voor pre-diabetes en ik heb op een gegeven moment, vlak voor ik met de medicatie begon, echt momenten gehad dat ik in de auto reed en er een knop om ging en mijn suiker volledig daalde.
Dat was echt gevaarlijk, je voelt je ontzettend slap, trillerig, hoofdpijn, kunt je nergens meer op concentreren, en heel erg moe.
Deze medicatie zorgt ervoor dat je die pieken en dalen niet meer hebt, in ieder geval lang niet zo extreem.
Plus dat het effect heeft, of kan hebben, op mensen met lipoedeem, waar ook nog onderzoeken naar gedaan worden in Amerika.

Ik ben echt blij dat het voor zoveel mensen zo goed werkt, dat mensen ook het besef krijgen dat ze al die tijd niet te zwak waren of te weinig zelfbeheersing hadden, in de meeste gevallen.
Gewoon dat stukje begrip, dat doet mentaal wel veel.