Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:56

Jolliegirl schreef:
Eske_B schreef:
Bedankt! Rustig aan doen is idd niet m'n sterkste punt, maar probeer het wel :+ M'n peribottle is m'n nieuwe beste vriend :')

Hahahaha , die had ik ook wel ff nodig..en plassen onder de douche, love it!!!

Hier gaat kolven ineens lekker..
Gisterenavond 10 min 80ml
Vanochtend 10 min 40 ml
En nu maar eens zien..leeg is leeg

Een warm washandje op je borsten of even warm douchen ervoor kan helpen, net als voldoende water drinken.

Dikke proficiat Eske! <3 Gelukkig geen totaalruptuur!

Succes met de keizersnede zodadelijk Marlis!

Marlis

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:19

Om 10:17 is Luca geboren d.m.v. een keizersnede. Helaas wel ook een vacuüm pomp nodig geweest dus wat last ervan waarvoor hij paracetamol heeft gekregen.
Echt een flinke jongen van 4210 gram.
Hier wel wat verklevingen en hij zat goed vast ze kregen hem niet makkelijk eruit. Maar we maken het goed.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:21

Gefeliciteerd Marlis! Goed herstel gewenst!
Gefeliciteerd Eske! Gelukkig geen totaal ruptuur! Jij ook een goed herstel!
Fijn dat borstvoeding toch iets lijkt te doen, Jolliegirl. Ik heb bij mn eerste kind 6 weken geploeterd met kolven. Mentaal ga je er aardig aan onderdoor en ik zou het ook zeker niemand aanraden. Sommige mama's zijn gewoon niet gemaakt voor borstvoeding en dat is helemaal niet erg.
Fijn dat Miranda zo'n mooi slaapritme heeft hagelslag! Hier valt de kleine rond 10 uur in slaap, tot half 3 en daarna tussen 6 en 7.
Gefeliciteerd Nienketje17 en Dennenboom!

Bij ons gaat het weer goed. We zijn alweer anderhalve week thuis van het ziekenhuis en we beginnen weer een beetje in het ritme te komen.
Vandaag alleen plakdag met krampjes. Hopelijk is dat snel over.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:46

Het kolven de hele tijd is ook echt niet "makkelijk".
Maar ik weet waarvoor ik het doe.
Wel heb in dan even muziek erbij aan en neem mijn kwartier ik tijd.
Oké... je moet 2 flesjes vasthouden.
Maar het is wel mijn kwartier niks....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:35

Hoe hou je twee flesjes vast en bedien je het appraat?
Ik moet opbouwen qua sterkte..
En vacuüm blijven ze niet zitten :')

Dus ik ben 2x bezig. Maar ik verkort nu naar 10 minuten. Zeker als het eruit spuit... Na 10 min komt er ook niets meer.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:59

Gefeliciteerd met jullie zoon Matthijs Eske! En inderdaad, rustig aan doen! Ik ben ook iemand die dat heel lastig vindt. Ook bijna een maand later is dat moeilijk, maar je lijf heeft het echt nodig om te herstellen.

Marlis gefeliciteerd met jullie zoon Luca!

Fijn dat het bij jullie weer goed gaat JitskeJeldau. Krampjes zijn niet leuk |(

Hier gaat het ook goed.
Vandaag zijn we 2 weken thuis en maandag is ze gewoon alweer 1 maand oud.
Lize groeit heel goed. Gisteren is de jeugdverpleegkundige nog een keer geweest om haar nog een keer te wegen. Ze weegt nu 2800 gram. Vorige week was ze 2510.
Zo langzamerhand zijn we ook aan het afbouwen met de kruiken en kan overdag het mutsje ook af.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:28

Bedankt voor alle felicitaties!

Lastig met het kolven zeg, sterkte ermee meiden :(:)

Fijn dat het zo goed gaat met Lize!

De kleine hier doet het ook goed. En als ik te actief ben fluit m'n lijf me wel terug :=

En gefeliciteerd Marlis! Fijn dat alles nu goed gaat.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:41

Gefeliciteerd!

Voor handsfree kolven vond ik de pumpease kolfbeha heel fijn. Is meer een soort band die je over je beha aan kan doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:59

Wij gaan vanacht weer apart slapen. Ik zit er compleet doorheen..
Manlief slaapt met baby op de kinderkamer en gaat de nacht proberen te redden...

Hartkloppingen...drukkend gevoel op mn borst...dichtgeknepen keel....
Ik voel me zo ontzettend leeg en rot... Alleen maar huilen...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:38

Alle bevallen dames; van harte gefeliciteerd!! Een goed en fijn herstel toegewenst!

Ik gebruikte een kolf beha van medela, dan heb je je handen vrij! Nu heb ik gewoon een handsfree kolf die je in een bh stopt aanzet en geen draden enz aan hebt zitten. Nog beter! Vaak alleen iets minder krachtig ;)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 04:13

Eske en Marlis, van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleintjes en een goed herstel gewenst!

Wat betreft kolven gebruikte ik voorheen een kolfbh en later de handsfree kolf van Youha.

Jolliegirl, wat rot dat je je mentaal en lichamelijk zo slecht voelt! Hopelijk lukt het je om vannacht wat op te laden. Zo niet, wees dan niet bang om aan de bel te trekken, bijvoorbeeld bij je HA of bij de POP in het ziekenhuis.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:20

Dikke proficiat Marlis <3 hopelijk een goed en vlot herstel!

Hier de medela freestyle en ik druk beide schelpen met 1 hand/arm tegen me aan en heb dan 1 hand vrij.

Jolliegirl: slaapgebrek is killing, goed dat jullie de nacht hebben afgewisseld. Eventueel eens horen bij je verloskundige voor ondersteuning?

Met dat kolven om de 3 uur trouwens al in grappige situaties gekomen die ik eerder nooit van mezelf verwacht had (gaf flesvoeding bij mijn eerste zoontje) bij een daguitstap kolven op een volle trein bv, of op vakantie in het zwembad in centerparcs :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:55

Wij zijn alweer effe thuis. Hadden vanmorgen groen licht. Luca nog wel heel misselijk en veel spugen. Met mij gaat het prima.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:40

Meelezende zwangere meldt zich (ik zit net een beetje tussen dit en het volgende topic in qua uitgerekende datum). Maar wil jullie deze tip niet onthouden:

https://www.borstkolfwinkel.nl/handsfree-kolfcups.html
Dit zijn universele kolf cups die je op je eigen kolf kan aansluiten. Je moet dan wel de uiteinden van je slangetje knippen, maar ze hebben ook van alle merken extra slangetjes te koop dus die kan je ook meebestellen. Ik vond het een enorme verademing om mijn handen vrij te hebben tijdens het kolven. Heb overal gekolfd bij mijn eerste kindje, zelfs achter het stuur ;-)

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:54

Stille meelezers meldt zich even, sinds de geboorte van mijn dochtertje vorig jaar lees ik graag mee met de zwangerschapstopics.

Allereerst gefeliciteerd aan alle nieuwbakken moeders en succes aan allen die nog een bevalling in het vooruitzicht hebben :).

Ik breek even in omdat ik iets las over kolven achter het stuur. Ik dacht dat ook te kunnen doen met mijn handsfree kolf, het leek mij een nuttige tijdsbesteding. Tot de lactatiekundige mij erop wees dat je tijdens het kolven oxytocine aanmaakt, waardoor je slaperig kunt worden. Mocht je bij een ongeluk betrokken raken, wees je ervan bewust dat je verzekering moeilijk kan doen.

En nu kruip ik weer onder mijn meeleessteen :).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:38

Heftig Jolliegirl, hopelijk helpt het een beetje!

De kleine hier besloot op avond 2 dat de wieg verschrikkelijk is en wilde alleen maar op ons liggen, maar we vielen steeds bijna in slaap en ik lag helemaal te rillen van vermoeidheid en fysieke herstel. Uiteindelijk heeft m'n man doorgepakt met vasthouden en kon ik nog wat slapen, overdag ook. Ben benieuwd naar vannacht :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:20

Konden jullie niet inbakeren en wegleggen Eske?
Hier werkte dat goed. Want zelf eraan onderdoor gaan is ook weinig optie eigenlijk.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:51

Gefeliciteerd mylittlejoy! Fijn dat het zo goed gaat met Renze.

Jolliegirl jij ook gefeliciteerd! Fijn om te horen dat het zo goed is gegaan en dat je er positief op terugkijkt. En knap dat je doorgaat met kolven! Wel rot dat de nachten zo slecht gaan...

@hagelslag beterschap voor je vriend! En goed om te horen dat Miranda het zo goed doet. Respect hoor voor fulltime kolven.

@Dennenboom jij ook gefeliciteerd! Hopelijk went je middelste dochter snel.

@Nienketje17 pff wat een verhaal zeg. Blijf er inderdaad goed over praten. En gefeliciteerd natuurlijk!

@Roulette_ wat leuk die mini babyshower! Geniet van je verlof :)

@Eske gefeliciteerd! Schrikken zeg dat je nog naar het ziekenhuis moest, maar gelukkig viel het mee.

@Marlis gefeliciteerd! Rot dat je zwangerschapsvergiftiging had gekregen...

@S_imonee wat fijn dat Lize zo goed aankomt en het mutsje afgebouwd kan worden!

@GJ9 bedankt voor de tip!

Hier is Mila nu 4,5 week en beginnen we elkaar beter te leren kennen. Toen mijn vriend 1,5 week geleden weer ging werken vond ik het wel echt pittig. Heel de dag met zo'n baby alleen thuis voelde echt ontzettend eenzaam en ik had ook het idee dat ik niets kon doen, was echt borstvoeding geven, verschonen, rechtop houden ivm teruggeven, rondje wandelen en repeat. Dat gaat nu beter gelukkig.
Wat slapen betreft: overdag slaapt ze top, 's nachts was het verschrikkelijk. In d'r cosleeper sliep ze niet, op het aankleedkussen tussen ons in ook niet... Alleen als ze op mij of mijn vriend ligt. Is in het begin heel eng, maar je wordt er handig in. Sinds 4 nachten slaapt ze begin van de avond op het aankleedkussen, midden in de nacht op mij en dan nog een ronde op het aankleedkussen. Hopelijk gaat die middelste ronde ook snel naar het aankleedkussen, ik mis op m'n zij slapen midden in de nacht ;) En dan hopelijk uitbouwen naar de cosleeper.

@Eske ik zorg ervoor dat ik een trui aan heb (voor de warmte) en heb 2 kussens zodat ik niet plat lig. Dan ligt Mila op d'r rug op m'n borst en het dekbed tot m'n middel zodat ze daar niet onder kan komen. Die manier heeft ervoor gezorgd dat we in ieder geval de afgelopen 3,5 week hebben kunnen slapen. Inbakeren hielp hier niets, daar werd ze boos van :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:04

Dat lijkt me idd heel eng...slapen met je baby. De vrouw schijnt het prima te kunnen ivm se borsten waar de baby tussen ligt. Mannen word het afgeraden.

Maar ik durf het niet aan...helaas.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:05

Inbakeren raad de kraamzorg nu nog af ivm hongersignalen, maar we hebben wat tips gekregen. Dus we gaan het zien :=

Snap dat Mila dan in bed neemt. Wij hebben ook instructies hoe het relatief veilig kan, maar mag echt alleen als niks anders werkt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 19:08

Nja inbakeren.. ze gaat lichtjes in een dekentje.

Hongersignalen zijn hier heel duidelijk... gemurmel...
Snachts zie je de overige signalen niet als je slaapt. Dus ben van mening dat het inwikkelen prima kan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 01:31

Martin heeft altijd bij ons geslapen en komt nu in de vroege ochtend nog steeds naar ons/bij ons.... Sander slaapt ook bij ons op bed.... Co-slepper is drama, tegen mama slaapt het fijnst.... Dus dan gaan we daar in mee.

De kraamzorg zei ook; iedereen weet dat het niet veilig is, maar uiteindelijk gaat (bijna) iedereen toch ook overstag, kunnen we beter leren hoe je het zo veilig mogelijk kan doen, dan alleen maar vingertje wijzen en roepen; "mag niet". Vaak als ze smorgens kwam, lag Sander tegen me aan op bed, dus ja, kan er wel over gaan liegen, maar had geen nut.... :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:10

Bedankt voor jullie lieve woorden allemaal.
Het komt allemaal wel goed... Dit is een leerproces.. we begrijpen baby gewoon nog niet altijd even goed.

Vanacht is goed gegaan, manlief heeft de hele nacht doorgeslapen op de kinderkamer en ik heb de kleine op de slaapkamer meegenomen. En dat ging goed.
Ze had onwijs behoefte aan huid op huid contact..ze wilde alleen maar mama en kroelen.

Uiteindelijk is ze om 2300 gaan slapen... Om 0200 een flesje en om 5 uur een flesje.
Daarna keurig wakker om half 8.

Ik ben zo trots op mezelf..
Ze had darmkrampjes gisterenavond..en ik was er overstuur van... Ik begon zelfs te zeggen dat ik een slechte moeder was...en dat ik haar niet kon helpen.. dat schoot mijn man ook even verkeerd qua emotie...

Dus ik ben zo trots dat ik geluisterd heb naar baby en mijn gevoel, ze wilde gewoon veiligheid en bij mij zijn en dat heb ik haar geboden.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 16:14

iirrssjjee schreef:
Martin heeft altijd bij ons geslapen en komt nu in de vroege ochtend nog steeds naar ons/bij ons.... Sander slaapt ook bij ons op bed.... Co-slepper is drama, tegen mama slaapt het fijnst.... Dus dan gaan we daar in mee.

De kraamzorg zei ook; iedereen weet dat het niet veilig is, maar uiteindelijk gaat (bijna) iedereen toch ook overstag, kunnen we beter leren hoe je het zo veilig mogelijk kan doen, dan alleen maar vingertje wijzen en roepen; "mag niet". Vaak als ze smorgens kwam, lag Sander tegen me aan op bed, dus ja, kan er wel over gaan liegen, maar had geen nut.... :+

Onze kraamverzorgster zei inderdaad ook: er is geen manier dat het veilig kan maar ik weet ook dat jullie er alles aan doen dat jullie kinderen niks overkomt dus ik ga jullie ook echt niet corrigeren. Overigens lees ik wel eens over technieken (iets met arm boven je kind en knieën gebogen en dan op je zij dacht ik) waarbij het veilig zou moeten zijn. Dat je dan een soort van all you can eat bar bent maar dat heb ik alleen van andere moeders en niet van zorgverleners. Dus waar daarvan de waarheid zit geen idee.

Hier ook een dame die veel bij ons wil zijn. Vaak ligt ze wel een blokje alleen maar voor de rest is het mama mama mama. Dat is oké. Ik heb niet mega veel slaap nodig en kan haar best veel in de gaten houden als ze bij me ligt. Zo maakt ze ook meer uurtjes en wilt ze niet te snel haar volgende voeding. Vanwege de reflux is het lastig om goed te voeden. Timing en hoeveelheid zijn essentieel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:29

Wat fijn dat je een goede nacht hebt gehad Jolliegirl!

We hebben de baby nu bijna de hele dag bij ons. Vannacht ging hij na de voeding om 11u in z'n eigen bedje en heb ik tussen de voedingen door wat slaap kunnen pakken. Hij krijgt nu vaak na de voeding een speentje omdat hij graag wil blijven zuigen, maar dat vinden m'n tepels niet zo'n feest :+ Speentje helpt om hem dan lekker in slaap te sussen.