Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:16

Ik had wel een bevestigingsmail gisteren, startnummer halen we op.

Het was heerlijk buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echt lekker gelopen ook, interval 4 minuten 5 min/km, 2 minuten 7min/km. Totaal 6 kilometer. Langzaam lopen kon ik de spierpijn goed voelen :') geen zware krachttraining meer voor zondag.

Nu aan het werk, vanmiddag deadline biedingen voor mijn huis, spannend :=

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:35

Lekker hoor @Gaucho! Zag op FB dat je mooie biedingen binnen had. Heel fijn! Dat komt dus helemaal goed. Hopelijk is die stress periode snel voorbij... Foto's zien er heerlijk uit!

Hier net even nieuwe trailschoenen gescoord bij Decathlon. Heb al eerder Decathlon trailschoenen gehad en dat waren de fijnste die ik gehad heb. Dus ik ga het gewoon weer proberen :j

Afbeelding

Van het weekend maar lekker even het duin/bos in dan maar :)

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:10

Komt er nog een afscheidsrun in noord Holland Gaucho voordat definitief je hardloopschoenen op de hei in Apeldoorn zal aan al trekken? Hopelijk ga je de polder niet al te erg missen!

Ik ga ook het weekend op pad bos/hei of strand, kijk er echt naar uit!

Mooie schoenen Musli, ga nu opletten of ik je tegen kom en herken aan deze mooie trail gympen! ;)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:11

BB80 schreef:
Komt er nog een afscheidsrun in noord Holland Gaucho voordat definitief je hardloopschoenen op de hei in Apeldoorn zal aan al trekken? Hopelijk ga je de polder niet al te erg missen!

Ik ga ook het weekend op pad bos/hei of strand, kijk er echt naar uit!

Mooie schoenen Musli, ga nu opletten of ik je tegen kom en herken aan deze mooie trail gympen! ;)

We kunnen altijd eens afspreken om samen een rondje te doen hoor :) aankomende zondag ben ik van plan even het Heemskerkerduin in te gaan. Waar in NH bevind jij je ongeveer?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:24

Oh ik sluit ook graag nog een keer in Noord-Holland aan. Komend weekend niet ivm trail in Leersum , maar bijvoorbeeld weekend van 1 april is wel een goede optie.

BB80

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:36

Leuk! Heemskerk is 30 minuten rijden voor mij, Heiloo, Alkmaar, Bergen en Schoorl ook ongeveer.
Twiske is ongeveer 15/20 minuten, maar is niet mijn favo omgeving in mijn up.
Ga nu lekker even na mijn thuiswerken dag, heb het gevoel veel schade in te moeten halen na een weekje even niet.

Wie gaat er nog meer genieten van dit donderdag weertje?

Aanhakers in NH altijd welkom Gaucho! :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 17:43

Hier staat na het werk een intervaltraining op de planning.

Blij als ik straks mag. Met dit weer opgehokt zitten is helemaal niks :n

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:02

Mooie foto's gaucho!

Nieuwe schoenen is altijd leuk Musli :D

Ik dacht vandaag weer een rondje te maken, kan wel weer dacht ik. Het mooie weer nodigt ook wel erg uit tot lopen! Helaas ging het nog niet lekker, direct stekende pijn in mijn longen en hartslag deed ook raar. Verstandig geweest en gestopt, want ik heb inmiddels wel geleerd dat eigenwijs zijn in zulke gevallen voor alleen maar meer problemen zorgt. Dus na 20 minuten was ik weer thuis -O- Zo maar een extra rondje wandelen met de hond...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:04

Rustig aan Kylan!

Ik heb een rondje gefietst en gewandeld.

Mijn startnummer is binnen, de zenuwen gaan beginnen.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 18:29

Balen Kylan!

SV, fijn dat het nr binnen is.
Ze voorspellen iig heerlijk loopweer komend weekend

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:33

Lopen jullie hetzelfde evenement Gaucho en SV, alleen op zat en zon dus andere km’s?
Wat leuk en vast een happening!

Wat maakt jou zenuwachtig SV? Met zoveel routine en km’s op de teller is er niks om je zorgen te maken toch?
Zie 9.00 starttijd, mooi op tijd en 50 km respect hoor!

Benieuwd naar jullie weekend!

Hoop dat je kon ontsnappen Dilan, snap je gevoel!

En Kylan vervelend joh, verstandig dat je bent gestopt en naar je lichaam hebt geluisterd. Ik ging voor een klein 3e rondje deze week, zodat ik in het weekend ook nog kan.

Zijn er mensen die meerdere dagen achter elkaar lopen en merken jullie voor of nadelen hieraan?

Afbeelding

#goedzonnetje

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:53

Zelfde evenement inderdaad, maar ik waag me nog niet aan 50 km :D Dus de 20 op de zondag.

Ik doe wel eens een kort herstelloopje na een training de dag er voor, maar ik doe ook 1 a 2 keer per week krachttraining en daar heb ik echt wel wat herstel tijd van nodig. Meestal probeer ik af te wisselen met wandelen, dat is wat rustiger voor mijn lijf, maar houd mijn conditie wel lekker op pijl.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:29

BB80 ik loop regelmatig een paar dagen achter elkaar. Soms 4 of 5 dagen.
Als je goed oplet dat je de zwaarte van de trainingen afwisselt vind ik het erg fijn. Nadeel is dus als je te zwaar traint, je niet vooruit gaat en te moe wordt tijdens het lopen.

Zenuwen heb ik altijd wel een beetje. Ik heb snel last van mijn darmen dus ben altijd bang dat dat dan weer opspeelt.
Toch een beetje bang dat je een slechte dag hebt en dan is 50km tegen jezelf vechten errug lang!
Ik kan me van tevoren druk maken over of ik wel de goede kleding aanheb, of ik qua eten en drinken genoeg mee ga nemen, of ik ergens achter een struik kan duiken om te plassen enz, enz.
Als ik maar eenmaal gestart ben, dan is het vaak goed.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 20:46

Bb80, mooie foto :j
Ik loop nu 3x per week, dus zit altijd wel een dag tussen. Wil naar 4x per week,dus dan zal ik wel dagen achter elkaar moeten lopen. Maar dat zal dan bvb een lange duurloop en korte, rustige loop zijn. Herstelloop wil ik het niet noemen met die debiele hartslag van mij :+

SV, ik snap je zenuwen wel. Had dat voor langere afstanden ook.
En ik ga er vanuit dat ik dit voor de marathon sowieso ga hebben. Want zo'n afstand heb ik überhaupt nog nooit gelopen, dus ik weet ook niet wat me te wachten staat.

Afijn, eerst maar eens heel blijven tot het schema begint. Als ik daar al mee kan beginnen, ben ik al verder dan mijn eerste poging tot marathon :')

Vanmiddag heerlijk in t-shirt een intervaltraining gedaan.
10 minuten inlopen op ongeveer 7:20 min/km
Dan 8x 200m tempo (werd gemiddeld 4:51 min/km) en 100m wandelen
10 minuten uitlopen op 7:00 min/km

Ben er heel tevreden mee. Kreeg zelfs mijn hartslag terug naar het geel bij de laatste paar minuten uitlopen. :)
En dat is een hele kunst voor mij :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:50

Klinkt als een fijne training @Dilan. Ook mooi dat je hartslag weer terug in het geel was bij het uitlopen. Zou voor mij ook een kunst zijn denk ik zomaar.

Ik heb net even de 1.6km afgelegd, rustig tempo, want ik ga zodirect een uurtje kickboksen. Was met 9:30 minuut weer binnen +:)+

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:56

Oh echt SV? Dat had ik echt niet verwacht joh...
Dacht dat die gedachtes alleen bij onervaren lopers voorkwamen, het zou mij ervan weerhouden om in te schrijven en deel te nemen.

Ben je van te voren ook bewust van je eten, meer khd etc? Eerder schreef je dat je daar niet heel erg mee bezig was maar die 50 km zorgt bijna wel dat je wel moet toch?
Gaat je vriend ook mee? Of een loop je helemaal alleen?

20 km vind ik ook heel ver en mega knap hoor Gaucho, ik doe het je niet na! +:)+

Dank je Dilan, dat is ook mij reden van 2 dagen achter elkaar. Wil ook graag naar 4 of 5x hardlopen.
Wanneer begint jouw schema?
Leuke interval, ik schrijf hem op! Het ziet er pittig uit kort en snel 200/100 klinkt als een intensieve loop. Knap dat je binnen de 100 meter hersteld!
Ik was ook in mijn T-shirt maar in de schaduw en wind tegen op de terugweg vond ik het toch wel wat overmoedig _/-\o_
Goede reden om vooral door te rennen!

Kreeg nog een “goed zo wijffie” naar mijn hoofd..#joe #bedankt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 21:08

Musli, succes met kickboksen :D

BB80, ik wil in mei beginnen met de voorbereiding. Dan heb ik 5 maanden de tijd voor de voorbereiding. :)

Wat betreft herstel: met wandelen lukt me dat vrij snel. Als ik blijf dribbelen heb ik er meer moeite mee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:37

Bb80 ik doe niks aan speciale voorbereiding qua eten, daar ben ik denk ik te nuchter voor. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg vind ik. Het enige is dat het een beetje een traditie wordt om de avond voor een marathon/ultra friet te eten. Daar ga ik meestal wel goed op. Dus wat dat betreft wel veel koolhydraten en weinig vezels.
Mijn vriend gaat mee, maar die klooit nog wat met een blessure. Hij zegt dat hij tot 30 km gaat lopen, maar hij kan ook zo gek zijn om hem helemaal te doen. Verder lopen we samen met een man van insta die ik volg en een keertje ben tegengekomen. Die gaat wel voor de hele afstand dus dat is fijn. Dan kun je elkaar helpen onderweg.

Vijf maanden tijd om voor te bereiden zou genoeg moeten zijn Dilan. Ik hoop echt voor je dat blessures nu geen roet in het eten gaan gooien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 21:55

Ik hoop het ook. Maar ben er nu ook wat alerter op. Ga ook niet meer doorlopen met pijn in mijn knie, maar nu gewoon meteen fysio als ik last krijg.

Wel fijn dat je samen kunt lopen :j

Bij mij was het de dag voor een halve marathon of lange obstacle run altijd pannekoeken :D

Ik let dan wel weer wat specifieker op mijn eten, omdat ik best wel last kan hebben als ik dat niet doe.
Eet ook geen vlees/vis en vrijwel geen dierlijke zuivel of ei.
Uit gemak neem ik dan wel eens een eiwitreep oid. Maar de hoeveelheid eiwitten die vaak in voedingsschema's staan, haal ik bij lange na niet.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:01

De 10EM bij de Zandvoort Circuit Run start om +/- 12:00u. Dat is toch geen tijd jongens >;) dat is lunchtijd.. Doe dan 10u, of 14u. Maar 12u? O:)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:28

@Gaucho: wauw prachtige fotos! hoe combineer je kracht in de week met lopen trouwens? Neem je rust achteraf of loop je door de spierpijn heen?

@SV: Meerdere dagen achter elkaar lopen lijkt mij wel erg fijn eigelijk. Hoe bouw je dat het beste op? Nu merk ik dat die rustdagen wel echt nodig zijn voor mn pezen.

Dilan: Fijne training. Hoe hou je trouwens je pace zo precies bij? ik merk dat ik zelf erg schommel, kijk je gewoon vaak op je horloge of?

Musli: leuk die challenge om elke dag iets te doen! Wat is er mis trouwens met 1200? :p

Ik zit zelf hier helaas nog steeds stil. Voel de heup nog steeds, kon er Dinsdag niet goed op lopen zelfs.
Nu iets beter iig, ga morgen wandelen om het in beweging te houden zonder dat het zware inpact is.
Goed nieuws tho, ik kom misschien in aanmerking voor een sportprogramma via de huisarts bij een gymn hier! Dan krijg je persoonlijke begeleiding met training en voeding.
Ik val net op het randje qua overgewicht om ervoor in aanmerking te komen, maar omdat ik zo lang sedentair ben geweest kan het waarschijnlijk wel via de verzekering! *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:09

Kiwi eerst beginnen met twee dagen achter elkaar. Bijvoorbeeld dag 1 wat langere tempoloop, dag 2 korte herstelloop (rustig tempo dus).
Later uitbouwen naar drie dagen. Bijvoorbeeld dag 1 tempoloop op de weg, dag 2 korte herstelloop, dag 3 wat langere trail.
Of dag 1 korte loop op de weg, dag 2 intervallen, dag 3 lange trail, dag 4 korte herstelloop.
Er zijn allerlei trainingen te bedenken, maar afwisseling is denk ik het toverwoord.
Maarrr als je een beginnend hardloper bent zou ik het nog niet aanraden, ivm de belasting.

Kracht doe ik zelf op maandag, ongeveer 40 minuten. Spierpijn heb ik maar zelden, dus dinsdag kan ik gewoon hardlopen.

Tof dat je misschien mee kunt doen met dat programma!

Musli onhandige tijd inderdaad.
Was ook bij de ISU vorig jaar. Starttijd 11.30.. voor een 55km ultra. Ik had liever 8 of 9 uur in de ochtend gehad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 08:40

Musli, dat is idd geen fijne tijd om te starten.

Kiwi, mijn snelheid is niet heel stabiel hoor. Ik kijk wel op mijn horloge, maar let vooral op mijn ademhaling en looptechniek. De ene interval was bvb 4:30 min/km, de andere net onder de 5:00 min/km

Fijn als je aan zo'n programma mee mag doen :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:39

Ik zou ook echt niet blij zijn met 12.00 :')

Squatten met 40 kilo op mijn schouders krijg ik wel spierpijn van :D moet ook wel een beetje als je spieren wil opbouwen. Ik weet inmiddels dat 48 uur na inspanning de spierpijn het meest is. Dag erna kan ik dus prima een loopje doen, ik neem wel ruim de tijd voor een warming up. Vandaag voelde ik mijn spieren al toen ik wakker werd, dus het wordt vandaag lekker wandelen. Op zich is bewegen juist goed om afvalstoffen af te voeren, alleen overbelasten is niet handig.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 10:24

Na pittige krachttraining had ik ook altijd wel spierpijn.
Bij de oefeningen die ik nu van de fysio mee heb gekregen valt het mee. Is vrijwel allemaal met eigen lichaamsgewicht.

Had in het begin wel flink spierpijn, nu valt het mee. Voel ze wel, maar kan er een loopje mee doen, de dag erna.

Vind er alleen geen drol aan, dus ik draai 2x per week mijn 'verplichte' programma af en vind het dan wel weer mooi geweest :+