Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:27

Pandora2 schreef:
De EU was gewoon te laat met bestellen en de volumes zijn niet bindend :+
https://www.hln.be/buitenland/astrazene ... ~a34249b2/

De echte waarheid zullen we als buitenstaander nooit kennen denk ik :P

Hoe het ook in elkaar zit, als een vaccin ontwikkelen wordt gesubsidieerd met zoveel geld vanuit de EU, dan is er sprake van buitengewoon onbehoorlijk gedrag als dan die vaccins buiten de EU verkocht zouden zijn. Iedere Jan Kukel kan bedenken voort wat hoort wat→ ook in het zakenleven!
En al die flauwekul over contracten die niet goed zouden zijn opgesteld, en formuleringen die niet accuraat genoeg zouden zijn daar veeg ik mijn Nederlandse bibs die zich op een Franse WC bevindt mee af! Schande vind ik het als dit waar zou zijn.
Kijk als ze tekort hebben omdat de eerste lichting naar de UK is gegaan, dat vind ik gewoon normaal want de nood was daar super hoog. Maar als de vaccins buiten de EU zijn beland, vind ik het grote schande voor een bedrijf dat zich voor mij gelijk daarmee onder de farmaceutische maffia schaart en dus onbetrouwbaar is gebleken.

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:30

de UK is ook buiten de EU tegenwoordig Pien ;)

En verder, volledig met je eens. Behalve dat ik vind dat je als bedrijf ook niet aan de UK kan leveren als je vervolgens niet aan de EU kan leveren. Dan heb je ergens een fout gemaakt in je contracten.
Als ik 100 kippen per dag kan leveren, kan ik er niet 200 per dag verkopen, zo werkt het niet. Ook niet als dat 100 kippen aan de EU zijn en 100 kippen aan de UK.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:34

"Nee hoor het gaat echt niet om geld"
Kostprijsleveringen
Blablabla :+

Als de vraag groter is dan het aanbod krijg je altijd zulke praktijken
En mensen die geloven dat de pharma het goed met ons menen door snel dat vaccin te ontwikkelen en zo goed als gratis aan te bieden forget it ..it's all about the money :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:37

secricible schreef:
de UK is ook buiten de EU tegenwoordig Pien ;)

En verder, volledig met je eens. Behalve dat ik vind dat je als bedrijf ook niet aan de UK kan leveren als je vervolgens niet aan de EU kan leveren. Dan heb je ergens een fout gemaakt in je contracten.
Als ik 100 kippen per dag kan leveren, kan ik er niet 200 per dag verkopen, zo werkt het niet. Ook niet als dat 100 kippen aan de EU zijn en 100 kippen aan de UK.

Klopt maar UK bevindt zich wel in Europa en vandaar mijn opmerking.

Besita klopt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:38

Maar wijlie hebben gewoon te laat besteld. Daar kan AstraZeneca ook niks aan doen. O:)

Voor wat hoort wat, is een zeer nobel principe maar big pharma heeft nu eenmaal zijn eigen spelregels.
Wij krijgen heus onze vaccins wel. Maar misschien niet nu meteen de volle sloef. No big deal, toch.

:')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:40

Pandora2 schreef:
Maar wijlie hebben gewoon te laat besteld. Daar kan AstraZeneca ook niks aan doen. O:)

Voor wat hoort wat, is een zeer nobel principe maar big pharma heeft nu eenmaal zijn eigen spelregels.
Wij krijgen heus onze vaccins wel. Maar misschien niet nu meteen de volle sloef. No big deal, toch.

Nee
Als er meerdere op de markt zijn inderdaad en de vraag daalt
Dan gaan ze de goedkoper betalende klanten alsnog leveren

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:42

Pandora2 schreef:

That's what they say. En no big deal zou ik ook niet willen zeggen.
Wat er nu gebeurt is dat AZ zegt "hey, geef ons een paar miljoen, bouwen wij een mooi kippenhok met een tof kippenras en dan krijgen jullie ze ook nog goedkoper!". en een tijdje later "hey, geef ons nog eens een paar miljoen, zorgen wij dat we voldoende kippen voor jullie klaar hebben staan als jullie ze willen!"
Om vervolgens te zeggen "die kippen? jaaa, neee... zoveel kunnen we er aan jullie niet leveren, die hebben we al aan Engeland gegeven, sorry, die betaalde wat meer per kip nu. Helaas pindakaas. Zullie zeiden eerder dat ze ze wilden hebben."
Zo werkt het natuurlijk niet, dus ik ga er vanuit dat de EU ook even flink aan de slag gaat met AZ nu. Vooral omdat alle individuele contracten destijds door de EU teruggefloten zijn, want dat moest allemaal gezamenlijk. Beter heb je het dan ook nu op orde. En dat die idioten die deze contracten hebben opgesteld een schop onder hun hol en een ontslag krijgen. Om maar even in Rob de Geus termen te spreken: manmanman...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:50

blijkbaar was mijn veronderstelling dat er intramuraal geen onderscheid gemaakt werd in leeftijd en dat die mensen gewoon tegelijk geprikt moeten worden met de bewoners onder de SO (maar wel door eigen HA) toch niet zo gek.

Citaat:
Gaan de oudsten in verpleeghuizen voor bij het vaccineren?
Er is onduidelijkheid over de volgorde waarin bewoners van verpleeghuizen worden gevaccineerd. Het ministerie van Volksgezondheid zegt nadrukkelijk dat er in de instellingen geen onderscheid wordt gemaakt naar leeftijd. "Dat gebeurt alleen bij thuiswonenden", meldt het ministerie.

Maar huisartsenvereniging LHV zegt dat er wel degelijk een indeling naar leeftijd is afgesproken. Ook individuele huisartsen, zorginstellingen en branchevereniging Actiz bevestigen dit.

bron: liveblog NOS

Maar blijkbaar zit er ergens toch een flinke onduidelijkheid in de communicatie daar. Hopelijk trekken ze die zsm recht en worden gewoon alle intramurale bewoners tegelijkertijd geprikt, door hun eigen behandelaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:00

Wel zuur voor de bewoners dat er nog heel lang niks versoepeld kan worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:04

als ze die miscommunicatie recht trekken zou dat dus mee moeten vallen, dan kan de hele boel in 1x gevaccineerd worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:08

Pandora2 schreef:

Big Pharma heeft als prio 1 de aandeelhouders en niet het welzijn van mensen. Pfizer loopt ook al zo te draaikonten met "we hebben afgesproken X doses te leveren, dus 1 meer per flesje = minder flesjes leveren". Dat is geld voorop zetten ipv dit zo snel mogelijk helpen oplossen. Vaccin is er en kosten zijn al betaald, dus nu is het cashen over een zo lang mogelijke periode. Van mij mag de boel genationaliseerd worden, CEO gevang in wegens samenzwering oid en dat er eens in het belang van mensen gewerkt wordt daar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:10

secricible schreef:
That's what they say. En no big deal zou ik ook niet willen zeggen.
Wat er nu gebeurt is dat AZ zegt "hey, geef ons een paar miljoen, bouwen wij een mooi kippenhok met een tof kippenras en dan krijgen jullie ze ook nog goedkoper!". en een tijdje later "hey, geef ons nog eens een paar miljoen, zorgen wij dat we voldoende kippen voor jullie klaar hebben staan als jullie ze willen!"
Om vervolgens te zeggen "die kippen? jaaa, neee... zoveel kunnen we er aan jullie niet leveren, die hebben we al aan Engeland gegeven, sorry, die betaalde wat meer per kip nu. Helaas pindakaas. Zullie zeiden eerder dat ze ze wilden hebben."
Zo werkt het natuurlijk niet, dus ik ga er vanuit dat de EU ook even flink aan de slag gaat met AZ nu. Vooral omdat alle individuele contracten destijds door de EU teruggefloten zijn, want dat moest allemaal gezamenlijk. Beter heb je het dan ook nu op orde. En dat die idioten die deze contracten hebben opgesteld een schop onder hun hol en een ontslag krijgen. Om maar even in Rob de Geus termen te spreken: manmanman...

Het oorspronkelijke idee was, dacht ik, produceren aan kostprijs zodat elk land ter wereld vaccins kon inkopen. Ook de allerarmsten.

Dat de EU aan de slag gaat met AZ durf ik sterk te betwijfelen. Big pharma is doorspekt van banden met de politiek op het allerhoogste niveau.
Dus of er achter de schermen ook zoveel tamtam gemaakt zal worden als wat er in de media verschijnt, zou mij bijzonder sterk verbazen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:23

Gewoon schandalig. Az speelt zo doodleuk met mensenlevens. _-:( en de moeten veel landen het hele entschema weer omgooien. -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:30

AZ heeft zich verbonden aan Oxford University, die hebben het vaccin ontwikkeld en AZ kon het maken en in grote hoeveelheden leveren, tegen kostprijs . Nu schermen ze met het feit de UK drie maanden eerder getekend heeft dus wel geleverd krijgt. Dan moet je geen beloftes doen .
Laten Pfizer, Moderna en AZ de formule vrijgeven zodat er volop voorraad is, maar dat doen ze niet.
En alle tegenwerking van de fabrikanten komt straks, mocht het zo zijn dat je elk jaar een prik moet halen, als een sneeuwbal weer terug. Want waar bestellen landen dan wel hun vaccin? Juist bij diegene die levert en meewerkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:59

Het zou me niets verbazen als ze naar Rusland zijn. Eerder hadden ze al aangegeven evtl met Rusland te willen samenwerken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:57

Pandora2 schreef:
De EU was gewoon te laat met bestellen en de volumes zijn niet bindend :+
https://www.hln.be/buitenland/astrazene ... ~a34249b2/

De echte waarheid zullen we als buitenstaander nooit kennen denk ik :P

Lijkt mij dat de echte waarheid is dat iemand heeft zitten slapen tijdens het opstellen van dat contract en AZ gewoon aan een hogere bieder heeft geleverd.
Wat logisch is, maar dat contract had dus beter opgesteld moeten worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:06

Sizzle schreef:
Het zou me niets verbazen als ze naar Rusland zijn. Eerder hadden ze al aangegeven evtl met Rusland te willen samenwerken.

:=
De AstraSputnik ? Zoiets ? :')

Zitten slapen tijdens het opstellen van de contracten ? Nee hoor, that's the way dat contracten met de pharmagiganten worden opgesteld.
Zou mij verbaasd hebben moest het net nu anders gegaan zijn :P

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:08

tamary schreef:
Big Pharma heeft als prio 1 de aandeelhouders en niet het welzijn van mensen. Pfizer loopt ook al zo te draaikonten met "we hebben afgesproken X doses te leveren, dus 1 meer per flesje = minder flesjes leveren". Dat is geld voorop zetten ipv dit zo snel mogelijk helpen oplossen. Vaccin is er en kosten zijn al betaald, dus nu is het cashen over een zo lang mogelijke periode. Van mij mag de boel genationaliseerd worden, CEO gevang in wegens samenzwering oid en dat er eens in het belang van mensen gewerkt wordt daar.

Het toont maar weer eens aan hoe moreel failiiet het neo liberalisme is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:11

verootjoo schreef:

Kijk en dit vind ik haast nog erger als wat die mensen doen. Het is niet logisch als jij zoveel geld krijgt om een vaccin te maken, en nog eens extra erbij, dat je dan die gever de rug toe keert en het bv aan Rusland gaat verkopen.
Dan ben je gewoon een dief en zeer onbetrouwbaar waar bij mij de term farmacie maffia hoort.
Kijk dat die mensen het contract beter hadden moeten opstellen dat is evident. MAAR er bestaat ook zoiets als fatsoen hoor. Ook in het zakenleven. Laten we vooral dit soort misselijke praktijken niet normaal vinden, want dat is het niet.

Ik geloof dat ik las dat Frankrijk zelf het vaccin wil gaan produceren voor de EU, maar ik weet niet om welk vaccin het gaat. Dat lijkt me heel verstandig dat overheden meer en meer de medicijnen farmacie buiten spel gaan zetten en dat op dit soort zaken gewoon lik op stuk beleid komt.
Jij levert aan Rusland? → voilà, je hoeft nooit meer aan de EU te leveren. Maar die luxe kan p as genomen worden als de afhankelijkheid van dit soort malafide bedrijven verdwenen is.

Citaat:
+:)+ Dit dus en laten we het vooral niet een normale gang van zaken vinden, maar laten we in ieder geval in gedachte deze praktijken verwerpen. Want ik word er echt onpasselijk van :r

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:18

Mensen zoals de directeur van AZ hebben zo een totaal andere moraal dat ze gewoon echt niet begrijpen wat hun fout doen. Juridisch klopt het allemaal verder kijken ze niet. Hun moraal staat zo ver van wat echt moreel is af.

https://nos.nl/artikel/2366185-astrazen ... lopen.html

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:22

Loretta schreef:
Mensen zoals de directeur van AZ hebben zo een totaal andere moraal dat ze gewoon echt niet begrijpen wat hun fout doen. Juridisch klopt het allemaal verder kijken ze niet. Hun moraal staat zo ver van wat echt moreel is af.

https://nos.nl/artikel/2366185-astrazen ... lopen.html

dit las ik ook net ja. Schandalig. Ik hoop echt dat de EU hier flinke sancties op kan leggen, maar het zal allemaal wel bar tegenvallen. Oh, ik kan me daar zo druk over maken he. Je zou denken dat een bedrijf als AZ zelf ook baat heeft bij een maatschappij die weer open kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:25

pien_2010 schreef:
verootjoo schreef:

Kijk en dit vind ik haast nog erger als wat die mensen doen. Het is niet logisch als jij zoveel geld krijgt om een vaccin te maken, en nog eens extra erbij, dat je dan die gever de rug toe keert en het bv aan Rusland gaat verkopen.
Dan ben je gewoon een dief en zeer onbetrouwbaar waar bij mij de term farmacie maffia hoort.
Kijk dat die mensen het contract beter hadden moeten opstellen dat is evident. MAAR er bestaat ook zoiets als fatsoen hoor. Ook in het zakenleven. Laten we vooral dit soort misselijke praktijken niet normaal vinden, want dat is het niet.

Ik geloof dat ik las dat Frankrijk zelf het vaccin wil gaan produceren voor de EU, maar ik weet niet om welk vaccin het gaat. Dat lijkt me heel verstandig dat overheden meer en meer de medicijnen farmacie buiten spel gaan zetten en dat op dit soort zaken gewoon lik op stuk beleid komt.
Jij levert aan Rusland? → voilà, je hoeft nooit meer aan de EU te leveren. Maar die luxe kan p as genomen worden als de afhankelijkheid van dit soort malafide bedrijven verdwenen is.

Citaat:
+:)+ Dit dus en laten we het vooral niet een normale gang van zaken vinden, maar laten we in ieder geval in gedachte deze praktijken verwerpen. Want ik word er echt onpasselijk van :r

Nee, dat vind ik idd niet logisch. Maar als je volgens de regels handelt (weet niet of dat gebeurt is, want we kennen het contract niet) is het best logisch om aan de hoogste bieder te leveren. Het produceren van vaccins levert namelijk weinig geld op, dus als je er nog wat van kan maken door aan de hoogste bieder te leveren is dat wel logisch.

Misschien zat er een Maas in het contract oid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:25

pien_2010 schreef:
verootjoo schreef:
MAAR er bestaat ook zoiets als fatsoen hoor. Ook in het zakenleven. Laten we vooral dit soort misselijke praktijken niet normaal vinden, want dat is het niet.

Dat bestaat bij dit soort mensen dus niet. Daarom zijn ze ook niet komen opdagen bij het overleg want daarmee viel er niets te winnen alleen maar te verliezen. Hun plaat voor de kop is zelfs zo groot dat ze in de media zonder enige emotie hun verhaal kunnen vertellen en niet eens door hebben hoe ze zich voor de kijkers neer zetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:32

verootjoo, we kennen het contract niet. Maar we lezen nu wel dat er alleen staat dat ze "hun uiterste best moeten doen". Dat is vaag, dat is aan interpretatie onderhevig.
Zoals het nu beschreven wordt maak ik op dat ze geld hebben gekregen van de EU om al vooruit te produceren zodat er genoeg zou zjn bij goedkeuring. Vervolgens hebben ze (ik noem maar wat) 200 miljoen vaccins op voorraad. En hebben vervolgens productieproblemenproblemen in UK gehad en de vaccins die in Europa gemaakt werden vervolgens aan de UK geleverd omdat die meer betaalden. Daarop zeggen ze nu "helaas pindakaas, we hebben ons best gedaan, maar we konden het niet leveren en we hoefden alleen ons best te doen. De UK was eerst."

Dat is gewoon smerig spel van AZ en slecht opstellen van contracten door de EU.

Als ik jou 100 euro betaal om te zorgen dat je een grote kan limonade klaar hebt staan als ik klaar ben met sporten. En jou andere kraampje, waar je de limonade duurder kan verkopen, heeft geen limonade meer en je zet je kannen daar neer en zegt tegen mij "ach, sorry, tja, ik heb niet meer dan 1 glaasje voor je. Sorry, maar ik heb mijn best gedaan, maar het is me niet gelukt om een kan voor je klaar te hebben."
Dan ben je gewoon een huichelaar, niks meer en niks minder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:39