Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:26

Astorga schreef:
Ik heb heel 2020 één week vakantie op kunnen nemen. Ben na Kerst klein weekje vrij, hoop dat ik dan niet alsnog hoef te komen door de oplopende besmettingen.

Dat hoop ik ook zo voor jullie allemaal. Dat weekje heb je zo hard nodig om eventjes een beetje bij te komen en wat anders te zien als al die ellende. :knuffel:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:27

Astorga schreef:
Ik heb heel 2020 één week vakantie op kunnen nemen. Ben na Kerst klein weekje vrij, hoop dat ik dan niet alsnog hoef te komen door de oplopende besmettingen.

Dat hoop ik ook voor je.
Hier valt dat gelukkig nog wel mee. Niet dat het werk niet zwaar is...
Maar vriendin is als arts nog redelijk veel vrij en haar vakantie dagen zijn ook niet ingenomen.
Andere vriendin werkt als verpleegkundige altijd deze periode. Ze vindt dat prettig en heeft liever op een ander moment vrij. Ze spaart voor een huis en werkt graag extra.
Maar ik woon in het noorden.

Astorga

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:32

Het is ook wel mijn eigen schuld hoor, heb tijdens golf 1 vakantie teruggegeven en doorgewerkt, met de verwachting dat ik het wel later in het jaar in zou kunnen halen. Is niet helemaal gelukt. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:40

Gommers vertelde gisteren op TV dat bij hen in het ziekenhuis en ook de andere ziekenhuizen die zo getroffen zijn, na de eerste golf toen de 2de golf kwam er nogal wat mensen waren die zoiets als een post trauma reactie daarop gaven.
Dus psychisch had de 1ste golf nog geen plek en de 2de kwam er al aan. Dat heeft vele in het ziekenhuis wel wakker gemaakt, want is nogal begrijpelijk ook.
TEvens gaf hij aan dat er heel veel verpleegkundige gewoon enorm op hun tenen lopen want de werkdruk wordt alleen maar groter daar er steeds meer mensen overmoeid raken en uitvallen of ook gewoon ziek worden. Vandaar zijn roep om echte maatregelen ook en sneller te schakelen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:43

Hoop dat Luxemburg volgt. Het was hier echt niet leuk meer -giga- druk toen België alle niet essentiële winkels sloot. Kwamen zelfs vanuit Vlaanderen lekker n dagje uit.

Nu Duitsland dicht gaat, zal het in grensregio s heel druk worden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:48

pien_2010 schreef:
Gommers vertelde gisteren op TV dat bij hen in het ziekenhuis en ook de andere ziekenhuizen die zo getroffen zijn, na de eerste golf toen de 2de golf kwam er nogal wat mensen waren die zoiets als een post trauma reactie daarop gaven.
Dus psychisch had de 1ste golf nog geen plek en de 2de kwam er al aan. Dat heeft vele in het ziekenhuis wel wakker gemaakt, want is nogal begrijpelijk ook.
TEvens gaf hij aan dat er heel veel verpleegkundige gewoon enorm op hun tenen lopen want de werkdruk wordt alleen maar groter daar er steeds meer mensen overmoeid raken en uitvallen of ook gewoon ziek worden. Vandaar zijn roep om echte maatregelen ook en sneller te schakelen.

Die psychische klachten ken ik hier vooral van mijn collega's van de IC. De IC hier heeft extreem op moeten schalen en dat is echt niet goed geweest. Is gedurende de zomer veel psychische ondersteuning op gezet om mensen te helpen met herstellen.
Wat ik zelf lastig vind is dat we na de eerste golf allemaal vonden dat deze druk op de zorg nooit meer zo mocht voorkomen. Vervolgens is in de zomer alles losgelaten en is er pas gehandeld op de tweede golf toen de druk al te hoog was in oa de ziekenhuizen. Dan loop je echt achter de feiten aan, breng je zorgprofessionals opnieuw in zwaar weer en dat lijkt nu weer te gaan gebeuren, terwijl we nu al meer COVID-opnames hebben gehad dan in golf 1 (ruim 120% van golf 1 zitten we nu op).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:22

Helemaal met je eens Astora!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:31

Hopelijk gaan hier dan ook de niet essentiële winkels dicht. Worden we iig niet overspoeld door Duitsers. Want het is echt super logisch, als maatregelen nodig zijn, dan maar lekker de grens over te gaan voor je dagje plezier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:33

Prof De Waele, hoofd IC in Brussel zei een maand geleden al dat ze de kerstgolf na de kerstfeestjes niet meer gingen opvangen. Gaat niet meer. Onmogelijk voor het personeel.
Ik hoop toch dat iedereen zich aan de maatregelen zal houden hier in Belgie. Uit respect voor de zorg.

https://www.hln.be/binnenland/topdokter ... ~aaf766d3/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:39

Tja... als je als kabinet zijnde versoepeld kun je de fout niet bij de burgers leggen. Misschien wel een deel, maar het overgrote beleid ligt toch echt wel bij de overheid

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:40

Mag ik even inbreken in dit topic? Wat noemen jullie niet essentiele winkels? Valt een bakkerij daar ook onder? (Broodproducten kan ook in de supermarkt)

Mocht het echt gebeuren dat bakkers dicht moeten, weet ik dat ik weer opzoek mag naar een nieuwe baan en weer zonder eigen inkomen zit. -O- (gelukkig nog een man met een baan en wat spaargeld.)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:41

Juist niet denk ik, dat ontlast juist de supermarkten.

Ik bedoel bakkerij is wel essentieel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:43

Ik weet niet beter dat de winkels waar voedsel, medicijnen en brandstof en apotheken gekocht kan worden essentiële winkels zijn.
Geldt ook voor diervoeders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:43

Alles waar voeding verkocht wordt, zijn essentiële winkels.
Bakkers vallen daar dus ook onder en zijn hier in belgie altijd opengebleven. Wel met strikte maatregelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:47

Op Facebook de eerste tekenen van paniek onder de kappers.
Die vrezen wederom te moeten sluiten.
Bedrijven die normaal gesloten zijn op maandag, gaan morgen toch maar open.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:48

Pfff gelukkig maar. Fijn om te horen dat het in Belgie ook open mocht blijven. We hebben nu al heel strikte regels, want mijn baas neemt corona gelukkig heel serieus.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:50

fohadie schreef:
Pfff gelukkig maar. Fijn om te horen dat het in Belgie ook open mocht blijven. We hebben nu al heel strikte regels, want mijn baas neemt corona gelukkig heel serieus.

Fijn!
Hier is het echt wel goed geregeld ondertussen aan de bakkers en andere winkels. Al soort van nieuwe normaal ofzo :D

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:54

Ja essentiële winkels zijn de winkels met levensmiddelen toch?

Afhankelijk van beleid zou dus gedeelte van de HEMA dan misschien ook open mogen blijven.

Maar eerst maar tot dinsdag wachten...
Laatst bijgewerkt door Pabie op 13-12-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:54

fohadie schreef:
Mag ik even inbreken in dit topic? Wat noemen jullie niet essentiele winkels? Valt een bakkerij daar ook onder? (Broodproducten kan ook in de supermarkt)

Mocht het echt gebeuren dat bakkers dicht moeten, weet ik dat ik weer opzoek mag naar een nieuwe baan en weer zonder eigen inkomen zit. -O- (gelukkig nog een man met een baan en wat spaargeld.)

In Frankrijk zijn de niet essentiële zaken/ winkels, de kledingzaken, de bars restaurants, B&B, bouwmarkten alleen open voor beroeps mensen, etc.

Essentieel zijn de voedingswinkels zoals bakkers, slagers, supermarkten, groetezaken etc etc. TEvens zijn de huisartsen essentieel, tandartsen alleen voor spoed, zelfs de notaris kantoren zijn hier dicht gegaan (zo slecht.

In Frankrijk mag alleen de voedingsafdeling van de HEMA open blijven en de kleding ea afdelingen moeten via schermen, kabels gesloten worden. Dit om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Dat gebeurt dus ook in de supermarkten. Alle niet essentiële afdelingen kun je niets van kopen. Batterijen, benzine, olie ea zaken weer wel, net als papier etc. Maar kleding en speelgoed is afgesloten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:13

Pabie schreef:

Afhankelijk van beleid zou dus gedeelte van de HEMA dan misschien ook open mogen blijven.

Word dat niet gezien onder horeca

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:17

purny schreef:
Pabie schreef:

Word dat niet gezien onder horeca

Nee Hema verkoopt ook gewoon levensmiddelen

Ik denk trouwens niet dat winkels gesloten worden, dat hebben we hier nooit gehad. Wel vrijwillige sluiting

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:48

Nederland gaat anders echt niet goed. Eigenlijk dezelfde kant op als Duitsland. Alleen klinkt het nog niet zo erg omdat de aantallen lager zijn, maar de bevolking is dan ook een stuk kleiner. Ik geloof (verbeter me als ik me vergis), dat als je Nederland wil vergelijken met andere landen dat je voor Frankrijk 4x de aantallen in NL moet vermenigvuldigen en met Duitsland 2x
Even uit de losse pols gedaan, maar het kan anders zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:55

Wat zouden jullie dan willen zien qua maatregelen? Ik ben voor maar 1 persoon op bezoek met kerst, maar ja dan nog weet ik niet hoe je gaat voorkomen dat mensen dan elke dag naar een ander gaan. Qua winkels zou ik denken of niet essentiële winkels dicht of juist ruimere openingstijden zodat mensen meer kunnen verspreiden. Maar is er een recent onderzoek met waar de meeste besmettingen nu vandaan komen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:59

pien_2010 schreef:
Nederland gaat anders echt niet goed. Eigenlijk dezelfde kant op als Duitsland. Alleen klinkt het nog niet zo erg omdat de aantallen lager zijn, maar de bevolking is dan ook een stuk kleiner. Ik geloof (verbeter me als ik me vergis), dat als je Nederland wil vergelijken met andere landen dat je voor Frankrijk 4x de aantallen in NL moet vermenigvuldigen en met Duitsland 2x
Even uit de losse pols gedaan, maar het kan anders zijn.

Dat zeg ik ook niet hè?
Ik zeg dat ik denk dat de Nederlandse overheid dat besluit niet gaan nemen maar weer rekent op de ondernemers en dat ze uit zich zelf sluiten.
Zat verder geen waarde oordeel in

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:01

moonsparkle schreef:
Wat zouden jullie dan willen zien qua maatregelen? Ik ben voor maar 1 persoon op bezoek met kerst, maar ja dan nog weet ik niet hoe je gaat voorkomen dat mensen dan elke dag naar een ander gaan. Qua winkels zou ik denken of niet essentiële winkels dicht of juist ruimere openingstijden zodat mensen meer kunnen verspreiden. Maar is er een recent onderzoek met waar de meeste besmettingen nu vandaan komen?

1 persoon is wel erg vervelend voor mensen die alleen zijn.. die kunnen dan eigenlijk geen bezoek ontvangen, behalve van anderen die alleen zijn.
In ons geval moet m’n vader dan hier komen terwijl hij veel ruimer woont en je daar afstand kan houden. Zal wel weer te krom voor woorden zijn.