4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petra8

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:03

Ontzettend bedankt voor jullie duidelijke antwoorden, ik snap het nu!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:15

Mara, ik heb nu voor het eerst van vrijdag t/m donderdag gedaan en dat beviel goed. Dus ben van plan om dat in elk geval komende weken aan te houden om te zien hoe het bevalt. Dus dan kan ik van weekend wat extra's nemen en volgende week doordeweeks wat minder.
Spannend je eerste wedstrijd met je paard! Succes alvast :D

Petra, fijn dat het duidelijker is! En als je nog wat wil weten, vooral vragen. Zitten hier een aantal die al paar jaar mee bezig zijn en dus ook heel wat over gelezen hebben en ervaring hebben.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:24

Dilan, goed om van je te horen en fijn dat het zo goed bevallen is :j Hoe waren de laatste loodjes? Op insta zag het er iig geweldig uit!

Mara, nee gelukkig niet! Ik bedenk me nu ook dat ik vergeten ben neer te zetten dat ik ook mijn paard heb verzorgd enzo, hierdoor was ik bezig en heb ik geen tijd gehad om honger te hebben. Hmm erg vervelend! Jammer dat je niet meer naar Zeeland bent gegaan, maar aan de andere kant ook weer fijn dat je nu andere dingen hebt kunnen doen waar je anders niet aan toegekomen was.

Leoni, ja ik had jullie tips toen nog niet gelezen, dus ontbijt was nog even anders. Vaak ga ik idd zelf gezonde dingen kopen, maar mijn moeder is daar niet altijd blij mee (ik weet ook niet precies waarom). Vandaar dat het een beetje wisselt. Lekker zoveel beweging op het werk al. Ik snap dat je je bij de WOD's niet wil inhouden, dan wil je natuurlijk echt gaan voor het beste resultaat :)

Petra, je vraag is al goed beantwoord. Ik heb er niks aan toe te voegen! Fijn dat het al duidelijker is!

Lino, het lukt aardig goed, maar ik moet idd wel heel veel nadenken nu over wat ik eet. Dat deed ik altijd al wel, maar nu natuurlijk een stuk meer. Maar wordt vanzelf ook weer een systeem. Bij sommige maaltijden ga ik wel met mezelf afspreken dat ik dan wel mag eten wat ik wil, anders wordt het te veel merk ik aan mezelf. Verder gaat het tot nu toe lekker :D Wauw topresultaat op de weegschaal zeg!

Gisteren lekker een banaan meegenomen voor het sporten, zodat ik niet de neiging zou hebben daar iets te kopen. Verder flink er tegenaan gegaan en blij met mijn lijstje.
O: sinaasappelsap, kiwi en chocomel 0% suiker toegevoegd. (181)
T: banaan. (124)
L: penne, tonijn, olijfolie, balsamicodressing, verse tomaat, veldsla en olijven. (604)
T: kibbeling. (66)
T: ice tea green. (63)
T: lichte cracker spelt met hummus en cherrytomaatjes. (151)
A: gebakken scholfilet en wortelstamp. (374)
T: magere franse kwark met aardbeien. (95)
B: 2000 stappen en 70 minuten fitness.
Totaal kcal: 1659.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:37

@Linoleum:
Ahh ja dat is wel minder ja! Al zou ik soms ook wel rustiger werk willen qua beweging. Heb bijv nu echt last van mijn rug en voeten. Niet door t trainen, maar alleen door te werk
Pff ja irritant dat benauwde heh! Het lijkt helemaal niet warm ofzo, maar je zweet je toch kapot. Mooi dat het trainen ‘s avonds je bevalt :) Qua thuiswerken, is dat een beetje fijn of had je liever anders gewild?

@Mara:
Haha nee, ik moet dan toch echt mijn best doen :) Opzich niet echt een verkeerde eigenschap.
Oh ja dat zeker! Bij mij doet de weegschaal stom. Maar snap hem ook gewoon soms echt niet. Dus weeg ook een stuk minder vaak, maar ga af wat de spiegel zegt. Anders raak ik alleen maar gefrustreerd.
Oei heel veel succes! Komt vast goed :)

@Kimmie:
Oh dat is wel stom dan ja, dat ze daar niet blij mee is. Kijk als je echt te licht bent oké, maar dat valt wel mee. Jaa zeker weten! Niets leuker dan als 1 vd eersten te finishen en te horen krijgen van je coach: Zooo sterk weer :D
Slim die banaan. Vult goed en vooral voor het sporten erg fijn.

------------------------
Mijn werkdag van vandaag zit er ook weer op. 8 uur en weer behoorlijk aanpoten. Gelukkig heb ik vanavond niks. Had nog wel zitten denken om in het vervolg op de vrijdagavond te sporten ipv zaterdagochtend. Alleen mijn favo trainer geeft dan geen trainen... Vandaag opeens wel. Dus zit nog in dubio voor de komende weken XD
Morgen weer een druk dagje. In de ochtend trainen en dan meteen douchen en richting werk racen. Gelukkig zondagochtend vrij :)

Qua weegschaal doet dat ding stom. Ik snap er soms niks van. Zit zo giga veel verschil in, dus besloten een tijd nauwelijks te wegen en gewoon te eten op basis van wat ik in de spiegel zie. Zit nu op 2100, maar wil dit uiteindelijk wel gaan ophogen. Wel alleen op de dagen dat ik werk en train. Dan zit ik minimaal op 15.000 stappen, til veel en train dan ook nog eens een uur zwaar. Dus wil proberen hoger te gaan en kijken wat het met mijn lijf doet.

Lijstje:
O: 3 volkoren boterhammen, 2 met avocado en 1 met banaan
L: Griekse yoghurt met havermout, blauwe bessen, appel en kaneel
T: 2 maiswafels met pindakaas
A: Volkoren penne met gehakt, tomatensaus en cheddar
T: Griekse yoghurt met gepofte tarwe

Totaal 2100
B: 8 uur horeca werk

Mijn lijstje is wel een beetje eentonig, dus daar wil ik wat aan veranderen wel. Nu ontbijt ik morgen niet echt, dus dan is het al wat anders. Plus mijn avocado's zijn op, dus dat eet ik ook komende week niet meer.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:19

Kimmie, dat nadenken heb ik ook altijd na tijdje niet opletten. Maar is altijd na weekje ofzo wel weer beter, dus gewoon nog even volhouden :D
Resultaat op de weegschaal vertekent wel doordat veel vocht was van de warmte, maar het staat wel leuk ja :')

Leoni, ik werk liever op kantoor, maar inmiddels werk ik al bijna een halfjaar alleen maar thuis en is dit normaal. Als ik straks weer naar kantoor moet zal dat even raar zijn :') Vooral de eerste weken moest ik er echt heel erg aan wennen en dachten we natuurlijk ook nog dat we heel snel weer gewoon op kantoor zouden zitten. Inmiddels heb ik mijn dagindeling helemaal aangepast op het thuiswerken, dus dat moet ooit nog weer een keer op de schop :')
Geniet van je vrije avond en morgen van je training :D Goed om weegschaal even los te laten en in spiegel te kijken als je gewicht steeds schommelt. Zeker met al jouw beweging kan dat best wel werken denk ik.
En niks mis met eentonige lijstjes, mijn lijstjes zijn ook de meeste dagen grotendeels hetzelfde. Ik weet dat ik dan netjes zit qua kcal en eiwitten en hoef er niet al teveel over na te denken wat het weer makkelijk maakt.

Ik net weer thuis van een training. Vierde keer deze week. Zit er echt weer lekker in met sporten en ben zonder moeite of tegenzin vier keer wezen sporten en ook pittig wezen sporten. Nu zo blijven volhouden..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:01

Lino, direct na het werk sporten werkt voor mij ook beter dan eerst gaan zitten. Dan kom ik niet meer van mn kont :+

Kimmie, net lijstje weer :D

Travel, weegschalen zijn ook gewoon stomme dingen :+

As wr speak, ben ik alweer op weg naar vakantie adres nr 2 :+ Een week paardrijden in Frankrijk :D

De laatste kilometers zijn eigenlijk heel makkelijk gegaan. En oo wag moeie voeten na heb ik nergens last van :D Nog een rondje dan maar :P

Gisteren op de weegschaal gaan staan. Ruim anderhalve kilo aangekomen. Mijn kleding denkt hier anders over :') Broekmaat 36 zit nu prima enxmn hemdje wat ik voor de vakantie wat krap vond, zit nu ook prima.

Heb ook niet extreem veel gegeten ofzo. Wel meer dan normaal, maar ook per dag zo'n 1000 kcal verbrand aan wandelen. Denk ik. We liepen 16 tot 26 km per dag met een goede 12 kg op onze rug, heuvel op - heuvel af.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:36

@Dilan: Hebben jullie het leuk gehad? Leuk om je zo te kunnen volgen dmv je Instagram verhaal. En wat heerlijk dat je nu een week gaat paardrijden in Frankrijk, ik ben jaloers!

@Kim: met nutriënten bedoel ik macro- en micronutriënten. Dus koolhydraten, vet en eiwit, maar ook vitamines en mineralen etc. Het is helemaal niet verkeerd om met de lunch een paar boterhammen te eten, dus als je dat makkelijk vindt, vooral af en toe doen. Ik ben nog steeds van mening dat je ontbijt wat "body" mist. Het is nu grotendeels vloeibaar en heeft niet echt veel voedingswaarde. Ik zou sinaasappelsap helemaal overslaan denk ik, je hebt er niet echt veel aan, zijn vooral suikers. Dan kun je beter gewoon een sinaasappel eten, krijg je ook meer vezels binnen en het vult beter.

@m9ara: oehh krokante muesli. Die haal ik niet meer, die pakken gaan er binnen 1 dag doorheen bij mij :+
Je Mexicaanse gehaktballetjes klinken heerlijk. Succes met je wedstrijd vandaag!

@Leoni: Ja, is wel belangrijk om eerst de techniek goed te beheersen, voordat je zwaarder gaat. Al merk ik met sommige oefeningen dat ze juist lastig zijn als ze wat te licht zijn, aangezien je dat gewicht nodig hebt als tegengewicht. Weegschalen zijn inderdaad stom. Je kunt beter je progressie bijhouden in de spiegel, met foto's en met een meetlint. Je beweegt behoorlijk veel, dus je caloriedoel nog wat verder ophogen lijkt me een goed plan.

@Lino: Ja, ik had misschien beter kunnen stoppen. Maar het benchen was op zich nog wel fijn en ik wilde mezelf wat kunnen afleiden van de pijn, zat er behoorlijk doorheen. Goede uitleg over calorieën! Heb ik niets aan toe te voegen. Best fijn dat je vanuit huis kan werken, scheelt een hoop reistijd. Of vind je het vervelend? Wij moeten allemaal gewoon naar kantoor, doen (bijna) niet aan thuiswerken. Goed dat je voor de bbq al met jezelf hebt afgesproken hoeveel je wil eten. Fijn dat het sporten zo lekker gaat!

Hier gaat het gelukkig wat beter. Ik heb woensdagavond gelijk een massage gun besteld en die was donderdag al binnen. Dus die gebruik ik nu dagelijks. Eerste dagen wel wat pijnstillers genomen en heel slecht geslapen doordat ik niet lekker kon liggen. Ben uiteraard donderdag en vrijdag niet gaan trainen. Wel allebei de dagen een stuk gaan wandelen om in beweging te blijven. Ik voel me vandaag goed genoeg om weer rustig iets van training te proberen, dus ik ga zo om 11 uur gymnastics doen. Ik ga wel heel goed aanvoelen hoe het gaat, gaat het niet, dan stop ik.

Qua voeding gaat het nog steeds erg goed. Gister een beetje een rommelige dag. Na het werk boodschappen gedaan en onderweg naar huis kwam ik mijn vader en broertje tegen, die gingen wat drinken. Dus ik ben even meegegaan. Toen ik thuiskwam was het inmiddels 18:00 uur en ik had over de hele dag alleen een bak kwark op en ik was erg moe. Dus besloten om dim sum te bestellen om aan wat meer calorieën te komen en nog een bak kwark gegeten 's avonds. Ik moet wel wat beter gaan plannen, want had helemaal geen energie meer om te koken. Ik hoop door hier mee te praten en van te voren een eetlijstje te maken, wat regelmatiger te eten.

Lijstje van gister:
L: 250 gram magere kwark, 150 gram volle kwark, 10 gram honing, 130 gram blauwe bessen en 30 gram fruit en noten muesli
T: 150 gram aardbeien, 18 gram pure chocolade met walnoot en vijg
A: 4 dim sum garnaal met chilisaus, 4 gyoza kip met sojasaus, 2 loempia's kip met chilisaus
T: 250 gram magere kwark met 40 gram bevroren frambozen
B: 7 km wandelen

Lijstje voor vandaag:
O: 250 gram magere kwark met een kleine bevroren banaan erdoor gepureerd
L: twee gebakken (kleine) eieren met 40 gram schouderham en 50 gram cottage cheese op twee vezelrijke havercrackers
T: 150 gram blauwe bessen
A: grote salade van geroosterde bieten, linzen, geitenkaas, rucola en gegrilde kipfilet met een dressing van citroen en olijfolie
T: klein bakje Ben & Jerry's topped salted caramel brownie of halve H&C koek (als ze worden bezorgd vandaag)
B: uur Gymnastics, 5 km wandelen

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:43

Dilan, ik ga wel sporten als ik eerst op de bank ga zitten, maar het kost wel veel meer moeite ja :') En goed dat je kleren super zitten! Dat is veel belangrijker dan het getal op de weegschaal. Ontzettend veel plezier met je week paardrijden in Frankrijk! Ga je met Titane of krijg je daar een paard tot je beschikking? Ik wil zelf ook ontzettend graag nog eens een week op trektocht in het buitenland, maar dan moet ik eerst maar zorgen dat ik überhaupt weer pijnloos kan rijden..

Jip, ik vind het thuiswerken nu wel fijn, nu ik weer een eigen ritme heb. Maar in begin voelde ik me echt beroerd erdoor.
Wat zegt je diëtist over je voeding?

Gisteravond niet super gezond gegeten, maar even genoten van wat snacks binnen mijn kcal. Lijstje van gisteren:
T: 3 rijstwafels met chocola
L: skyr vanille, whey crispy, cruesli chocola
T: wortels met hummus, cracotte met kaas, 2 gekookte eieren, mini twister
A: tonijnsalade
S: blond biertje, wokkels
Totaal 1.707 kcal en 86 gram eiwit
B: 10K stappen en uur krachttraining

Vandaag hele dag volgepland, net een uur wezen wandelen en even koffie gedronken op terras. Nu even wat klussen in huis doen. Vanmiddag met mijn zusje en haar vriend naar stal, haar vriend was erg nieuwsgierig naar de paarden en die zie je in Spanje bij hun niet zoveel :') Vanavond nog een verjaardag.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:49

Jip, oeii, van tevoren plannen is dan idd een beter idee. Hoop dat je gymnastics goed gaat.
Wij hebben het ontzettend leuk gehad.

Lino, wij zouden eerst een trektocht gaan maken bij Pradis paardrijvakanties. Maar ivm corona en weinig boekingen hiervoor, gaat dit niet door. Dus het worden nu dagtochten. :)

Krijg daar een paard. Met Titane in de bergen/heuvels daar gaat m niet worden. Die heeft al niet zulk geweldig beenwerk helaas.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:12

@Lino: Ik heb mijn diëtist nog niet gezien na de eerste afspraak, ik zie haar 10 september als het goed is weer. Normaliter gaat het verder prima met het timen van mijn voeding, maar nu liep alles even anders. Voor een dagje niet zo erg. Lekker dagje heb je zo.

@Dilan: Snap ik, die paarden zijn het daar allemaal gewend natuurlijk. Wel super leuk!

De training ging heel erg goed. Veel geoefend op de muscle up en krachttraining gedaan. Was niet belastend voor mijn onderrug gelukkig.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:10

@Linoleum: Hmm Ja dat zal inderdaad wel. Lijkt mij aan de ene kant wel fijn thuis, aan de andere kant heb ik daar te slecht concentratie vermogen voor.
Ja precies. Dat is bij mij ook zo. Qua avondeten varieër ik wel, maar verder mwah
Goed bezig jij! Mooi ook dat 4x prima gaat en dat je het ook leuk vind om heen te gaan :)
Drukke dag vandaag, have fun!

@Dilan:Veel plezier komende week! En je hebt zeker gelijk. Soms snap ik echt niks van die dingen

@Jip: Je precies. Sommige dingen vlieg je inderdaad anders te ver door zonder gewicht. En je hebt ook gelijk qua op een andere manier bijhouden hoe het gaat qua lijf. Alleen die weegschaal zit er zo ingebakken nu, dat ik automatisch toch ga staan. Misschien even een tijdje opbergen gewoon, zodat ik miss 1x per week ga wegen.

-------------
Mijn dag was weer druk. Krijg steeds meer een hekel aan op zaterdag werken, want we staan gewoon met te weinig. Dus ik kom dan om 11.30 al in chaos binnen. Maar eerder kan ik ook niet, want wil gewoon trainen in de ochtend.
Qua trainen ging het erg lekker vanochtend. Weer prima herstelt. Nu merk ik sws dat ik vooral qua cardio echt een snel herstelvermogen heb. Even uitpuffen en ik ben weer prima. Alleen qua kracht heb ik soms wat spierpijn, maar valt ook wel mee.
Morgen zou ik eigenlijk om 13.00 moeten, maar er moeten nog 3 taarten gebakken worden voor dinsdag en we zijn maandag dicht. Dus het wordt 11.00.

Lijstje:
O: Eiwitshake
L: Magere kwark met havermout, blauwe bessen, appel, kaneel, whey, pindakaas en witte chocopasta
T: halve pannenkoek
A: Poke bowl met rijst, tofu, mango, komkommer en saus
T: Griekse yoghurt met banaan, pndakaas, gepofte tarwe en beetje whey/

Totaal: 2200 (iets hoger dan afgelopen dagen dus. Ik ga dit eens een week proberen en kijken hoe het bevalt.
B: 6,5 uur horeca werk, 1 uur wandelen en 1 uur Crossfit (in totaal 17.000 stappen)

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:22

@Kimmie, Lekker bezig hoor! Slim van de banaan voor het sporten. Vult goed en is vast een betere keuze dan iets wat je zou kopen. Het is inderdaad fijn om een drukke dag te hebben, zodat je niet zo aan lekker eten denkt :D

@Leoni, Vervelend van die weegschaal, het lijkt me inderdaad een goed idee om wat minder te wegen. Het geeft mij in ieder geval veel rust om er max 1x per week op te staan. Is het niet toch een idee om de zaterdagtraining voor de vrijdag te wisselen nu je trainer er dan ook is? Als de zaterdagen op het werk zo enorm zwaar zijn is dat misschien toch fijner?

@Linoleum, Je zit lekker in het sportritme inderdaad! Met 1707 kcal heb je inderdaad heel verantwoord kunnen snacken. Veel plezier vanavond :)

@Maanlicht, Oh wat fijn dat het gelukkig al wat beter gaat en je weer licht hebt kunnen sporten! Altijd zo balen als je een blessure hebt. Nu ook niet meer last zo een tijdje na de training?
Pff kan me inderdaad voorstellen dat je een enorme energiedip had. Hopelijk helpt van te voren plannen je wat meer om dat te voorkomen, al kun je dit soort spontane uitjes soms niet voorzien.

@Dilan, Oh je komende vakantie klinkt ook heerlijk, heel veel plezier!!

Hier vandaag dus op wedstrijd geweest. Was voor paard en mijzelf heel spannend haha, maar met 2 winstpunten naar huis dus hartstikke tevreden!
Daarna echt uitgeteld op de bank beland en eigenlijk niets meer gedaan. Wat minder gezond gegeten ook, maargoed dat heb ik ook steeds voor het weekend ingecalculeerd voor mezelf.

Lijstje vandaag:
O: 45gr havermout met 50gr zomerfruit, 10gr whey vanille en 50gr griekse yoghurt
T: 1 banaan (gedeeld met m’n paard :+ )
L: 1 tosti
T: Body en fit pro bar, 1 zaans huisje
T: 4 rode wijntjes, wat toastjes met hummus / ricotta, 1 plakje parmaham en wat blokjes oude kaas
D: Gnocchi met prei en blauwe kaas
Totaal 2544 kcal

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:36

@Mara: Mwah maakt niet veel uit. De vrijdag is ook altijd super druk. We staan dan wel met meer, maar moet hele tijd dan ons bijzonder personeel in de gaten houden. Plus zaterdag is max 6/6.5 uur werken en vrijdag minimaal 8 :)
Hoe doe je je ontbijt? Ik doe namelijk 60 gram havermout op 330 gram griekse yoghurt XD
Zooo netjes bezig! Gefeliciteerd!!!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:47

Ah nee dan maakt schuiven in training inderdaad geen verschil!
Ik eet mijn havermout altijd als warme havermoutpap zegmaar. Mijn havermout gemengd met wat water en dan fruit even opgewarmd. De yoghurt of kwark doe ik er af en toe bij als topping. Beetje omgekeerde wereld dus :=

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:55

Mijn eerste 4 dagen zitten er op en het gaat best goed, als je het een beetje uitdoktert kan je nog best veel eten.

Plannen jullie jullie eten al een beetje van te voren in?
Ik merk dat ik misschien te voorzichtig aan de dag begin, dan heb ik aan het eind van de middag maar 500 cal gegeten en voel ik me wat flauw. Maar als ik dan een tussendoortje neem en mijn avondeten op heb eindig ik toch al snel met 1500 cal wat misschien toch nog aan de lage kant is. Eens kijken of het vandaag iets beter kan spreiden. Nu eerst paardrijden en vanmiddag nog naar de sportschool.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:12

@Mara: Ah okee duidelijk. Dacht al huh!.. Maar zo havermout ook ook zeker lekker :)

@Petra: Ja iedere avond plan ik voor de volgende dag in. Nu eet ik zelf op dit moment 2200, dus ik doe meestal tot de 1950 inplannen tot het avondeten en dan heb ik nog over om in de avond zelf te kijken waar ik nog zin in heb

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:37

Mijn dag zit er weer op. Was een redelijk rustige werkdag. Ik was sws 2 uur eerder begonnen om taarten te bakken. We hadden bij ons op te werk altijd beetje karige taarten en leek mij wel leuk om wat mooiere te gaan maken. Dat hebben we geweten, want moet echt iedere week paar nieuwe bakken. Wel gunstig :)
Om 15 uur mocht der 1 naar huis en ik heb mijzelf aangeboden. :)

Lijstje:
O: tosti pindakaas / banaan
L: Griekse yoghurt met havermout, blauwe bessen, appel, kaneel, whey, pindakaas en witte chocopasta
A: Zoete aardappel met kidneybonen, mais, plakje kipfilet, cheddar en cottage cheese
T:Griekse yoghurt met whey, gepofte tarwe, frambozen, banaan en perzik

Totaal 2100
Beweging: werken (8000 stappen) en zo meteen nog even een uurtje/anderhalf wandelen

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:40

Nog een vraagje.....

Ik heb zaterdag een etentje met het werk. Ik verwacht dat we in een pizzeria gaan eten. Vorige keren at ik daar 2 stukjes brood met boter en een halve vegetarische pizza. Ik probeer al een beetje te kijken hoeveel calorieën alles is. Ook twijfel ik tussen voor zo weinig mogelijk calorieën eten bij de pizzeria of weinig calorieën eten overdag en 's avonds gewoon genieten. Hoe pakken jullie dat aan en wat zouden jullie doen, tips zijn welkom!

@travel-me; fijn dat je je eetlijst plaats, geeft mij weer inspiratie en ideeën, dankjewel!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:26

@Petra: Calorieën schatten in een restaurant is bijna niet te doen. Beter erop rekenen dat het veeeel is.
Zelf ga ik bijna niet uit eten, maar als ik wel ga, dan is dat een cheatday. Want anders werkt het voor mij niet. Ik zou vooral die dag gewoon genieten en de rest van de week goed opletten. Wat je wel kan doen is de rest van de dag proberen wat meer op te letten. Alleen ook niet te weinig eten, want dan heb je kans op snaaien

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:43

Dilan, dagtochten zijn ook heel leuk als je meerdere kanten op kan! En ook wel lekker om ontspannen op een paard te zitten waarvan je weet dat hij het terrein kent :')

Leoni, vervelend dat jullie op zaterdag met te weinig zijn, snap dat je dat steeds meer tegen gaat staan. Wel lekker getraind gelukkig! En wat een werk dat taarten bakken. Groot gelijk ook dat je zelf naar huis bent gegaan, je was ook al eerder begonnen.

Mara, gefeliciteerd met je 2 winstpunten *\o/* Heel netjes voor een eerste keer. En je eten van zaterdag klinkt heerlijk, beetje borrelen na zo'n goede dag moet kunnen.

Petra, wat goed dat de eerste dagen gelukt zijn! Je hoeft dat elke dag maar weer één dag vol te houden en dan worden dat vanzelf veel meer dagen!

Ik plan mijn week vaak al redelijk in. Vandaag ga ik er even voor zitten wat ik elke avond ga eten zodat ik daarmee mijn boodschappenlijstje kan maken. En dan kan ik al heel ver inplannen wat ik elke dag ga eten. Vaak laat ik nog een snack vrij om op de dag zelf te bepalen en in het weekend is vaak wat lastiger plannen. Maar dat zorgt er wel voor dat ik weet wat ik wanneer kan eten.

Uit eten kies ik voor lekker eten, ik ga niet veel betalen voor eten wat het net niet is. Wel pak ik zo min mogelijk van het eten wat er alleen maar staat om te vullen (zoals brood en patat, neem ik één of twee van). En ook goed blijven voelen of je vol zit of niet, eerder kwam ik met buikpijn uit een restaurant weg omdat ik teveel at, doe ik tegenwoordig niet meer en dat zorgt ook dat als ik weer thuis ben, ik er ook nog van kan genieten :')
Overdag en dagen ervoor hou ik er rekening mee, dus dag ervoor wat minder kcal in totaal en dag zelf overdag pak ik vooral iets van salade, fruit en eiwitten, dus wel gezond en vullend, maar niet heel veel kcal.

Ik ga vaak uit eten, ik hou van uit eten gaan en gemiddeld genomen eet ik al snel een keer per week buiten de deur voor lunch, diner of borrelen. Dus het kan prima samengaan met verantwoord eten!

------------
Ik heb een behoorlijk druk maar erg leuk weekend gehad. Zaterdag en zondag beide dagen hele dag op pad geweest. Wel beetje weinig slaap gehad, maar vanochtend wat langer blijven liggen dan normaal.

Zaterdag heb ik 's morgens gewandeld, ontbeten in de stad met koffie en gebak. 's Middags met m'n zusje en haar vriend paarden gekeken op stal en nog uur gewandeld in het bos met zijn hond. 's Avonds verjaardag met paar vrienden bij een vriendin (ze viert vier keer haar verjaardag om zo niet teveel mensen tegelijkertijd thuis te hebben :') )

Lijstje zaterdag
T: koffie met vegan gebakje
L: 2 kaiserbroodjes met gebakken ei en kaas
A: kom soep, kaiserbroodje met kaas
T: punt abrikozenvlaai, wat verschillende hapjes
Totaal 2.018 kcal en 85 gram eiwit
B: 2 uur wandelen en nog wat lopen op stal

Gisteren was NK van het stamboek (ICS), we (ik als groom) mochten ook dit jaar weer met een merrie heen voor kampioenschap en voor tweede jaar op rij een Nederlands Kampioen :D Ik werd 's morgens om 8.30 opgehaald thuis, we moesten naar Noord-Brabant. Mooi eindje rijden dus vanaf Drenthe. Om 10.30 daar, was eerst ALV waar ik niet bij mocht zijn :') Maar het was in het bos, dus heb heerlijk een uur door het bos gewandeld. Daarna met vriendin geluncht bij een restaurantje. 's Middags keuring zelf en na de tijd nog een barbecue bij een andere fokker samen met nog wat andere fokkers. En toen dat hele eind weer terug..

Lijstje zondag
T: 3 rijstwafels met chocola
L: sandwich met zalm en ei
T: 2 Engelse dropjes
A: barbecue: hamburger, garnalenspies en visspies, 2 stukjes stokbrood met kruidenboter, preisalade, biertje
Totaal 1.854kcal en 91 gram eiwitten
B: uur echt wandelen, verder hele dag druk met heen en weer lopen over terrein, paarden sjouwen en poetsen

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:22

Hoi allemaal,

Na een hele tijd meelezen, zou ik graag gezellig met jullie mee willen kletsen als dat mag :D
Omdat ik jullie waarschijnlijk al beter ken dan jullie mij :') , zal ik me even voorstellen. Ik ben Joanne, 23 jaar oud. Ik ben 1,65 lang en weeg op dit moment 62 kg. Opzich is dat best prima maar ik zou graag nog een paar kilo verliezen of wat kilo's aan vet, inruilen voor spieren. Ook vind ik het fijn om er op te letten wat ik eet en me hier meer in te verdiepen. Ik heb op dit moment eigenlijk ook geen moeite met gezond eten en om ongezond eten te laten staan.
Qua sport rijd ik veel paard en probeer ik 1 á 2 keer per week een uurtje op de racefiets te stappen :D. Daarnaast fiets ik ook veel op mijn 'normale' fiets of ga ik een rondje wandelen.
Verder heb ik een kantoorbaan.

Om jullie een idee te geven, mijn lijstje van gisteren:
O: 250 gr magere kwark, 30 gr havermout
T: 150 ml magere yoghurt
L: proteïne pannenkoeken (150 ml melk, 1 ei en 15 gram mix)
T2: 150 ml melk met 15 gram whey.
A: beetje rijst, gebakken kip met paprika taugé ui, salade.
T3: 150 ml yoghurt, blokje chocolade.

B: 90 minuten wandelen.

Planning voor vandaag:
O: 250 gr magere kwark, 30 gram havermout
T: paprika
L: 2 volkoren speltboterhammen met kipfilet
T2: 2 liga milkbreak koekjes
A (ik woon nog thuis dus eet vaak wat de pot schaft): gekookte aardappelen, cordon bleu en sperzieboontjes
T3: 150 ml yoghurt en wellicht nog iets.

B: 2 paarden rijden, misschien nog wat fietsen/wandelen.

Ik merk dat ik vaak wat laag uit kom in calorieën (vul alles in via MFP) en dan niet zo goed weet hoe ik dit het beste aan kan vullen.
Ook de liga koekjes die ik rond een uur of 15:00 altijd eet op kantoor, zou ik liever voor iets anders vervangen maar ben er nog niet helemaal uit.

Het probleem hierbij is ook wel dat ik geen fruit lust := dit is al jaren een probleem (als baby weigerde ik al fruithapjes en inmiddels zit het enorm tussen mijn oren ;( ) dus dat maakt het extra lastig.

Bakken jullie zelf wel eens iets aan gezonde tussendoortjes? Bijvoorbeeld havermout koekjes. Ik ben nog op zoek naar gezonde recepten, misschien wel leuk om wat uit te wisselen.

Sorry voor de lange post, ik hoor graag of ik gezellig met jullie mee mag kletsen :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:25

Lino, ik doe mijn best! Hoewel het de laatste dagen weer even wat minder was. Ik kan me gelukkig vrij makkelijk weer herpakken. Direct na het werk sporten is idd ook wel fijner. Ik ga zelf ook het liefst meteen na school paardrijden oid. Als ik ga zitten en zeker in de winter, is het lastig om nog te gaan haha! Je zit lekker in het sportritme!

Leoni, weegschalen zijn ook gewoon irritant :+ Het lijkt me een goed idee om wat minder te gaan wegen. Ikzelf weeg me meestal maar 1 keer in de zoveel maanden, hoewel het misschien voor mij een beter idee is om me drie keer in de week te wegen en het gemiddelde te nemen. Ik vergeet me alleen altijd te wegen :') Het lijkt me logisch dat je eerst de techniek goed beheerst voordat je zwaarder gaat, hoewel er veel mensen zijn die die fout juist maken. Dat advies kreeg ik ook bij mijn trainingsschema in de sportschool. Eerst alle oefeningen juist uitvoeren, daarna pas meer kilo's en dat lijkt me ook heel logisch. Sporten doe je om jezelf te verbeteren, niet om jezelf kapot te maken. Oh nee, dan maakt schuiven idd helaas geen verschil. Mooi lijstje, wat een heerlijke keuzes zeg! Dat geeft mij ook weer inspiratie! Vervelend dat jullie op zaterdag iedere keer met te weinig mensen zijn, ik snap dat dat je tegen gaat staan. Ik ben vergeten of je dat al had verteld, maar wat zegt degene die de planning maakt hierover?

Dilan, goed om te horen dat jullie het leuk hebben gehad! Ik snap dat je met een paard van daar gaat, die zijn het natuurlijk helemaal gewend! Zo heb ik ook eens in Frankrijk meerdere buitenritten door de heuvels gemaakt. Zo gaaf en die paarden wisten precies hoe ze hun voeten moesten zetten op steile stukjes. Dat gaf een enorm veilig gevoel. Veel plezier komende week! Ik zag op je insta al dat het heel leuk begonnen is. Dagtochten zijn ook heel leuk als je meerdere kanten op kan!

Jip, bedankt weer voor je tips! Ik ga proberen ze zoveel mogelijk in praktijk te brengen :) Oei, van tevoren plannen is dan idd wel een beter idee. Wat fijn dat het alweer beter gaat en je zelfs licht hebt kunnen sporten!

Mara, oeh krokante muesli :9 Gefeliciteerd met je twee winstpunten *\o/* Goed gedaan!

Petra, ik plan mijn eten meestal globaal van tevoren al in. Verder heb ik in een notitie op mijn telefoon heel veel dingen staan die ik als optie kan nemen om te eten / te doen, dus als ik even geen inspiratie heb, kijk ik meestal daar. Dat gebruik ik ook om eerder te bedenken wat ik ga eten. Een week van tevoren maak ik meestal een globale planning, zodat ik ook al boodschappen kan regelen. Verder bekijk ik een dag van tevoren of op de dag zelf precies wat ik ga eten. Ook niet altijd hoor, soms doe ik het ook globaal en kies ik op het moment waar ik zin in heb / een goede keuze is. Het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van wennen. Ik probeer altijd zo ongeveer na mijn middagtussendoortje om en nabij de 900 kcal te zitten, zodat ik nog genoeg over heb voor het avondeten en een avondsnack. Maar je moet natuurlijk jezelf ook leren kennen en leren wat jij fijn vindt qua eten.
Ik zou je bij het uit eten aanraden overdag rekening te houden ermee en 's avonds lekker te genieten. Je gaat als het goed is niet iedere dag uit eten en dan kun je er best als je toch gaat er lekker van genieten. Calorieën schatten in een restaurant is ook bijna niet te doen. Je kunt wel een beetje schatten, maar ga er vanuit dat het altijd veel zal zijn.
Wat goed dat je eerste dagen gelukt zijn!

Welkom Joanne! Het valt me zeker in je eerste dag op dat je erg veel zuivel en yoghurt eet in je lijstje. Vult dat genoeg voor je? Het is ook best logisch dat dat laag in kcal is. Zo zou je bijvoorbeeld al kunnen kiezen voor halfvolle of volle producten om hoger uit te komen. Verder is het misschien fijn en lekker voor je om meer te variëren in wat je eet. Zo ontwikkel je meer een nieuwe levensstijl. Je planning voor vandaag is al wat gevarieerder, maar nog steeds laag in kcal. Je kiest namelijk alleen maar producten die laag zijn in kcal, waardoor je ook laag uitkomt. In principe niet raar en een logische keuze, maar als je merkt dat je moeilijk aan genoeg komt, kun je ook kiezen voor producten waar meer in zit. Heel lastig dat je geen fruit lust. Gaat het je ook niet lukken om iedere dat iets te proberen? Zodat je het misschien wel gaat lusten. Sowieso kun je nu beter dat tekort aanvullen met meer dan 200 gram groente per dag eten. Je zou die ligakoekjes bijvoorbeeld kunnen vervangen door een handje ongebrande noten of wat rijstwafels/crackers met beleg (Thanks Jip voor de inspiratie!). Ik zal later eens zoeken voor je wat ik nog heb staan van gezonde recepten. Sowieso vind ik de boeken van chickslovefood leuk, daar staan vaak al wat gezonde recepten in. Verder heb ik nu eigenlijk alleen in mijn documenten een glutenvrije amandelcake met knapperige appel staan. Interesse in dat recept?

Gisteren heb ik me 's ochtends redelijk aan mijn lijstje kunnen houden. Ik wilde ontbijten met yoghurt, maar dat bleken we niet meer te hebben. Dat wilde mijn moeder ook niet meer kopen, omdat ze het te vaak heeft moeten weggooien. Hopelijk wil ze wel weer kwark voor me halen. Vanaf 13 uur had ik een verjaardag, waar ik me in het begin enorm goed heb kunnen inhouden en bijna precies kon eten wat ik gepland had. Helaas was het avondeten enorm lekker, maar met veel meer kcal en uitgebreider dan ik gedacht had, dus helaas wel weer te hoog uitgekomen. Verder 's ochtends een half uur met paard gewandeld, zodat ik toch nog wat beweging had.
O: twee boterhammen met philadelphia en hummus, aardbeien.
T: niks, laat ontbeten.
L: drie boterhammen met gekookte ham, jonge kaas en fruitstroop.
T: cola, naturel chips en paprikachips.
A: allerlei verschillende hapjes en als toetje spekkoek.
T: drie kleine snoepjes en nog wat cola.
Het nadeel was dat er geen cola zero was. Normaal drink ik dat om de kcal te beperken. Maar na een flink aantal glazen water kwam dat zo mijn neus uit dat ik toch maar even overstapte op fris.
B: 8000 stappen en 100 minuten paard verzorgen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:55

@Linoleum: Ja precies. Die 2 uur extra had ik al gepakt. Ik was van plan komende tijd uurtjes te sprokkelen om voor mijn wereldreis te sparen, maar ik hoef nog minder dan 1000 en heb nog flink wat maanden. Dus dat moet makkelijk lukken. Dan liever iets meer rust voor mijzelf.
Klinkt als een mooi weekend! :) Wel handig dat er een bos bij was, want anders was het best saai geweest misschien. Ook prima lijstjes :)
Toch weer een stap gemaakt toch? Jammer misschien van het avondeten, maar dat je bij die verjaardag netjes hebt gedaan is een grote vooruitgang. Super!

@Joanne: Welkom! Ik maak eigenlijk nooit zelf iets, omdat ik daar te lui in ben. Nu hou ik wel erg van fruit, dus dat scheelt weer :) Als tussendoortjes eet ik meestal volkoren crackers met pindakaas of maiswafels met pindakaas of met philadelhpia en kipfilet. Snel en vult wel :)
Qua vet verliezen en meer spiermassa krijgen, zul je ook krachttraining moeten gaan doen. Anders gaat dat helaas niet lukken. Je kunt uiteraard beginnen met wat oefeningen thuis, maar dan wel minimaal 3x per week.

@Kimmie: Ja precies! Trainer geeft inderdaad ook regelmatig bij iemand aan dat er gewicht af moet, want dan is de uitvoering gewoon niet goed meer. Daar wordt gelukkig erg op gelet (en met mijn fysio achtergrond zie ik dat zelf gelukkig ook). Vandaag had ik wel wat meer gewicht gepakt, maar de uitvoering bleef netjes. Kostte flink wat moeite, maar daar wordt je dan weer sterker van.
Diegene die de roosters maakt is niet zo heel snugger. Regelmatig moet ik fouten in het rooster aangeven. Dan past die ze wel meteen aan, maar toch. Gelukkig hoef ik alleen komende zaterdag nog en dan maar 1x een zaterdag in september. De rest van de weekenden ben ik in september vrij :D

---
Vandaag is het weer mijn vrije dag. Vanochtend mooie training gedaan. Wel pittig en had het ook echt bloedheet... Hoe dan.....
We deden eerst touwtje springen oefenen (double unders, dus 2x draaien in 1 sprong) en handstanden (plus donkey kicks).
Daarna backsquat. Dat ging mooi met flinke diepte.
Vervolgens een WOD met 800m roeien, 30 power cleans en 50 bar facing burpees over barbell. Ging wel kapot, maar was weer lekker.

Rest van de dag is rust, want heb wel wat spierpijn in mijn triceps van zaterdag nog.

Lijstje:
T: Eiwitshake met amandelmelk
- trainen + uur wandelen
O: tosti met pindakaas en banaan
L: Havermout met banaan, frambozen, blauwe bessen, beetje whey, amandelmelk, appel, lijnzaad en whey
A: 2 volkoren wraps met kip, perzik salsa, radijsjes, komkommer en tomaat
T: griekse yoghurt met gepofte tarwe en frambozen

Totaal: 2063 (dus eventueel nog ruimte voor wat tussendoor).
B: 2x uur wandelen en 1 uur Crossfit

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:49

@Petra, Ik plan mijn dagen inderdaad van te voren in. Ik vind het erg fijn om goed naar verhoudingen te kijken en te weten dat dat goed zit. Daarnaast voorkomt het bij mij verkeerde keuzes, als ik al weet wat ik ga eten. Vaak laat ik wel iets van ruimte over voor als ik ergens spontaan veel zin in heb.
Als ik uit eten ga schat ik vaak globaal in hoeveel kcal het ongeveer bevat en ga er dan ruim inzitten. Verder eet ik wel gewoon wat ik lekker vind en als het nodig is houd ik er de rest van de dag of dagen ervoor/erna rekening mee. Ik probeer wel te zorgen dat ik mezelf niet gedachteloos volprop.

@Travel_me, Ik kan me voorstellen dat mooie, zelfgemaakte taarten goed verkopen <3 Ook lekker dat je daardoor weer wat extra uurtjes kan meepakken. Je training van vanochtend klinkt weer lekker! Ook credits voor jou dat je op je vrije dag altijd zoveel gaat wandelen, goed bezig hoor!

@Linoleun, Lekker druk, maar wel een super leuk weekend gehad dus! Wat een gedoe zeg, 4x een verjaardag vieren :') Maar goed, wel de juiste oplossing momenteel en voor jou wel gezellig dat je alsnog een mini-feestje hebt gehad :D Je bent netjes uitgekomen dit weekend qua kcal zeg als je bekijkt dat je een verjaardag/lunch buiten de deur/bbq hebt gehad, goed bezig!!

@Joanna1997, Welkom, super leuk dat je mee wil kletsen! Zo te zien ben je al heel bewust bezig met wat je binnenkrijgt. Als tip wat betreft eten/fruit zou ik misschien toch gaan proberen je smaak wat uit te breiden in kleine stapjes. Je kan bijv. bij wijze van spreken 3 aardbeien pureren en door je kwark roeren, om aan de smaak te wennen en dit steeds uitbreiden. Ik vind fruit persoonlijk toch wel belangrijk om aan je voedingspatroon toe te voegen. Ik zou overigens wat minder streng zijn wat betreft dat koekje, als je dat lekker vind, waarom niet? Ik bak trouwens heel vaak zelf tussendoortjes, die hou ik bij op een pagina, mocht je het interessant vinden kan ik je wel een linkje sturen.

@Kimmie, Ondanks dat je met het avondeten veel hebt gegeten, is het toch weer een flinke stap vooruit dat je je op een verjaardag precies hebt kunnen houden aan wat je wilde! Zo kom je steeds verder :)

Ik ben vanochtend bij de sportmasseur geweest. Ik zat inderdaad flink vast in mijn rug, met name linksonder. De komende paar weken moet ik nog een aantal keer terugkomen, hopelijk gaat het resultaat opleveren!
Helaas mag ik vandaag niet meer sporten en heb ik morgen een drukke werkdag en daarna les met mijn paard. Dat betekent dus 2 dagen geen krachttraining/racefietsen en daar baal ik wel erg van. Het is niet anders, ik ga vanavond maar een extra ronde wandelen om toch nog wat extra te bewegen.

Eetplanning voor vandaag:
O: 250gr magere kwark met 20gr krokante muesli en 10gr whey crispy
T: Bosvruchten-kokoskoek, 50gr blauwe bessen en een mineola
L: 1 kampioentje met pikante hummus en 1 boterham lightlife kaas
T: Body & fit pro bar
D: Risotto met boerenkool, paddenstoel en chipolata
T: 100gr cottage cheese met rood fruit
Totaal 1775 kcal

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:19

Joanne, welkom hier! Wat je kan doen om aan meer kcal te komen is je magere producten te vervangen voor halfvolle of volle varianten. Weet je ook op hoeveel kcal je uitkomt per dag?
En het niet lusten van fruit is niet zo'n probleem vind ik. Ik lust zelf zelf wel graag fruit, maar eet het eigenlijk weinig. Daarentegen eet ik wel weer heel veel groenten, ik eet bijvoorbeeld heel graag wortels met hummus of paprika en komkommer met heksenkaas als snack. Dan maakt het echt niet zoveel uit dat je geen fruit eet.
Bakken doe ik niet aan, koken wel, maar bakken mislukt om één of andere reden altijd bij mij :')
En mocht je meer spieren willen, dan adviseer ik je ook om krachttraining te gaan doen. Je sport wel, maar dat valt onder cardio en niet onder spieropbouwend.

Kimmie, lastig dat het niet lukt om alleen maar water te drinken. Ik drink dus bijna altijd water, drink het ook erg graag. Bestel buiten de deur ook graag water, hoogstens anders eens een glas rivella of crystal clear.

Leoni, 1000 krijg je nog wel een keer bij elkaar gespaard als je je best doet! Dan vooral ook even lekker van je vrije tijd genieten.
Inmiddels weer beetje bijgekomen van je training vanochtend?

Mara, hopelijk helpt de sportmasseur. Vind het zelf altijd wel erg fijn als het weer even losgemaakt is. Ik moet zelf morgenavond ook weer. Benieuwd hoe vast mijn bekken deze keer zit, laatste keer is nu drie weken geleden.
En wandelen is ook erg lekker!

Ik wilde eigenlijk gaan sporten vanavond, maar ben erg moe nog van gisteren en heb mijn vriend ook hele weekend zo goed als niet gezien. Dus ga zo lekker naar hem toe om daar te eten en even samen bank te hangen. Morgen maar weer sporten.