De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:54

Tieneke schreef:
Als je net uit een risicogebied komt, vind ik het ook onverstandig. Maar ik kom niet uit een risicogebied en ik weet dat mijn klachten niet van corona komen.

Precies, en je moet niet elk verkoudheidje over 1 kam scheren. Ik heb nu een snotneus. Geen koorts. Dan is het ook geen corona. Dan moet je koorts hebben en benauwd zijn. Dus ook hoesten is geen corona.
Rokers hebben met kou ook een erger hoestje. En ik heb na bepaalde etenswaren wel eens dat zich even wat slijm ophoopt wat er uit moet. En ik ben geen roker (nooit geweest, vind rokers sowieso stinken uit de poriën). Vaker mijn handen wassen doe ik ook niet, ik doe het al, vind dat wel genoeg (al is het soms maar 4-5 seconden na de wc, eerlijk gemeten zoals veel mensen handen wassen). En wie weet hebben velen het virus allang gehad. Maar dat is niet gemeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:59

germie schreef:
. Snot is geen symptoom van corona, dat is koorts en bebauwdheid. Dus met een kuchje en snotje mag je niet meer naar buiten?
Beetje rare gedachte he.

Zo raar is die gedachte niet. Het advies van het RIVM is:

Citaat:
Wanneer moet je vanwege het coronavirus thuis blijven?
Sommige mensen vragen we om fysiek contact met anderen te beperken (social distancing). Het gaat dan om mensen die mogelijk besmet geraakt kunnen zijn met het coronavirus. Dat betekent dat zij niet naar hun werk of school mogen. Ze kunnen wel eventueel thuiswerken. Ze mogen wel even naar buiten om bijvoorbeeld boodschappen te doen, maar moeten er daarbij op letten dat ze op afstand van anderen blijven en geen lichamelijk contact maken. Dit geldt voor de volgende twee groepen mensen:

- Huisgenoten van patiënten met COVID-19
- Mensen die in gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst en verkoudheidsklachten of koorts hebben.

Het gaat om de volgende gebieden:
China (inclusief Hong Kong en Macau)
Singapore
Zuid-Korea
Iran
de Noord-Italiaanse provincies Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië.
Deze klachten kunnen het begin zijn van COVID-19. Blijf thuis om uit te zieken en anderen niet te besmetten. Bel met de huisarts als de klachten erger worden
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... #nederland

Kortom: ben je in een risicogebied geweest én heb je verkoudheidsklachten of koorts, dan vragen ze je om thuis te blijven.

Ben je niet in een risicogebied geweest, dan hoeft dat niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:00

MarcoBorsato schreef:
mvdende schreef:
Half Nederland loopt met een hoestje....

Geen paniek!

En die mensen hebben al het recht om lekker te gaan uit eten.

Niet half Nederland komt uit Lombardije waar nu de pleuris is uitgebroken.

Denk eens even na.

Ach, beetje rellen en/of je wat dommer voordoen is leuk toch :roll:

Urbanus

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:06

Soms weet je niet of iemand trollt of echt zo vreemd reageert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:07

Tja benauwd ben ik best vaak, maar ja daar heb ik luchtweg puffers voor. Koorts zal ik ook niet gauw hebben als ik mij aan de normale norm hou. Heb een lichaamstemperatuur van rond de 36 graden. :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:08

Alleen een hoestje is geen verkoudheid verschijnselen.

Daarbij denk ik aan, snotneus, verstopte holtes, hoesten, niezen en je wat belabberd voelen.

Iemand die alleen een paar keer hoest, is niet verkouden.

Wie weet had ze kriebel in haar keel door iets wat ze net gegeten had....

Niet iemand gelijk ter dood veroordelen als er weinig kans is geweest op besmetting, immers de skigebieden liggen een paar honderd km van de besmetting vandaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:12

Lombardije wordt aangemerkt als risicogebied, dat is niet voor niets. Je hoeft geen snotneus te hebben, bij hoesten wordt al gevraagd om wanneer je in het risicogebied bent geweest thuis te blijven om te kijken hoe de symptomen zich verder ontwikkelen. Bij koorts en hoesten uit het risicogebied thuis blijven en huisarts bellen. Dus fijn dat je opgelet hebt mvdende. Niemand praat over snotneuzen, verstopte holtes bij Corona. Natuurlijk is niet iedereen die in de winter hoest, besmet met Corona, maar kom je uit het risicogebied, ligt dat toch even anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:13

mvdende schreef:
Alleen een hoestje is geen verkoudheid verschijnselen.

Daarbij denk ik aan, snotneus, verstopte holtes, hoesten, niezen en je wat belabberd voelen.

Iemand die alleen een paar keer hoest, is niet verkouden.

Wie weet had ze kriebel in haar keel door iets wat ze net gegeten had....

Niet iemand gelijk ter dood veroordelen als er weinig kans is geweest op besmetting, immers de skigebieden liggen een paar honderd km van de besmetting vandaan.

Niemand wordt ter dood veroordeeld maar jezelf een beetje in acht nemen en het advies van het RIVM volgen is wel zo sympathiek. Ook als het maar een hoestje is.

Dat is geen paniek zaaien of volledige quarantaine eisen, maar je gezonde verstand gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:22

Volgens mij schrijft mvdende nergens dat ze de adviezen niet in acht neemt. Maar het is gewoon een feit dat een kriebel niet meteen verkouden betekent. Ik heb met dit weer buiten altijd een snotneus, maar ben niet verkouden.
En die skigebieden zijn gewoon 'groen', en worden veilig geacht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:22

germie schreef:
Tieneke schreef:
Als je net uit een risicogebied komt, vind ik het ook onverstandig. Maar ik kom niet uit een risicogebied en ik weet dat mijn klachten niet van corona komen.

Precies, en je moet niet elk verkoudheidje over 1 kam scheren. Ik heb nu een snotneus. Geen koorts. Dan is het ook geen corona. Dan moet je koorts hebben en benauwd zijn. Dus ook hoesten is geen corona.
Rokers hebben met kou ook een erger hoestje. En ik heb na bepaalde etenswaren wel eens dat zich even wat slijm ophoopt wat er uit moet. En ik ben geen roker (nooit geweest, vind rokers sowieso stinken uit de poriën). Vaker mijn handen wassen doe ik ook niet, ik doe het al, vind dat wel genoeg (al is het soms maar 4-5 seconden na de wc, eerlijk gemeten zoals veel mensen handen wassen). En wie weet hebben velen het virus allang gehad. Maar dat is niet gemeten.

We zeggen hetzelfde. Maar moeten dat allemaal 10x zeggen.

Ik reageer op de vraag van de bokker waarvan een familie uit risico gebied komt en verkouden is. Die zou ik links laten liggen en zouden wat mij betreft wel war voorzichtiger zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:26

germie schreef:
Volgens mij schrijft mvdende nergens dat ze de adviezen niet in acht neemt. Maar het is gewoon een feit dat een kriebel niet meteen verkouden betekent. Ik heb met dit weer buiten altijd een snotneus, maar ben niet verkouden.

Ze hoeft zelf ook niks in acht te nemen want ze komt niet uit een risicogebied.

Komt iemand dat wel en heeft diegene verkoudheidsklachten dan is het niet wijs om uit eten te gaan o.i.d.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:35

Nee, de vraag was of ze op bezoek konden gaan. En voor een specifiek geval hoef je niet naar de algemene regel te kijken, maar kan je naar de specifieke situatie kijken. Waren de besmettingen bijvoorbeeld minstens zestig km verderop, dan zou ik me niet zo druk maken. Maar waren er besmettingen in het dorp waar de schoonouders zaten, dan zou ik voorzichtiger zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:36

Risicogebieden liggen niet enkel meer buiten NL. Wat als ik net diegene was die het winkelwagentje heb gebruikt na de persoon die besmet is uit Delft, Dalen of Tilburg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:38

Ik ben zelf wel net ziek geweest. Wel koorts, heftige verkoudheid en ontzettend belabberd gevoeld. Ook een week op m'n gat van gelegen. Van 't weekend kwam alles los en inmiddels soms nog een kriebelhoest/droge keel, maar niets wat niet bij een normale griep hoort.

Ik reis iedere dag met de intercity direct. (Afgelopen week uiteraard niet, ging ook niet :') )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:02

Dat was dan gewoon een verkoudheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:03

Daarom, ja. Heeft toch ook z'n voordelen, ik hoef nu enkel te kuchen voor wat meer ruimte in de metro. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:05

Wat ook niet helpt is dat er op het moment 3 verschillende influenza stammen rondgaan.
Op het moment is echt haast iedereen verkouden lijkt het wel (myself included).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:06

germie schreef:

Dat klopt niet.

Zoals je op het kaartje van het Ministerie voor Buitenlandse Zaken kunt zien, is ook het grootste dele van het skigebied in Italie als risicogebied aangemerkt. Dat is geel, niet groen. https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... gezondheid

Wat Italie betreft noemt het RIVM de Noord-Italiaanse provincies Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië. Reizigers naar dit gebied wordt gevraagd alert te zijn op verkoudheidsklachten en koorts.
Deze lijst wordt trouwens regelmatig aangepast aan de hand van de meest recente ontwikkelingen. Dus wie de laatste stand van zaken wil weten kan het beste even op de website van het RIVM kijken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:34

Poeh, ik merk dat ik het toch iets spannender vind dan ik vooraf gedacht had. Loon op Zand ligt op korte afstand en de mevrouw die in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem is behandeld komt hier uit de gemeente. Dan komt het toch allemaal best dichtbij. Als ik niet tot de risicogroep had gehoord zou ik er denk ik wel wat relaxter onder zijn en het is nu ook niet dat ik in Pietje Paniek-stand sta, maar ik merk wel dat ik er veel mee bezig ben en ook mijn plannen er deels op afstem.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:35

Dat is volkomen begrijpelijk, Mo. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik dat ook doen hoor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:42

En nog zo'n blunder:

Citaat:
Opnamestop intensive care Maasstad Ziekenhuis om waarschijnlijk coronageval
Het Maasstad Ziekenhuis neemt uit voorzorg tijdelijk geen nieuwe patiënten op op de afdeling intensive care (IC). Aanleiding is het verblijf van een patiënt op de IC die bij de eerste test op het coronavirus positief getest is. Het ziekenhuis wacht nog op de uitslag van de tweede test voor de definitieve diagnose. Het zou de elfde officiële patiënt in Nederland zijn.

De patiënt verbleef van 22 februari tot en met zaterdag op de IC van het Maasstad Ziekenhuis. De patiënt is zaterdag overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. Er was tot en met vrijdag geen aanleiding om de patiënt te testen, omdat dit toen nog niet werd voorgeschreven door het RIVM, schrijft het ziekenhuis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:59

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:03

Ben benieuwd, ik had eigenlijk woensdag een afspraak op de poli in Gorinchem. Gok dat die nog niet doorgaat, maar wie weeg gaan de poli’s snel weer open.

Ik snap alleen niet zo goed dat in Gorinchem het hele ziekenhuis dicht is, en in het Maasstad enkel de IC? Is het daar zoveel beter afgeschermd?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:15

Beatrix is dicht omdat ze eerst uit moeten zoeken wie er allemaal contact met de vrouw heeft gehad.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:17

Kaja schreef:
Risicogebieden liggen niet enkel meer buiten NL. Wat als ik net diegene was die het winkelwagentje heb gebruikt na de persoon die besmet is uit Delft, Dalen of Tilburg?

Volgens de RIVM zijn dit de volgende risicogebieden:
China (inclusief: Macau en Hongkong)
Singapore
Zuid-Korea
Iran
De Noord-Italiaanse provincies: Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië

Ik zou nog altijd hun advies in acht nemen en niet zelf dingen gaan bedenken.