Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 07:33

Dat is inderdaad zo, ook bij trails verbaas ik me soms over de hoge leeftijd.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:35

Greetje, kom lekker de marathon van Zeeuws Vlaanderen doen joh! Veel te leuk hier. :D

Ik ga met mijn pa van (dan) 63 in oktober de kustmarathon wandelen. Maar mijn pa is erg sportief, altijd al geweest. Vroeger ook marathons gerend, maar nu gaat hij liever voor het wandelen. :))

Het was weer erg koud om te hardlopen van het weekend. Bovendien was het voor mij ook niet mogelijk vanwege de sneeuw. Veel te glad en gevaarlijk! Gelukkig heb ik mijn standaard onderhoudsrondje op dinsdag. :D Maar die is maar tussen de 5 en 6 km, dus moet nog weer effe een langer rondje lopen van het weekend, want ik loop de 10 km van de Marathon Zeeuws Vlaanderen. Wel zo fijn als ik nog een beetje teruggetraind heb naar die afstand.

Zandvoort run leek me ook erg leuk. Misschien volgend jaar.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:23

Wat leuk om dat met je vader te kunnen doen!
Ik loop de wandeltochten met mijn moeder, zij is 54. Hardlopen gaat voor haar helaas niet meer met d'r rug. De wandeltochten zijn voor mij geen uitdaging maar het is wel gezellig zo samen :)

Had gister echt geen energie meer om te hardlopen na 12 uur werken -O- vanavond maar gaan, hopelijk dan iets meer energie.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:34

Leuk dat je nu voor de snelle marathon gaat Greetje! 3,5 uur zou ik erg blij van worden haha.

Leuk dat jullie ook sportieve ouders hebben. Mijn vader zou een stuk met mij mee rennen in de marathon maar helaas kan dat waarschijnlijk niet doorgaan wegens blessure. Hij heeft vroeger ook marathons gelopen, zijn snelste tijd was 2.52 :oo

Ik ga mezelf vermannen en ondanks de wederom harde wind mijn rondje doen...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:02

Waarom heb je je planning gewijzigd Greetje? Voor mij zou 3hr30 een prachtige tijd zijn op een marathon haha maar heb er nog nooit een gelopen. Hoop volgend jaar een keer een marathon te gaan lopen maar dan wordt mijn streeftijd ook 'gewoon' binnen de 4 uur, wat regelmatig als doel wordt aangeraden voor een eerste marathon :)

Michiel inmiddels alweer gelopen?

Knap dat je trainer nog fanatiek loopt op die leeftijd supervixen!

Arzil, wat gaaf dat je vader nog zo'n afstand kan wandelen, en gezellig dat samen te kunnen doen! Maar vader is meer een binnenzitter, in tegenstelling tot mij, ik kan heel slecht stilzitten :') Zou het leuk vinden wat meer 'actieve dingen' met mijn ouders te kunnen doen, maargoed mijn moeder wandelt wel wat maar ook niet heel ver (en op erg laag tempo).

Hoe is het gegaan Daan? Vond vandaag de wind ook wel weer pittig op de fiets, maar met het zonnetje was het nog best lekker :) Ben lekker in het bos gaan wandelen met mijn vzpony

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:17

Jullie zijn echt heel fanatiek met hardlopen zeg! Mag een amateur ook meedoen hier? :)
Ik ben met hardlopen begonnen met een vriendin die wilde afvallen en in de tussentijd ben ik een beetje enthousiast geworden.. Zo enthousiast dat ik samen met twee vrienden, mijn broertje en mijn moeder in mei een mudrun ga doen :D
Inmiddels hou ik het hardlopen langer vol dan mijn verzorgpaard het draven. Hier ben ik behoorlijk trots op hahaah. Maar vergeleken met jullie loop ik amper.
Mijn beste rondje was afgelopen weekend, 6,5 km in 39 minuten. Toch zo'n beetje 10 km/h.
In deze tijd zitten ook iets van 5x wandelmomentjes om uit te hoesten vanwege de kou/inspanningsastma/ te hoog tempo :') .

Mijn probleem is dat ik het heel moeilijk vind om op een rustig tempo te blijven lopen. Vooral in het begin gaat het altijd erg lekker, en dan ga ik dus al snel te hard.

Loop ik met mijn moeder (van bijna 60, zo super stoer dat die mee is gaan trainen 8-) ), die een heel fijn steady tempo heeft van zo'n beetje 8 km/h, dan kan ik echt verder en hoef ik nooit te wandelen, ook niet om te hoesten. Maar zelf kan ik dat tempo bijna niet vinden.

Hebben jullie tips?
Laatst bijgewerkt door Sintara op 20-03-18 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:23

@s1993: Ja, vanavond voor de tweede keer. Ik ben nog niet op het oude 'niveau', maar dat is niet vreemd

@Sintra: Wat voor mij helpt is lopen met muziek in met het juiste aantal beats per minute (160 voor mij, sneller lukt me nog niet) Spotify had vroeger een hardloopfuncte waar je het aantal BPM kon instellen, nu moet je zelf even zoeken naar die playlists. Voordeel is (voor mij) dat je gaat lopen (en concentreren) op het ritme van de muziek in plaats van dat je als en dolle los gaat.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:02

sintara veel oefenen, of te wel veel met je moeder samen lopen dan leer je op een gegeven moment ook zelf doseren.
s1993 ik ervaar te veel stress rondom het regelen van de praktische zaken. Moet er in mijn eentje naar toe,hoe kom ik daar met openbaar vervoer, hoe krijg ik in spullen mee. ken er niemand, sterker nog er doet geen enkele andere nederlander mee, ben bang de briefing in het duits niet te gaan begrijpen, moet op eigen gps gaan lopen en vraag mij af of er op de slaapzaal wel voldoende stopcontacten zijn om alles op te laden., er zijn maar 30 deelnemers dus ik kom 5 dagen helemaal alleen te lopen en heb enkel de checkpoints. sowieso al een risico in je eentje et zoveel hoogtemeters want een enkel is zo verzwikt. Maar ik loop natuurlijk toch met nog andere risico's.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:28

Sintara ik herken dat wel, ik loop zelf standaard rond de 10,5 km per uur, en dan loop ik voor mijn gevoel echt rustig en langzaam. Als ik met iemand zou lopen die langzamer loopt, zou ik dat echt niet fijn vinden lopen. Ik herken dit van het wandelen, mijn tempo ligt een stuk hoger als die van mijn moeder, waardoor ik constant wat in moet houden, loopt eigenlijk niet fijn. Maar misschien is het wel een kwestie van vaker doen.

Greetje 3hr30.op een marathon? Ik vind het echt super knap. Zie mezelf echt geen marathon lopen, de halve lijkt me wel haalbaar, al zou ik dan wel door moeten gaan met wat fanatieker trainen. Snap wel je stress ja, een goede voorbereiding neemt al veel stress weg, openbaar vervoer goed uitzoeken zodat dat goed duidelijk is, en kun je wat betreft de stopcontacten bijvoorbeeld niet contact opnemen met de organisatie? Zodat je je daar niet druk om hoeft te maken?

Ik heb gister nog een rondje kunnen doen, ging best wel aardig. 10 km gelopen in 57 minuten.
Langzamer gelopen als de 12 km vorige week, wat me wel erg verbaasd eigenlijk, al liep ik toen wel in de stromende regen dus onbewust misschien harder gelopen. Benen mogen nu lekker rusten voor het weekend :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:48

Dank jullie wel voor de tips! Ik ben naar muzieklijsten gaan kijken en ik denk dat ik voor een kleine 140 bpm ga. Van het weekend uitproberen.
Het suffe is ook dat hoe meer ik het doe, hoe harder ik ga lopen. Voor die eerste 5 km vond ik dat niet zo´n probleem, maar nu ik naar (ietsje) grotere afstanden ga wil ik ook gewoon ´duurlooptraining´ doen en van het wandelen afkomen.

Het lijkt me wel supergaaf om hele marathons te kunnen lopen zeg! Hoelang hebben jullie erover gedaan om zover te komen? En hoevaak trainen jullie?

Aan de ene kant ben ik heel benieuwd of ik ooit zover kan komen. Maar ik moet eerst die mudrun maar eens overleven :p

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:53

Mudrun overleef je zeker hoor!! Welke ga je doen en welke afstand?
Ik kon net 5 km hardlopen toen ik mijn 1e mudrun deed van 18 km haha. Gekkenwerk zou je zeggen, maar ging me prima af omdat je zo vaak stopt voor een obstakel en het gewoon echt wel heel anders is al aan 1 stuk door hardlopen. Vind het overigens wel verstandig dat je ervoor traint hoor, want ik kon na die run een week niet meer lopen. Nu ik iets meer getraind heb (nouja nog steeds niet veel maar wel 12 km kan lopen) heb ik amper spieprijn na een mudrun van 18 km. Langste mudrun die ik gedaan heb is 21 km, maar meer als 12 km hardlopen heb ik nog nooit gedaan, dus het valt echt mee.

Overigens hangt het er dus wel vanaf welke je doet, er zijn er een paar die op wat ruiger terrein liggen met veel heuvels en langere afstanden hardlopen. die zijn wel wat pittiger moet ik zeggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:04

Ik snap echt de lol er niet van in mudruns

Greetje ik vind ZV marathon zo saai heb liever meer bedrijverigheid of echte bossen

Supervixen 2 Trails van jouw lijst wil ik ook lopen maar wacht Ff met inschrijven

Hier week niet gelopen baal vreselijk veel werken weinig tijd voor paard en hardlopen en aan de klus peuter krijgt andere kamer en dan peuters kamer veranderen voor baby ..... zucht

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:32

Marlis schreef:
Vandaag de laatste lange duurloop gedaan voor Rotterdam. Met de Rotterdam marathon deelnemers (Facebook). Super goed georganiseerd.
Bikkel! Ik had mijn lange duurloop geskipt vanwege de kou. Ging daar met de 30 km heel slecht op dus loop zondag als het goed is de 32.

Daan_O schreef:
Ik heb gisteren niet gelopen omdat ik me er echt niet toe kon zetten door die koude wind. Ik ben er zo klaar mee, laat het alsjeblieft eens stoppen met waaien!
Baal er wel van want ik had natuurlijk moeten trainen... Ga vanavond wel aquafit doen en dan lopen we ook altijd best veel door het water. Morgen en overmorgen wil ik proberen om verdeeld over de 2 dagen de marathonafstand te lopen en dan is het echt aftellen tot 8 april....
Zo herkenbaar helaas := ben ook helemaal klaar met het koude weer terwijl ik me er normaal nauwelijks aan stoor.

En ik vind mudruns ook super leuk! Maar de meeste vind ik te duur en passen dan weer niet in mijn planning helaas..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:44

Oh echt, al meteen 18 kilometer Anne- bento? Stoer!
Ik ga de 5 kilometer doen in sittard, holly hillrun heet het ofzo. Wel heuvels etc, maar deze leek mij (als leek) wat minder macho aso dan sommige anderen en leuk om mee te beginnen :D . Je mag daar ook om hindernissen heen als het echt niet lukt en je hebt de keuze tussen makkelijke en moeilijke hindernissen.

Als ik bij sommige mudruns van die ruige mannen te keer zie gaan op promotie filmpjes.. Daar zie ik mezelf dus echt niet tussen staan := .

Het weer maakt me nooit zo uit, ik ga met elk weer behalve onweer en code roodtinten paardrijden, en onweer houdt me voor hardlopen eerlijk gezegd ook niet tegen. Dan ga ik wel door de woonwijken ipv het bos en de weilanden.

Ik heb echt altijd de allerleukste ritten in het slechtste weer en voel me na afloop helemaal opgeladen. Met name als ik dan eenmaal thuis met een kopje thee / whisky voor de openhaard zit.. hmmm heerlijk! <3

Mooi en warm weer vind ik ook heel fijn hoor, maar dan erger ik me zo aan al die mooi weer mensen :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:00

Mijn vriend, die nooit hardloopt, niet sport en alleen wandelt in het weekend (ong 15km) heeft de spartan race van 17km met mij gedaan en de strong viking 18km met mijn zusje :P . Allebei gehaald.

Ach Sintara daar moet je je niet aan storen. Bij de spartan race zag ik ook alleen maar ruige mannen om me heen. En wie haalde op de laatste km's alle wandelende mannen in?? Ik haha. Ze hebben dan wel spieren en techniek voor de hindernissen, maar missen dan soms weer het uithoudingsvermogen.

Ik heb net heerlijk gelopen, 18.5km in bijna 2 uur. Zo fijn om weer eens met weinig wind te lopen! Eind ging wat zwaarder, maar ik had vanmorgen al drie kwartier krachttraining gedaan in de sportschool, dus dat vind ik niet gek.
Ik voel me geestelijk en lichamelijk bijna klaar voor de halve.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:10

tita heb je het parcours van de marathon zeeuws-vlaanderen dan zelf al gelopen of gefietst. Want ik vind het wezenlijk een mooie route. Rondom Hulst, het bosgebiedje wat daarna komt, de spaanse waterlinie. Alleen de finish in Terneuzen of eigenlijk die dijk die er aan vooraf gaat pal tegen wind in is verre van leuk. Ik zou hem dan ook liever een keer andersom lopen maar dat valt steeds in het jaar van texel.
Sintara ik heb na 3 jaar mijn eerste marathon gelopen. Trainde daarvoor 5 keer per week. Ben sinds kort van jarenlang 5 keer per week 6 keer per week gaan trainen Dat is overigens best wel een grote stap. Veel groter dan van 3 naar 4 of van 4 naar 5 Trainde ik met 5 keer per week maar drie dagen achtereen, nu met 6 keer per week is het zes dagen achtereen

anne-bento mijn beste marathon tijd is nog wel een stuk sneller hoor. Snelste tijd 3hr16

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:55

Greetjes begrijpelijk dat jende keuze hebt gemaakt voor de marathon, gezien de omstandigheden. Jij hebt wel een heel mooi pr op de marathon! Waarom ben je 6 dagen gaan trainen?

Sinatra welkom! Gewoon lekker verder trainen, je zal op een bepaald moment het wandelen niet meer nodig hebben.

Tita ik sluit me bij je aan, mudrun lijkt mij ook helemaal niks. Tot hoe ver in de zwangerschap wil je proberen door te lopen?

supervixen knap hoor nog 2 uur lopen na de sportschool.

Nou ik heb binnen 24 uur de marathon gelopen haha. Gisteren 15km en vandaag 27,3km. Als ik nou eens dezelfde tijd loop in Rotterdam loop ben ik blij :P Heb totaal nu 3 uur 56 minuten gelopen. Was te doen maar ben nu wel echt moe. Had maandagavond ook al redelijk instensief gesport met aquajoggen en normaal loop ik eigenlijk zelden 2 dagen achter elkaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:25

wauw, groot respect supervixen, greetje en daan _/-\o_ .
Rijden jullie ook nog paard? Ik heb voor mezelf al vastgezet dat ik één dag per week niet mag sporten. Erg moeilijk maar hiermee gaat alles wat ik de rest van de week doe beter:). Lekker slap vergeleken met wat jullie allemaal doen maar voor mij werkt het.

Of ik een mudrun leuk vind weet ik natuurlijk nog niet zeker, zal ik na afloop vertellen :D Als ik het hier zo lees wordt het goed te doen. Vind ik niet erg, want niet veel later moet ik een week koeien drijven te paard }:0 :Y) Best fijn als ik dan nog benen over heb.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:30

Daan tot 1 dag voor de bevalling alleen ik groei nu mega mijn buik is met 26 weken groter als vorige met 38

Hopelijk stagneert ie

Greetje nee
Maar mijn man wel 3x Terneuzen-Hulst
Hij komt uit hulst wil alleen daar finishen en heb diverse stukken gefietst en op punten klaar gestaan.
Vooral eerste 20km Terneuzen vind ik suf
Maar mijn man heeft niks met Rotterdam en dat is echt mijn stadje dus bruggenloop blijft favoriet

Maar zowat alle wedstrijden vind ik niks in zeeland muv strand daar heb er stuk of 6-7 gelopen mij teveel polder

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:02

Sintara schreef:
Rijden jullie ook nog paard? Ik heb voor mezelf al vastgezet dat ik één dag per week niet mag sporten. Erg moeilijk maar hiermee gaat alles wat ik de rest van de week doe beter:). Lekker slap vergeleken met wat jullie allemaal doen maar voor mij werkt het.

Of ik een mudrun leuk vind weet ik natuurlijk nog niet zeker, zal ik na afloop vertellen :D Als ik het hier zo lees wordt het goed te doen. Vind ik niet erg, want niet veel later moet ik een week koeien drijven te paard }:0 :Y) Best fijn als ik dan nog benen over heb.

Ik heb mijn paard vorig jaar gekocht, maar toen ik haar nog had liep ik ook drie keer per week (en reed ik vijf keer per week). Nu wel wat langere afstanden en in plaats van paardrijden ben ik nu twee of drie keer krachttraining aan het doen per week. Dinsdag en donderdag zijn meestal mijn rustdagen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:11

Sintara die 5 km overleef je met gemak! Aan de meeste mudruns zit ook geen tijd he, en obstakels kun je altijd overslaan (even de uitzonderingen daargelaten), dus je haalt het sowieso wel. Ik weet nog zo goed de 1e keer, mijn toenmalige vriend kwam ermee aanzetten dat we dat eens moesten proberen, ik zag de filmpjes en dacht, je bent gek! Toch een ticket gekocht en mee die kant op, onderweg nog gezegd dat ik toch maar niet ging, zelfs blij toen we in de file kwamen en het haast niet gingen halen haha. Sindsdien tientallen mudruns gedaan. En inderdaad wat Superfixen zegt, sommige mannen zijn dan wel 3 meter breed maar hebben een conditie van niks. En wat je vaak ziet is dat er van alles mee doet, ruige mannen maar ook huismoeders, dus voor iedereen geschikt.

Supervixen, knap hoor krachttraining en dan nog even 18,5 km lopen!

Ik rij in principe paard, maar dat ligt nu stil door mijn tenniselleboog. Is tevens de rede dat ik weer ben gaan hardlopen, mag en kan veel dingen niet meer doen nu die ik normaal deed en ben totaal geen stilzitter dus hardlopen is een mooi alternatief.
Ik sportte normaal gesproken zo'n 6 dagen per week, maar na een flinke tik op mijn vingers van de fysio (en vorig jaar ook al) moet ik dat gaan veranderen en meer rustdagen gaan pakken tussendoor. Heb denk ik iedere spier in mijn lichaam al eens overbelast gehad, dus moet een beetje op de rem trappen soms :+ luisteren naar je lichaam, komt het gewoon op neer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:33

Achja maar fysio´s weten ook niet alles hoor! Ik heb eens een operatie aan mijn arm gehad en vroeg na een tijdje of ik weer paard mocht rijden..

Zei hij nou, ik weet niet of je al sterker bent dan een paard :+ Hahaah hij snapte niet eens waarom ik zo hard moest lachen 8)7

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:43

tita schreef:
Daan tot 1 dag voor de bevalling alleen ik groei nu mega mijn buik is met 26 weken groter als vorige met 38

Hopelijk stagneert ie

Greetje nee
Maar mijn man wel 3x Terneuzen-Hulst
Hij komt uit hulst wil alleen daar finishen en heb diverse stukken gefietst en op punten klaar gestaan.
Vooral eerste 20km Terneuzen vind ik suf
Maar mijn man heeft niks met Rotterdam en dat is echt mijn stadje dus bruggenloop blijft favoriet

Maar zowat alle wedstrijden vind ik niks in zeeland muv strand daar heb er stuk of 6-7 gelopen mij teveel polder

Ha ha je man kiest lekker voor de gemakkelijke versie met de wind mee Is ook mooier de route zo te lopen Ja dat stuk bij terneuzen is niet echt geweldig maar dan hebben we het over de laatste (of in geval van je man de eerste 5km) daarna vind ik het een heerlijke route
Ik vind rotterdam ook een verschrikking Massa mensen , vechten voor een stukje asfalt tussen het beton Nee geef mij dan maar zeeuws vlaanderen of de kust marathon

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:46

Sintara schreef:
Rijden jullie ook nog paard?

Tot afgelopen september paard gereden. Toen moeten stoppen vanwege achillespees blessure Even ook niet kunnen lopen. Dus ik durf nu niet zo goed weer te beginnen

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:51

Daan_O schreef:
Greetjes begrijpelijk dat jende keuze hebt gemaakt voor de marathon, gezien de omstandigheden. Jij hebt wel een heel mooi pr op de marathon! Waarom ben je 6 dagen gaan trainen?

Nou ik heb binnen 24 uur de marathon gelopen haha. Gisteren 15km en vandaag 27,3km. Als ik nou eens dezelfde tijd loop in Rotterdam loop ben ik blij :P Heb totaal nu 3 uur 56 minuten gelopen. Was te doen maar ben nu wel echt moe. Had maandagavond ook al redelijk instensief gesport met aquajoggen en normaal loop ik eigenlijk zelden 2 dagen achter elkaar.

Mooie voorbereiding zo voor de marathon
Ben van 5 naar 6 dagen gegaan vanwege mijn ultra plannen. Als ik de belastbaarheid verder wil opbouwen moet de frequentie omhoog want meer dan 100km per week op basis van 5 trainingen dan worden te trainingen zodanig belastend dat het de volgende training beperkingen oplegt Maar ik moet ook even ervaren hoe dat op langere termijn voelt