B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:23

Griep, stress, bepaalde verdovingen etc kunnen allemaal voor een terugval zorgen.

Welke maat naalden gebruik je xDenies? Ik ben overgestapt naar 0.5x40. Wereld van verschil.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:38

Hmm ik moet bekennen dat ik niet zo goed weet of ik door wil gaan met de injecties. Merk er vooralsnog niets van, maar ondertussen zit wel de gehele linkerzijde (echt alleen die kant gek genoeg) van m’n lichaam onder de bultjes.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:40

Dat je er nog niets van merkt is niet gek... ik injecteer nu bijna 6 maanden en ben er ook niet zeker niet beter van (slechter dus). Snap je twijfel zeker hoor! Fijn is anders natuurlijk. Het moet alleen niet zo zijn dat je ze toch nodig had en je nu stopt, daar ga je uiteindelijk nog veel slechter van worden en langzamer herstellen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:52

Ja, ik snap dat dat wat meer tijd nodig heeft :j Ik wil het ook wel heel graag een kans geven, maar die uitslag... Het zit echt overal haha en het wordt ook steeds erger.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:54

Ja herkenbaar.. nu ben ik daar sowieso wel gevoelig voor maar heb er ook last van helaas -O-

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:08

Laurie schreef:
Ja, ik snap dat dat wat meer tijd nodig heeft :j Ik wil het ook wel heel graag een kans geven, maar die uitslag... Het zit echt overal haha en het wordt ook steeds erger.

Probeer eens het andere merk (weet even geen namen) je schijnt van 1 merk uitslag te kunnen krijgen en die mensen reageren vaak goed op het andere merk

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:15

Anne bento ik gooi een de alternatieve wetenschappelijke bewering in het topic: verscheidene parasieten en infecties en dergelijke “gebruiken” b12, waaronder borrelia.

Daarnaast is je MTHFR cyclus onderzoeken ook echt een goede. Wellicht heb jij daar problemen mee en verdraag je hydroxocobalamine niet goed en heb je een zwaar tekort/tekort schietend metabolisme op het gebied van de co-factoren in de MTHFR cyclus.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 19-12-18 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:16

Lootje1991 schreef:
Laurie schreef:

Probeer eens het andere merk (weet even geen namen) je schijnt van 1 merk uitslag te kunnen krijgen en die mensen reageren vaak goed op het andere merk

Takeda bedoel je? Daar word ik al mee geprikt :) Centrafarm schijnt over het algemeen meer reactie te geven.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:25

Ik heb geen flauw idee uit mijn hoofd welke injectienaalden ik heb. Ze zijn erg dun omdat ik amper tot geen vet op mijn bil heb. Wel spier. Het is in overleg met de apotheek, want b12kliniek had dikker voorgeschreven.

Ik wil ze niet in mijn bovenbeen want dan zie ik het sowieso en word de spanning/paniek alleen maar erger. Ik hoop eind januari te horen om naar 1x in de week te gaan.

Sinds het b12 probleem in feb naar voren is gekomen heb ik geen stapje terug gedaan. Ben 40uur blijven werken. Bijna ontslagen, officiele waarschuwing dus veel extra stress erbij. In juni aangekaart dat ik het niet meer aankan en ging 4 dagen werken. Die dagen waren continu verschillend en geen duidelijkheid waardoor ik er om moest vrahen wat ook stress gaf. Plus ik leverde 300 euro salaris in wat ook weer bijkomende kopzorgen gaf (ik dacht dat red ik wel..)

Sinds oktober weer 5 dagen. Gaat goed. Laatst 1.5 tot 2 weken loop ik weer tegen dingen aan als dat ik mezelf moet motiveren iets te doen. Ik vind weinig tot niets leuk. Op mn werk doe ik weer alles en thuis 'stort' ik in.
Heb eind nov 2 heerlijke vakantie weken gehad wat me erg goed deed. Maar aan t eind van die week voelde ik het al komen.

Ik ben gewoon bang dat ik tegen iets van een burnout aanloop ofzo. Dus dat is los van die b12.
Ik heb ook gewoon dat ik savonds op straat loop met de hond en er ineens allemaal angst over me heen komt. Pffff

Ik weet het in ieder geval even niet meer. Ik weet dat ik vrolijk moet zijn, maar zo voel ik me niet.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:29

Denies :(:) Kun je hier met iemand over praten?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:34

Laurie schreef:
Denies :(:) Kun je hier met iemand over praten?

Praten, ja. Maar niemand die het kan oplossen of veranderen.

Ik baal letterlijk van mezelf.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:36

Denies klinkt ook alsof je bijnieren idd wel wat steun kunnen gebruiken (burn out/overspannen geeft hoge belasting voor de bijnieren en begint vaak na te lang te hoog cortisol)

En waarom zou je vrolijk moeten zijn?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:46

Hannanas schreef:
Anne bento ik gooi een de alternatieve wetenschappelijke bewering in het topic: verscheidene parasieten en infecties en dergelijke “gebruiken” b12, waaronder borrelia.

Daarnaast is je MTHFR cyclus onderzoeken ook echt een goede. Wellicht heb jij daar problemen mee en verdraag je hydroxocobalamine niet goed en heb je een zwaar tekort/tekort schietend metabolisme op het gebied van de co-factoren in de MTHFR cyclus.

Een hoop moeilijke woorden, ik ga het eens googlen, thnx!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:42

Hannanas schreef:
Denies klinkt ook alsof je bijnieren idd wel wat steun kunnen gebruiken (burn out/overspannen geeft hoge belasting voor de bijnieren en begint vaak na te lang te hoog cortisol)

Mijn bijnieren? Hoe is dat te testen?

Voor mijn werk. Anders heb ik geen baan meer.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:06

Hoi,

Ik zit de laatste tijd niet lekker in mijn vel en werd ik door meerdere mensen via een topic op bokt op een B12 tekort gewezen. Ik herken ontzettend veel symptomen; oa. geheugenverlies, vermoeidheid, afasie, ataxie, concentratieproblemen, angstig, stemmingswisselingen en prikkelbaar. Daarna heb ik bloed laten prikken en ben ik ervan uit gegaan dat hier sowieso een B12 tekort uit zou komen.
Volgens de huisarts zijn mijn waardes prima want ik zit boven de minimale waarde (die is volgens mij 140 en ik had 227) en zou ik gewoon meer moeten slapen en stress moeten vermijden. Dit heb ik geprobeerd maar lijkt helemaal niks te helpen en inmiddels word ik er moedeloos van.
Ik las hier dat een waarde onder de 250 ook een tekort kan betekenen, maar ik wil eigenlijk niet terug naar de huisarts omdat ik alles behalve een klik heb met haar en me niet serieus genomen voel. Is het een mogelijkheid om bv. B12 te gaan slikken en kijken of dit helpt omdat mijn tekort niet zo extreem is? Of is dit verspilde moeite?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:23

xDenies schreef:
Hannanas schreef:

Mijn bijnieren? Hoe is dat te testen?

Voor mijn werk. Anders heb ik geen baan meer.

Oa cortisol. Je kunt sowieso beginnen om supplementen te proberen gericht op de bijnieren en heel veel gas terug nemen, stress vermijden, bijkomen, alles 80% doen ipv tot het gaatje.

Vrolijk spelen voor werk terwijl je je niet vrolijk voelt is doodvermoeiend. Maar je moet niet vrolijk zijn, dat blijft een keuze. Heb je werk veel met gasten?

Is het voor jou niet tijd om aan de bel te trekken, je ziek te melden, bedrijfsarts en ziektewet en te worden behandeld? Stel dat je nu overspannen bent dan kun je beter nu gaan voor herstel dan dat je gaat wachten tot je een volledige burn out hebt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:40

Dat is ook de rede dat ik zelf naar de bedrijfsarts ben gegaan. Ik was nog niet zover dat ik helemaal niet meer kon werken maar voelde wel aan dat wanneer ik door zou gaan, ik uiteindelijk misschien wel in zou storten. De bedrijfsarts heeft mij daarop ook direct gezegd nog maar 50% te mogen werken. Want liever nu een pasje terug en wel 4 uur kunnen werken dan helemaal niet meer kunnen werken. Ik zou je dus inderdaad ook aanraden om al aan de bel te gaan trekken, hebben ze veel liever dan dat je jezelf voorbij loopt.

BalouArera met jouw waarde is het inderdaad lastig een huisarts ervan te kunnen overtuigen. Mocht je nog niet terug willen naar de huisarts zou ik B12 gaan slikken. In mijn geval zou het geen zin hebben (opnameprobleem), maar aangezien een teveel aan B12 geen kwaad kan, is het de moeite om te proberen. Zou er geen wonderen van verwachten, maar kwaad kan het niet. Kun je zelf een rede bedenken waarom je een tekort zou kunnen hebben? Eet je bijvoorbeeld plantaardig? Want in dat geval zou ik zeker pillen proberen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:25

Ik heb voor mijn gevoel het idee dat ik het niet mag laten afzwakken. We hebben een leuk team maar we dollen allemaal wel eens en soms gaat het te ver. Zoals vanochtend was het veel gezeur 'om geld'. Ik kan daar niet zo goed tegen en na een kwartier had ik er wel genoeg van en gaf aan dat ze er eens over op moesten houden en tevreden moeten zijn met wat je hebt. Daar walste gelijk een andere collega over heen met als andere woorden dat ik niet zo nukkig moet doen. Tsja ….

Ik werk in een winkel dus sta inderdaad de hele dag in contact met mensen. Dat kan ik in principe ook gewoon goed maar net als iedereen kan je best wel eens botsen met een klant, toch? Ik maak geen slaande ruzie en ik blijf een ieder netjes behandelen maar soms moet ik dat ook eens ventileren.
En soms als ik er vijf achter elkaar heb dan is het me even te veel.

Het gas terug nemen en stress vermijden en dergelijke hoopte ik al 'gehad' te hebben. Er werd 'toen' ook gezegd dat ze het fijn vonden dat ik aan de bel trok, maar puntje bij paaltje voelde ik mij alleen maar meer tot last. Rust voelde ik totaal niet. Ja ik knapte in zekere zin wel wat op, maar ik had nog steeds het gevoel dat dit dag vrij teveel moeite was en te veel moeite kostte. En dat ze behoorlijk blij waren dat het eindelijk oktober was en ik weer gewoon 40uur er stond.
Dat heb ik lang vol gehouden. In mijn vakantie heb ik pas echt rust gehad. Ik hoefde nergens over na te denken, heerlijk. Op een begeven moment ben ik vijf dagen naar stal geweest en ik genoot optimaal maar merkte dat het te veel werd (bizar .. vijf dagen naar stal is te veel? wtf …) ik heb er toen voor gekozen om thuis te blijven maar voelde me onbewust ook weer schuldig tegenover pony. (die niets te kort komt hoor, krijgt alles zonder dat ik er naar om hoef te kijken).

Ik ben ook bang dat als ik aan de bel ze mij een aansteller vinden en dat er een hele zware lading op het minder werken komt te hangen. Waardoor ik dus niet snel opnieuw aan de bel durf te trekken. Ik wilde eigenlijk mijn afspraak eind januari afwachten bij de B12 kliniek om verder te kijken. En dus ook eventueel direct een bedrijfsarts aan te spreken om samen met zo'n iemand tot een oplossing te komen. Ik kan en wil niet weer ruim €300 euro opgeven omdat ik dan financiële zorgen ga ontwikkelen. Maar dit gevoel is ook niet goed.

Ik dacht alles weer aan te kunnen, eerlijk waar. Dat blijkt nu dus wel anders. We zijn 2,5 maand verder met weer terug 40uur werken. Waarvan ik nog maar 3 weken 3x naar stal ben gegaan (zo, ma en di na werk) om dus weer wat 'extras' te doen.
Ik heb net een '' spontane '' huilbui gehad en ben ook nog eens alleen thuis, dus ja. Ik maak me wel weer genoeg zorgen … om moe van te worden.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:06

xDenies ik vindt het erg om te lezen hoe het voor jou voelt. Ik snap het ook, het is zeker niet leuk voor je werk en blij zijn ze er niet mee, dat is logisch. Ik merk dat op mijn werk ook, het is gigantisch druk en ik ben maar half aanwezig, natuurlijk zijn ze niet blij maar ze weten gelukkig ook dat ik er niks aan kan doen. Je kunt haast nog beter een ernstige ziekte hebben die iedereen kent zodat je veel begrip krijgt dan dit, want niemand begrijpt het. Onzin natuurlijk, liever dit dan een ernstige ziekte (voor zover je dit niet ernstig kunt noemen want hier voel je je ook beroerd van en kan ernstige gevolgen hebben bij te late of geen behandeling). Maar begrip is gewoon lastig te krijgen, dat merk ik ook.

Ik ben net terug van de kliniek in Amsterdam. Heel hoopvol werd me gevraagd hoe het is gegaan afgelopen maanden, en zijn teleurstelling was duidelijk heel groot toen ik zei hoe slecht ik me voel. Hij had het niet verwacht en gaf ook aan dat dat niet normaal is. Er zijn wel uitzonderingen, waarbij het wel langer duurde, maar meestal is zo'n heftige verergering van klachten niet van zo'n lange duur.

Hij vroeg mij of ik ermee door wilde gaan ,met behandelen. Vond ik wat vreemd..... want stoppen lijkt mij geen optie? Daar was hij het mee eens, hij zou niet aanraden om te stoppen op dit moment. Ik mag wel terug naar 1x per week prikken ipv 2 keer. Daarnaast ijzerpillen slikken omdat die echt wel laag is. Daarnaast opnieuw bloedonderzoek voor mijn bijnieren en cortisol om dat toch even te checken. Ook gaf ik aan nog best veel te sporten, ook dat is niet gunstig volgens hem.

Dus kortom, zijn advies is nog even alle zeilen bij zetten en kijken wat er gebeurd. Mijn gevoel is, terug naar de huisarts en eens kijken wat we verder kunnen doen. Ondertussen volg ik wel het advies van de kliniek, maar ik wil eigelijk niet zitten afwachten maar ondertussen verder onderzoeken, ben toch ergens bang dat we iets over het hoofd zien,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:45

anne_bento schreef:
Daarnaast opnieuw bloedonderzoek voor mijn bijnieren en cortisol om dat toch even te checken. Ook gaf ik aan nog best veel te sporten, ook dat is niet gunstig volgens hem

Bij mij hebben ze laatst cortisol getest. Was laag voor een ochtend moment. Daarna ACTH test gehad en die was wel goed. Conclusie is wat laag in cortisol maar geen ziekte van de bijnieren. Dus echt een gevolg van langdurige uitputting van het lichaam.

Het sporten is mij ook verteld door het b12 institute. Ik deed nog fanatiek hardlopen maar dat ging steeds slechter. Was voor mijn gevoel echt roofbouw aan het plegen op mn lijf. Ben gestopt met hardlopen en 2x pw gaan spuiten ipv 1x en het gaat zoveel beter met me.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:49

Mijn cortisol was de laatst keer te hoog.. maar ik ben bang voor bloedprikken dus op zich verbaasd dat me niet zo. Nu heb ik zelf wel altijd in mijn achterhoofd gehad dat het iets met hormonen kan zijn.. ik ga eens horen wat de huisarts vind. Die stond niet achter B12 injecties, dus dan mag ie wel met een ander idee nu gaan komen. Wel jammer op zich dat hij dan gelijk krijgt dat dit me niet ging helpen haha..

Ik was net hardlopen weer aan het oppakken op goede dagen en ingeschreven voor 2 halve marathons, iets te enthousiast.. voorlopig maar houden op een wandelingetje of kort hardloop rondje en niet laten verleiden om langer te gaan lopen. Daarnaast fitness ik 3x per week. Moet er nog even niet aan denken te stoppen met sporten, dat is echt mijn hobby en uitlaatklep.. moet dat even laten bezinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:04

Ik vond het in eerste instantie ook verschrikkelijk. Hardlopen in het bos is echt mijn rustpuntje.

Maar aangezien we thuis aan het verbouwen zijn en ik de paarden aan huis heb krijg ik toch wel meer dan genoeg fysieke activiteit.

Ik kan niet doseren. Een klein rondje 2x per week die ik niet aan. Dat kan ik echt niet en raak ik alleen maar heel erg gefrustreerd omdat ik zoveel meer wil. Dus daarom de keuze om dan helemaal te stoppen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:37

Slimme keus en met een verbouwing en paarden aan huis ben je fysiek evengoed wel bezig inderdaad! Ik heb een kantoorbaan dus helaas haal ik daar geen beweging uit. Maar ik denk dat ik het moet oplossen door in plaats van hardlopen te gaan wandelen, daar kan ik in het bos of duin echt wel van genieten. En in de sportschool nog wat lichte krachttraining en aanvullen met yoga of bodybalance. Ben na een uurtje paardrijden vaak ook doodop, maar hoop dat nog wel te kunnen blijven doen..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:47

He wat lastig Anne_Bento :(:) Ik hoop echt dat je snel iets verbetering gaat merken.

Ik ben vandaag op spreekuur geweest bij de huisarts, maar ik loop nu ook een beetje vast. Ze wilde nog een keer bloedprikken om te kijken wat de B12-waarde deed. Ik lees overal dat dat na zo’n serie injecties niet zo zinvol is? En dan afhankelijk van de uitkomst doorgaan met prikken of overgaan op pillen... Vond het ook erg raar dat ze stelde dat ik de rest van m’n leven B12 moet blijven krijgen terwijl helemaal niet duidelijk is waarom ik zo’n groot tekort heb.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:56

Dat bloed prikken nu is inderdaad onzinnig, helaas weten huisartsen dat niet..

Bij mij is ook gezegd dat ik mijn hele leven moet prikken, feit is dat je lichaam het niet opneemt, wat de oorzaak ook is. Een aantal oorzaken kunnen ze overigens wel opsporen, zoals glutenallergie, maar als uit dat soort onderzoeken niks komt dan is de oorzaak onbekend