ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:01

Ach ja, mijn vader heeft ook al duidelijk laten blijken dat hij labeltjes als AD(H)D maar dom en onzin vindt, dus dat klinkt me redelijk bekend in de oren, Lifaya.
Maar jouw vader gaat wel meteen in de aanval daar, of niet? :+ In plaats van gewoon wat begripvol te reageren. Balen is dat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:03

Het gaat altijd hier zo :') dat ik me aanstel, dat ik mijn moeder pest door mijn kamer niet op te ruimen en bladiebla :') Ze zullen het misschien niet zo bedoelen maar toch. Heb ook een gehandicapt broertje wat ook de mogelijke drama meebrengt in het gezin dus het is niet altijd ideaal :P

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:15

Daar zat ik pas ook over te denken, volgens mij weten m'n ouders ng steeds niet wat het precies inhoud, wel erg lastig. Ga t binnenkort is even vragen.
Op t werk ben ik de laatste weken even helemaal 't overzicht kwijt, het wil allemaal niet meer lukken en weet niet meer hoe ik het moet doen. Best lastig!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:36

Mijn moeder is mee geweest met de ADD-test en ik denk dat bij haar toen het kwartje viel wat er allemaal bij ADD hoort, dat het dus best wel ingrijpend is in veel opzichten en in hoeverre dat beeld bij mij past. Mijn vader was er niet bij, maar die heeft een beetje die opstelling van "wat nou concentratieproblemen, da's gewoon een gebrek aan inzet" enzo.

Lastig, dat zo veel mensen geen goed idee hebben wat ADD precies inhoudt, dat maakt het soms moeilijk.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:18

Ik ben met slapen ook een drama. Kost me meestal een half uur voordat ik in slaap ben (tenzij ik echt zo moe ben dat ik bijna omval) en wordt doorgaans een of twee keer per nacht wakker. Als ik samen met mijn vriend slaap vaker en ook van alles wat hij beweegt of geluid maakt. Ook heel erg bewegelijk (maar dat is ook door eczeem want altijd jeuk, echt super combinatie met ADD :z ) en ik droom ook ontzettend veel altijd (en vaak ook heeeel erg raar, dat je sochtends wakker wordt met zo'n idee van wtf was dat dan weer).

Toen ik nog geen hersenschudding had en nog gewoon aan de studie was werkte ik ook vaak tot een uur of 4 snachts door en dan om 9 uur weer opstaan. Ook wel is op schoolkamp 73uur wakker geweest (sowieso ben ik in een groep mensen echt een ramp, overal en nergens willen zijn *\%/* :):) *\%/* :# =:) :):) 8)7 ), dus was niet erg veel slaap nodig. Nu wel, maar die hersenschudding heeft er ook wel aardig in gehakt. Hoop dat dat nog wel weer op zn oude niveau terug komt.

Om mensen uit te leggen wat ADD is heb ik wel veel gehad aan de website van hersenstorm, weet niet of die hier al is genoemd is? Die mevrouw kan het goed omschrijven en dat maakte voor bijvoorbeeld mijn vriend wel veel duidelijk dat het niet aan mij persoonlijk ligt. Linkje: http://hersenstorm.antenna.nl/

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:35

whuaha moest lachen over de ADHD test op hersenstorm :') ik was overduidelijk een ADHDer :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:18

Heel interessante site dat, en met een aantal ontzettend goede tips!

Dit is bijvoorbeeld heul erg goed voor mij, hier moet ik echt wat mee doen:
Citaat:
Als het op papierwerk aankomt, gebruik dan het principe van MEMO: Maar Een Maal Oppakken. Wanneer je een document of een ander geschreven stuk onder ogen krijgt, pak het op en doe er meteen iets mee. Reageer er meteen op, schriftelijk of ter plaatse, gooi het weg of berg het voor altijd op. Leg het nooit op een stapeltje 'nog te doen', want bij ADHD'ers heten die stapeltjes 'nooit te doen'. Deze stapeltjes en bakjes op het bureau zijn kleine dreigementen die langzaam maar zeker uitgroeien tot grote schuldgevoelens, angsten, boosheid en frustraties. Uiteindelijk zullen ze zelfs zo groot worden dat ze alle plaats op je bureau gaan innemen. Maak een gewoonte van het meteen afwerken van je papierwerk. Neem het resolute besluit iets weg te gooien. Wat je ook doet met het document: let op, Maar Een Maal Oppakken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:21

Ohh dat is er ook een voor mij....moet ik echt gaan doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:30

Bizar hoe erg dat overeenkomt met hoe ik te werk ga en me er vervolgens over voel :+

Citaat:
1. een gevoel van onderprestatie omdat je je doelen niet bereikt (ongeacht hoe veel je al tot stand hebt gebracht)

Dit is ook zoiets waar ik me van bewust moet zijn. Bijvoorbeeld met paardrijden, als ik mezelf een doel stel en het lukt niet, maar veel andere dingen gaan wel goed dan ben ik vreselijk gefrustreerd dat wat ik wilde gewoon niet ging. Dan roept iemand anders in de les me telkens toe van "maar er zijn zoveel dingen die WEL goed gaan, richt je daar dan op!" maar dat lukt me dan gewoon niet.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:32

Wat een boeinde website! Nu moet ik me niet laten verleiden en wel eerst de dingen gaan doen waarvoor ik thuis bleef xD, daarna ga ik 'm eens verder doorlezen

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:38

Is inderdaad een heel interessante website. Dat stukje over MEMO kende ik nog niet, maar inderdaad echt onwijs waar.... Rekeningen betalen enzo... STANDAARD te laat......

En Chaos, ben je mooi klaar mee, een extreem geval :+

Ik ben ook een vreselijke slaper altijd al. Tegenwoordig heb ik echter vrij veel innerlijke rust en slaaaaap ik, niet normaal. Soms wel 10 uur bijna constant...Ik slaap wel altijd met oordoppen in en een slaapmasker over mijn ogen... Want inderdaad, licht en geluid doen snel ontwaken....Inslapen is soms ook nog heel erg moeilijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:08

Haha ja of niet. :P
Nee maar ben blij met de uitkomst want ik ben al 3x met een opleiding gestopt en ik wil zoooo graag een diploma maar ik kan als ik gewoon mezelf ben niet in een klas zitten. Ik kan daar gewoon echt niet tegen dus wil heel graag starten met de medicatie zodat ik van mijn huidige schooljaar nog enigszins iets kan maken en dan hopelijk komende jaren beter.

Verder mag ik via de psych een cursus Plannen en organisatie voor ADDers. Heerlijk. Begint in de zomervakantie maar kijk er nu al zo naar uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:36

martinique schreef:
Is inderdaad een heel interessante website. Dat stukje over MEMO kende ik nog niet, maar inderdaad echt onwijs waar.... Rekeningen betalen enzo... STANDAARD te laat......

Ik laat zoveel als mogelijk via automatische incasso doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:54

:') ieder kwartaal m'n belastingaangifte joh... drama :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:06

Chaos schreef:
Verder mag ik via de psych een cursus Plannen en organisatie voor ADDers. Heerlijk. Begint in de zomervakantie maar kijk er nu al zo naar uit.

Kijk eens naar het boek "Slim maar..." van Dawson en Guare. Voornamelijk gericht op kinderen/jongeren maar staan ook veel nuttige tips in voor volwassenen :)

Of het ADHD boek van Kathleen Nadeau, hoewel ik die wat minder vond.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:27

Ik heb ook een cursus plannen en Organiseren gedaan bij Ggz. Heel veel aan gehad. Alleen de discipline om het te gebruiken krijg je er alleen niet gratis bij helaas haha. Dus er zijn dagen dat het alsnog in het 100 loopt, maar dan is het wel duidelijk dat ik de aangeleerde technieken ook niet gebruikt heb.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:33

Stipje

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:31

Dat kan links bovenin op abonneer ;)
Maar welkom :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:33

Niet waar. Bij abonneren krijg je een mail bij een nieuwe reactie. Je moet gewoon op dat blaadje/papiertje klikken dan komt er een stipje in te staan. :P

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:36

Ow echt ? Haha oké nou ik hoor net dat je op dat blaadje moet gaan staan en dan komt er een stipje in haha _O-

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:38

Wat is dan het verschil tussen stip en abonneren?

Ik had vanmiddag bijna een ongeluk doordat ik afgeleid naar iemand op een paard aan het staren was. Reed met trailer over de snelweg en stuurde dus de kant op die ik keek dus auto en ding in de berm (reed niet hard en zat geen paard in, gelukkig..) maar ook weer snel op kunnen lossen zonder brokken. Wel mn vader bijna een hartverzakking. Had ook beter even wat langer pauze kunnen houden maar ja je wil toch door. Dus weer lekker tof. Combinatie met hersenschudding maakt het er niet beter op natuurlijk.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:41

Heb je een hersenschudding ? En rijd je dan auto ? Of begrijp ik dat verkeerd ?
En dat is dus precies waar ik dus zo boos om kan worden als mijn vriendin weer is zo'n actie heeft...
Schrik je daar zelf nou ook niet van ? Stel je raakt op de baan van de tegenligger en brengt zo dus anderen in gevaar :=

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:53

Ja ik schrok me de pletter. Gebeurd me ook zelden, maar nou was het een combinatie van factoren (en ik denk dat het iemand zonder ADD ook wel had kunnen overkomen, maargoed).
Ik heb in augustus vorig jaar de klep van de auto op mn kop gehad en toen dus een zware hersenschudding opgelopen. Nou begint het allemaal weer wat beter te gaan dus doe ik weer stukjes autorijden, maar moet nog een beetje leren aanvoelen waar de grens ligt daarin. Daarbij rijd ik beter dan mijn vader, die heeft dat soort dingen veel vaker. Of hij rijd super langzaam om alles te kunnen zien en is dáardoor soms een gevaar op de weg. Dus dan rijd ik, als het kan, liever zelf :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:58

Nou goed dat je het van jezelf weet, en eerlijk dat je het toegeeft.
Er zijn genoeg debielen op de weg zonder ADHD die vinden dat ze prima kunnen rijden.

Pittige hersenschudding is dat geweest dan dat je er nu nog van herstellende bent? Jeetje zeg. Zal een beste klap geweest zijn dan.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:05

Hmja en wou meteen weer door dus niet netjes me rustig gehouden, daarom ook een wat langere nasleep dan normaal (al zeiden de artsen houd rekening met een jaar tot anderhalf..). Gelukkig geen hersenbeschadiging, maar wel extra slechte concentratie door die hoofdpijn die er nou steeds tussendoor dreunt. Neuropsycholoog zei zoiets van je hebt al een gevoelig brein door die ADD en door zo'n klap heeft het een echte opdonder gekregen en heb je er meer last van als een 'normaal' functionerend brein. Dus lekker tof:P Maar met een beetje geluk kan ik eind mei weer verder gaan/opnieuw beginnen met mijn masterthesis op Terschelling :)