[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:08

caresje schreef:
Sorry dat ik ineens zo tussendoor kom piepen maar mijnn topic is gesloten omdat er een cenrtraal topic over is. (ik wouw het in de eerste instantie hier niet plaatsen omdat het vaak zo door elkaar heen gaat in een centraal topic)

Ik heb nu al bijna 3/4 jaar mijn regels (menstruatie, of hoe je het ook schrijft voor nl)
en ik heb altijd heel veel last van buikkrampen en geen een pijnstiller helpt!
Ik heb ook altijd last van afscheiding, en niet zoon beetje ook en ik weet echt niet waar dat aan ligt maar ik kan dus bijna nooit een dagje zonder op een gegeven moment die last van die stomme afscheiding te hebben , werkt het spiraaltje daar eigelijk ook tegen?

Wie kan mij een beetje uitleg geven ik weet alleen dat ie in je baarmoeder geplaatst word en 5 jaar werkt.

Ik heb op internet gezocht maar kon het nou niet echt vinden ik ga binnekort ook met mijn mama naar de huisarts om erover te praten maar ik zou toch op voorhand nog al wat info hebben en ervaringen van anderen?

Ik ben trouwens 14 en mijn regels begonnen 4 maanden voor ik 11 was.

Alvast heel erg bedankt!

x Caressa

Ik zou als ik jou was niet gelijk beginnen met een spiraaltje. Ik moet er zelf niet aandenken met m'n 16 jaar.
Ik had ook zoveel buikpijn (was er dagen ziek van), onregelmatig,heel lang.
Dus ik slik nu de pil daarvoor, mycrygon 30 (ofzo iets).
En ben er super tevreden mee! Weet precies wanneer ik het word en ik ben het nu 4 dagen ipv een week.
Heb geen last van de bijwerkingen van de pil. Echt super.
Heb ook veeeel minder buikpijn, het is nu echt te doen (en moet ook minder naar het toilet enz.)
Dus ik zal als ik jou was hiermee beginnen! Ik begon er ook mee op mijn 15e.

Yessy

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:10

Oh ik zie nu idd dat je 14 bent, dan ga je zeker geen spiraal krijgen. Volgens mij is een jaar of 17 het minimum tegenwoordig. En daarnaast zou ik een spiraaltje ook niet aanraden als eerste vorm van anticonceptie.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:29

caresje: Hoe kom je meteen bij een spiraaltje uit? Dat lijkt me voor jou misschien als veertienjarige niet de beste optie. Overleggen met je HA is een prima idee. :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:41

Cressa: je huisarts gaat je geen spiraaltje voorschijven, daar ben je echt veeeell te jong voor.
Ga eens naar je huisarts voor die afscheiding, kan ook een infectie of iets zijn en misschien is het zo verholpen!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:58

Caresje, de HA die bij jou een spiraal zet vind ik best verkeerd bezig, ik vind dat dat dingen zijn voor vrouwen.

je afscheiding kan te maken hebben met je puberteit :) heel normaal dus! als t heel vervelend is, neem een heel dun inlegkruisje!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:33

ikke_draver schreef:
ik heb even een vraagje.

ik heb al 6 strips van de Yasmin op, maar helaas word deze niet vergoed.
is er ook een pil met dezelfde sterkte/werking die wel vergoed word ?

iemand ??

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:49

onder de 18 word toch gewoon alle anticonceptie vergoed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:57

Ikke_draver, gok dat hij niet vergoed word omdat je nog niet door je eigen risico heen bent.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:59

Volgens mij wordt de pil ondanks je eigen risico toch vergoed hoor.. Ik ben 18, pas nieuwe pil gehaald en geen eigen risico daarover hoeven betalen. Voor een AB-kuur wel dus neem aan dat deze gewoon vergoed wordt (en ik geloof tot 21 sowieso)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:00

Alle medicatie en doktersbezoeken gaan van je eigen risico. Een van de redenen dat ik aan en spiraal begin voor dat eigen risico omhoog gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:01

Rekening eigen risico komt ook altijd pas na een aantal weken :j

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:02

Klopt maar meestal binnen 8 weken, en aangezien dat al meer als 8 weken geleden is. Ik heb geen idee, dus als jullie het zeggen zal dat wel :j

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:09

ik ben 17 (december18) al mijn AB kuren worden wel vergoed of bijna helemaal
en de pil (yasmin) moet ik zelf betalen (word helemaal niks van vergoed)
ik snap dus niet hoe dit kan
ik ben trouwens wel basis + aanvullend verzekerd bij de friesland

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:30

ikke_draver: dit komt omdat yasmin niet first-line is. dit betekend dat er een geneesmiddel is met een soortgelijke werking die goedkoper is (de stediril). Alleen de goedkoopste versie wordt uitgekeerd.
Tenzij jij de yasmin slikt vanwege speciale redenen, dan moet je aan je huisarts vragen of hij/zij dit wil aangeven dan krijg je de yasmin wel vergoed.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:08

NiNa_14 schreef:
ikke_draver: dit komt omdat yasmin niet first-line is. dit betekend dat er een geneesmiddel is met een soortgelijke werking die goedkoper is (de stediril). Alleen de goedkoopste versie wordt uitgekeerd.
Tenzij jij de yasmin slikt vanwege speciale redenen, dan moet je aan je huisarts vragen of hij/zij dit wil aangeven dan krijg je de yasmin wel vergoed.

ik slik de yasmin omdat het de enige pil is die werkt zonder irriterende bijwerkingen.
ik gebruik de pil omdat ik zelf geen tot nauwelijks een cyclus heb.
( kreeg te veel bloedverlies waardoor ik zonder pil en normale cyclus dus niet normaal kon leven )
als mijn ha dat dan doorgeeft kan ik het bij de verzekering doorgeven of hoe zit dat ?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:27

ikke_draver schreef:
NiNa_14 schreef:

ik slik de yasmin omdat het de enige pil is die werkt zonder irriterende bijwerkingen.
ik gebruik de pil omdat ik zelf geen tot nauwelijks een cyclus heb.
( kreeg te veel bloedverlies waardoor ik zonder pil en normale cyclus dus niet normaal kon leven )
als mijn ha dat dan doorgeeft kan ik het bij de verzekering doorgeven of hoe zit dat ?

dan moet je naar je huisarts gaan en vragen of hij deze wil voorschrijven zodat je hem wel vergoed krijgt. dus aangeven dat de andere pilvariante bij jou niet naar behoren werken.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:31

voor de jongeren dan, ga naar takecarenow, dat is onderdeel van agis maar speciaal voor jongeren, alle anticonceptie word dus vergoed, (en voor mij nu handig) kraamverzorging etc ook :) is een verzekering tot 28 jaar, en je krijgt 50 gratis condooms :')

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:35

stel je hebt seks op de laatste dag van je pilstrip en je slikt de volgende dag dus geen pil omdat dan je stopweek begint, is dat dan wel veilig??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:39

Stopweek is altijd veilig :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:39

Dankje!! :)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:28

Was laatst bij de apotheek, hadden ze mij ethinylestradiol/levonorgestrel aangesmeerd inplaats van Microgynon 30. Heb mijn huisarts gebeld om te vragen of daar verschil in zat en of ik daar last van kon krijgen. Het antwoord was: ja dat kan. Dus ik terug naar de apotheek met de bon en gezegd dat ik gewoon de microgynon wil. Nou ik ben nog nooit zo vuil behandeld. Ze gedroegen zich alsof ik terplekke iemand neer had geschoten. Kon geen alstublieft, of dankuwel meer vanaf: alleen maar, ja daar je had wel wat eerder mee kunnen komen. En dan eerst 10 minuten er over staan zeuren en vervelend doen met 2 collega's wat ik gewoon kon horen, voor ze met me afrekende. Dan ook nog die diepe zucht toen ik zei dat ik wilde pinnen. Wat een pleuriswijven.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:33

Ik ben de afgelopen dagen 4x mijn pil vergeten en daarvoor wel goed geslikt.. maar wel sex gehad.. Loop ik nu kans op zwangerschap?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:34

Ja je loopt kans op zwangerschap.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:34

Stamina schreef:
Ja je loopt kans op zwangerschap.

Hmm oke... Wanneer zou het dan kunnen gaan innestelen? en voel je dit? Want ik heb wel last van mijn buik...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:11

Innestelen is zo'n 10 dagen na bevruchting. Als je 4 dagen je pil bent vergeten, zou ik eerder denken aan een onttrekkingsbloeding die eraan zit te komen (dus die je normaal in je stopweek hebt). In welke week van je pil zat je?