Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:30

germie schreef:
Maar goed, ik ben er dus nog niet over uit wat m'n volgende doel wordt. Ik ben een analyticus en dat is iets wat ik dus ook met hardlopen toepas, misschien niet altijd even handig :D Ik analyseer na elke loop m'n hartslag, cadans, gevoel, tempo, enz.
Vandaag had ik dus een sprintje van 3.28min per km, mijn snelste is 3.25, maar dat zat er dus vandaag niet in. Dus dat soort dingen bekijk ik allemaal. Ja, de cijferfreak komt dan naar voren ;)

Cijferfreak. Ik zie het als behoorlijk dwangmatig gedrag eigenlijk.
Maar goed, dat doet er niet toe, want jij komt hier niet om ervaringen met anderen uit te wisselen, te vragen naar anderen, te leren van anderen, te luisteren naar anderen (zelfs als je een vraag stelt) of om te genieten van je hobby, maar puur om je eigen verhaal neer te zetten. En dat is vaak (zo niet meestal) nog negatief ook.
Ik gun jou 1 ding en dat is 'gewoon' ontspannen kunnen genieten van het lopen ( <3 ), maar dat lijkt er niet in te zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:58

Dat is niet waar, maar goed. En tja, je kunt ook ontspannen als je een analyticus bent. Daar is niets dwangmatigs aan, je wilt gewoon verbeteren. Tegenwoordig kun je veel analyseren, en ik vind dat gewoon leuk om te doen. Doe ik ook bij andere sporten overigens. Ik ben ook een autodidact en dan heb je die zelfanalyse of zelfevaluatie nodig. Dat hier uitleggen wordt een heel relaas, maar het werkt echt. Het werkt met elke sport waar je beter in wilt worden.

Maar ik ga wel een doel vinden. Dan geniet ik ook van de sport en kan er ook bij ontspannen. Maar dat het lopen gewoon niet makkelijk gaat, dat is een feit. Ik denk wel dat het met pijnvrij bewegen makkelijker gaat, maar helaas. Ik kom van heel ver en dat puur op eigen kracht en met eigen wil omdat er gewoon gezegd was dat hardlopen het niet meer zou worden. Dus ben daar echt wel blij mee. Ben verder dan ik had verwacht. Maar had ook verwacht dat bepaalde dingen makkelijker zouden gaan, dat ik het gevoel van vroeger terug zou krijgen.

Maar zaterdag met m'n neefje lopen. :D
Laatst bijgewerkt door germie op 19-09-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:03

Samantha_ schreef:
Ja dat is ook een goede inderdaad.
En, moet je echt wandelen? Ik merk zelf als ik alleen loop dat ik al snel wil wandelen, terwijl als ik m’n gedachten verzet of met anderen loop kan ik doorlopen.
Ook als ik toegeef aan wandelen, ga ik sneller nog een keer wandelen.

Echt zo herkenbaar. Ik heb dat ook hoor. Ik ga dat ook wat loslaten en wat meer op gevoel en wat mijn lichaam aangeeft lopen. Anders merk ik dat ik toeleef naar dat moment dat ik ga wandelen terwijl ik niet perse hoef te wandelen op dat moment.

Maar goed, ik ben gisteren tijdens het wandelen met mijn honden gestruikeld en heel lelijk gevallen. 1 Heel dikke hand en ijskoude vingers vanmorgen nog. Eerst straks maar even de huisarts bellen

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:14

Dat is balen koekie. Dik is niet iets waar ik me dan direct zorgen om maak, maar koude vingers klinkt niet normaal.

Ik loop dus nooit met anderen, dus weet ook niet hoe dat gaat. Ik probeer altijd aan andere dingen te denken dan dat het zwaar is, want als die gedachte er door komt, dan houdt het vaak snel op. Ik heb overigens ook wel eens dat het eerst niet lukt, en dan wandel ik bijvoorbeeld 5 a 10 minuten en pak het dan weer op en dan gaat het wel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:31

Heeft iemand hier een idee waarom je vaak renners ziet met sleeves? Is dat vanwege warmte?

5-10 minuten wandelen, dan koel je toch enorm af? Als ik wandel is het echt kort, 10 sec-30 sec

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:37

Oei koekie, dat is naar. Hoop dat het meevalt.

Samantha, naast de warmte kan ik ook nog bedenken dat het wellicht wat druk geeft en goed is voor de bloedsomloop ofzo? Ik krijg zelf vaak wat zwaardere armen en wat opgezette handen als ik langer loop (ook als ik lange wandelingen maak trouwens). Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:45

O Koekie dat is naar zeg.
Hopelijk kan je snel terecht bij de huisarts?

Goof, ja dat zou kunnen. Misschien deels hetzelfde als die Stox sokken?
Die vind ik trouwens geweldig, alleen zo duur.
Ik heb ook 2 paar te groot gekocht, iemand interesse? Maat W2

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:00

Samantha_ schreef:
Heeft iemand hier een idee waarom je vaak renners ziet met sleeves? Is dat vanwege warmte?

5-10 minuten wandelen, dan koel je toch enorm af? Als ik wandel is het echt kort, 10 sec-30 sec

Ik dacht dat sleeves voor de winter waren.
Maar kan me ook voorstellen dat het zoiets zou moeten doen als die compressiesokken. Die heb ik ook niet overigens.

En nee, dan koel je niet af, want ik begin daarna gewoon opnieuw met de training, dus ook weer warming up. En dan gaat het soms wel fijn. En met dit weer koel ik nog niet af. In de winter wel natuurlijk.

Ik zweet overigens ook nog steeds enorm. Echt in straaltjes loopt het over m'n hoofd, m'n borst, bij de kin en hals langs. Gisteren ook weer. Dat vind ik best irritant. Anderen lijken veel minder te zweten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:24

Ik lees online dat het schokken in de spieren opvangt, en warmte reguleert.
Klinkt wel goed, denk op een marathon wel fijn. Iemand ervaring mee?
En welke zijn goed?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:49

Mooie foto’s SV!

Beterschap Koekie! Hopelijk valt het mee!

Samantha laatst las ik online iets van iemand die ze gebruikte omdat haar bovenarmen tegen haar lijf aan schuurde, maar dat zal vast niet de voornaamste reden zijn bij veel mensen.

Germie ik kan me wel voorstellen dat je met een doel wilt lopen hoor! Alleen ik denk dat voor veel mensen je doelen een beetje overijverig overkomen doordat je de afstanden ‘ervoor’ nog niet probleemloos kunt uitlopen. Het is daardoor lastig advies geven, want iedereen denkt joh loop eerst die korte afstanden maar eens probleemloos. Maar volgens mij kun jij prima zelf een volgend doel stellen.

Even een vraagje. Volgende week zondag heb ik m’n eerste hardloopevent (5km Tilburg ten Miles), maar het weer lijkt dan niet al te best te worden (14 graden, regen). Ik heb het geluk gehad nog niet eerder in die condities gelopen te hebben, maar weet hierdoor dus ook niet zo goed wat ik aan moet doen. Wat zouden jullie aan doen? Of meenemen?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:52

O ja ik zie het. Ik loop dan 30 km.
Wat ik aan doe, hemdje en korte broek. :')
Met lopen is het warm. Daarna meteen droog tshirt en droge lange broek aan, vest nog eroverheen.
Wel heerlijk loop weer vind ik, als het niet teveel regent dan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 10:55

Compressiesokken doen niks.. tenzij je ze na een lange duurloop nog na het lopen een tijdje aanhoudt. Dan schijnt het het herstel iets te verbeteren (bron: natuurlijk de slimmer presteren podcast).
Ik heb er wel wat, maar dat is meer omdat ik dan qua temperatuur langer in een korte broek kan lopen. Of mijn onderbenen wat beter bestand zijn tegen bramenstruiken en brandnetels.

Sleeves heb ik ook, die zijn fijn als je een rugzak om hebt, dan kun je ermee starten als het koud is en ze makkelijk af schuiven zonder je rugzak af te doen als het warm wordt. Ook zonder rugzak kan het daardoor wel handig zijn.
Ik gebruik ze niet heel vaak.

Ik heb vanmorgen een rustige duurloop gedaan op lage hartslag hier in mijn woonwijk. Dus weer veel rondjes op een klein oppervlak. Naar de slimmer presteren podcast over supplementen geluisterd, die was erg interessant. Aanrader.
18km op cruise control, 6.29 min/km, hartslag 130.

Bordje spaghetti:

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:12

Haha spaghetti. Lekker gelopen!

Ik vind compressie kousen wel fijn. Heb ook wel het idee dat m’n enkels stabieler zijn ermee.
Maar gebruik ze niet vaak. Alleen op langere afstanden eigenlijk. Voor een 5 of 10 km dus niet. Aanstaande zondag met dam tot Dam ook niet, wordt best warm.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:16

Samantha_ schreef:
O ja ik zie het. Ik loop dan 30 km.
Wat ik aan doe, hemdje en korte broek. :')
Met lopen is het warm. Daarna meteen droog tshirt en droge lange broek aan, vest nog eroverheen.
Wel heerlijk loop weer vind ik, als het niet teveel regent dan.

Ja, bij 14graden zou ik ook voor kort/kort gaan. In het startvak een regenponcho (of vuilniszak) die je daar achterlaat. Gaat goedkomen, geniet er bovenal van!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:20

Bij 14 graden lukt korte broek en tshirt nog prima hoor. Ik liep in Schotland bij 10 graden er nog mee zonder koud te worden. Dat is best bijzonder, want heb het snel koud.

30km is wel ver met regen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:20

De ten miles loop ook! Ik woon daar vlakbij. Het weer kijk ik dag van te voren wel.

Zondag word het wel lekker weer. {:} maar niet te warm.

Compressiesokken vind ik ook heel fijn voor de lange afstanden,heb het idee dat ik er minder last van mijn schenen te ontlasten en ook stukje mijn knieen. Ik heb alleen het idee dat ik er meer kramp krijg in mijn kuiten achteraf. Geen idee hoe dat komt.
Ik vind ze wel erg warm dus in de zomer blijven ze sowieso in de kast.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:35

Ik weet dat de slimmer presteren podcast gedegen onderzoeken aanhaalt, maar dat compressiekousen niets doen tijdens het rennen is wel kort door de bocht. Ze verbeteren niet de prestatie zelf, dat in ieder geval, het is niet dat iemand opeens langer, sneller of beter rent met sokken. Maar er zijn wel studies die hebben aangetoond dat mensen een lagere spiervermoeidheid vertoonde en een beter behoud van de spierfunctie met het dragen van compressiekousen. Dit behoud en tegengaan van de spierpijn wordt vervolgens verbeterd door het langer dragen van de kousen na de training, maar er is dus wel ook effect die tijdens de training optreedt.
Oh ja, die vond ik ook interessant. Door het dragen van compressiekousen en de druk die het geeft op je huid en spieren kan je brein een betere feedback krijgen van je onderbenen en voeten, waardoor je responsiviteit heel licht kan verbeteren.

Ik heb dit uit een systematische review uit 2020 waarin ze 21 onderzoeken betrekken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6985982/

Maar wonderen verwachten en er vanuit gaan dat je met compressiekousen wel opeens met een blessure kan lopen of dat je er echt door verbeterd of dat het belasting tegengaat, is onzin.

Ik vind ze vooral prettig als het koud is, mijn onderbenen en voeten hebben soms moeite met warm worden, waardoor ik in het begin wel eens kramp krijg met lopen, dat heb ik aanzienlijk minder met mijn stox sokken. :')

Arm sleeves heb ik een tijdje terug in de trailrunningstore gehaald, ze hadden een paar van salomon in mijn maat voor 75% korting, dus die kon ik niet laten liggen. Mij lijken ze ideaal als het koud is bij een duurloop waar je het waarschijnlijk vanzelf warmer gaat krijgen, zodat je ze makkelijk uit kan doen en kan wegstoppen. Maar ook juist bij hete temperaturen en heel veel zon, vind ik het niet altijd prettig om blote armen zolang in de zon te hebben (ze zijn wit).

Supervixen, heerlijk zeg dat je zo dicht bij het bos zit met je nieuwe werk! Welk bos bij Arnhem is dat? Wel een mooi bordje spaghetti! Heb je niet dat je bij kruispunten even twijfelt welke kant je op gaat als je zo random in de wijk loopt? Ik zou continu een error krijgen, denk ik.

Germie, jemig, wat een lappen tekst. Leuk dat je zo'n analyticus bent, maar je spreekt jezelf wel erg tegen. Je zegt dat het run-walk-run principe niet anders is dan aan een stuk hardlopen en je niet langzamer bent dan als je het aan een stuk zou rennen, omdat je de stukken die je rent sneller gaat. Maar zolang jij zelf moeite behoud met aan een stuk hardlopen en je niet sneller gaat, dan is dat toch niet hetzelfde principe? Ik heb het al eens eerder uitgelegd, er is niets mis met af en toe wandelen tussendoor, maar zoveel wandelen, hoe kort ook, zorgt voor continue rustmomentjes voor je lichaam waardoor het heel moeilijk wordt om blijven rennen te trainen en de belastbaarheid daarin op te bouwen. Dus ik sluit me aan bij de rest, als volgend doel, waar je zelf om vraagt, zou ik gewoon lekker kortere afstanden gaan lopen en langzaam opbouwen naar een halve marathon aan één stuk rennen. Volgens mij heb je daar nog genoeg winst (en plezier, mijn inziens het belangrijkste, maar die staat bij jou niet bovenaan volgens mij) te behalen. En ja, zullen vast dagen tussen zitten dat dat minder gaat, maar als je consistent blijft lopen zal dat heus wel verbeteren.

Koekie, wat naar! Die symptomen samen klinken niet heel goed, goed dat je er naar gaat laten kijken, hopelijk valt het mee!

Saintelette, 14 graden klinkt koud, maar zodra je rent, is dat nog steeds behoorlijk warm. Ik zou zeker geen lange broek of lange mouwen aantrekken. Ik zou iets van een jasje of poncho bij de start dragen, dat je die even achterlaat en voor erna warme lagen zodat je niet snel afkoelt.

Vanochtend de tweede afspraak bij de fysio gehad, ik mag nog steeds niet rennen. -O- Had gehoopt dat ik heel rustige en korte intervallopen zou mogen doen op het harde, maar de kans dat dat de enkelband irriteert is nog te groot. Hij is nog steeds iets dik op exact die plek en bij aanraking is het pijnlijk. Verder doet normale belasting en bewegen nog steeds geen pijn, al had ik wel heel iets last na de oefeningen die we gedaan hebben, die moet ik nu om de dag herhalen. Calf raises, vanaf een blok 1 been laten zakken en weer omhoog, vanuit squat positie zijwaarts lopen, vanuit squat positie schaatsbewegingen maken waarbij je telkens op 1 been staat en bij stapt en langzaam knieheffen. Allemaal kracht- en stabilisatieoefeningen om de enkel meer aan te spreken, maar zonder hem te irriteren.
Ik ga uiteraard zaterdag niet meer de zeven heuvelen trail lopen. Verder is het eerstvolgende dat ik op de planning heb de Singelloop 10 kilometer op 6 oktober, ik ga er nu vanuit dat ik die wel kan lopen, maar we gaan het zien. Wat ik met de 50 kilometer ga doen 26 oktober laat ik nog steeds open staan, misschien dat ik hem overzet naar de 50 kilometer eind november. Conditioneel heb ik er wel vertrouwen in, ik wil vooral niet dat het te belastend gaat worden voor mijn lichaam.

Ik heb dinsdag 70 kilometer naar Arnhem gefietst op mijn tourfiets (is wat zwaarder en langzamer dan een racefiets :D ), op wat hoger tempo tegen de wind in (21 km/u) en woensdag terug naar Utrecht 100 km, ietsjes rustiger gedaan met wind mee (20 km/u).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 15:30

Ik werk in Wolfheze, dit was dus een stukje bos bij Wolfheze.
Vlakbij het monument van de glider.

Dat is een flink eind fietsen! Hopelijk haal je oktober nog en anders is november toch ook mooi?

Ik heb zelf wel een aantal ultra's met compressie gelopen van herzog en ook zonder, maar ik merk zelf echt geen verschil.
Maar goed, zal misschien per persoon verschillend zijn en een placebo effect is ook een effect.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:34

Balen dat je nog niet mag lopen Suliko! Enkel nog zo dik?

O ik heb net een dure hardloop broek gekocht. Maar volgens alle reviews zit ie geweldig. De Fusion C3.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:47

Toch vind ik duurdere broeken vaak wel hun geld waard. Niet alles, maar ik heb bijvoorbeeld broeken van Ninepine en die zitten fantastisch (en hebben genoeg zakken).

Sterkte Suliko!

SV: ik zou ook zo graag in die omgeving wonen, echt prachtig!

Ik vind run-walk-run ook zwaarder dan gewoon lopen. Op een bepaald moment zitten je benen in een ritme en als je gaat wandelen ben je (ik) steeds dat ritme kwijt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:07

Balen Suliko, ik kan je uit ervaring vertellen dat het nu heel lang voelt, maar geef het de tijd. Het komt echt goed.

Dat heb ik ook met duurdere broeken, vooral als ze iets steviger boven de taille zijn is fijn, anders blijf je zo lekker alles omhoog trekken

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:15

Ja is vaak wel betere kwaliteit.
Ik heb ook heel veel sportkleding op Sellpy gekocht, allemaal tweedehands, veel Nike en Under Armour etc. Maar deze broeken vond ik er steeds niet.

Ik zie net op fb dat de starttijden voor Dam tot dam worden aangepast ivm hitte. Beetje jammer, ik moest 13:15 en nu dus later.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:18

Mijn lievelingsbroek is er 1 van Decathlon, maar die is bijna tot op de draad versleten en ze hebben hem niet meer -O-
Ben al een tijdje op zoek naar wat anders, maar kan het niet zo vinden. Ik vind de shorts van Maya Freaya overigens echt superleuk, dus ik denk dat ik die binnenkort een kans ga geven.

Poeh Suliko. Ja, wel balen, maar ik vind je wel erg optimistich eigenlijk als je nu al had gedacht te kunnen lopen. Spaar jezelf als het nog zo'n pijn doet. Beter goed genezen, dan blijven klooien.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:20

Hoi!
Zit nu in het vliegtuig :):)

Vanmorgen nog een korte run gedaan, ging lekker!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:43

Lekker Sall, veel plezier!