Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:15

Ow nee balen Kylan, hopelijk blijft het bij lichte klachten. Ik was er een aantal dagen vreselijk moe van.

Vanmiddag werd mijn keelpijn wat minder, dus ik heb even een trailrondje gemaakt op een landgoed hier in de buurt.
Genoten en het zonnetje kwam er nog even bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:30

Heerlijke foto's weer @SV. Fijn als je dat zo om de hoek hebt :)

Afbeelding
Dag 1 was een snelle :Y)
Te snel voor zulke knappe foto's als bij jou @SV.

@Kylan, balen van je vriend. Hopelijk blijven zware klachten je bespaard...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:32

Lekker tempo Musli!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:22

@MuSLi Wat grappig die run streak. Ik heb er vorig jaar een van 10(?) dagen gedaan met mijn werkgever voor een goed doel. En dan was het elke vorm van beweging was goed als het maar minstens een half uur per dag was. Een lunchwandeling telde ook. Voor iedere werknemer die het vol hield doneerde mijn werkgever €5 aan het longfonds geloof ik. We hebben ook al eens een soortgelijke actie gehad waarbij er geld naar KWF ging en begin dit jaar hebben we een afstand challenge gedaan waarbij er geld werd gedoneerd aan een project voor scholen in India. Het is wel een goede extrinsieke motivatie op die dagen dat je het vanuit jezelf eigenlijk even niet kan opbrengen...

@Supervixen Heb je je nieuwe vest al uit kunnen proberen? Is het idd zo handig als je dacht dat het zou zijn? Indoor skydiven is gaaf hè? Ik heb eht zelf 1 keer gedaan via mijn werk en wat een ervaring was dat... Helemaal hersteld van ziek zijn inmiddels?

@Dilan Hoe gaat het nu met je knie en longen? Ik lees hier en zie op Strava mooie dingen voorbij komen. Werken de medicijnen voor je longen goed?

@Kylan Beterschap. Hopelijk heeft je vriend niet al te veel last ervan en jij hopelijk straks ook niet. Heb je al besloten aan welke wedstrijd je mee zou willen doen deze zomer?

@Sintara Ik zou in plaats van een spijkerbroek eerder kiezen voor een joggingbroek over een legging als je graag twee lagen aan zou willen. Een spijkerbroek schuurt zo makkelijk en houd juist kou vast.

@gaucho Hoe was je trail zondag?

@Puera Fijn dat je al weer bijna pijnvrij loopt. Hopelijk snel weer helemaal pijnvrij.

@Duke Fijn dat de eerste 30k training voor je marathon goed gegaan is. En dat je geen spierpijn er aan over hebt gehouden is ook mooi meegenomen. Heb je een tijd in gedachten voor Rotterdam?

Ik snap mijn lijf even niet meer. Vorige week heb ik na 3 weken pauze een tempo run van een half uur gedaan en dat was echt een gevecht, met als resultaat 6:40 min/km gemiddeld, zo'n 20 seconden per km trager dan voor mijn pauze. En vanochtend voor een easy pace run de deur uit gegaan en 7:00 min/km gelopen wat zo'n 15 á 20 seconden per km sneller is dan mijn easy pace was voor mijn pauze. Ach, ik heb lekker gelopen zal ik er dan maar van maken...

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook een ondershirt met lange mouwen gekocht dit weekend, een die ik zowel met hardlopen als met fietsen aan zou kunnen als base layer. Niet omdat ik het koud heb tijdens het sporten maar omdat ik het warm heb ondanks dat mijn lichaam tot bijna onderkoeling af af kan koelen. Dan kan ik mezelf maar beter aanleren om te dealen met het behoorlijk warm hebben en meer dragen dan ik gevoelsmatig nodig heb...

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:27

Na 3 weken ineens weer hardlopen is ook best wel heavy voor je lichaam @IMAY. Niet gek dat dat dan heel zwaar aanvoelt als je ook nog eens flink doorloopt. Je lichaam pakt het vaak wel snel weer op, dus misschien dat het daardoor vandaag wel lekker ging? :)

Vanmiddag/vanavond even die 1.6km afleggen. Ga vandaag voor een héle rustige, want na gisteren een hele snelle en in de avond nog een uur kickboksen mag mijn lichaam wel een beetje herstellen :') :Y)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:30

MuSLi schreef:
Na 3 weken ineens weer hardlopen is ook best wel heavy voor je lichaam @IMAY. Niet gek dat dat dan heel zwaar aanvoelt als je ook nog eens flink doorloopt. Je lichaam pakt het vaak wel snel weer op, dus misschien dat het daardoor vandaag wel lekker ging? :)

Vanmiddag/vanavond even die 1.6km afleggen. Ga vandaag voor een héle rustige, want na gisteren een hele snelle en in de avond nog een uur kickboksen mag mijn lichaam wel een beetje herstellen :') :Y)

Ja, die 6:40 was ik ook niet door verbaasd. De 7:00 van vanochtend was vooral een beetje vreemd. Ben er wel blij mee, daar niet van, maar het was behoorlijk onverwacht gezien ik dus voor mijn pauze bij easy runs op 7:15 á 7:20 zat

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 11:38

Imay, als ik het goed lees, zijn dat nette resultaten toch? Easy pace lijkt me prima, zolang je zelf het gevoel hebt dat je rustig loopt. Als dat sneller is dan volgens schema zou moeten, dan is dat alleen maar mooi :D

Met mijn knie gaat het goed (klop ik even gauw af). Mijn longen is wisselend. Vorige week tijdens mijn duurloop wat last, ondanks wandelpauzes. Maandag geen last gehad, tot vlak voor het eindpunt.

Maandag stond dus eigenlijk een interval, maar had de hele dag al buikpijn, dus gewisseld voor een duurloopje. Wilde 7 km lopen en mijn hartslag zoveel mogelijk in het geel houden (<172 bpm). Planning was dan ook om 1,75 km te lopen, dan een minuutje wandelen. Maar hartslag bleef in het geel, dus ben blijven lopen zonder wandelen.
Alleen net na de 6 km ging ie naar oranje, maar ben gewoon rustig blijven doorlopen. Dus eindelijk weer eens meer dan 5 km onafgebroken gelopen. Wel met een slapende voorvoet tussen de 5 en 6 km :o

Zondag Vestingloop in Gorinchem. Gewoon voor de gezelligheid (en de medaille :+ ), 5 km rustig kachelen. Bij trapjes, stijle hellingen nog wel wandelen om de knie niet teveel te pesten.
Heb ook geen eindtijd in gedachte.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:12

Wat bedoelen jullie met die korte afstanden? Gaan jullie dan vol in de sprint ofzo?

______
Hier ook weer geweest. Ik heb de hele week late dienst van 14:45 tot 23:30 en voor ik thuis ben is het 00:00 en voor ik slaap al gauw 01:00. Niet ideaal maar is gewoon even wennen. Dan lekker uitslapen en wanneer ik wakker ben ga ik direct hardlopen. Eigenlijk vind ik het heerlijk om op een nuchtere maag te rennen dan savonds als je al een hele dag achter de rug hebt. Misschien wordt t anders als mijn kms meer worden.

Hoe dan ook. Even met trots vertellen dat ik les 2 heb gedaan vandaag. Vanmorgen tot en met les 5 op mijn telefoon gezet en eigenlijk was dit ook easy om te lopen. Gauw weer op adem na het rennen en hartslag ook gauw gedaald. Kan niet zien hoe snel want heb niet zo'n horloge die dat laat zien maar ik voel t wel natuurlijk.
Oh en vandaag in T-shirt gelopen. Heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding
Ik was natuurlijk niet alleen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 12:21

Mijn 200 meter intervallen ga ik niet voluit, maar wel stevig tempo. Zo vlot dat ik mijn looptechniek goed kan houden en de 200 meter ook wel haal, waarna een minuut wandelen aan herstel voldoende is. :)

Ging voorheen wel voluit tijdens intervallen, maar dan haalde ik de training dus niet :o

Goed dat les 2 gelukt is! :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:39

Netjes hoor @JesdaJinn. Fijn dat les 2 ook goed is gegaan en dat je er plezier in hebt :)

Zoals Dilan zegt, die kortere stukjes die versnel je ten opzichte van de rest van je run. De ene keer is dat een beetje sneller, de andere keer is dat aanzienlijk sneller, net wat je wil trainen.

Ik heb net, tussen het werk door, alvast even mijn schoenen aangetrokken en die 1.6km gedaan. Het zonnetje is zo heerlijk aan het schijnen. Onzinnig om te wachten tot vanavond en dan in het donker te moeten lopen. Heb rustig aan gedaan, zoals voor mezelf bedacht :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:51

JesdaJinn schreef:
Wat bedoelen jullie met die korte afstanden? Gaan jullie dan vol in de sprint ofzo?

Dat hangt een beetje af van hoe lang de intervallen zijn. Ik loop zelf op hartslag, en heb daarbij voor de verschillende inspanningsniveaus inmiddels een goede gevoelsbeschrijving. Ik ga morgen of vrijdag een training doen met een aantal intervallen van 3 minuten, ik verwacht dan sneller te zijn dan wanneer ik 6 minuten intervallen zou doen en trager dan wanneer ik 1 minuut per keer zou gaan. Het kost tijd om een gevoel te krijgen bij wat hard is en wat te hard. Voor mij is ongeveer 180 slagen per minuut op een 6 minuten interval te doen, dat is een hartslag die ik 6 minuten vol kan houden. Bij een interval van 3 minuten mik ik op 183 of 184 slagen omdat ik weet dat ik dat vol kan houden voor 3 minuten maar het niet dubbel zo lang kan. Echt helemaal voluit moet je, volgens mij, alleen doen op korte stukjes en alleen als je onbeperkt rust tussen sets doet. Voluit sprinten vraagt iets heel anders van je dan hardlopen, zelfs tijdens een interval training. Sprints zijn goed voor explosieve kracht en daarmee voor het oprekken van je echte topsnelheid. Intervaltraining zoals 6x800m of 8x3 min of 8x1000m doe je op een tempo/inspanning waarbij je lichaam meer lactaat aanmaakt dan het af kan voeren. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je lichaam efficiënter wordt in het afvoeren van die afvalstoffen en daarmee efficiënter wordt in het lopen op die tempo's. Zo'n tempo gaat dan uiteindelijk komen met minder inspanning. Dan heb je de easy pace rondjes die vooral je hart en longen trainen om het even heel beknopt te zeggen. Dat tempo voelt alsof je eeuwig door zou kunnen gaan, dat is je uithoudingsvermogen zegmaar. En dan heb je nog tempo training waarbij je loopt op een "comfortably hard" tempo. Dat tempo kan je zeg eens een half uur volhouden en dan achteraf denken "ik voel het in mijn benen maar ik zou als ik even pauze hou ook nog een stukje verder kunnen". Je lichaam maakt hier meer afvalstoffen aan dan op dat trage duurtempo, maar minder dan bij intervallen.

Dat gezegd hebbende, gaat dit allemaal denk ik pas nuttig spelen als je opgebouwd hebt tot ongeveer een half uur. Eigenlijk alle opbouw programma's werken trouwens eigenlijk met interval trainingen. De eerste keer zal je na een minuut hardlopen de anderhalve minuut wandelen behoorlijk aan het hijgen zijn en aan het eind van de training zullen je benen wat zwaar aanvoelen. De tweede keer merk je dat je na die minuut weer best buiten adem bent, maar misschien iets minder dan de 1e keer. Of je ziet dat je net iets sneller was dan de 1e keer. En uiteindelijk ben je een aantal weken verder en heb je een training op het programma staan waar je niet 1 maar 3 minuten aaneengesloten hardloopt en zie je dat hoewel ne net zo buiten adem bent aan het einde van die 3 minuten als dat je de eerste keer was aan het einde van die ene minuut, je wel 3 minuten achtereen even hard gelopen hebt als dat je eerst nog maar net een minuut vol hield. Je lichaam is beter geworden in het verwerken van de afvalstoffen in je benen bij die inspanning dus je houd het langer vol.

En tot slot de disclaimer dat ik absoluut geen expert ben en dit allemaal wellicht niet de meest precieze taal/verwoording is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:11

IMAY mijn trailvest heeft een schuurplek gemaakt op mijn sleutelbeen en twee plekjes op mijn rug na 21km trail, dus kun je nagaan hoe dat er na 50km uitziet, ik hoop echt dat het geen miskoop is geweest..
Volgende keer even afstellen zoals op de site van instinct staat en als het niet beter wordt gaat mijn vriend hem gebruiken en moet ik op zoek naar wat anders.

Vanmorgen mijn laatste loopje gedaan voor de Leersumseveld Ultra.
8.5km met vier keer een kilometer in hartslagzone 4.

JesdaJinn bij die korte stukken, oftewel intervallen, kun je heel veel keuzes maken. Zowel qua afstand als tijd. Of je kiest ervoor om stukken op hartslag te lopen zoals ik vanmorgen.
Zie hieronder. Vier blokken van een kilometer in hartslagzone 4, dat is bij mij tussen de 150 en 168. De rest in zone 3, dat is bij mij tussen de 132 en 149.

Afbeelding

Om intervallen te kunnen lopen zou ik wel wachten tot je eerst hebt opgebouwd tot 5km aan een stuk hardlopen.

Google maar eens op intervallen, dan kun je je inlezen.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:28

:wave: ik ben weer terug. Was vorige week in Londen om mijn proefschrift te verdedigen, met succes: ik mag me nu Doctor noemen *\o/* wil nu weer actiever meepraten, en weer aan het lopen want dat heeft ook even pauze gehad :=

Wat vervelend van je nieuwe trailvest supervixen. Hopelijk helpt anders afstellen met de schuurplekken.

JesdaJinn wat een knappe hardloopmaatjes <3

Ik ben trouwens op zoek naar een mooie sportbh waar ik in de zomer in kan hardlopen (in echt heet weer, dus mooi genoeg zonder shirtje erover), heeft iemand aanraders? Lastige maat (65G)- ik heb al bij Nike gekeken maar die passen mij niet

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:17

Wat gaaf Lien! Doctor in wat ben je nu?
Geen sportbh tips hier, ik heb vrij weinig, loop in topjes van de primark.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 16:19

Gefeliciteerd Lien!
Ik vind zelf Shockabsorber fijn. Die vallen wel klein, dus een maat groter dan je huidigr maat is aan te raden.
Hoor ook veel goede dingen over het merk Anita, maar heb er zelf geen ervaring mee

Ik wou dat topjes van de primark konden voor mij. :+
Maar heb helaas al een keer borstontsteking gehad door te weinig ondersteuning :=

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:37

Thanks voor de uitleg.
Ik was ook niet van plan te gaan doen. Eerst maar normaal lopen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:01

@SV Balen van de schuurplekken Hopelijk was het een momentopname en is het met een andere afstelling beter.

@Lien Gefeliciteerd Doctor. Voor BHs heb ik helaas geen tips. Ik gebruik een Bjorn Borg sportBH, maar die draag ik altijd graag.

@Dilan Fijn dat je knie goed gaat. Balen van je longen maar hopelijk effent dat de komende tijd ook weer wat uit.

Ik heb me net als stok achter de deur om goed door te blijven trainen de komende tijd ingeschreven voor de ¼ marathon afstand in Rotterdam. Die past qua datum mooi in de planning en de deelname kosten zijn te overzien. Ingeschreven met een verwachte tijd van 1:15:00, ik denk sneller te kunnen maar wilde mezelf niet overschatten...

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:34

Wat tof Imay. Als je sneller dan dat loopt is dat toch alleen maar een win :D

En thanks :D ik ben Doctor in de theoretische kosmologie. Lekker nutteloos dus :+

Dilan ik heb shockabsorbers, fijne ondersteuning maar ik vind ze niet zo knap. Vandaar mijn zoektocht :=

Motivatie was ver te zoeken vandaag, maar ik heb 8.5km gelopen op 5:08/km. Mijn partner wil ook beginnen met hardlopen (korte afstanden :+ ) dus we gaan op schoenenjacht

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:46

Leuk IMAY. Dat motiveert zeker.

Maar laten ze het gewoon 10km noemen. 1/4 marathon, ik vind het echt een domme naam :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:49

Supervixen schreef:
Leuk IMAY. Dat motiveert zeker.

Maar laten ze het gewoon 10km noemen. 1/4 marathon, ik vind het echt een domme naam :+

Ik ook, maar zo staat ie op hun site. Het is 10,55km waarbij ook op 10k een officiële tijdmeting gegeven wordt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:52

Tot nu toe vallen onze klachten gelukkig mee. Ik wil eigenlijk wel weer lopen... Misschien morgen maar gewoon even proberen :o

Imay nette resultaten voor het weer opstarten na een pauze! Leuk dat je in Rotterdam gaat deelnemen, 1:15 is zeker een haalbare tijd, maar ook wel leuk als je wat mensen inhaalt onderweg omdat je in een later vak start toch ;)

Mooie foto's van je loopje gisteren SV. Nu even rusten en zondag knallen!!

Musli snelle start van je streak! En vandaag lekker in de zon rustig dag 2 {:}

Dilan alweer aan de 7km, dan kun je die 5 komend weekend zeker aan!

JesdaJinn lekker bezig, les 2! Volgens mij kan je nu best door opbouwen naar les 3 als ik het zo lees ;)
Wat betreft intervallen, ik loop ze meestal op tempo. Mijn doeltempo is 6 min/km voor de 10km, mijn intervallen loop ik 800 meter rond de 5:15-5:30. Flink sneller dus, zodat die 6 min/km steeds meer als een easy loopje voelt.

Lien van harte met je doctorstitel! Wat betreft sportbh ben ik fan van shockabsorber. Misschien niet de mooiste maar wel effectief ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 20:50

Imay, gezellig, ik loop ook in Rotterdam. Hoop op een zelfde eindtijd als jij :j

Lien, ah oke :)
Ik loop ook eigenlijk nooit in alleen een bh :o Durf dat niet zo goed.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:45

Joehoeoe fanatiekelingen! Wat gaan jullie lekker allemaal!
Ik haak ook weer aan en heb afgelopen week deze bestseller meegelezen hoor!
Goede rondjes allemaal weer, doen jullie goed!

Ik ben deze week alleen nog maar om 6.00 ‘smorgens gegaan. Te vroeg en nog pikdonker maar zo heerlijk voordat je dat drukke kantoor weer moet binnenwandelden om 8.00.

Het weekend staat voor de deur dus lekker veel tijd voor nieuwe rondjes en leuke loopplannen maken. We hebben echt een leuke club mensen in dit topic.
Gaat de bokt run nog door deze maand?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:48

Ik ga zo lekker, dagje thuiswerken dus rondje met zonsopgang gaat lukken *\o/* niet te gek want zondag trail Leersum.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:51

Bb80 dat is wel het plan, 19 maart staat nog in mijn agenda!

Mijn vriend heeft zijn startnummer voor zaterdag al binnen, die lag gisteren in de brievenbus, maar die van mij niet :(