JesdaJinn schreef:Wat bedoelen jullie met die korte afstanden? Gaan jullie dan vol in de sprint ofzo?
Dat hangt een beetje af van hoe lang de intervallen zijn. Ik loop zelf op hartslag, en heb daarbij voor de verschillende inspanningsniveaus inmiddels een goede gevoelsbeschrijving. Ik ga morgen of vrijdag een training doen met een aantal intervallen van 3 minuten, ik verwacht dan sneller te zijn dan wanneer ik 6 minuten intervallen zou doen en trager dan wanneer ik 1 minuut per keer zou gaan. Het kost tijd om een gevoel te krijgen bij wat hard is en wat te hard. Voor mij is ongeveer 180 slagen per minuut op een 6 minuten interval te doen, dat is een hartslag die ik 6 minuten vol kan houden. Bij een interval van 3 minuten mik ik op 183 of 184 slagen omdat ik weet dat ik dat vol kan houden voor 3 minuten maar het niet dubbel zo lang kan. Echt helemaal voluit moet je, volgens mij, alleen doen op korte stukjes en alleen als je onbeperkt rust tussen sets doet. Voluit sprinten vraagt iets heel anders van je dan hardlopen, zelfs tijdens een interval training. Sprints zijn goed voor explosieve kracht en daarmee voor het oprekken van je echte topsnelheid. Intervaltraining zoals 6x800m of 8x3 min of 8x1000m doe je op een tempo/inspanning waarbij je lichaam meer lactaat aanmaakt dan het af kan voeren. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je lichaam efficiënter wordt in het afvoeren van die afvalstoffen en daarmee efficiënter wordt in het lopen op die tempo's. Zo'n tempo gaat dan uiteindelijk komen met minder inspanning. Dan heb je de easy pace rondjes die vooral je hart en longen trainen om het even heel beknopt te zeggen. Dat tempo voelt alsof je eeuwig door zou kunnen gaan, dat is je uithoudingsvermogen zegmaar. En dan heb je nog tempo training waarbij je loopt op een "comfortably hard" tempo. Dat tempo kan je zeg eens een half uur volhouden en dan achteraf denken "ik voel het in mijn benen maar ik zou als ik even pauze hou ook nog een stukje verder kunnen". Je lichaam maakt hier meer afvalstoffen aan dan op dat trage duurtempo, maar minder dan bij intervallen.
Dat gezegd hebbende, gaat dit allemaal denk ik pas nuttig spelen als je opgebouwd hebt tot ongeveer een half uur. Eigenlijk alle opbouw programma's werken trouwens eigenlijk met interval trainingen. De eerste keer zal je na een minuut hardlopen de anderhalve minuut wandelen behoorlijk aan het hijgen zijn en aan het eind van de training zullen je benen wat zwaar aanvoelen. De tweede keer merk je dat je na die minuut weer best buiten adem bent, maar misschien iets minder dan de 1e keer. Of je ziet dat je net iets sneller was dan de 1e keer. En uiteindelijk ben je een aantal weken verder en heb je een training op het programma staan waar je niet 1 maar 3 minuten aaneengesloten hardloopt en zie je dat hoewel ne net zo buiten adem bent aan het einde van die 3 minuten als dat je de eerste keer was aan het einde van die ene minuut, je wel 3 minuten achtereen even hard gelopen hebt als dat je eerst nog maar net een minuut vol hield. Je lichaam is beter geworden in het verwerken van de afvalstoffen in je benen bij die inspanning dus je houd het langer vol.
En tot slot de disclaimer dat ik absoluut geen expert ben en dit allemaal wellicht niet de meest precieze taal/verwoording is.