secricible schreef:het wordt een beetje offtopic, maar het is uiteindelijk gewoon appels en peren vergelijken. En ik snap ook niet zo goed waarom mensen meteen in een stuip schieten, waarom je de vergelijking niet kan maken zonder dat er mensen bovenop duiken met "WO2 was erger hoor, die vergelijking kun je niet maken!"
WO2 was een oorlog. Dit is een pandemie. Ik geloof niet dat er een meetlat is die ellende meet en waar we een verschil in ellende tussen een pandemie en een oorlog langs kunnen afmeten. Daarnaast is het voor de meeste onmogelijk om beide als vergelijking te zien, want ze hebben maar 1 van de 2 meegemaakt en hoeven alleen met deze pandemie te dealen. Ik vraag me af of het een soort neiging tot relativeren is "het kan altijd erger, het is iig geen oorlog". Nee, dat is het niet. Maar wel de grootste crisis sinds de laatste oorlog en waarschijnlijk (hopelijk) de grootste crisis die vele van ons gaan meemaken. En er zijn dingen die niet kunnen in een pandemie en wel konden in een oorlog, waar mensen gruwelijk last van hebben. Net als dat er dingen in een oorlog zijn waar we nu godzijdank geen last van hebben, waar mensen destijds heel veel last van hadden.
Appels en peren. Ondanks dat het allebei fruit is.
Helemaal eens