Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:12

Mjelleke schreef:
Er is nu weinig griep, zie de grafiekjes hier
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Ik gok dat er nu minder is vanwege de corona-maatregelen, die gaan ook de verspreiding van andere virussen tegen.

Dat is erg bijzonder. Want hoe zit het dan met al die mensen die ziek zijn en vervolgens negatief getest worden ? Of zou het toch Corona zijn?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:15

besita schreef:
Hoe kunnen ze trouwens achterhalen dat de sint de bewoners heeft besmet en niet omgekeerd bvb personeel de bewoners en die dan weer de Sint die paar dagen later positief test ?

Zou het geen Spaanse griep zijn die mee heeft genomen uit spanje?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:17

Blussem schreef:
Mjelleke schreef:

Ik gok dat er nu minder is vanwege de corona-maatregelen, die gaan ook de verspreiding van andere virussen tegen.

Dat is erg bijzonder. Want hoe zit het dan met al die mensen die ziek zijn en vervolgens negatief getest worden ? Of zou het toch Corona zijn?

Er zijn ook andere virussen naast COVID en influenza, op een aantal wordt getest bij de Nivel Peilstations:
Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:28

Blussem schreef:
Mjelleke schreef:

Als verpleegkundige moet jij dit toch wel begrijpen ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:29

Blussem schreef:
Mjelleke schreef:

Een verkoudheid, keelontsteking, etc. Er is zoveel meer dan griep, alleen noemen we al snel alles de griep of grieperig.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:48

Wij hebben kerst met de kinderen ook gecanceld . Risico is te groot, kinderen hebben ook met familie van hun partners te maken en ze zouden tweede kerstdag bij ons komen maar ondanks dat we een coronaproof etentje bedacht hadden toch gezamenlijk de boel afgeblazen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:11

Electra63 schreef:
Blussem schreef:

Als verpleegkundige moet jij dit toch wel begrijpen ?

Nou idd. En er zijn natuurlijk nog veel meer virussen dan influenza en Corona.
En deze gegevens komen uit de ziekenhuizen en alle mensen die thuis uitzieken daar is niet van bekend welk virus de klachten veroorzaakt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:32

In Duitsland gaan waarschijnlijk de niet essentiële winkels en scholen dicht vanaf 16 december tot 10 januari. Bron teletekst.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:36

Zoiets zal hier ook wel gaan gebeuren dan. Ik wacht het af voor de kerst. Wij zouden naar schoonouders gaan kerstavond (alleen wij als gezin van 3 met 1 iemand onder de 13) en 1e kerstdag mijn ouders op visite krijgen. Maar als dinsdag afgeraden wordt op visite te gaan of mensen thuis te ontvangen kan ook zo maar zijn dat we het gaan cancellen. Zou het wel vreselijk jammer vinden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:48

moonsparkle schreef:
In Duitsland gaan waarschijnlijk de niet essentiële winkels en scholen dicht vanaf 16 december tot 10 januari. Bron teletekst.

Om deze reden heb ik dus nog maar geen cadeautjes gekocht voor in de klas.. voor als ze zeggen dat scholen 3 dagen eerder dicht gaan en nog 3 dagen online les moeten geven.
Ik hoop het niet want de afsluitende examen presentaties zijn deze week (al anders dan normaal want ouders zijn natuurlijk niet welkom)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:30

Het verbaast mij dat er niet meer bekendheid wordt gegeven aan maag-/darmklachten als symptoom van COVID. Heb al zoveel patiënten gezien met hevige diarree, soms ook als belangrijkste klacht waarna ze met uitdroging of collaberen opgenomen worden.
Bij kinderen is het vaak (19% van de onderzoeksgroep) de voornaamste klacht: https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3484
Door dit niet te onderkennen missen we mogelijk veel besmettingen en daardoor ongemerkte verspreiding. We weten tenslotte wel dat we thuis moeten blijven en testen bij hoesten, maar hoeveel mensen denken er bij diarree niet aan COVID en gaan gewoon extra wc-papier inslaan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:34

Mijn vader klaagde achteraf ook over lichte diarree in aanloop voordat het echt mis ging.
Hij zei dat het niet echt diarree was, maar wel gemakkelijk en vaak naar de wc moeten gaan.
Lichte darmkramp.
Ik zei tegen hem dat heb ik ook, diezelfde periode.

Overigens is afgelopen donderdag mijn bloed getest op sars-COVID antistoffen, die test was negatief.
In juni kon dat helaas niet gecheckt worden in umcg omdat dat toen nog via Certe moest en dat formulier was niet op de prikpoli aanwezig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:42

Astorga schreef:
Het verbaast mij dat er niet meer bekendheid wordt gegeven aan maag-/darmklachten als symptoom van COVID. Heb al zoveel patiënten gezien met hevige diarree, soms ook als belangrijkste klacht waarna ze met uitdroging of collaberen opgenomen worden.
Bij kinderen is het vaak (19% van de onderzoeksgroep) de voornaamste klacht: https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3484
Door dit niet te onderkennen missen we mogelijk veel besmettingen en daardoor ongemerkte verspreiding. We weten tenslotte wel dat we thuis moeten blijven en testen bij hoesten, maar hoeveel mensen denken er bij diarree niet aan COVID en gaan gewoon extra wc-papier inslaan?

Dit is toch hetzelfde met flinke hoofdpijn? Daar hoor ik eigenlijk iedereen over maar toch als je, je wilt laten testen en je geeft dat aan via de aanvraag website is dat geen reden om te testen.
Ze mogen dat wat mij betreft dus ook wel is aanpassen inderdaad.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:45

lenaa_tje schreef:
Astorga schreef:

Dit is toch hetzelfde met flinke hoofdpijn? Daar hoor ik eigenlijk iedereen over maar toch als je, je wilt laten testen en je geeft dat aan via de aanvraag website is dat geen reden om te testen.
Ze mogen dat wat mij betreft dus ook wel is aanpassen inderdaad.

Eens. Collega die ik afgelopen week testte en COVID+ bleek had ook als voornaamste klacht hoofdpijn in het begin. Hier mag je dus met iedere mogelijke klacht testen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:46

Dat geven ze bij ons op school ook aan. Heb je andere klachten die je normaal nooit hebt, laat je toch maar gewoon testen (personeel dan tenminste)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:46

Astorga schreef:

Ik zit momenteel met mijn vriend thuis, beide positief getest. We hebben allebei heel verschillende symptomen. Hij heeft darmklachten en erg hoofdpijn gehad, zo erg dat hij er misselijk van werd en zijn ogen eigenlijk niet kon openen. Bij mij lijkt het vooral op mijn longen te slaan, heb last gehad van benauwdheid en heb ook continue koorts. Mijn vriend heeft geen moment koorts gehad. Het verschilt echt van persoon tot persoon.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:49

Ik ben persoonlijk erg bang dat ik nu ziek wordt en in daardoor m’n hele vakantie thuis in quarantaine zit. En ik weet dat je nu ook nergens heen moet maar zit ik in quarantaine zit lekker buiten wandelen er natuurlijk ook niet in.
Ik heb geen eens klachten maar ben daar wel bang voor :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:01

lenaa_tje schreef:
Ik ben persoonlijk erg bang dat ik nu ziek wordt en in daardoor m’n hele vakantie thuis in quarantaine zit. En ik weet dat je nu ook nergens heen moet maar zit ik in quarantaine zit lekker buiten wandelen er natuurlijk ook niet in.

Wanneer je echt ziek bent heb je vaak ook helemaal geen zin om je bed uit te komen. Maar ik vind wel dat wanneer iemand lichte klachten heeft , dat die best alleen een rondje kan lopen of naar het bos bvb, zolang je maar ver uit de buurt van andere mensen blijft .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:12

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:

Wanneer je echt ziek bent heb je vaak ook helemaal geen zin om je bed uit te komen. Maar ik vind wel dat wanneer iemand lichte klachten heeft , dat die best alleen een rondje kan lopen of naar het bos bvb, zolang je maar ver uit de buurt van andere mensen blijft .

Nah als je positief getest bent vind ik dat echt een no go. Met een negatieve test vind ik het wel wat anders inderdaad.
Maar ook überhaupt ziek worden hoop ik natuurlijk niet, dan lig ik m’n vakantie in bed.. en ik wil logischerwijs natuurlijk niet ziek worden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:17

Maar als je ziek wordt in je vakantie geef je dat toch aan bij je werk?
Lijkt me zonde van je vakantie dagen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:18

friezenfan2 schreef:

dat moet/kan je ook doen in het onderwijs, alleen kan je die dagen nooit meer opnemen, want dan zouden je lessen weer moeten worden waargenomen.
Toen ik nog op een school werkte, was ik standaard iedere vakantie ziek, dan kwam de stress eruit, zeiden we toen....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:54

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:05

Morrie schreef:
friezenfan2 schreef:

dat moet/kan je ook doen in het onderwijs, alleen kan je die dagen nooit meer opnemen, want dan zouden je lessen weer moeten worden waargenomen.
Toen ik nog op een school werkte, was ik standaard iedere vakantie ziek, dan kwam de stress eruit, zeiden we toen....

Dat kan bij ons niet, staat ook in de cao van het VO. Ziek is ziek en weg vakantie.
Voor ander personeel dan docenten ligt het anders.
Maakt ook niet uit, daarvoor hebben we ook meer vrije dagen, al werken we daar ook voor.
Maar als je ziek bent rust je niet uit :') en dat is best zwaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:20

tienus63 schreef:
Miv van komende woensdag tot en met 10 januari 2021 lockdown Duitsland.
Bron nos:

https://nos.nl/l/2360439

Dank je wel Tienus. Heftig besluit dat wel terecht is als je het enorm hoge aantal besmettingen ziet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:21

Ik heb heel 2020 één week vakantie op kunnen nemen. Ben na Kerst klein weekje vrij, hoop dat ik dan niet alsnog hoef te komen door de oplopende besmettingen.