De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:20

Maar die "risicogebieden" zijn gebieden waar geen negatief reisadvies is. Trento bijvoorbeeld, collega komt er vandaag van thuis na een weekje wintersport. Geen negatief reisadvies maar hoort wel bij de gebieden als je er bent geweest en je bent verkouden moet je maar thuis blijven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:22

Heel noord Italië heeft inmiddels negatief reisadvies.
Zag het kaartje voorbij komen in NOS journaal.
Voor de rest van Italië geldt dit niet.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:24

Wij hebben hier al mensen die annuleren zelfs, en dan boos zijn dat dat niet gratis kan..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:18

Sunneva schreef:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar de ouders van mijn vriend zijn vanochtend teruggekomen uit Lombardije en nu vraag ik me af of het nog wel verstandig is om naar mijn vriend te gaan (hij woont nog thuis). Mijn vader is vaatpatient en behoort dus tot de risicogroep.

Ze zijn trouwens vanavond al meteen uit eten gegaan in een zeer druk bezocht “wereldrestaurant” waar je dus contant tussen andere mensen loopt. Zijn moeder had al een hoestje... ik vind dit niet zo sociaal maar goed wie ben ik.

Zou het ook niet doen. Mijn vader is sinds een halfjaar hart patiënt en ik pas er ook zeker mee op. Idd werd er aangeraden kom je uit dat gebied en je hebt klachten blijf thuis... Onder het nom van wees ook sociaal voor je medemens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:29

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:36

Ben heel benieuwd morgen op het werk hoeveel telefoontjes ik ga krijgen van patiënten over het corona virus. %)
(Werk in een groot gezondheidscentrum/ huisartsenpraktijken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 06:32

Loretta schreef:
Neonlight schreef:
Moet trouwens wel zeggen dat ik het allemaal krom vind. Mensen met een kuchje die komen uit diverse gebieden in Lombardije moeten maar thuis blijven, en de meeste van die gebieden hebben geen negatief reisadvies. Bedrijven moeten er dus voor betalen, want reizen gaan nog altijd door en als je annuleert mag je er zelf voor opdraaien, maar ze moeten daarna wel thuis blijven wat de werkgevers mogen betalen. Want half Nederland kucht en proest van de verkoudheid die heerst, ook genoeg mensen die nu uit Lombardije komen.

Het is inderdaad heel merkwaardig te noemen. Ook wordt de verantwoordelijkheid nu volledig bij de burger gelegd blijft u maar gewoon thuis maar echt opvolging van de GGD heb ik niets over gehoord. Daarnaast was het ook een erg onduidelijke persconferentie. Eerst moest iedereen thuisblijven daarna alleen maar de mensen die in "risicogebieden" zijn geweest. Tel daar een hakkelende minister van euh, euh gezondheid bij op en de hele vertoning straalde weinig vertrouwen uit.

Dit ga je in de toekomst vaker zien. De verantwoordelijkheid gáát ook steeds meer naar de burger. Zelf- en samenredzaamheid.
Er zijn groepen mensen die er goed mee om kunnen gaan, en mensen die echt de sturing nodig hebben vanuit de overheid. Dus of het een goed idee is :+

Wendy_Komen schreef:
Ben heel benieuwd morgen op het werk hoeveel telefoontjes ik ga krijgen van patiënten over het corona virus. %)

De 112 meldkamer NoordNederland kreeg al allemaal telefoontjes toen er gister een coronageval in Drenthe bekend werd.* Als mensen er al 112 voor bellen, vrees ik dat je een drukke werkdag krijgt ;) (al. Wetk je in gebied waar nu patiënten zijn?)

*bron: social media van Meldkamer Noord Nederland
Spoiler:
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 07:01

Granoek schreef:
Wij hebben hier al mensen die annuleren zelfs, en dan boos zijn dat dat niet gratis kan..

Logisch, want geen negatief reisadvies. En dan kun je gewoon gaan.
Ik reis geregeld naar gele gebieden en daar is niets aan de hand dan. Laatste reis 'geel' waren de landen Israel en Palestina.
Een bedrijf zoals een reisbureau kan dan gewoon reizen organiseren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 07:22

F_Orumster schreef:
Mooie visualisatie
https://nextstrain.org/ncov

Toch best interessant om te zien hoe 'makkelijk' het de wereld over gaat.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 07:43

Bubblewrap schreef:
Wendy_Komen schreef:

De 112 meldkamer NoordNederland kreeg al allemaal telefoontjes toen er gister een coronageval in Drenthe bekend werd.* Als mensen er al 112 voor bellen, vrees ik dat je een drukke werkdag krijgt ;) (al. Wetk je in gebied waar nu patiënten zijn?)

*bron: social media van Meldkamer Noord Nederland
Spoiler:
[ [url=m/869yvj.png]Afbeelding[/url] ]

Jeetje!!! Toch bijzonder dat mensen dan denken dat 112 bellen de juiste route is -O-
Ik werk in Almere. Dus we gaan het zien. Zal hier wel even een update doen in de loop van de dag hoe het er mee staat ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:03

Sunneva schreef:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar de ouders van mijn vriend zijn vanochtend teruggekomen uit Lombardije en nu vraag ik me af of het nog wel verstandig is om naar mijn vriend te gaan (hij woont nog thuis). Mijn vader is vaatpatient en behoort dus tot de risicogroep.

Ze zijn trouwens vanavond al meteen uit eten gegaan in een zeer druk bezocht “wereldrestaurant” waar je dus contant tussen andere mensen loopt. Zijn moeder had al een hoestje... ik vind dit niet zo sociaal maar goed wie ben ik.

Mijn ouders zijn gisteren naar den Helder geweest en aangezien er coronal is geconstateerd in Noord Holland, vraag ik me af of ik beter niet bij ze uit de buurt kan blijven...

M.a.w. zaten ze in Lombardije in de buurt van de uitbraken of in een totaal ander deel van de streek? En als je dat niet weet, dan is het misschien slim om dat uit te zoeken voor je in paniek raakt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:06

Karl66 schreef:
Sunneva schreef:

Mijn ouders zijn gisteren naar den Helder geweest en aangezien er coronal is geconstateerd in Noord Holland, vraag ik me af of ik beter niet bij ze uit de buurt kan blijven...

M.a.w. zaten ze in Lombardije in de buurt van de uitbraken of in een totaal ander deel van de streek? En als je dat niet weet, dan is het misschien slim om dat uit te zoeken voor je in paniek raakt.

Maar hoesten jouw ouders ook?
Ik vind de combinatie Lombardije, hoest en druk restaurant niet bijzonder handig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:08

Ik vind het ook wel wat laks overkomen, àls we dan zo bangig zouden moeten zijn, om te zeggen dat mensen die uit risico-gebieden komen, vooral maar gewoon naar werk en school moeten gaan zolang ze (nog?) geen ziekteverschijnselen krijgen.

Zeg dan in ieder geval bij het "ga maar gewoon door met je leven" iets van dat het fijn zou zijn, indien het mogelijk is, dat deze mensen toch wel rekening houden met een mogelijke besmetting en even 2 weken een beetje voorzichtig aan doen....

En hoe gaat die test om het virus vast te stellen eigenlijk? Wat doet de dokter bij je, bij een vermoeden ervan? Dat zie ik ook niet op de website van het RIVM vermeld staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:09

Sinds wanneer beslist bokt of iemand fit genoeg is om een restaurant te bezoeken?
De trein zit ook vol hoestende en snotterende mensen. Snot is geen symptoom van corona, dat is koorts en bebauwdheid. Dus met een kuchje en snotje mag je niet meer naar buiten?
Beetje rare gedachte he.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:10

Het is winter, de halve mensheid hoest op dit moment...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:13

Karl66 schreef:

Zit ik ook liever niet naast in een restaurant.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:15

MizzMontana schreef:
Karl66 schreef:

Zit ik ook liever niet naast in een restaurant.

Blijf jij mooi thuis. Ik gun mezelf af en toe wel een lekker hapje. Al snap ikniet waarom je met een verkoudheid uit eten gaat, jeproeft immers minder?
Maar een kuchje hebben velen, denk maar aan rokers.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-03-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:15

germie schreef:
Sinds wanneer beslist bokt of iemand fit genoeg is om een restaurant te bezoeken?
De trein zit ook vol hoestende en snotterende mensen. Snot is geen symptoom van corona, dat is koorts en bebauwdheid. Dus met een kuchje en snotje mag je niet meer naar buiten?
Beetje rare gedachte he.

Alleen als je in Lombardije of ander risico gebied bent geweest.

En dat laatste doe ik zeker als ik denk dat ik griep heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:19

En een kuchje is toch geen griep.. zou wat wezen als je om elk kuchje al niks meer mag. Dan komt half Nederland plat te liggen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:24

Tja, ik zit al sinds september-oktober met een sinusontsteking en heb sindsdien doorlopend lichtjes (en slijm in mijn keel, ik zal er niet te diep op ingaan). Maar ben wel drie dagen op rij uit eten geweest...

Ik ben benieuwd hoe het hier in België verder gaat uitbreiden. Ik werk voor een tiental artsen die ook elke dag tientallen zieke mensen zien (zijn geen huisartsen, wel artsen van de mutualiteit, dus wie langskomt krijgt een ziekteuitkering). Ben ook benieuwd wanneer we onze eerste corona-melding van iemand gaan aankrijgen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:30

Als je in het risicogebied bent geweest, je hoest al, dan vind ik het vrij onverantwoordelijk en egoïstisch om naar een druk restaurant te gaan.. Maar volg dit topic al een tijdje en zie meer egoïstische antwoorden, dat het niet zo erg is dat er wat ouderen sneuvelen, ivm overbevolking.. Ik heb vrienden in andere landen en daar lijken de mensen voorzichtiger te zijn en natuurlijk, daar waar meer besmettingen zijn is er ook meer paniek. Hier is iedereen wel heel nuchter, de verwachting dat mocht je er ziek van worden, het alleen maar een griepje is. Ik vind het als iemand uit de risico doelgroep ivm medicatie die mijn immuun systeem plat legt (op dat na, met name voor ernstige ooginfecties en wat darmklachten, mankeert mij verder niets, dus hoop niet natuurlijk nu ernstig ziek te worden), toch wel spannend wat het zou betekenen als ik ziek wordt. Jammer dat er dan mensen zijn die het allemaal wel prima vinden om met klachten een ander mogelijk toch te besmetten en niet meer veiligheid in acht willen nemen.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 02-03-20 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:32

Met een kuchje niets meer mogen is natuurlijk onzinnig. Maar als je uit een risico gebied komt vind in het wel een beetje suf. Het lijkt nu eenmaal flink sneller van mens op mens te gaan en te verspreiden an een normale griep. En dan vind ik het idd een domme keuze geen stapje terug te nemen voor better safe thank sorry.

In combi met een vader die slechter is zou ik als die bokker zijnde ook even m'n vriend links laten liggen. Of mijn vader.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:33

Als je net uit een risicogebied komt, vind ik het ook onverstandig. Maar ik kom niet uit een risicogebied en ik weet dat mijn klachten niet van corona komen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:36

Rokers vind ik ook smerig om naast te zitten, helemaal als ze er van hoesten. Maar goed, ik begrijp dat dit inmiddels meer over mijn smetvrees gaat dan over het daadwerkelijke risico op Corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:47

pmarena schreef:
En hoe gaat die test om het virus vast te stellen eigenlijk? Wat doet de dokter bij je, bij een vermoeden ervan? Dat zie ik ook niet op de website van het RIVM vermeld staan.

Daar hebben ze een filmpje over gemaakt:
https://youtu.be/nSu4c5Fh-jc