Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Juudith

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:58

@daan_O Jammer dat het niet door kon gaan zeg!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:18

benangelique schreef:
Ik zie erg op tegen de afstand op de afsluitdijk, mijn mindset is vooral 'dit kan ik noooooit'....

Jawel dat kun je wel! You go girl! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* En niet vergeten te genieten van het prachtige uitzicht!

Balen van die run en erg goed dat je gestopt bent! :j

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:18

Jammer dat je moest stoppen, maar jezelf kapot lopen is helemaal niets. Succes zondag!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:30

Noor welkom! Ik heb nooit ergens last van gehad tijdens het opbouwen, maar luist in ieder geval naar je lichaam zou ik zeggen.

Femke_nikita ook welkom! Vervelend zeg dat je last hebt van blaren, klinkt niet goed. Heb je de schoenen laten aanmeten? In dat geval zou ik snel terug gaan naar de winkel voor overleg.

Nanoukkie om er achter te komen welke schoenen goed voor jou zijn zul je toch echt naar een speciaalzaak moeten voor een loopanalyse.

Benangelique je kan het echt wel!! Gewoon er voor gaan!
Wat onwijs jammer dat je moest uitstappen, maar klinkt zeker als een goede keuze.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:38

NoorWJ schreef:
Hallo! Ik meld mij hier ook even, want ik heb een vraagje. Ik ben vorige week begonnen met hardlopen omdat ik bijna geen conditie meer overheb. Ik ben netjes begonnen met een rustig schema, en vandaag, de derde keer, heb ik 20 minuutjes gelopen, met één minuut wandelen, één minuut lopen enz. Nu heb ik na het lopen alleen best wel wat pijn net onder mijn kuit, ik voel het vooral als ik loop. Is het 'normaal' dat zo iets zo snel gebeurt ondanks dit rustige schema? Of loop ik echt te veel of te snel? Meer mensen die dit ook wel eens hebben gehad? Ik heb vorige week ook gelijk goede hardloopschoenen gekocht in een sportwinkel dus daar kan het in principe niet aan liggen. :)

Heb je juist wel gerekt of juist niet?
Loop je goed; eerst hak dan de rest van de voet op de grond

Kan ook wennen zijn voor de spier misschien

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:24

Daan_O, ik heb ze niet laten aanmeten, omdat ik beginnend hardloper ben en nog niet precies weet hoelang ik het volhoud...

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 02:37

ik kom ook weer even voorbij.

petje af voor jullie degene die de afgelopen warme dagen gewoon lekker zijn gaan lopen.
Ik kon mezelf er echt niet toe zetten.
Wel een eind gefietst dus wel een beetje gesport.
Ik moet voor mijn werk veel wandelen dus loop sowieso elke dag rond de 7 km maar ga morgen zodra ik wakker ben (nachtdienst nu) weer eens lekker hardlopen.

Had de laatste keer ook een blaar gelopen. toen was het al best warm en kwam er later thuis achter dat ik de verkeerde sokken aanhad en voelde de blaar pas toen ik me schoenen uit deed. AUWww.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:21

Hooooi gister ging het eigenlijk heel goed. Ben alleen iets eerder moeten stoppen door enorme steken... Zo erg had ik het nog nooit gehad. Dus toen heb ik met moeite uitgelopen en ben ik 3 kilometer van huis achterop gaan zitten bij m'n vader. Gelukkig was hij mee!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:51

Femke_nikita tja ik zou het dan ook niet zo goed weten wat je er aan kan doen. Misschien inderdaad andere sokken proberen? Heb je de schoenen wel ruimer gekocht dan je normale schoenen?

png succes met lopen!

Lotje_elmo jammer dat je steek kreeg, gelukkig was je vader mee ;)

Ik heb gisteravond wel lekker gelopen :) Rondje van 5km gedaan, was al schemerig dus temperatuur goed ook. Net onder de 25 minuten gebleven en dat was mijn doel. Ging ook best makkelijk eigenlijk dus tevreden :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:58

Ook net terug van een rondje lopen.
In het buitenland liep ik altijd 5km op een tijd van 26- 27 minuten.
Maar nu heb ik bijvoorbeeld 30min gedaan over 4.6km.. Ben niet echt blij ermee, maar het was wel echt heuvel op, af & veel takken ontwijken.
Hoe vaker ik ga lopen, hoe makkerlijk het gaat worden hoop ik!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:21

Benangelique, tuurlijk kun je dat wel. Dat het nu even niet lekker ging wel niet zeggen dat je helemaal niet met kunt lopen. Je hebt goed getraind. You can do it!!

Balen van je steken Lotje_elmo. Waarschijnlijk toch iets te hard van stapel gegaan?

Ik heb gisteren ook weer gelopen. Ging voor geen meter pffff. Interval. Hartslag skyhigh en tempo nul #) Eigenlijk wilde ik na 3km omdraaien maar ik ben toch maar doorgegaan. Uiteindelijk ging het wel iets beter maar ik moest zelfs wandelen om m'n hartslag weer terug te krijgen.
Vanavond maar een rustig duurloopje doen om te herstellen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:34

Nanoukkie heuvels lopen gaat natuurlijk ook minder snel dan en misschien ook weer even wennen aan het klimaat etc?

Noisy ah balen dat het niet lekker ging. Hoe hoog is je hartslag tijdens de tempo's en tot hoe ver wil je het terug laten zakken in de rust?

Ik ben eigenlijk sowieso wel benieuwd naar hoe jullie de interval trainingen doen. Welke afstand of tijdblokken jullie gebruiken en hoeveel series? En voor degene met hartslagmeter hoe jullie dat laten meewegen in het looptempo.

Ik deed dus zondag interval met tempo's van 1 minuut waarbij ik dan ca 15km/u loop en dan 2,5 minuut rustig waarbij ik tussen de 10-11 km/u liep. Daar had ik 5 series van gedaan (daarnaast nog warmlopen en uitlopen). Mijn hartslag loopt in de tempo's op rond de 180 en in de rust zakt het naar 140-150.

Gisteren 5km op een stabiel tempo van 12km/u, mijn hartslag lag toen rond de 165-170.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:57

Femke-Nokia, ik ben ook beginnend loper en was begonnen op goedkopere schoenen waar te weinig demping in zat en was na 3-4 keer al geblesseerd, geirriteerde/kleine scheurtjes in de aanhechtingen naar de achillespees.
Toen het over was toch maar aan laten meten en idd een hoop geld kwijt maar loop nu heerlijk zonder pijn of irritaties.

PNG dat is niet fijn een blaar nee, gelukkig geen last van gehad.

LOTJE balen van de steken, had ik vorige week ook heel iets last van, was gelukkig snel weer over.

DAAN nette tijd voor de 5km.

NANOUKIE toch goed gelopen, komt vast goed.

NOISY naar als het niet fijn ging.

Ik heb vanmorgen weer gelopen, heb het net allemaal volgehouden, ging voor m'n gevoel ook niet lekker, beetje zwaar, misschien toch iets te laat gegaan met de warmte, donderdag weer beter hoop ik

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:14

Hoi hoi! Even een vraagje!
Ik ben bijna jarig en overweeg een sporthorloge (of bijdrage daaraan) te vragen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee en waar moet ik op letten? Welke is het meest gebruiksvriendelijk en heeft de meeste/beste opties en welke is het meest robuust?
Alvast bedankt voor jullie reacties! :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:37

Hyawatta jammer dat het niet helemaal lekker ging maar je bent weer een stapje verder moet je maar denken, volgende keer beter!

Zucchero ik heb de tomtom runner en die bevalt goed. Maar ik heb me er eerlijk gezegd verder niet echt verdiept in de verschillende opties omdat ik deze van iemand kon overnemen.

Vanavond op de MTB naar aquafit en morgenavond weer lopen, heb er nu al zin in haha.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:25

ik heb ook de tomtom runner. wel de 2 cardio. dus met hartslagmeting op de pols. ideaal. goed te betalen, makkelijk te bedienen en fijn scherm.

ik liep om 5:45 al buiten en heb de wereld zien ontwaken vanochtend. heerlijk! ik ben echt een ochtendloper, dat is wel duidelijk. lekker 10k in de beentjes. knie voel ik wel wat. begon bij 8k dus eenmaal thuis gelijk gaan koelen...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:13

Dat is mooi op tijd benangelique! Mooie afstand, rustig aan met je knie!

Ik heb maar 18 minuten gelopen, heb gisteren bloed gedoneerd en werd echt niet lekker :') Zaterdag weer beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:13

Ik ben na 1,5 week rust weer begonnen met een rondje van 3 km. Snelheid flink omhoog :oo

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:56

Ik weet niet of dat handig is na relatief lange rust

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:20

Ik deed niet eens m'n best ;-)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:35

Daan_O schreef:
Ik ben eigenlijk sowieso wel benieuwd naar hoe jullie de interval trainingen doen. Welke afstand of tijdblokken jullie gebruiken en hoeveel series? En voor degene met hartslagmeter hoe jullie dat laten meewegen in het looptempo.

Ik deed dus zondag interval met tempo's van 1 minuut waarbij ik dan ca 15km/u loop en dan 2,5 minuut rustig waarbij ik tussen de 10-11 km/u liep. Daar had ik 5 series van gedaan (daarnaast nog warmlopen en uitlopen). Mijn hartslag loopt in de tempo's op rond de 180 en in de rust zakt het naar 140-150.

Gisteren 5km op een stabiel tempo van 12km/u, mijn hartslag lag toen rond de 165-170.

De interval training is nu net de training die je niet op hartslag kunt lopen. Hartslag heeft namelijk een aantal minuten nodig om de bij het tempo behorende waarde voor betreffende persoon te bereiken. En afhankelijk van hoe lang (of eigenlijk hoe kort) je pauze is zal die bij iedere volgende herhaling sneller en hoger op lopen. (tenzij je de pauzes echt lang houdt). Maar voordat de hartslag een stabiele waarde heeft bereikt zit je interval er al lang op. Of te wel als je die 15km/hr een km vol zou houden zou je hartslag nog verder doorgestegen zijn.

Ik loop mijn intervallen rond het tempo waar mijn omslagpunt ligt (is plm het 10km wedstrijdtempo). 1000tjes gaan op of net iets sneller dan dat tempo en kortere intervallen nog sneller en langere intervallen net onder dat tempo. Afstanden en aantal herhalingen variëren. Afhankelijk waar ik naar aan het toe trainen ben en in welk stadium van de opbouw ik zit.
Het tempo versus het aantal herhalingen moet zodanig zijn dat je geen verval krijgt in tempo bij de laatste herhalingen maar het mag best veel moeite kosten bij die laatste het tempo vast te houden.
Overigens doe ik soms ook wel eens verschillende series in oplopend tempo. bv 3x2x1000m waarbij de eerste twee in 4min30, de tweede twee bv in 4min20 en de derde in 4min10. Of ik doe series met steeds kortere afstanden maar wel dan in steeds sneller tempo.
Altijd blijven varieren dan prikkel je je lichaam het meeste.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:01

Benangelique jij was er lekker vroeg bij gisteren! Hoe is het met je knieën?

Patatkraam kan me voorstellen dat je het bloedgeven wel merkt. Ik wil dat ook doen maar vind het een beetje eng :o

Robijntjah wel fijn dat het zo makkelijk ging :)

Greetje bedankt voor je uitleg, daar kan ik wat mee! :) Wat bedoel je precies met je omslagpunt?

Gisteravond lekker gefietst naar aquafit, toch best een behoorlijke workout zo bij elkaar. Voel dat nu dan ook een beetje in mijn benen (zwaar), terwijl het hardlopen eigenlijk nooit voel. Vanavond een rustig rondje lopen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:17

Daan: wat lijkt je eng aan het bloed geven? Ik had er deze keer ook wel meer last van moet ik zeggen, wat meer duizelingen gehad, wellicht door het weer? Geen idee :') Nu in ieder geval is het weer helemaal oké.

Robijntjah: Denk dat je zelf ook wel voelt of het te doen is voor je lichaam :j

Daan: Ik voel bijvoorbeeld fietsen ook altijd heel erg in mijn benen. Maar ik fiets ook nooit. :')
Succes vanavond!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:38

Ik vind het prikken zelf eng :oo

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:44

De naald is inderdaad dik en je voelt het wel, maar ik vind het zelf niet pijnlijk. Je voelt hem inderdaad wel als ie er 10 minuten in zit, maar ik kan me daar goed overheen zetten, omdat ik wellicht iemand kan helpen die ziek is of iets dergelijks.

Ze kunnen wel prikken bij de bloedbank, ten minste, ik heb geen slechte ervaringen