Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:29

mymy schreef:
Ik heb ook een wajong.. Het is wel duidelijk dak nie spoor zeg maar alleen er is nooit een diagnose gekomen.
Wat voor gedrag vertoonde je dan ? :P

Ik was buitengewoon puber :') , was erg druk maar ook vaak boos en ze konden me niet aan en ging maar 4 uur naar school. Regelmatig zaten 5 a 6 leraren op me omdat ik boos was , alles maakte me boos... En had geen vrienden , en met praten vonden ze me wat anders. Leren ging helemaal niet , hoefde maar wat te gebeuren of ik ging door het lint...

Niet echt autisme :')

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:30

mymy schreef:
Hoe uitten jullie die frustraties ?
en na zon diagnose wat krijg je dan therapie ofzo?

Ja ik heb na mijn diagnose veel therapie gehad, maar niet alleen voor het autisme maar ook voor de andere stoornissen die daaruit voortvloeiden. Psychomotorische therapie (heel fijn), creatieve therapie, EMDR (top), cognitieve gedragtherapie, systeemtherapie, EBL (ook super), muziektherapie, tja. Het is maar net wat je zelf fijn vind, en wat voor mij heel belangrijk was was of het klikte met de therapeut.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:59

mymy schreef:

Mijn client uitte ze vandaag door een kast van 3 meter (metaal, incl. spelmateriaal en dus zwaar!) om te mikken en later een stoel vliegles te geven.
Dat doe ik niet. :+
Ik uit helemaal niets agressief oid, sterker nog, vrijwel niemand ziet het wanneer ik gefrustreerd raak.

Oftewel, verschilt per persoon.
Leren om op een effectieve manier met je frustraties om te gaan is imo erg belangrijk.

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:02

die is dan wel sterk :j

ik uit m,n frustraties niet zozeer

milou123

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:04

Dat zijn ze allemaal, eigenlijk wel, ze kennen hun eigen krachten niet.
Sommige zijn ook nog groot, deze ook, zeker voor mij als klein ukje. Ik ben 4 koppen kleiner. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:05

mymy schreef:

Mijn vriend mepte vroeger de muur, maar ik ben toch zo ongelooflijk kwaad geworden dat ie verdorie een normaal verstand heeft en dat ook niet deed op zijn werk en dat maar moet gebruiken en na 3 sessies therapie blijft het bij even stevig vloeken (waar ik ook boos om word :'))
Oftewel; hij loopt nu maar weg. (Autisme, ADHD; t is een jongen die volstrekt normaal functioneert en zich buiten huis wel netjes kan inhouden dus ik pik ook echt niet in huis :+ en dat weet hij ook haha. Hij hoeft het bij mij ook niet te proberen; ja maar ik heb ... Dus ik kan hier niets aan doen. )
Zijn er langere frustraties bv doordat het niet loopt op het werk, dan sport hij gewoon. Of praten erover.

Hij moest voor zijn ADHD elk jaar op medicijn controle, maar omdat hij geen medicatie slikt en alles goed gaat heeft hij al jaren geen prof meer gezien :)

Ik help hem wel met de moeilijkheden, wel in de rol van vriendin :j

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:07

milou123 schreef:
Dat zijn ze allemaal, eigenlijk wel, ze kennen hun eigen krachten niet.
Sommige zijn ook nog groot, deze ook, zeker voor mij als klein ukje. Ik ben 4 koppen kleiner. :+

klopt :j

ben jij zo klein? :+

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:23

1.62 is niet echt groot te noemen nee. :))

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:24

milou123 schreef:
1.62 is niet echt groot te noemen nee. :))

nee idd ;)

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:52

Wat voor testen zijn bij jullie afgenomen dan? Bij mij is de diagnose gesteld door gesprekken en mn psycholoog heeft mn moeder gebeld met vragen over vroeger. Ik weet namelijk van vroeger niet veel meer.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:46

ik heb woensdag mijn aspraak. waarschijnlijk kom ik er met 1x vanaf omdat ze al heel veel informatie hebben van mijn phychiater, begleiders en dergelijke. dus ben benieuwd

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 22:40

vuurneon schreef:
mymy schreef:

Mijn vriend mepte vroeger de muur, maar ik ben toch zo ongelooflijk kwaad geworden dat ie verdorie een normaal verstand heeft en dat ook niet deed op zijn werk en dat maar moet gebruiken en na 3 sessies therapie blijft het bij even stevig vloeken (waar ik ook boos om word :'))
Oftewel; hij loopt nu maar weg. (Autisme, ADHD; t is een jongen die volstrekt normaal functioneert en zich buiten huis wel netjes kan inhouden dus ik pik ook echt niet in huis :+ en dat weet hij ook haha. Hij hoeft het bij mij ook niet te proberen; ja maar ik heb ... Dus ik kan hier niets aan doen. )
Zijn er langere frustraties bv doordat het niet loopt op het werk, dan sport hij gewoon. Of praten erover.

Hij moest voor zijn ADHD elk jaar op medicijn controle, maar omdat hij geen medicatie slikt en alles goed gaat heeft hij al jaren geen prof meer gezien :)

Ik help hem wel met de moeilijkheden, wel in de rol van vriendin :j

Dat vind ik best wel jammer, want ik herken van mezelf ook heel erg dat ik buiten huis heel normaal functioneer omdat ik wil zijn zoals de rest. Hierdoor loop ik buitens huis af en teo behoorlijk op mijn tenen en is het gigantisch vermoeiend en stressvol, daardoor heb ik thuis (in mijn 'veilige' haven) het soms even nodig om stoom af te blazen, en vaak is dat iets meer stoom als dan er even over praten. Het is niet correct, dat snap ik wel, maar toch is het soms nodig zegmaar.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:41

Maar kan het dan ook op een andere manier dan slaan tegen muren oid?
Vroeger kon ik dat niet omdat ik niet wist hoe (als kind).
Inmiddels wel, het lijkt mij zinvol om dat te leren zodat hij wel stoom afblaast maar niet op een agressieve manier, want dat is imo niet nodig. :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 22:46

Nee ik reageerde ook eigenlijk meer op het feit dat ie nu een potje stond te vloeken.

ik kan gigantisch lopen bulderen en de deuren zijn niet veilig. het hoort wel niet, en ik kan wel weglopen, maar dan is mijn stoompotje niet leeg zegmaar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:14

Dan gaat ie maar een stuk fietsen om de energie kwijt te kunnen. Ik pik het écht niet :n

Ik zeg altijd heel simpel tegen hem; jij tolereert dat gedrag ook niet van de kinderen van mijn zus, dus waarom zou ik het wel moeten accepteren?
Hij wil ook graag kinderen, dan kun je je niet zo gedragen.

Ik kan veel hebben, wil best een lijstje maken met een dagplanning en op een verjaardag eerder weg als het hem te druk wordt. Maar ik accepteer absoluut niet vloeken, tieren en met de deuren slaan. Ik wil mij ook fijn voelen thuis.

Duidelijkheid is belangrijk, nou daar ben ik heeeeeeeel duidelijk in :D

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:23

Ik zou dat ook niet pikken hoor, echt niet.
Je kan het ook op en andere manier uiten, alleen is dat misschien even zoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:34

Hij kreeg ook als tip als het echt heel erg wordt: sla in een kussen. Dat kun je mooi stil doen en apart van anderen. Dus dan heeft niemand er last van.

(Heb hele duidelijke grenzen wat dat betreft. Hij weet met wie hij gaat trouwen :Y) en hij heeft mij ook gelijk; hij accepteert het ook niet van kinderen. Dus waarom zou hij het wel mogen?)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:14

Als ik gefrustreerd raak word ik erg onrustig en kan ik weinig hebben. Ik word dan vooral heel kribbig en reactief in dat gewoon niet aardig reageer vooral. Gelukkig herken ik het wel van mezelf en als mensen me met rust laten trekt het dan ook vanzelf wel weg. Dat zeg ik dan ook "laat me maar gewoon even, trekt vanzelf wel weg". Soms gooi ik er iets uit van " aaargh, ik word hier zo GEK van", maar heel veel erger dan dat word het zelden. Tenzij mensen me niet met rust laten als ik er om vraag en vooral blijven doorzagen. Vooral mijn moeder heeft daar wel eens een handje van. Dan snijdt ze wel eens een onderwerp aan waar ik het op dat moment niet over wil hebben, en dat zeg ik dan drie keer maar blijft ze toch doorvragen. Dan krijg je me boos. Maar dan nog, agressief ben ik nooit geworden. Erger dan iets als "ik heb nu al 6 keer gezegd dat ik het er nu niet over wil hebben, houd er nou eens over op!" wordt het niet. Om vervolgens boos naar boven te gaan of zo.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:46

Heel herkenbaar Shiloh. :+
Vaak merk je niks, maar als het echt te erg wordt dan wordt ik idd kribbig of maak ik soortgelijke opmerkingen als jij doet.
Maar daar blijft het bij.
Als het echt veel te veel is, dan zul je nog niks merken. Dat gooi ik er pas uit als ik alleen ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:26

Heel herkenbaar ja haha

Gelukkig past mijn moeder zich steeds beter aan en luistert ze beter als ik het maar aangeef wat ik zo lastig vind

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:46

Ladybird schreef:
Dat vind ik best wel jammer, want ik herken van mezelf ook heel erg dat ik buiten huis heel normaal functioneer omdat ik wil zijn zoals de rest. Hierdoor loop ik buitens huis af en teo behoorlijk op mijn tenen en is het gigantisch vermoeiend en stressvol, daardoor heb ik thuis (in mijn 'veilige' haven) het soms even nodig om stoom af te blazen, en vaak is dat iets meer stoom als dan er even over praten. Het is niet correct, dat snap ik wel, maar toch is het soms nodig zegmaar.

Daar herken ik me ook in :j

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:51

MyHu schreef:
Ladybird schreef:

Dit heb ik ook. Ben ook erg vermoeid na 4 dagen werken.

Daar herken ik me ook in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:29

Ik merk eigenlijk alleen dat ik vermoeid ben als ik niks meer gepland heb voor de dag en mijn hele planning heb afgewerkt. :+ Maar als ik dan mijn plan nog wijzig zelfs al ben ik klaar, dan heb ik er nog de energie voor om het te doen.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:08

Ik zie dat ik de quote om zeep heb geholpen.

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:10

corinec schreef:
Ik zie dat ik de quote om zeep heb geholpen.

Afbeelding