Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bobomelo

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:52

oh haha, is dat zo? ook niet als "vaste mensen onder ons?"
ben ook niet zo op de hoogte van al die regels hoor, en ze lezen het vast niet allemaal mee......

maar jullie zeggen het maar, zolang je de link maar hier plaats haha......

of moet ik 1 topic openen?? maar das wel een saaie, ben niet goed in leuke openingen maken hihi

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:02

wat dacht je van Trubles in paradise?

hier is het weer even minder, moeder in het ziekenhuis met een goedaardig gezwel in de baarmoeder, de artsen dachten eerst dat het kwaadaardig was, gisteren het verlossende telefoontje gehad.
morgen krijgen we te horen wanneer alles weggehaald wordt. pfff stress stress stress.

vandaag bij de verzorgpaardjes ook nog een flinke confrontatie gehad met de buurman daar, tjonge jonge dat mensen zo arrogant en dwingend en opdringerig konden zijn zeg, zo erg heb ik ze in tijden niet meer meegemaakt.

@kido: sterkte met je verlies maar het is als ik het zo lees wel de beste oplossing geweest.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:13

bobomelo schreef:
en hoe zijn je tentamens gegaan jarrah??
en gezellig dat je d'r weer bent in elk geval!!!

vraagje, waarom moet je bij 100 paginas nieuwe topic maken?
ik zit in een andere huiskamer topic en daar doen ze het bij de 500 paginas.

maar weet eigenlijks niet wat de officiele regels zijn. jullie?

Dank je wel :)
Ja mijn tentamens zijn wonder boven wonder goed gegaan. Ik zou ze eigenlijk niet allemaal maken omdat het veel was en pittige stof, maar omdat het mijn allerlaatste tentamens zijn kon ik het niet uitstaan dat ik door al die oliebol nog meer studievertraging op zou lopen. Ik hem me dus drie weken lang echt kwaad gemaakt en opgesloten in mijn huis om te leren. Even geen bokt en geen andere afleiding.. alleen maar 24-7 stampen. Het heeft gelukkig zijn vruchten afgeworden, voor traumabegeleiding heb ik een 8, voor psychiatrie een 7,8 en voor sociale psychiatrie een 7! Ben wel echt gesloopt erna, en heb echt even tijd nodig weer te ontstressen enzo, maar ben wel echt trots op mezelf. Het is nu nog wachten op de uitslag van 1 toets. Als ik ook die gehaald heb, wil ik alles op alles gaan zetten voor mijn scriptie en hoop ik met een week of 6 af te kunnen studeren!

Wat betreft het aantal pagina's. Volgens mij mag je idd in HK doorkletsen tot 500 pagina's, maar in andere fora maar tot 100. Ik zou het zelf fijner vinden als het in MW blijft, omdat het wel echt een medisch iets is en wat meer beladen. En simpelweg kletsen kan op andere plekken. Maar dat is hoe ik erover denk ;)

Crazychar: jeetje kan me voorstellen dat je even uit je doen bent! Gelukkig goed nieuws, maar geef jezelf maar wel even lekker de tijd dit weer even te laten bezinken!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:22

klinkt goed Jarrah!
en ja, dit topic moet wel gewoon hier blijven staan onder mens en welzijn...lijkt mij ook verstandiger!

en wat voor studie doe je precies Jarrah????

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:25

@ jarrah: WAUW dat is super goed, echt gefeliciteerd hoor!!

tjah heb nu gelukkig een weekje vrij, omdat ik vorige week op het werk al een zware week heb gehad had ik uit voorzorg as week al vrij genomen om daarvan te bekomen, maar heb dus een dubbele zware week achter de rug zowel prive als werk gerelateerd.

maar morgen ga ik lekker naar gaellathc hier op bokt toe om haar te helpen met wat paardjes en buiten rijden, dus duimen voor beetje droog weer, en hopen weer een heleboel bij te leren.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:10

Kan ook hier een topic maken op de medisch stukje en een topic op t klets stukje voor de alledaagse dingen.
Want de modjes gaan t vast niet grappig vinden zeg maar als er telkens of topic geklept word....

Hoeft niet hoor maar kan wel!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:27

Nouja je kan je afvragen wanneer het offtopic is... onze 'issues' zitten juist in de dagelijkse dingen, zowel de positieve als de negatieve... dus heel snel offtopic gaan is niet echt mogelijk volgens mij ;)

Bedankt voor de leuke reacties. Ik studeer HBO maatschappelijk werk en dienstverlening. In mijn werk begeleid ik o.a. mensen met burnout... echt bizar dat je daar ook zelf in kan komen ;)

Crazychar: fijn idd dat je al vrij hebt, lekker even de tijd nemen bij te komen :)
Ik zal met de meeduimen op mooi weer!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:27

Super Jarrah +:)+

Crazyshar: geniet van je vrije week!

Ik mag weer verder opbouwen. Deze week 4 dagen 4-5 uur, volgende week 5 dagen 4-5 uur.
Vandaag pas om 12 uur beginnen, dus ik heb lekker lang kunnen slapen.
Straks even wat aan het huishouden doen en dan naar mijn werk.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:59

super Amanda!
@jarrah, klinkt als een leuke studie, maar is dus wel iets anders als HBO psychologie?
@kido, mag wat mij betreft wel gewoon in 1 topic blijven, moet je anders nog meer topics bij houden haha, en onze pleziertjes mogen we indd toch ook best onder ons delen? hoort er indd wel bij!

mss dat er in de openingstopictitel wel iets kan komen te staan van: burnout/overspannen/depressie?
want de meesten hebben ook wel depressieve klachten die erbij komen kijken....

nou, heb net gewerkt, deze week nog 4 keer 5 uur, volgende week 4 keer 6 uur!
net ook wel even fijn gesprekje gehad met een collega, maar daar krijg je dan toch even weer een "moe zijn"bui van! vreet toch energie als je het over jezelf hebt zo tegen iemand.....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:18

Fijn dat je weer verder gaat uitbouwen Amanda!

En ook Bobomelo opbouwen, super!
Maar idd wel goed op jezelf letten. Dat moet ik ook, mijn collega's en ik zijn natuurlijk allemaal hulpverleners, dus al snel geneigd wat dieper in een gesprek te duiken. Dat is juist even wat ik niet moet doen. Dat doe ik met de psycholoog... op werk ga ik werken (langzaamaan ;) )

Mijn studie is inderdaad iets anders dan psychologie.
Bij maatschappelijk werk kijk je meer naar een mens in contact met zijn omgeving, veel communicatie en wisselwerkingen tussen personen en het effect daarvan op de individuen staat centraal. Bij psychologie staat het individu, met zijn verleden en en de inwerking daarvan op het brein centraal.
Het is een vage scheidingslijn, maar hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Ik ben overigens sinds vorige week weer drie halve dagen aan het werk en ben nu ook aan het werk.
Wordt ik alleen net gebeld door de telefonisten met de mededeling dat ik crisisdienst heb en dat ze een client aan de lijn hadden... uhm.. dat is niet helemaal de bedoeling, het is net mijn derde dag, en ben vandaag per uitzondering ook nog eens alleen... Heb gelukkig een heel fijn team, dus het werd gelijk opgepakt :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:49

helemaal duidelijk! en klinkt erg leuk!
en je boft dan indd wat dat betreft dat je met collega's werkt die zouden moeten weten van hoe en wat!
maar loop je dan nu stage? of is het echt je werkt?(omdat je nog niet klaar bent met je opleiding.....)

en crisisdienst, nee lijkt mij ook niet dat jij je daar nu mee bezig moet houden!

en voor jouw clienten lijkt het me wel fijn dat jij het dan ook uit ervaring weet! datje weet hoe het voelt enz enz enz!!!(maar goed, weer niet leuk voorjou dat je het moet doorstaan.....)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:58

Haha ja het werk is ook ontzettend leuk inderdaad. Alleen wel erg zwaar als je zelf 'issues' hebt.
Of het echt toegevoegde waarde heeft dat je bij wijze van spreke alles zelf mee moet maken twijfel ik wel aan. Ik ben bang dat ik juist eerder dan het risico heb meegezogen te worden in het verhaal van de client, in plaats van objectief te blijven en hem/haar te ondersteunen. Maar daarvoor krijg ik hier gelukkig ook de juiste begeleiding vanuit de organisatie, dus dat zal de tijd leren. Nu nog even geen clienten begeleiden in ieder geval :)

Nee, het is geen stage, ik werk parttime (24 uur per week) en ben daarnaast aan het afstuderen.
In het derde studiejaar heb ik stagegelopen op de plek waar ik nu werk, en daarna kreeg ik een baan aangeboden. Erg prettig om dat maar alvast op zak te hebben ik deze tijd waarin ze veel aan het bezuigen zijn in onze sector, en een leuk compliment dat ze tevreden zijn over je manier van werken, dus heb het met beide handen aangepakt en heb het er nu, anderhalf jaar later, nog steeds ontzettend naar mijn zin :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:09

klinkt dus super Jarrah!!!!!
Mag je je handen indd wel bij dichtknijpen dat je gelijk een baan kreeg aangeboden!!!
en neeee, je moet ook echt niet alles doorstaan hebben om clienten te kunnen begeleiden, maar in geval van wat jij hebt beleefd, denk ik dat je daar uiteindelijk wel veel sterker uit zal komen, en dat je dan ook echt weet hoe clienten zich kunnen voelen.

maar op welk gebied zie jij eigenlijks clienten? met wat voor soort problemen, en wat kunnen jullie bieden?
de meesten gaan hier naar een psycholoog, en daar kan ik me bij voorstellen hoe dat gaat!(ik zelf ga ook), maar wat doen jullie dan precies?

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:20

Hoi meiden,
Ik begin even met mezelf..
Ik ben naar de dokter geweest en heb nu toch medicijnen voorgeschreven gekregen.. Toen ik een jaar geleden bij de dokter zat heb ik het voorstel medicijnen afgeslagen, ik wilde het eerst zelf proberen (ben niet zo van de pilletjes). Nu het nog steeds niet erg opschiet met mij, was het advies om toch te proberen of dit mij een zetje de goede kant op kan sturen..
Ik vind het alleen een beetje eng.. Het is voor mij best een hele stap om aan de pillen te gaan.. ;( Was er best even van over de zeik en baalde gewoon weer van alles. Het voelt een beetje als een stap achteruit..
En ik ben gewoon bang om het in te nemen.. Voor de bijwerkingen en of ik er dan ooit wel zonder kan..
Wie slikt er nog meer paroxetine? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

@Amanda: ik heb nog wel aan je tip gedacht: 's ochtends iets doen en de rest van de dag niks meer. Ik doe nu bij de paarden alles 's ochtends; mesten, water vullen, opruimen en voer klaar zetten, zodat ik eind van de middag alleen maar hoef te voeren en meer niet dat scheelt al enorm. En het is inderdaad heerlijk om niks te doen 's middags, alleen lukt het nog niet altijd..
Wat leuk zeg, je goede flow en doorstroommogelijkheden als saxofoondocente!
Succes met opbouwen van je uren!

@Crazyshar: Zie dat je je stressweek hebt overleefd en dat het best goed ging eigenlijk. Goed om te horen, en dan ook nog een fijne sfeer! Ik herken erg veel in je verhaal waaruit ik kan opmaken dat je het liefst voor anderen vliegt ten koste van jezelf, als een ander maar vind dat je het goed doet, dan maakt het niet uit wat jij daarvoor moet inleveren.. Een overbelaste pols... is daar een uitstekend voorbeeld van.. :(:)
Je hebt best wat lichamelijke 'stress' klachten. Pas op dat je die niet volledig gaat negeren.. Een keer een pas op de plaats of stapje terug is niet verkeerd in jou geval denk ik..
Nu even bijkomen deze week
Jee sterkte met je moeder.. Wanneer word ze geopereerd?

@BenB: welkom, ben je al naar de dokter geweest? Zou ik wel even doen. De dingen die je omschrijft komen wel overeen met een (beginnende) burnout.

@Bobomelo: Leuk weekend gehad zo te horen! Lekker even eruit. Fijn dat je al wat beter met je 'rotcollega's' kunt omgaan en dat je merkt dat het werkt! Zal een fijn gevoel geven.
Herken dat heel goed dat het toch wel enrgie vreet als je het even 'serieus' over jezelf moet hebben.. Als je het er niet over hebt, lijkt het er soms ook niet te zijn. Zo'n gesprek is dan toch wel weer even confronterend op een of andere manier..
Ging het qua urenn wel goed?

@Kido: gecondoleerd met je poezel... :(:) wat sneu zeg, veel sterkte. Succes met de 2 ochtenden werken deze week. Benieuwd hoe het gaat.

@Jarrah: Goed dat je tentamens gelukt zijn! Nu even bijkomen inderdaad, snap dat je kapot bent. Ik deed SPH, komt ook in de buurt van MWD, tenminste, beetje in hetzelfde straatje.

Wat betreft een nieuw topic ben ik het met Jarrah eens. Ik voel niks voor een HK. We hebben hier nog nooit commentaar gehad dat het offtopic was. Omdat een burnout nou eenmaal je dagelijks leven beinvloed is het ook niet zo snel offtopic. Daarbij vind ik het juist zo fijn om hier over in een speciaal topic terecht te kunnnen. Wat mij betreft gewoon lekker blijven kletsen. Er is vanzelf een mod die naar een nieuw topic verwijst als deze vol is, link komt dan vanzelf. Zo ging het de vorige keer ook.

En een centraal topic over depressie bestaat al. [url][Centraal] Wie nog meer depressief?[/url]
Als je naast je burnout ook een depressie hebt kun je het daar tuurlijk over hebben, maar ik denk dat het overzichterlijker is om de titel zo te houden.., maar goed ik hou ook niet zo van veranderingen.. :o

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:54

@ikbennellie: probeer het toch positief te bekijken, die medicijnen hoe rot ze ook zijn, helpen je wel makkelijker op weg naar het juiste doel. als je zelf te lang blijft aanmodderen dan wordt het van kwaad tot erger.
heeft de arts je niet verteld over de voor/nadelen van de medicijnen? hoelang je ze "veilig"kan nemen, en welke eventuele afkick verschijnselen er straks kunnen optreden?
anders zou ik dit alsnog even navragen, voor je eigen gemoedstoestand en om je niet van tevoren al druk te gaan maken.
@kido,Bobomelo: fijn dat jullie weer wat gaan werken en wat ritme terug krijgen, hou wel jullie balans in de gaten hé ;)

bij mij is het redelijk, vandaag wordt mijn moeder geopereerd, het zal wat later op de dag zijn. dus nog even spannend.
verder is maandag echt super verlopen, heb zo veel geleerd, dat ik donderdag weer terug ga :D
en tussendoor gewoon lekker relaxed, beetje wandelen met de hond, rusten, het huishouden doen, en ga zo maar door.
hou jullie op de hoogte ;)

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:04

Succes vandaag met je moeder, crzayshar.
Nou, ik heb vanmorgen mijn pilletje ingenomen na 3 dagen twijfelen.. Vanmorgen onder de douche even misselijk en mijn handen waren wat trillerig vandaag.. Maar goed dat heb ik zonder medicijnen ook wel eens..
Ik ben benieuwd..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:12

ok nou ben benieuwd of je snel resultaat merkt.
succes!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:30

ff korte reactie, ben moe hihi

@ikbenellie, super dat je ze hebt ingenomen! Als je goed reageert op de medicijnen, dan zullen ze je indd een goed steuntje in je rug geven! weet niet wat jouw opbouw schema is, maar zou het langzaam opbouwen, dan heb je het minst last van bijwerking!

@crazyshar, spannend dus voor je moeder! waar wordt ze aan geopereerd?
en over onze balans in de gaten houden kwa werk...vind ik dus heel moeilijk! want wanneer is het teveel en wanneer is de grens van: nou kan nog wel een uur bij! (plus dat ik me dan snel ongemakkelijk voel omdat ik weet dat sommige collegas zoiets hebben van: tsjah, aansteller(die reacties heb ik nl wel es gehoord over andere collegas die es thuis hebben gezeten)

Ik was vandaag dus vrij, smorgen even gefitnest, maar was best moe! wat kan zo'n crosstrainer dan een martelwerktuig zijn hihi...., daarna met vriendin gelunched en daarna zou ik even gaan rijden of gaan longeren, maar ik was zooo moe dat ik maar op de bank ben gaan liggen, even anderhalf uur gedut! daarna paard naar stal gebracht, die heeft dus uiteindelijk vrij gehad hihi
Mijn man heeft cursus vanavond, dus moest alleen eten, heb maar pannekoeken gebakken, smaakte best! maar kan zo weer in slaap kukelen geloof ik!
En je benen lijken wel 100kilo te wegen :P

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:41

@bobomelo: dat is zo rot he als je echt te moe bent om het ene been voor het andere te zetten, zo irritant. wel goed dat je toch met de fitness hebt doorgezet!

mijn moeder heeft een goedaardig gezwel in de baarmoeder, nu wordt vandaag de gehele baarmoeder en eventueel de eierstokken ook weggehaald.
heb nog niets gehoord, ze zou aan het eind van de middag aan de beurt zijn, dan is het 1u in de OK en dan tussen de 3-5u op de uitslaap kamer, naar gelang hoe de situatie en de bloeding is.
het wordt nl gewoon vaginaal gedaan.

heb verder vandaag lekker in het zonnetje met de verzorgpaardjes bezig geweest, was gewoon zalig, in een T-shirtje en het gewoon warm hebben, god wat heb ik de zon gemist!!!
morgen weer naar Gaellethc voor wat bij te leren en een buitenrit te maken, met de paardjes.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:26

Sterkte voor je moeder! Bij mijn moeder is ook de baarmoeder verwijderd. Ze zal er nog wel even last van hebben.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:40

Sterkte met je moeder indd!!! maar dat het nu al vaginaal gaat, super!! mijn moeder heft dat 20 jaar geleden ofzo ook gehad, maar die operaties waren nog echte operaties zeg maar.....
en heel veel plezier morgen!!

Ik heb morgen de 20 weken echo, om 1345uur, en heel toevallig, mijn moeder wordt morgen om 1330uur geopereerd in hetzelfde ziekenhuis!!! aan aangezichtspijn, gaan ze een zenuw lam leggen in haar gezicht! zij heeft MS, schijnt daar vaker bij voor te komen, helse pijn in haar gezicht geeft dat!
maar ze is dus vandaag opgenomen, morgen opereren en vrijdag weer naar het verpleegtehuis, erg spannend dus allemaal, en dat merkt mijn kl*te maag ook! dat ding protesteert en doet zeer!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:55

@Bobomelo: Ik heb nu voor 2 weken 10mg en als dat goed gaat word het verhoogd naar 20mg denk ik. Goed dat je op de bank bent gaan liggen gisteren en ervoor hebt gekozen paardlief een dagje vrij te geven ;)
Jij ook succes vandaag voor je moeder, lijkt me verschrikkelijk die aangezichtspijn. Ze zal blij zijn als ze daar vanaf is.
En succes met de 20 weken echo!! Wel gek dat het op bijna hetzelfde tijdstip is.. Snap dat je last van je maag hebt, is wel spannend allemaal.

@Crazyshar: heftige operatie zeg.. Hoe is het gegaan? Veel plezier met rijden vandaag, tis heerlijk weer!

Ik heb vannacht slecht geslapen.. Vraag me af of het toeval is of door de medicijnen komt. Ik heb er namelijk nooit last van. Ik kan altijd wel slapen, vond dat altijd zo heerlijk, kop op het kussen en ik ben weg.. Nu lag ik maar te draaien en sliep om half 3 nog niet..
Gek genoeg had ik vanmorgen totaal geen moeite mijn bed uit te komen, was gelijk wakker terwijl ik niet eens een wekker gezet had.. Normaal ben ik dan mijn bed niet uit te slaan..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:10

@ikbennellie: misschien komt het moeilijk in slapen, door het piekeren en het afvragen of het *weet ik veel* door de medicijnen, pieker je anders wel vaker als je in/naar bed gaat?

de opertatie van mijn moeder is goed verlopen, ze is wel heel ziek geweest van de narcose, veel gal overgegeven, verder de pijn enzo dat is vrij normaal.
de bloedingen waren ook al een stuk minder, ik ga er zaterdag weer heen, en morgen even bellen.
thnx voor de steun.

het rijden vandaag was echt super fijn! lekker zonnetje erbij, er bijna afgeflikkerd hahaha maar met een vrij spectaculaire *houvast* ben ik er toch op blijven zitten, we hebben ons echt suf gelachen.
verder weer heel wat bijgeleerd.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:22

Wat fijn om te horen crazyshar van je moeder. En fijn dat je hebt genoten van het rijden vandaag. Ondanks de kou was het zonnetje inderdaad lekker.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:26

goedeavond!
even kort berichtje...
de echo was goed!!! en de operatie van mijn moeder ging niet door, dus dat was 1 nacht in het ziekenhuis voor niks!!!!! die baalt nu vreselijk, en wij ook!
maar er kwam een spoed operatie tussendoor..........dus weg OK.....

@ikbenellie, kan best door de spanning en alles komen! even paar nachten aanzien! je lichaam moet er ook aan wennen!
@crazyshar, wat goed dat je bent blijven zitten! doe ik je niet na! hihi, en fijn dat je er zo van genoten hebt!!!
En heel fijn dat jouw moeders operatie goed is verlopen!!!

Ik ga dit weekend lekker op pad, met manlief er even opuit! gaan naar beekbergen, dus zal weinig online zijn, mss es ff spieken met mobieltje, maar reageren is dan niet zo handig typen, of hele korte berichtjes, dan weten jullie het alvast hihihi