Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:25

Is ook een goede zaak, maar ik vind dat er dan ook een aantrekkelijke regeling mbt lang verlof voor niet-ouders tegenover moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:58

Maar waarom dan precies? Ik zie liever een moeder die ouderschapsverlof opneemt (gedeeltelijk betaald), dan een moeder die in de bijstand zit.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:24

laetitia schreef:
Is ook een goede zaak, maar ik vind dat er dan ook een aantrekkelijke regeling mbt lang verlof voor niet-ouders tegenover moet staan.

:oo Dat meen je toch niet...

Zo las ik ook eens een verhaal hier op Bokt van iemand die ipv kinderbijslag paardenbijslag wilde :=
Give me a break!

Moeders houden de vergrijzing tegen, ga daar maar eens aan staan!
Als moeders de toekomst niet geven, ga je nog meer betalen, het is NU al bijna niet meer op te brengen, gezien de vergrijzing en de AOW leeftijd ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:30

Dat meen ik wel.
Zwangerschapsverlof dat is gewoonweg nodig en daar ben ik mij zeer zeker bewust van (ook ivm vergrijzing), maar 26 (!) weken ouderschapsverlof daarbovenop is veel. Heel veel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:40

Lante ik kan daar heel kort over zijn...

Ik ben het eens dat je adequaat en consequent moet zijn richting en met kinderen, dat dat misschien wel het grootste struikelblok is voor een moeder ten opzichte van de opvoeding moet daar ook bij gezegd worden!

Over het werkgedeelte, over het alles willen, ben ik het ook met je eens.
Ik hoef mijn schuldgevoel niet af te kopen met kado's van 500 euro :=
Ik heb gekozen, en ik heb ervoor gekozen om mijzelf even "weg te cijferen" voor de kindjes.
En ik heb daar absoluut geen moeite mee, ik heb daar immers zelf voor gekozen ;)

Toch vind ik dat kindloze, maar ook sommige ouders zich soms wat autoritair opstellen jegens kinderen.
"Als het mijn kind was geweest dan zou ik... dan had ik..."

Ja wat had je dan? Wat zou je dan?

Ik vind dat autoritair en ik vind de maatschappij zeker intolerant ten opzichte van het gedrag van kinderen!

Walk a mile in another one shoes before you abuse, criticize and accuse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:56

Hé het is weer open....
(las wel mee, postte niet veel)

Zie dat we op het punt 'verlof' aangekomen zijn?

Op zich ben ik het wel met Laetitia eens.
Kijk zwangerschaps/ouderschapsverlof, hele goede zaak, top.
Dingen als paardenbijslag of wat voor hilariteiten er ook voorgesteld worden, nee dat gaat te ver :D

Maar, je kan bijvoorbeeld wel onbetaald verlof opnemen bij je baas..maar inderdaad waarom zou je als kinderloze niet een betaald verlof op kunnen nemen?
En nee, dat hoeft van mij echt niet die volle 26 weken. Maar wel iets wat het verschil enigszins kan compenseren.

Ouders hebben vaak veel voordelen en 'extra's' op de werkvloer, voorrang met vakanties, vrij nemen, diensten ruilen (in mijn geval dan, in de zorg) later komen... eerder weggaan etc. etc.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:17

Heet het mooie idee wat jullie bedacht hebben niet gewoon levensloopregeling? Of zit ik er nou helemaal naast....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:26

Niet helemaal Hilli, met je levensloopregeling heb je recht om te sparen maar geen recht op verlof. Nu is het bij veel bedrijven wel mogelijk en staat er het e.e.a. in de CAO. Maar ook echt niet overal.
Je hebt wel wettelijk recht op ouderschapsverlof en zorgverlof.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:28

Aha, OK. Ik ben zowel bij mijn huidige werkgever als de vorige best royaal bedeeld met vrije dagen. Een tijd extra verlof in de stijl van ouderschapsverlof heeft voor mij (op dit moment) dan ook niet zoveel nut.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:14

Ik vind het juist hardstikke goed dat lange zwangerschaps verlof
Die vrouwen hebben wel 9 zware maanden achter de rug plus bevalling en wennen dat ze weer een zorg extra hebben. Ken me voorstellen dat die moeders even even een flink aantall weken op adem moeten komen :)

Ik ga nou ook al een halfjaar niet meer naar school of werk maar dat is mijn zaak ik zit 24-7 thuis en val voor de rest niemand lastig ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:15

Kaja schreef:
Lante ik kan daar heel kort over zijn...

Ik ben het eens dat je adequaat en consequent moet zijn richting en met kinderen, dat dat misschien wel het grootste struikelblok is voor een moeder ten opzichte van de opvoeding moet daar ook bij gezegd worden!

Over het werkgedeelte, over het alles willen, ben ik het ook met je eens.
Ik hoef mijn schuldgevoel niet af te kopen met kado's van 500 euro :=
Ik heb gekozen, en ik heb ervoor gekozen om mijzelf even "weg te cijferen" voor de kindjes.
En ik heb daar absoluut geen moeite mee, ik heb daar immers zelf voor gekozen ;)

Toch vind ik dat kindloze, maar ook sommige ouders zich soms wat autoritair opstellen jegens kinderen.
"Als het mijn kind was geweest dan zou ik... dan had ik..."

Ja wat had je dan? Wat zou je dan?

Ik vind dat autoritair en ik vind de maatschappij zeker intolerant ten opzichte van het gedrag van kinderen!

Walk a mile in another one shoes before you abuse, criticize and accuse!

Je bent het dus helemaal met mij eens begrijp ik, maar vind dat ik er niet over kan oordelen en geen kritiek mag leveren omdat ik geen kinderen heb..? Heb ik het zo goed samengevat? :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:18

Juist kaja iedereen doet wat die zelf ziet zitten :)
Heb zelf wel ook geen kids maar vind het goed dat jij voor je kids kies hoor

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:19

shilady schreef:
Die vrouwen hebben wel 9 zware maanden achter de rug plus bevalling en wennen dat ze weer een zorg extra hebben. Ken me voorstellen dat die moeders even even een flink aantall weken op adem moeten komen :)

Ik ga nou ook al een halfjaar niet meer naar school of werk maar dat is mijn zaak ik zit 24-7 thuis en val voor de rest niemand lastig ;)

Wat waren moeders vroeger die het huishouden van 8 kinderen moesten draaien toch zielig dan. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:23

shilady schreef:

Is het heel bot als ik zeg 'daar kiezen ze zelf voor'?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van zwangerschaps- en ouderschapsverlof. Ik weet ook dat het in landen als Zweden nóg beter geregeld is dan in NL, zowel voor vrouwen als voor mannen. Maar het bovenstaande vind ik bijna klinken als een 'excuus': 'het is wel hartstikke zwaar allemaal hoor, vergeet dat niet!' - maar waarom doen ze dat zichzelf dan aan, vraag ik me af. Misschien is dat voor mij dan juist een extra reden om niet voor kinderen te kiezen. ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:27

_sparta_ schreef:
shilady schreef:

Wat waren moeders vroeger die het huishouden van 8 kinderen moesten draaien toch zielig dan. :D

hahaha mijn moeder heeft gelukkig nooit echt haar handen vol aan mij gehad
maar kan me voorstellen als je flink drukke kid heb dat het wel pittig is :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:28

Karin schreef:
shilady schreef:

Is het heel bot als ik zeg 'daar kiezen ze zelf voor'?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van zwangerschaps- en ouderschapsverlof. Ik weet ook dat het in landen als Zweden nóg beter geregeld is dan in NL, zowel voor vrouwen als voor mannen. Maar het bovenstaande vind ik bijna klinken als een 'excuus': 'het is wel hartstikke zwaar allemaal hoor, vergeet dat niet!' - maar waarom doen ze dat zichzelf dan aan, vraag ik me af. Misschien is dat voor mij dan juist een extra reden om niet voor kinderen te kiezen. ;)

Ik vind het niet bot het is gewoon zo
maar ik vind ook dat ze voor zichzelf mogen kiezen als het om werkverlof gaat ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:29

Ik zeg ook niet dat ze dat niet mogen. De mogelijkheden zijn er, wettelijk gezien. Als moeder zou ik daar ook gebruik van maken.

Maar een argument als 'het is allemaal zo zwaar' vind ik eigenlijk kant noch wal raken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:32

Ja natuurlijk is de ene moeder er gauwer boven op dan de ander
maar het is gewoon niet niks 9 maanden zwanger jong op de wereld zetten en dan weer aan het werk dat bedoel ik ermee ;)
Maar ik gun het ze gewoon van harte om lang met verlof te zijn lekker van hun nieuwe gezin genieten .

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:44

Daar is het zwangerschapsverlof voor bedoeld.

Waar is het ouderschapsverlof van 26 weken dan voor bedoeld?
En waarom is het zo lang?

Welke regeling krijgen niet-ouders aangeboden vanuit de overheid voor een lang verlof dat deels wordt betaald?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:10

Hier in Noorwegen heeft men een jaar zwangersverlof,ik vind dat behoorlijk wat.
En idd men kiest zelf voor een gezin,dus waarom moet dat nou zo lang?
Ook zoiets : als een kind ziek is of wat dan ook,dan krijgen de ouders een ziektedag(en),maar als ik met mijn hond naar de DA moet of m'n paard is ziek,dan moet ik m'n vrije dagen daar voor gebruiken.
Ik had het er pas met ene collega over : haar moeder woont in Spanje.Was een tijd geleden ernstig ziek en zij als enigskind wilde haar moeder bijstaan en helpen.
Kreeg ze toch een hoop problemen,want ze mocht zich nl niet ziekmelden.Ze moest haar vakantiedagen ervoor gebruiken.
Uiteindelijk heeft ze toch via de HA een tijdje ziektedagen kunnen gebruiken,maar dat is toch belachelijk.
Als je kinderen hebt,dan kan en mag alles.Heb je ze niet,kan je in de ****** zakken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:22

Het is gewoon een soort beloning ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:24

Voor wat meer milieu vervuilers op de aardbol te zetten?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:25

Als het goed is mag je tegenwoordig ook voor je ouders zorgen (zorgverlof?) maar ik weet effe niet hoe dat precies zit.
Of iemand dan half dood moet zijn of dat 'gewoon' ziek al erg genoeg is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:26

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:37

Ja want calamiteitenverlof vind ik ook van toepassing bij een ziek paard (is toch een calamiteit) maarja...