[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:17

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:21

hihi oke thanks. ja t lijkt mij ook..

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:08

Ik slik nu een paar maanden de Diane 35. Ben daarvoor een aantal maanden gestopt, omdat ik al 2 jaar vrijgezel was en hem regelmatig vergat. Dáárvoor slikte ik de Diane al jaren, ook mede voor m'n huid. In die periode dat ik stopte, werd m'n huid weer steeds vetter en vetter, mét puistjes, terwijl ik écht al 22 ben Clown
Dus ben weer begonnen met de Diane en aangezien ik altijd behoorlijke buikkrampen heb, ben ik erg snel geneigd om de pil maanden door te slikken. Nu ook, alleen nu heb ik eigenlijk voor het eerst dat ik nu al ruim een week doorbraakbloedingen heb. Zit ongeveer op de helft van m'n strip.

Kan ik het beste een stopweek inlassen en dus gewoon ongesteld worden en na die stopweek m'n strip afmaken en daarna meteen doorgaan met een nieuwe strip? Vriendje en ik worden hier niet erg vrolijk van Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:26

Ik heb al 10 jaar de diane 35 en kan het aantal tussentijdse bloedingen op 1 hand tellen. Maar als het gebeurt slik ik gewoon door tot mijn stopweek. Alsof er niks aan de hand is dus. En na de stopweek gewoon met een nieuwe strip verder.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:21

Ik zit nu "in-between-pills" omdat ik zo'n last heb van doorbraakbloedingen bij Diane 35. Heb al meer gereageerd in dit (en vorige) central topic, maar zal het nog even kort samenvatten:

Na 4 jaar Diane 35 steeds meer last van doorbraakbloedingen. Het begon met 1 dagje en werd in 2 jaar tijd iedere maand heviger. Totdat mijn "doorbraakbloeding" overliep in ongestelheid en ik zo 2 weken achter elkaar aan de tampons en inlegkruisjes zat. Van januari tot april dit jaar helemaal gestopt met de pil en 3 maanden lang geen spatje bloed gezien (is normaal als je stopt met de pil, ik had geen eisprong blijkbaar) Daarna maar weer begonnen omdat mijn huid er niet beter op werd....

Meteen weer hetzelfde probleem. Uiteindelijk bijna 3 weken lang in mindere of meerdere mate ongesteld en toen dus naar de dokter. De dokter vertelde me dat mijn lichaam pilmoe was. Ik moest over op Microgynon 30. Heb ik geprobeerd. Huid verslechterde meteen en doorbraakbloedingen bleven. Ik ben weer terug bij Diane nu.
Volgende week terug naar de dokter om te overleggen welke pil ik nu moet nemen. Wil Yasmin proberen omdat die ook goed is voor huid, maar ik moet eigenlijk een pil met Oestrogeen overwicht ivm doorbraakbloedingen.

Mirena spiraal en Microgynon zijn geen goede alternatieven omdat daar levonorgestrel in zit, en dat heeft een ongunstig effect op de huid.
Ik heb contact gehad met een hoogleraar Gyneacologie en hij raadde me óf Yasmin aan of Triodeen (een 3-fase pil).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:27

Nog even een stukje uit de mail die ik heb gehad van dr.R.J.C.M. Beerthuizen, gynaecoloog. Ik had hem gevraagd welke pil het meest geschikt is voor slechte huid + doorbraakbloedingen tegen gaat.

Dit is een deel van zijn antwoord:

Als je langdurig de pil hebt gebruikt dan treedt er op den duur een zogenaamde pilatrofie op ten gevolge van een tekort aan receptoren in het baarmoederslijmvlies. Om de receptoren weer op peil te brengen zijn extra oestrogenen meestal het beste.

Wat de effecten op de huid betreft: cyproteronacetaat (in Diane en Minerva) helpt daarvoor het beste. De gestodeen en desogestrel bevattende producten nemen een middenpositie in en de levonorgetrelbevattende preparaten hebben de meest nadelige invloed op de huid.

(...)

Het beste lijkt dat je een pil gebruikt met een licht oestrogeen overwicht. De Yasmin is dan een goede keus. Ook de Yaz 24+4, die binnenkort verkrijgbaar wordt is een optie. De Yasmin heeft wel een gunstig effect op de huid, maar ook de Triodeen kan. Triodeen heeft ook een vrij hoog gehalte aan oestrogenen en is mogelijk toch gunstiger voor je vanwege de doorbraakbloedingen.

Ik ben via www.anticonceptie-online.nl bij hem terecht gekomen. Een hele goede website!

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:30

Saskia_Omar schreef:
Best dringen vraagje (a):
Wegens de vakantie moest ik mn 'pilritme' wat aanpassen; ik heb 2 strips achter elkaar genomen (dus doorgeslikt) daarna een stopweek en nu weer doorgeslikt (dus weer 2 strips achter elkaar). Ben je dan nog wel goed beschermd??
Ik slik de pil nog niet zo heel lang, inclusief het doorslikken ben ik nu aan mijn 5e strip bezig, weet niet of dat uitmaakt Bloos

Weet iemand dit? Best wel heel dringend namelijk Bloos

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:41

Voordat ik ga kijken voor een andere pil, wil ik eerst weten hoe het verloop verder zal zijn. Zoals hierboven, dit is de eerste keer dat ik last heb van een doorbraakbloeding. Lijkt me dat het niet meteen zo is dat je daar nu elke maand last van zou moeten hebben. Ik heb in ieder geval besloten om nu de stopweek nin te lassen. Als ik volgende maand weer last heb van doorbraakbloedingen, kan ik altijd even langs de huisarts gaan voor overleg Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:28

Saskia_Omar schreef:
Saskia_Omar schreef:
Best dringen vraagje (a):
Wegens de vakantie moest ik mn 'pilritme' wat aanpassen; ik heb 2 strips achter elkaar genomen (dus doorgeslikt) daarna een stopweek en nu weer doorgeslikt (dus weer 2 strips achter elkaar). Ben je dan nog wel goed beschermd??
Ik slik de pil nog niet zo heel lang, inclusief het doorslikken ben ik nu aan mijn 5e strip bezig, weet niet of dat uitmaakt Bloos

Weet iemand dit? Best wel heel dringend namelijk Bloos

Je bent gewoon helemaal beschermd! Je kan wel 100 pilstrippen achter elkaar slikken en dan is er (theoretisch gezien) nog niets veranderd aan de betrouwbaarheid. Er zijn trouwens tegenwoordig heel veel vrouwen die de pil permanent slikken en pas stoppen bij een doorbraakbloeding. Dan laten ze die even doorzetten en gaan ze na een week gewoon weer verder. Geen enkel probleem dus!

En als je het niet geloofd... Bij een Mirena spiraal worden ook 365 dagen per jaar hormonen afgegeven en dat is ook geen enkel probleem. Die stopweek is alleen ingesteld omdat vrouwen het idee te geven dat het natuurlijk is. Je wordt ook niet echt ongesteld, het is alleen een kleine ontrekkingsbloeding.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:30

Georgette schreef:
Voordat ik ga kijken voor een andere pil, wil ik eerst weten hoe het verloop verder zal zijn. Zoals hierboven, dit is de eerste keer dat ik last heb van een doorbraakbloeding. Lijkt me dat het niet meteen zo is dat je daar nu elke maand last van zou moeten hebben. Ik heb in ieder geval besloten om nu de stopweek nin te lassen. Als ik volgende maand weer last heb van doorbraakbloedingen, kan ik altijd even langs de huisarts gaan voor overleg Lachen

Niet om vervelend te zijn, maar eens moet de eerste keer zijn. Bij mij is het ook zo begonnen. Af en toe ging het nog wel een maandje goed. Meestal begint de doorbraakbloeding als ik precies op de helft van mijn pilstrip ben.Hoe dan ook...je zult het wel merken. Maar waarschijnlijk is bij jou ook de pilmoeheid toegeslagen (zie antwoord gynaecoloog)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:42

Klinkt toch wel lastig allemaal. Die enkele keer dat ik het had was een paar dagen voor het einde van een strip.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:54

als ik 's avonds mn pil genomen heb en ga 's ochtends aan de racekak, ben ik dan nog wel gewoon beschermd? gaat om de 1e pil van mn nieuwe strip...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:58

even een korte vraag, ik heb een spiraaltje, maar wil weer overstappen op de pil.

en dan me spiraaltje er weer uit.
hoe gaat dat in z'n werk, krijg je dan bijwerkingen van enzz?
of maakt dat niets tot bijna niets uit.

en waarom ik dat doe, is niet belangrijk Cool

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 00:06

@kylalover Ik dacht dat er ooit eens zo iets in de gebruiks aanwijzing stond. Misschien die even doorlezen?
@ ketaki Misschien even bij je huisarts vragen. Die moet toch ook je spiraaltje eruit halen?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 00:18

ja ik weet het mandyR, maar ik dacht, misschien dat jullie dat ook meegemaakt hebben ofzo, en dus ook dat soort dingen weten:)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:45

KylaLover schreef:
als ik 's avonds mn pil genomen heb en ga 's ochtends aan de racekak, ben ik dan nog wel gewoon beschermd? gaat om de 1e pil van mn nieuwe strip...

Als er vier uur tussen inname en racekak is kan het geen kwaad Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:32

He ketaki, je maakt me wel nieuwsgierig hoor, ik hoop dat je geen te ernstige nadelen ondervond van de Mirena, heb hem zelf pas een flinke maand.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:39

poes schreef:
He ketaki, je maakt me wel nieuwsgierig hoor, ik hoop dat je geen te ernstige nadelen ondervond van de Mirena, heb hem zelf pas een flinke maand.

ik heb mijn spiraal nou al bijna 4 jaar.
dus vervangen moet ik die zowiezo volgend jaar.
maar wat de redenen zijn zeg ik niet. Cool

geen problemen van gehad hoor, juist wel lekker, niet meer ongesteld zijn Clown Haha!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:48

[quote="_Sigrid_]
Niet om vervelend te zijn, maar eens moet de eerste keer zijn. Bij mij is het ook zo begonnen. Af en toe ging het nog wel een maandje goed. Meestal begint de doorbraakbloeding als ik precies op de helft van mijn pilstrip ben.Hoe dan ook...je zult het wel merken. Maar waarschijnlijk is bij jou ook de pilmoeheid toegeslagen (zie antwoord gynaecoloog)[/quote]

Dat zou inderdaad kunnen, eens moet de eerste keer zijn. Heb het er ook over gehad met een vriendinnetje, en die raadde mij aan om naar de huisarts te gaan, om te overleggen voor een andere pil. Er is dus een pil die hetzelfde stofje afgeeft tegen acne? Hoeveel mg zijn die? Reden is namelijk ook omdat ik weer een paar kilo ben aangekomen door deze pil en dat uiteraard niet zo fijn vind.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:56

@ georgette. Bij diane 35 is het vrij normaal dat je de eerste maanden doorbraakbloedingen krijgt. Het advies is om gewoon door te gaan met je huidige strip en niet om vroegtijdig een stopweek te beginnen.
Dit staat in de gebruiksaanwijzing.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:57

Als dat zo vrij normaal is, dan snap ik niet waarom ik dat nog nooit eerder heb gehad MandyR. Bovendien ben ik nu al gestopt met de strip Knipoog En daar ben ik achteraf blij om, want de menstruatie is meteen doorgebroken. Zag het niet zitten om nog ruim een week last te hebben van doorbraakbloedingen en vervolgens ook nog eens ongesteld te worden.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:07

Ketaki schreef:
even een korte vraag, ik heb een spiraaltje, maar wil weer overstappen op de pil.

nee hoor het is een fluitje van een cent. Bijwerkingen heb ik niet gehad. Zou ook niet weten wat voor bijwerkingen er zijn.... (ja zwanger worden....)
Bij mij deed het heel even pijn en ik vloeide een paar dagen heel licht.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:07

xDramaQueen schreef:
ik heb jullie raad nodig, me moeder heeft een achterlijk idee, me moeder wil één week pil van mij voor me 13jarige zusje, zodat ze niet ongesteld is op vakantie, daarna weer stoppen, is dat niet ontzettend gevaarlijk? ik weet nog dat ik 11 was, en toen eens gestopt ben, ik moest 8 maanden!!! wachten tot ik in me normale ritme was (slik hem nu overigens gewoon weer). ik heb gezegd bel gewoon de dokter en ga op gesprek, maar ik moest volgens haar niet zo moeilijk doen, heb haar dus me oude strip toegesmeten en veel plezier gewenst. met 7 dagen pil terwijl we 14 dagen weggaan, en meer pillen heb ik niet helaas dus krijg ze niet..
jullie mening, kan je een week de pil "misbruiken" omdat je even op vakantie gaat?
ze heeft nog nooit de pil gebruikt.

Bij de dokter kan je om speciale pillen vragen om de menstruatie uit te stellen. Daar zal ze nu niks aan hebben maar misschien handig voor volgende keer. Op 13 jarige leeftijd aan de hormonen lijkt me sowieso niet het meest gezonde wat je kan doen, maargoed soms kan het niet anders.
En idd 7 pillen? Zou me niets verbazen als haar hormoonhuishouding zo in de knoei komt dat ze die tweede week weinig meer kan doen vanwege krampen of bloedingen!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:00

Barco schreef:
Ketaki schreef:

nee hoor het is een fluitje van een cent. Bijwerkingen heb ik niet gehad. Zou ook niet weten wat voor bijwerkingen er zijn.... (ja zwanger worden....)
Bij mij deed het heel even pijn en ik vloeide een paar dagen heel licht.

oke dat is mooi om te horen.

altijd even nieuwschierig wat jullie voor last ervan gehad hebben, wat is pijnlijker dan, erin zetten of eruit halen?

voor degenen die hem er ook alweer uit hebben

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:53

zeker weten erin. Maak je echt niet druk hoor ketaki. Het is echt niks. Ik viel flauw van er in zetten en ik heb 4 weken weeen gehad. Maar eruit was zoals ik eerder beschreef.