Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:21

Jeetje Rosanne, volgens mij was dat gewoon een geintje.. Schijnheilig

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:27

heeeuuulle leuke humor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:33

De meesten die ik ken die hebben gesonja bakkerd hebben ondertussen al hun verloren gewicht weer terug gejojod. Het is niks meer of minder dan een ordinair crashdieet.
Je leert niks over voeding, je eet gewoon veel te weinig. Zodra je stopt zit het er zo weer aan. En het is nog eens de moord voor je lichaam ook.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:34

Wendy schreef:
De meesten die ik ken die hebben gesonja bakkerd hebben ondertussen al hun verloren gewicht weer terug gejojod. Het is niks meer of minder dan een ordinair crashdieet.
Je leert niks over voeding, je eet gewoon veel te weinig. Zodra je stopt zit het er zo weer aan. En het is nog eens de moord voor je lichaam ook.

Misschien zijn ze weer terug in hun oude patroon gevallen? Dan kom je inderdaad zo weer aan. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:37

Joonsel schreef:
Wendy schreef:

Misschien zijn ze weer terug in hun oude patroon gevallen? Dan kom je inderdaad zo weer aan. Knipoog

Duh... dat komt dus omdat je bij Sonja niks over voeding leert. Je leert niet wat goede en slechte voeding is. Je volgt alleen dom de menutjes, maar het 'hoe nu verder' ontbreekt.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:37

Wendy schreef:

Bullshit, geldt niet voor iedereen....
Mijn 54 zit er nog steeds niet aan na een jaar

Dankzij Sonja weet ik wat gezond eten is en komt het er dus niet aan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:39

Patriesja schreef:
Bullshit, geldt niet voor iedereen....
Mijn 54 zit er nog steeds niet aan na een jaar

Dankzij Sonja weet ik wat gezond eten is en komt het er dus niet aan

Sonja is niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:40

Wendy schreef:
Duh... dat komt dus omdat je bij Sonja niks over voeding leert. Je leert niet wat goede en slechte voeding is. Je volgt alleen dom de menutjes, maar het 'hoe nu verder' ontbreekt.

Je pikt ze dr weer uit, jij heb blijkbaar het dieet nooit gevolgt, of heb het nooit vol kunnen houden.
En onder ongezond eten versta ik geen aardappels, vlees, groente, brood en fruit.
En vergeet vooral de variatie niet.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:41

Okeej wat jij wilt joh, je staat toch al met je oordeel klaar....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:42

Chiqa schreef:
Wendy schreef:

Je pikt ze dr weer uit, jij heb blijkbaar het dieet nooit gevolgt, of heb het nooit vol kunnen houden.
En onder ongezond eten versta ik geen aardappels, vlees, groente, brood en fruit.
En vergeet vooral de variatie niet.

Beter het boekje lezen Ja sonja heeft wel degelijk ''hoe blijf ik op mijn gewicht menu's'' Knipoog

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:44

Wendy schreef:
Sonja is niet gezond.

Kom dan met goed onderbouwde argumenten? Lachen

Wendy schreef:

Sommige mensen blijkbaar niet nee. Lachen

Als je de menu's goed bekijkt, zie je er imo een regelmaat in? Je kunt ook zelf een beetje moeite doen om het 'hoe nu verder' te ontdekken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:34

Dit las ik afgelopen week op internet:
Citaat:
Een volwassen vrouw heeft ongeveer 2000 calorieen per dag nodig. Dit is een gemiddelde. Bij veel inspanning is dit meer en bij minder inspanning is dit minder.

Een crashdieet heeft vaak minder dan 1000 calorieen per dag.

Een kilo vet verbranden kost 9000 calorieen. Wil je verstandig afvallen kan je best maximaal 500 calorieën per dag te weinig eten. Dit zorgt er voor dat je minder last zal hebben om het dieet evol te houden.

Een simpele berekening maken: We eten 500 calorieën per dag te weinig en we hebben ongeveer 9000 calorieën per kilogram lichaamsgewicht, dan zal je dus ongeveer 18 dagen nodig hebben om 1 kilo vet te verliezen met een verstandig dieet van 500 calorieën te weinig per dag. Om degelijk en verstandig af te vallen is een aanpak van lange duur nodig

*bron: http://www.ziekenhuisdieet.com

Dit n.a.v. 2 collega's die op het moment aan het crashen zijn, vond dit wel een interessant stukje Lachen

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:12

Wendy schreef:

Dat jij misschien een paar mensen kent die weer aangekomen zijn betekend niet dat het voor niemand werkt.
Ik ken ook heeeeel veeeel mensen waarbij het super geholpen heeft. maar ik ga ook niet roepen dat echt iedereen hiermee kan afvallen.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:45

Wendy schreef:

[/quote]

Dat leer je dus wel. Het boek Bereik en Behoud je ideale gewicht staat niet alleen maar vol met "stomme" menuutjes hoor. Maar sommige mensen zullen nou eenmaal nooit leren dat je niet onbeperkt chips, patat, gevulde koeken, roomboter, roomijs, etc. naar binnen kunt werken zonder aankomen. Wie op zijn lijn let, let op zijn voeding. Als je jojo't heb je dus gewoon geen controle over je eetgedrag. En dat zegt niets over Sonja, maar alles over de persoon om wie het gaat. Die is óf heel dom, óf heeft geen wilskracht. En nog dommer is het om dat af te schuiven op Sonja.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:14

Ik vind diëten iets persoonlijk wat voor elke mens zelf moet afgesteld worden. Daarom vind ik een massa dieet ook zo vreemd. Iedere obese persoon heeft andere tekorte in zijn mechanisme. En dat is dan juist belangrijk dat je met specifieke voeding oplost.

Bv hormonen = middag soep met grote bonen.

En door massa diëten val je wel af , maar worden vaak die noden niet opgevangen (wat niet altijd merkbaar is maar wel effect op lange termijn heeft)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:28

Wendy schreef:

Gossie. Heb je de rest van het topic ook gelezen, of kom je zomaar even binnengevallen?

Als 'de meesten die jij kent' weer zijn aangekomen dan zegt dat meer over 'de meesten die jij kent' dan over het SB dieet.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:34

Ik denk wel dat als je gaat SB-en, het een way of life moet worden Ja Daar kun je niet mee stoppen, maar alles aan moeten passen. Anders is het een dieet, en dieten werken nu eenmaal niet

De mensen die ik ken zijn ook allemaal weer terug op hun gewicht, maar die deden het dus echt voor een bepaald doel om "even" wat slanker te zijn - feestje voor de boeg, trouwerij, strandvakantie... tja..... nu zijn ze weer terug bij af plus wat rente Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:41

Zouden degenen die hier roepen dat SB zo slecht is dan 's willen vertellen wat er verbeterd zou moeten worden? Ja, en je er dan niet vanaf maken door te zeggen dat je méér calorieën tot je moet nemen!
Ik ben benieuwd.... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:56

Jannepauli schreef:
Zouden degenen die hier roepen dat SB zo slecht is dan 's willen vertellen wat er verbeterd zou moeten worden? Ja, en je er dan niet vanaf maken door te zeggen dat je méér calorieën tot je moet nemen!
Ik ben benieuwd.... Clown

Ik ga me er dan toch 'vanaf maken' door meer calorieen te noemen. Om de simpele redenen dat SB een crash-dieet is, die je lichaam opeens op 'spaarstand' kan zetten en je stofwisseling voor de rest van je leven kan verkl*ten. De producten die ze aanbeveelt zijn echt zo gek niet, maar het zou meer moeten zijn voor een blijvend resultaat (het blijvend vol kunnen houden). Dus ik kom weer uit op die eetlijst die ik enkele pagina's geleden heb gepost, daar heb ik betere resultaten mee gezien.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:09

Op de Hogeschool van Amsterdam hebben ze een onderzoek gedaan naar Sonja Bakker. Zij hebben 8 weken een groep mensen begeleid zoals een diëtist dat doet en daarnaast hebben ze een groep mensen 9 weken het SB-dieet laten volgen.

Hierbij de samenvatting van het onderzoek:

Doel:
Een vergelijking tussen de Sonja Bakker methode en de diëtist bij het verminderen van
het lichaamsgewicht en verbeteren van de lichaamssamenstelling van volwassenen met
overgewicht
Methoden en materialen:
Middels flyers en internet zijn de onderzoekspersonen geworven. De deelnemers kozen
zelf de vorm van voedingsbegeleiding en werden in 3 groepen ingedeeld. De Sonja
Bakker groep (SB) volgde 9 weken het boek ‘Bereik je ideale gewicht’. Deze voeding
bevat gemiddeld 950 kcal per dag. De groep met individuele begeleiding door een diëtist
(IB) kreeg 9 weken een voedings- en bewegingsadvies waardoor een negatieve
energiebalans van 500 kcal per dag ontstond. De controle groep kreeg geen enkele vorm
van begeleiding. Met de BOD POD (air displacement plethysmography), Tanita (bioimpedantie
analyse) en Bodyscout (bio-impedantie spectroscopie) werd in week 0 en 9
het lichaamsgewicht en de vetmassa bepaald. Tevens werden middel- en heupomtrek,
bloeddruk en ruststofwisseling (indirecte calorimetrie) gemeten.
Resultaten:
De onderzoekspopulatie bestond uit 43 personen (SB n=17, IB n=18, controle n=8).
Ondanks dat de deelnemers zelf de vorm van begeleiding kozen, was bij aanvang van het
onderzoek geen significant verschil tussen de groepen in leeftijd, gewicht en
lichaamssamenstelling. Het percentage uitvallers was ongeveer gelijk (SB 29% vs. IB
33%). In beide groepen was gedurende de interventieperiode van 9 weken een
vergelijkbare afname in gewicht (SB -2,5 ±3,2 vs. IB -2.2 ±1,6) en vetmassa (SB -2,0
±2,6 vs. -2,2 ±1,5). Tevens namen de secundaire uitkomstmaten middelomtrek,
heupomtrek, diastolische en systolische bloeddruk significant af, maar niet verschillend
tussen SB en IB.
Conclusie:
Tussen SB en IB zijn op korte termijn geen significante verschillen waarneembaar in
afname van gewicht, vetmassa en ruststofwisseling. Kleine aanpassingen in voeding en
beweging zijn dus net zo effectief als het volgen van een streng energiebeperkt dieet.
Door het geringe beoogde energiedeficit van 500 kcal/dag bij IB is het verschil met SB
waarschijnlijk pas op lange termijn waarneembaar. Follow-up metingen na een half jaar
moeten uitwijzen of de gedragsverandering bij IB blijvend is en of de SB methode wordt
volgehouden.

Hieruit kun je dus concluderen dat er op korte termijn vergelijkbare verschillen zijn met het SB-dieet en een advies van een diëtiste. Ook de stofwisseling komt dus niet op zijn gat te liggen na 2 maanden.

Verder vind het betoog van greetje erg goed!
Littlleady is gewoon zo opgevoed op school, daar kan ze niks aan doen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:16

Zelf heb ik een tijdje geBakkert, en ben er ruim 10 kilo mee kwijtgeraakt. Het ging prima, op een gezonde manier, met wat ondersteuning van een voedingsdeskundige (die dezelfde studie heeft gevolgd als llittlellady hier), die mijn dagmenu's in de gaten hield. Ik deed toen Bereik en Behoud je Ideale Gewicht, het boek waarmee je eigenlijk nooit onder de 1500 cal. uitkomt, tenzij je de strenge weken doet -en die deed ik niet.
In ruim 4 maanden ben ik die 10 kilo kwijtgeraakt, en toen ging het niet meer zo goed. Ik viel niet meer af, en kwam zelfs een paar ons aan. Kortom, mijn lichaam raakte -door SB, ja- op de spaarstand. Helaas, (light Clown ) pindakaas. Wat bleek: ik was toch minder gaan eten dan ik had besproken met de dietist (noem hem voor het gemak even zo, voedingsdeskundige is zo'n lang woord), omdat het zo langzaam ging. Hierdoor ging het nog langzamer, weer minder eten, nog langzamer...
Aan de hand hiervan ben ik even gestopt met SB, en met hulp van de dietist mijn voedingspatroon weer gaan opbouwen tot die 2.000 cal. Dat doe ik inmiddels alweer ruim 2 weken, en ik ben er niet door aangekomen. Let wel, dat komt omdat ik nog altijd gezond eet, veel beweeg en regelmatig sport. Door die 2.000 cal. val ik dus NIET af, maar blijf ik op HETZELFDE GEWICHT. Wat ik dus heb afgesproken met mijn dietist is dat ik vanaf nu weer minder ga eten (dit keer met striktere begeleiding), maar wel slechts 200 cal. minder per dag. Hij houdt wekelijks voor mij in de gaten of ik niet 200 cal. weglaat die onmisbaar zijn, zodat mijn lichaam geen tekorten krijgt. Wel raadde hij me aan het SB boek te gebruiken als leidraad (!!!) omdat zij er, volgens hem, best in een goede mate op let dat je voldoende binnenkrijgt. Wel moest ik van hem voor de zekerheid voorlopig maar even calorieën tellen, zodat ik zeker weet dat ik op die 1800 cal. uitkom, en ik moet elke dag meer ontbijten dan zij aanraadt, omdat ze idd (als llittlellady en Rosanne allebei zeiden) soms maar een plakje ontbijtkoek of een glas sinaasappelsap voorschrijft als ontbijt.

Mijn ervaringen met SB? Het is een prima leidraad voor iemand zoals ik, die niet zozeer aankwam door heel veel te eten, maar die vergat te eten op gezette tijdstippen, en dus 's avonds meer trek kreeg, 3 x avondeten opschepte en na het eten nog een koekje uit de kast trok...
Kortom, ik ben zo iemand die types als LL en Rosanne zullen aanwijzen als 'ZIE JE WEL! Haar metabolisme werd vertraagd door SB'. Ja, maar wel omdat ik zelf minder ging eten dan zij voorschreef. Er zijn genoeg succesverhalen (Cyntje, Maanling, Patriesja), dus je kunt gewoon niet zeggen dat het absoluut WEL of absoluut NIET een goed dieet is, het ligt gewoon aan de persoon. Op mij was het niet van toepassing, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:19

Litterbox, dat is een erg interessant onderzoek. Maar twee maanden vind ik veel te kort om echt een conclusie te kunnen trekken. Ik vraag me af wat de resultaten na een jaar of 2 zijn.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:20

RedPassion schreef:
Litterbox, dat is een erg interessant onderzoek. Maar twee maanden vind ik veel te kort om echt een conclusie te kunnen trekken. Ik vraag me af wat de resultaten na een jaar of 2 zijn.

Dat staat inderdaad ook in het onderzoek aangegeven. Maar hiermee wordt dus wel aangegeven dat op korte termijn in ieder geval geen schadelijke gevolgen zijn voor de stofwisseling en dat de effecten zelfs vergelijkbaar zijn met een normaal dieet van de diëtiste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:25

Okee, op die manier Lachen

Ja, dat geloof ik wel Ja

Ik vind trouwens dat veel dietisten ook wel aan de lage kant gaan zitten qua calorieen. In dit onderzoek dus 500 calorieen minderen (1500 dan?) als ik het goed begrijp. Vind ik op het randje, 1700/1800 zie ik dan liever. Dus ook daarmee vraag ik me vaak af wat het effect op langere termijn is.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:36

Overigens is de calorieinname in het tweede boek van Sonja, Bereik en Behoud je ideale gewicht, veel hoger. Ongeveer 1400 caloriën geloof ik. Dat boek heeft voor mij goed gewerkt. 15 kilo eraf en nog steeds keurig op gewicht.