Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:54

Marjoow schreef:
wat voor mij erg helpt, is dat mensen mij goed uitleggen wat er fout is, en hoe ik dat het beste kan oplossen, en hoe ik het de volgende keer moet doen.

tja, en dat is nu net waar mijn zoontje dus moeite mee heeft, uitleggen.
wat hem wel heel erg helpt, is dingen op papier uitleggen, dus gewoon opschrijven of tekenen.
open vragen heeft ie erg veel moeite mee.
zoals, hoe was het vandaag op school? krijg ik nooit echt antwoord op.
als ik dan vraag, wat heb je gedaan, en met wie, en vond je het leuk, dan kom ik al heel wat meer te weten.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:26

Leuk dat dit topic weer een beetje naar boven geschopt is!

Zoals ik al eerder in dit topic had vertelt heb ik PDD-NOS. Helaas is het zo dat mijn moeder het erg lastig vind om ermee om te gaan, vooral de laatste tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:46

Ja, uitleggen wat er fout is... Schijnt nogsteeds erg moeilijk voor de medemens Tong uitsteken
Eergister ook weer iets moois meegemaakt namelijk. Mijn oom kon me in en gesprek van 10 minuten uitleggen waarom mensen mij altijd zo bitchy vinden, doen mijn leraren (die na hun zeggen altijd last van me hebben) nu al 3 jaar over Gestoord

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:12

IceBabY schreef:

Zoals ik al eerder in dit topic had vertelt heb ik PDD-NOS. Helaas is het zo dat mijn moeder het erg lastig vind om ermee om te gaan, vooral de laatste tijd.

misschien is het voor je moeder fijn om erover te gaan lezen, zodat ze kan begrijpen hoe en waarom iemand met PDD_NOS zo kan reageren!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:23

Pff nou ik heb het ook. Elke dag word je wel er mee geconfronteerd moet ik zeggen. Ik heb autisme, geen idee wat voor vorm oid. Boeit me niet en ik wil het niet weten. Ik vertel het ook nauwelijks aan iemand, ik heb het maar wil er niet mee geconfronteerd worden. Behandel mij maar als een gewoon iemand ( moeilijk om een benaming aan te geven) . Gelukkig is mijn vriend enorm sociaal en leer ik daar ook van. bv Kan ik met hem op straat lopen en hij groet iedereen omdat hij er zin in heeft. Ik zou dat nooit doen maar leer wel om me er nit voor te schamen etc.

Tis een deel van mij maar ik weiger er een beperking van te maken,

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:39

Dela schreef:
IceBabY schreef:

misschien is het voor je moeder fijn om erover te gaan lezen, zodat ze kan begrijpen hoe en waarom iemand met PDD_NOS zo kan reageren!

Mijn moeder leest er al erg veel over en ze is lid van de NVA. Het is iets van vooral de laatste tijd dat ze er moeilijk mee kan omgaan (Het is heel lang goed gegaan). Ze is gewoon erg snel gestresst om kleine dingetjes en dan kan ze heel onverwacht reageren (heel fel of boos). Als ik er wat van zeg maak ik het eigenlijk alleen maar erger, en kan het dus aardig uit de hand lopen. Die stress is echt een groot probleem bij mijn moeder want op dat soort momenten moet ze eigenlijk dr tong eraf bijten. Er zijn hierdoor gewoon zoveel dingen die ik gewoon niet meer durf te zeggen omdat ik bang ben dat ze het fout opvat. Er zijn nog zoveel meer dingen, maar ik hou het maar hierbij.

Weet iemand wat ik hiermee moet? Tips?

ps: Het is trouwens niet zo dat het steeds ruzie is hier hoor, maar er moet zeker wat aan gedaan worden.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:39

mijn broertjes heeft autisme en is verstandelijk gehandicapt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:24

snoompje, wat naar zeg!
hopelijk begrijp je jezelf snel... ik weet hoe frustrerend het is...
bij mij is het al vanaf dat ik 7 ben bekend en ik kan ook aangeven wat ik kan en niet...
alleen moet ik nu naar het mbo en ik ben bang dat ik weer heel veel problemen krijg en daar zie ik als een berg tegen op..

gelukkig heb ik wel mazzel dat er op mijn werk wel rekening mee gehouden word.
er liggen ook daar boeken enzo voor de leiding zodat ze als ze het willen informatie kunnen opzoeken.
zoals gewoon zorgen dat er briefjes hangen, iedereen doen wat hij moet doen en niet lopen aanklieren want dan krijg ik hoofdpijn(vol, druk hoofd), gewoon enigsinds orde, niet heel erg maar wel een beetje orde.
ik werk nu halve dagen en ik heb een contract van een jaar.
ik werk geen halve dagen omdat het niet kan maar vanwege de reden als het allemaal niet lekker loopt ik niet er de hele dag aan vastzit, overigens een voorstel van mijn baas.
ze zijn wel erg blij met mij en het klinkt erger dan het is.
een voorbeeld van gelukkig mensen die rekening met mij houden wat hier zo te lezen niet altijd overal gebeurt, dat vind ik heel erg, want ik weet hoeveel pijn het kan doen.
mensen snappen het gewoon niet..

ik ben van plan een parapent cursus te gaan doen.
helemaal verslaafd en ik voel mij helemaal thuis tussen die gasten.
allemaal engels wat ik goed en makkelijk versta en praat.
piloten hebben er fantastisch rekening mee gehouden, ik wel moest weten dat ik natuurlijk wel tussen zijn benen zou hangen mijn 1e piloot gebeld om meer informatie te vragen over wat hij wel en wat hij niet kon doen etc.
wat een mensen!
en dat in frankrijk, de eerste keer was er een vlaamse die heeft het vertaald, de 2e keer een franse waar wij het niet echt goed mee konden praten, en uit eigen initiatief zo die piloot heeft gebeld, dat vind ik werkelijk fantastisch, misschien nutteloos om te weten voor jullie maar ik moest het even kwijt.. want dit is niet echt vanzelfsprekend.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:02

ik trap dit topic weer even omhoog...

ik word gek van t feit dat nu dus ook echt autisme bij mij is vast gesteld dat ik het heb..
ik krijg daarvoor eerdaags begeleiding en zie er beetje tegen op omdat ik niet wil dat iedereen te weten hoeft t komen dat ik dus autisme heb.

op me werk heb ik constant dat ik ontslag krijg omdat ik niet echt praat en niet goed kan laten blijken dat ik iets leuk vind om te doen..
ze willen bij me begeleiding dat ik dus ook ga zeggen bij solicitaties dat ik autisme heb..
dan heb ik dus straks echt een probleem met werk zoeken omdat bazen vaak achteruit deinen als iemand iets mankeert..

hebben jullie daar nou geen last van?? of werken julie op een soort van zorg boerderij ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:24

Nee, niet zoveel last van. Wel heb ik het idee dat ik sollicitatiegesprekken vaak een beetje verknal, maar dat komt omdat ik te eerlijk ben met antwoord geven op vragen (plus dat ik er een beetje alternatief bij loop, niet altijd flatteus voor een bedrijf dus Tong uitsteken) Verder heb ik wel gewoon in de horeca gelopen (van der Valk voor 7 maanden) waarvan gezegd is dat ik dat niet zou kunnen.
Straks krijg k stage, bij de eerste stage wordt er wel melding van de stoornis gemaakt, bij de tweede (als de eerste goed gaat) wil ik het niet eens meer hebben. Heb namelijk het idee dat ze je dan eerder 'die met autisme' noemen als dat ze je normale naam gebruiken (kan ook aan mij liggen maar goed).
Ik doe overigens een opleiding in laboratoriumtechniek, ideaal voor mij dus heb ook wel een beetje mazzel Haha!

Veel succes verder buster4ever, als je nog eens ergens tegenaan loopt kunnen we je misschien helpen met ervaringen.

Kus!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:27

Ik heb net een fijne film gezien over autisme, ben x. Niet fijn eigenlijk, maar wel heel goed. Echt heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:31

Die was goed ja, realiseerde me halverwege de film dak t verhaal ergens van kende, en verrekt, het is een verfilming van 'niets was alles wat hij zei'. Het nadeel van deze films is alleen dat het altijd over klassiek of inderdaad zwaarder autisme gaat. Dit ontwikkelt het stereotype beeld van autisme bij de 'gewone' medemens alleen maar verder en dan wel in negatieve zin (is mijn ervaring). Denk aan het spreekwoord 'de bel wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:54

buster4ever: autisme hoeft niet meteen een zorgboerderij te zijn hoor! Ach gut
Ga eens een hoop informatie vergaren, ik weet niet óf je jezelf begrijpt, maar zoek dat anders dan eens op, dan vallen er een héle hoop puzzelstukjes op hun plek en dan is het makkelijker te accepteren én eventueel uit te leggen aan andere mensen.
Zelfs nu zijn er dingen die ik nog ontdek door lezen die ik van mijzelf niet wist.

over werk:
ik werk nu voor mijn opleiding bij een dierenpension, en ik werk al een paar jaar bij een DA 1 keer per week, als ik klaar ben met deze opleiding die ik nu doe, ga ik de opleiding doen voor hoefsmid.
(rekening houdend met hetgene waar ik niet goed in ben: niet al teveel in contact met mensen.)

mijn baas is heel blij met mij, als jij iets gaat doen waar je goed in bent, wat bij mij dus niet teveel het omgaan met klanten is kan ik meer als prima werken!
Dat zal vast bij jou ook zo zijn, je zal vast je talenten hebben! Ja
ik weet niet wat je nu voor werk doet?
Je hoeft je er niet voor te schamen, ga eens wat info bij elkaar harken en zet dat op papier.
Neem dat mee naar je baas en evt wat leesvoer aan boeken zodat je baas zich er evt in kan verdiepen.
als niemand weet dat je ''iets'' hebt, dan kunnen ze er ook geen rekening mee houden.
dan zien ze je namelijk (waarschijnlijk) als een ongemotiveerd persoon o.i.d... Scheve mond
Mij doe je er geen lol mee om om te gaan met klanten, maar wat ik dan wél weer kan is de boel draaiende houden bij de dieren en de omgang etc met de dieren.
Ik kan gerust 3 nieuwe mensen begleiden daarintegen. Koe

Kijk eens waar je goed in bent, autisten hebben best vaak ''iets'' waar ze heel goed in zijn!
(wat zich bij mij dus uit met dieren, maar bij een vriend van mij in de geschiedenis en de computers.)
ga eens kijken wat je goed kan en kijk eens of je daar een baantje in kan vinden, laag beginnen, en als mensen zien dat je er goed in bent komt er vanzelf wat beters.
ze laten je bij wijze van geen suf werk doen als jij veel meer kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:04

Dat ik dit topic nu pas zie Clown

Ik ben dus een Asperger, en leer er nu pas eigenlijk echt goed mee om te gaan! Heb dan ook het idee dat ik de laatste tijd (2 jaar ofzo) erg aan het groeien ben!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:46

mijn moeder heeft al onwijs veel boekies en papier werk over autisme.
heb er al aantal gelezen maar er zijn zoveel soorten.

in mijn stages heb ik altijd veel lol gehad heb op een stoeterij stage gelopen en dat ging echt heel goed. was veel met de paarden bezig en vrij weinig met mensen.
in t weekend werk ik op de markt ook dat gaat heel goed doordeweeks heb ik nu niks omdat ik ontslagen ben deed horeca werk.
ze hielden daar rekening met me zeiden ze maar op t gesprek zeide ze alsnog dat ik niet liet zien of ik t leuk vond. terwijl ik had gezegd dat ik t niet zo goed laat zien maar t wel vaak heel leuk vind.
en prate met sommige niet veel.

zelf ben ik erg goed met de camera en dieren..heb 2 jaar als stalhulp gewerkt ben later gestopt omdat me rug t niet trok.

soms vind ik t best lastig soliciteren of ergens alleen heen gaan.
maar goed ik hoop dat ik door me trainingen en begeleiding een stukje meer mezelf leer t accepteren en t proberen mijn minpunten beter leert t gebruiken

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 01:05

Robijntjah schreef:
Dat ik dit topic nu pas zie Clown

Ik ben dus een Asperger, en leer er nu pas eigenlijk echt goed mee om te gaan! Heb dan ook het idee dat ik de laatste tijd (2 jaar ofzo) erg aan het groeien ben!

Hey daar hebben we ons schoolvoorbeeld van: "Kijk eens het kan allemaal best nog wel goed komen met een autist" Tong uitsteken Knipoog Clown
Als ik naar jou kijk he, dan zou ik bijna denken dat autisme kan genezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 01:13

Hahaha, nee hoor Lachen

Ik leer mezelf alleen heel goed kennen, en weet nu dus waar mijn zwakke en ook dus sterke punten liggen Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 01:17

Ik werk met mensen, normale begaafdheid, met een stoornis in het autistisch spectrum, nu 2 en een half jaar. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm veel bewondering heb met hoe ze met hun leven omgaan.

Juist alle kleine zaken in het leven die zo onoverzichtelijk zijn, waar mensen zonder ASS voor als vanzelfsprekend vanuit gaan, maken het leven ingewikkeld. Heel graag, zou ik zo af en toe eens een kijkje willen nemen in het hoofd. Dat ik snap, dat al die vanzelfsprekendheden, niet vanzelfsprekend zijn. Dat het niet logisch is, dat je in je fluffybadjas je kippenpoten staat te braden, dat het niet logisch is, dat je tot aan het avondeten in je bed ligt omdat de dag je niets kan brengen. Dat je niet weet hoe je de dag door moet komen, dat iedere minuut van de dag een kwelling is omdat de boze buitenwereld niet begrijpt wat er in je omgaat.

Ik zou het zo graag willen begrijpen... En stukjes snap ik al. Maar de gehele denkwijze, een eigen structuur om het overzichtelijk te maken, daar kan ik nog steeds geen wijs uit...

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:44

Marjoow schreef:
Hallo iedereen,

Samen met Suus__ kwam ik op het idee om een topic te openen over Autisme.
Dit omdat wij van mening zijn dat er té weinig mensen iets van Autisme afweten, maar dat het toch veel voorkomt.

Bij Autisme denken veel mensen gelijk aan: ADHD. Druk, hyperactief, er zijn zelfs mensen die denken van autisten geestelijk gehandicapt zijn, of nog erger, gestoord.

Om verkeerde opvattingen te voorkomen, heb ik besloten dit topic te openen. Als er al een soortgelijk topic is, dan mijn excuses.

Autisme op een rijtje, wat voor soorten autisme is er allemaal?
Nou te veel om op te noemen!!

Autisme: http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme
*PDD-NOS (http://nl.wikipedia.org/wiki/PDD-NOS)
*Syndroom van Asperger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Asperger)
*ADHD (http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD)
*ADD (http://nl.wikipedia.org/wiki/ADD)
*Syndroom van Rett (http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Rett)
*McDD (http://nl.wikipedia.org/wiki/McDD)
Dit zijn de meest bekende

Dit topic is bedoeld voor mensen die een soort van autisme hebben, of geïnteresseerd zijn in wat het allemaal inhoud.

Ik hoop dat door middel van dit topic er meer opheldering komt voor Autisme en Autisten.

Groetjes, Marjoow.

Ik heb add, ben ik dan een autist? hoe kom je daar nou weer bij???
Verward

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:52

Pelryo schreef:
Pff nou ik heb het ook. Elke dag word je wel er mee geconfronteerd moet ik zeggen. Ik heb autisme, geen idee wat voor vorm oid. Boeit me niet en ik wil het niet weten. Ik vertel het ook nauwelijks aan iemand, ik heb het maar wil er niet mee geconfronteerd worden. Behandel mij maar als een gewoon iemand ( moeilijk om een benaming aan te geven) . Gelukkig is mijn vriend enorm sociaal en leer ik daar ook van. bv Kan ik met hem op straat lopen en hij groet iedereen omdat hij er zin in heeft. Ik zou dat nooit doen maar leer wel om me er nit voor te schamen etc.

Tis een deel van mij maar ik weiger er een beperking van te maken,

als je niet weer wat voor vorm autisme je hebt hoe weet je dan dat je autisme hebt?
hoe ben je er achter gekomen? denk je dat je het hebt of is het vastgesteld door een arts?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:03

Aladinnetje schreef:
Marjoow schreef:
Hallo iedereen,

Samen met Suus__ kwam ik op het idee om een topic te openen over Autisme.
Dit omdat wij van mening zijn dat er té weinig mensen iets van Autisme afweten, maar dat het toch veel voorkomt.

Bij Autisme denken veel mensen gelijk aan: ADHD. Druk, hyperactief, er zijn zelfs mensen die denken van autisten geestelijk gehandicapt zijn, of nog erger, gestoord.

Om verkeerde opvattingen te voorkomen, heb ik besloten dit topic te openen. Als er al een soortgelijk topic is, dan mijn excuses.

Autisme op een rijtje, wat voor soorten autisme is er allemaal?
Nou te veel om op te noemen!!

Autisme: http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme
*PDD-NOS (http://nl.wikipedia.org/wiki/PDD-NOS)
*Syndroom van Asperger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Asperger)
*ADHD (http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD)
*ADD (http://nl.wikipedia.org/wiki/ADD)
*Syndroom van Rett (http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Rett)
*McDD (http://nl.wikipedia.org/wiki/McDD)
Dit zijn de meest bekende

Dit topic is bedoeld voor mensen die een soort van autisme hebben, of geïnteresseerd zijn in wat het allemaal inhoud.

Ik hoop dat door middel van dit topic er meer opheldering komt voor Autisme en Autisten.

Groetjes, Marjoow.

Ik heb add, ben ik dan een autist? hoe kom je daar nou weer bij???
Verward

ADD valt als ik het goed heb ik in het autistisch spectrum. Maar je bent dan geen autist, D8 ik...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:07

Snoompje schreef:
Die was goed ja, realiseerde me halverwege de film dak t verhaal ergens van kende, en verrekt, het is een verfilming van 'niets was alles wat hij zei'. Het nadeel van deze films is alleen dat het altijd over klassiek of inderdaad zwaarder autisme gaat. Dit ontwikkelt het stereotype beeld van autisme bij de 'gewone' medemens alleen maar verder en dan wel in negatieve zin (is mijn ervaring). Denk aan het spreekwoord 'de bel wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'.

Ja dat klopt, want als ik aan mensen die ik net leer kennen vertel van mijn ding dan zijn ze verbaasd dat ik met ze praat. 'Want dat doen autisten niet'. Ik leg wel snel contact, heel snel zelfs, maar het onderhouden van vriendschappen kan ik heel moeilijk, ik vergeet mensen, ik hecht er niet echt aan. Ik heb wel vriendinnen die ik al jaren heb, maar die stoppen er zelf heel veel energie in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:20

MarcoBorsato schreef:
ADD valt als ik het goed heb ik in het autistisch spectrum. Maar je bent dan geen autist, D8 ik...

Volgens de DSM-IV zijn ADHD en autisme echt apart. Over het algemeen wordt adhd niet tot het autistisch spectrum gerekend, maar wel als 'naaste buren'.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:50

Shadow0 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Volgens de DSM-IV zijn ADHD en autisme echt apart. Over het algemeen wordt adhd niet tot het autistisch spectrum gerekend, maar wel als 'naaste buren'.

Oh ik zat er wel dichtbij Tong uitsteken

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:09

ik blijf dit topic even volgen.
we hebben dus een zoontje met een autistische stoornis.
en nu blijkt dat onze dochter (12 jaar) waarschijnlijk ook kenmerken van PDD-NOS heeft, dit word nog verder onderzocht.
Het zou in ieder geval wel veel van haar gedrag verklaren, en dan weten we in welke richting we de hulp moeten zoeken.
We dachten altijd dat ze heel erg verlegen was, maar omdat ik eea wilde uitsluiten ivm met haar broertje, heb ik haar toch laten onderzoeken en nu blijkt ze dus wel degelijk kenmerken te hebben. Ze is altijd heel erg op zichzelf, en zo vreselijk braaf en beleefd. Maar ook heel erg stil, doet alles wat je zegt, en is echt nog NOOIT, maar dan ook nooit, boos op iemand! Ze vind alles maar goed. Heeft heel vaak buikpijn, en heeft een grote hekel aan drukte en vreemde mensen. Het begint andere mensen nu ook op te vallen dat ze 'anders' is.
Dus we zijn heel benieuwd wat er uit de onderzoeken komen.
Niet dat we perse een stempeltje voor haar willen hebben, maar dan weten we tenminste hoe ze in elkaar steekt en waar we haar het beste mee kunnen helpen. Want als we hier niets aan doen, ben ik bang dat straks de grote wereld gewoon over haan heen loopt...........