hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:52

Verrassingen houd ik ook niet van, ik ben liever eigenlijk altijd van alles op de hoogte, om een soort van zekerheid te hebben denk ik.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:52

sjorsie schreef:
Verrassingen houd ik ook niet van, ik ben liever eigenlijk altijd van alles op de hoogte, om een soort van zekerheid te hebben denk ik.

Dat heb ik ook. Kan absoluut niet tegen verassingen. Word daar altijd meer gestresst van dan dat ik het nou leuk vind.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:54

Ilzjuh schreef:
sjorsie schreef:

Dat heb ik ook. Kan absoluut niet tegen verassingen. Word daar altijd meer gestresst van dan dat ik het nou leuk vind.

Net zoals straks,... gaat het sauzen niet door en belt schoonpaps of we op visite komen. Net nadat ik me ingestedl had om gewoon thuis te blijven want dat had ik met sauzen immers ook gemoeten No Cheer

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:55

Ik kan ook absoluut niet tegen veranderingen trouwens.. Kan daar niet mee omgaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:55

Voor degenen die slecht tegen veranderingen kunnen: is het anders als je de verandering zélf in de hand hebt?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:56

Karin schreef:
Voor degenen die slecht tegen veranderingen kunnen: is het anders als je de verandering zélf in de hand hebt?

Dan heb ik er geen problemen mee Als ik zelf naar schoonpaps had gewild dan kan dat mits ik mijn agenda en tijdschema na pluis of het qua tijd uitkomt, maar nu belt hij zelf en dan kan ik er gewoon totaal geen aanvulling meer aangeven

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:57

als je het zelf in de hand hebt is het nog steeds wel eng, maar minder erg alsdat het door iemand anders word geregeld, toch het gevoel dat je er geen controle over hebt denk ik, ookal is het nog zo goed bedoelt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:58

Huilen van het lachen word wat als we dit later een HK word en we een meeting gaan plannen Nagelbijten / Gniffelen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:59

Karin schreef:

Van mezelf ben ik ontzettend impulsief, kan beslissingen nemen die grote veranderingen aanbrengen in mijn leven, en op het moment zelf kan ik daar goed mee omgaan. Later verandert dat bij sommige veranderingen ( Clown ) nog weleens, maar in principe heb ik daar dus geen problemen mee. Dat impulsieve van mij is wel een negatieve eigenschap, omdat ik mezelf nogal eens in de penarie breng op die manier.
Ook als ik iets goed heb zien aankomen kan ik er meestal niet goed tegen. Of als er mensen m'n leven binnenstappen en later weer uitstappen, weet niet hoe ik daarmee om moet gaan en laat daarom maar echt niemand meer écht "binnen".

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:00

Cyntje schreef:
Huilen van het lachen word wat als we dit later een HK word en we een meeting gaan plannen Nagelbijten / Gniffelen

haha die uitmuntend gepland en geregeld zijn Tong uitsteken

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:01

sjorsie schreef:
haha die uitmuntend gepland en geregeld zijn Tong uitsteken

Het grappige is dan weer dat ik absoluut niet echt een agenda bijhoud. Als iemand mij op het laatste moment vraagt of ik even langskom hangt het van m'n stemming af of ik dat wel of niet doe, en daar wel of geen problemen mee heb. Clown

Hoewel ik de laatste tijd wel alles mooi inplan, maar als je me in een goede bui treft maakt het mij dus niet uit of ik morgen nog dit en dat ertussen krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:02

Ik kan idd ook slecht tegen veranderingen, vooral plotselingen.
Kan ik me erg druk om maken.
Maar over nieuwe dingen kan ik dat ook, zie dan overal de dingen van, als dit maar niet gebeurd, of dat niet. Alle scenario's die ook maar kunnen gebeuren heb ik dan al 10 bedacht. En als het kan met kant en klare oplossing erbij Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:02

Karin schreef:

Bij mij zeker...Ik kan af en toe heel impulsief de dag indeling helemaal omgooien als ik dat wil, maar owee als dat door 'factoren van buitenaf' gebeurt, dan ben ik helemaal de weg kwijt.
Zelfs als bv bij de paardjes de eigenaar ineens onverwacht voor mijn neus staat. Geheid vergeet ik dan minstens de helft van waar ik mee bezig was en moet ik toch echt eerst weer even 'tot rust komen' om weer te weten waar ik mee bezig was. Erg lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:03

Ilzjuh schreef:
Het grappige is dan weer dat ik absoluut niet echt een agenda bijhoud. Als iemand mij op het laatste moment vraagt of ik even langskom hangt het van m'n stemming af of ik dat wel of niet doe, en daar wel of geen problemen mee heb. Clown

Hoewel ik de laatste tijd wel alles mooi inplan, maar als je me in een goede bui treft maakt het mij dus niet uit of ik morgen nog dit en dat ertussen krijg.

Bij mij precies zo. Ik heb dat ook nooit als HSP-kenmerk gezien. HSP kan best samenhangen met bepaalde karaktertrekken, maar er worden wat dingen in dit topic aangehaald waarvan ik denk dat het niet perse HSP-kenmerken hoeven te zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:04

Die reacties op veranderingen herken ik wel. Veranderingen die je zelf in gang zet kun je vaak beter hebben dan veranderingen die anderen in gang zetten. Kun je overigens mee leren omgaan, is vaak wel makkelijker voor jezelf. *LOL*

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:04

haha heel herkenbaar ik plan altijd een paar dingen per dag ruim uit elkaar omdat ik niet van haasten houd, maar idd als ik me goed voel en iemand vraagt me ergens mee naartoe doe ik dat dan wel weer zo, dan is de planning ineens weg haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:07

Hoe hebben jullie dat met eerlijkheid en drang van je werk.

Bij een beroepskeuze test en wat meer van die tests die ik vorig jaar bij het UWV heb gedaan daar kwam heel overdreven naar voren dat ik eigenlijk over reageer als er iets niet met eerlijheid gebeurd.
Zowel voor mezelf als over andere.

En dat mijn werk drang te groot is (ze hadden er een woord voor wat ik nu ff kwijt ben, vind ik straks wel weer Tong uitsteken ) en daardoor dan ook weer mijn ME/CVS, door het maar doorgaan.

En dat zijn dan ook weer dingen die je terug vind in de lijst van de HSP
Dus vond het wel grappig dat het in die tests naar boven kwam Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:08

Hier een absolute HSPer. En ik heb nog borderline ook, lekkere combinatie, hoor. Clown
Gelukkig gaat mijn ziekte naarmate ik ouder wordt stukken beter (mede ook, omdat ik niet meer werk, dat scheelt enorm), maar die HSP heeft ook zijn nadelen, hoor.

Ik trek het niet om elke dag allerlei sociale afspraken te hebben en na een paar uurtjes winkelen kun je me opvegen. Kom ik ergens waar een nare sfeer hangt, word ik daar echt ziek van. Als ik iemand ontmoet 'lees' ik die persoon meteen. Is handig, maar ook wel eens lastig. Harde muziek trek ik alleen als het leuke muziek vindt, anders niet. En ik heb echt tijd voor mezelf nodig om op te laden. Soms best lastig met een kindje in huis.

Heb alle boeken, websites e.d. hierover gelezen, jaren geleden al. Zweverig vind ik het niet ofzo. Het is wat het is en feit is dat het er is. Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:09

runningkawa schreef:

Bij een beroepskeuze test en wat meer van die tests die ik vorig jaar bij het UWV heb gedaan daar kwam heel overdreven naar voren dat ik eigenlijk over reageer als er iets niet met eerlijheid gebeurd.

En dat mijn werk drang te groot is (ze hadden er een woord voor wat ik nu ff kwijt ben, vind ik straks wel weer Tong uitsteken ) en daardoor dan ook weer mijn ME/CVS, door het maar doorgaan.

Als ik werk,werk ik me ook compleet te pletter,... na 2 uur ben ik dan ook helemaal kapot en heb onwijs moeie benen Scheve mond

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:09

runningkawa schreef:

Dat heb ik ook. Ja Ik heb een tijdje ingevallen in een winkel voor een vriendin van mij, en daar moest je mensen dingen aansmeren, hoe duurder hoe beter. En als iemand vroeg of 'ie dat nodig had moest je sowieso maar ja zeggen. Dat deed ik dus niet, dat kon ik echt niet. Clown

En als ik werk, werk ik inderdaad hard. Lachen

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:10

Veranderingen kan ik ook absoluut niet tegen. Als ik me heb ingesteld om thuis te blijven ofzo, en ik moet opeens weg, er vrolijk word ik daar niet van.

Films, ik vind ze kijken leuk, maar het ligt er aan wat voor film. Thrillers kan ik niet tegen, gewoon niet tegen de sfeer die daar hangt. Word daar helemaal in meegenomen, dat ik zelfs na de film het nog eng vind. Maargoed, dat kan ook ergens anders aan liggen Clown Drama's ofzo, dan leef ik me veel te veel in. Als het om iets gaat als de holocaust, zoiets, ik word daar zo triest van.

Wat vinden jullie? Vinden jullie hsp zijn "handig?" Ik vind het vooral erg vervelend. Zie de kwaliteiten er niet echt van in. Voor mij is het momenteel alleen maar lastig. Na 1 winkel ben ik doodmoe, ik kan niet te veel op een dag doen, dan zit ik gewoon zo vol. Ik pik snel stemmingen op, maar die slaan ook over op mij. kan me nergens voor afsluiten, en word heel snel triest van andere mensen. Als zij zorgen ofzo hebben, vind ik het vaak erger als dat zij het vinden, waardoor ik me weer verschrikkelijk voel.. Leef me te veel in, schrik heel snel, dat soort dingen. Wat is daar het voordeel van?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:11

djoni schreef:
Wat vinden jullie? Vinden jullie hsp zijn "handig?"

Ik vind het aan de ene kant erg vervelend. Ik voel hoe anderen zich voelen en daar ga ik veel te veel in mee.
Aan de andere kant helpt het mij wel om anderen beter te begrijpen en te kunnen helpen..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:12

Invalwerk is daarom ook echt niks voor mij

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:12

Heel herkenbaar, eiegenlijk doe ik dit met alles niet alleen werk, ik stort me er echt op en alles moet ook perfect, waardoor je idd snel uitgeput bent, maar dit doseren is heel moeilijk, het lijkt wel alles of niets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:14

Ik vind het ook wel eens onhandig, Djoni. Maar in de omgang met mensen is het wel eens handig, omdat ik vaak net even verder vraag bij mensen die problemen hebben en ik graag mensen help. Daar kan ik ook energie van hebben (ligt wel aan de persoon trouwens, maar negatievelingen ontwijk ik sowieso). Ik help graag, voel sneller iets aan en dat heeft ook positieve kanten. Als je daarnaast je intuitie goed ontwikkelt kan het ook een kracht zijn. Lachen

Maar in mijn werk was het een ramp om te hebben. Ben dan ook blij dat ik voorlopig even niet meer werk en sowieso wil ik nooit meer fulltime werken.

Ik ben ook echt allergisch voor verkeer bijvoorbeeld. Ben zo blij dat ik tegenwoordig in een rustig dorp woon, na jarenlang in een stad gewoond te hebben! Maar ook met autorijden, ik kan dat niet lang. Lukt gewoon niet, dat is gevaarlijk.