Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:57

@Carolinef: klopt het dat je in de 'Ros' staat? Tong uitsteken

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:00

lovebonney schreef:
Dat ik te horen kreeg dat ik suiker, had stond me leven ook even op zijn kop! En dat 2 dagen voor mijn 19 verjaardag Tong uitsteken

Maar ik vind ook dat het net is hoe je ertegen aan kijkt. Als je de hele tijd gaat zitten sippen, heb je hier niks aan en andere om je heen ook niet. En tuurlijk heb iedereen wel even zijn moment dat het toch even niet lekker gaat.
Suikerziekte is toch een ziekte waar je dag in, dag uit mee bezig bent, maar dit went ook! Tenminste dat zijn tot nu toe mijn ervaringen Tong uitsteken

Ben ik het helemaal mee eens, ik heb het zelf niet maar ik merk dat wel heel erg bij mijn moeder. In het begin vond ze het heel moeilijk, en nu een jaar later is het al een beetje gewoon aan het worden.
Het enige wat ik soms wel heel moeilijk vindt is dat mijn vader en mijn broer soms heel weinig begrip hebben voor mama's suikerziekte, ze onderschatten het...ik vindt het moeilijk om daar mee om te gaan... Scheve mond

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 18:21

ben ik ook mee eens Lachen
ik vond het in het begin allemaal wel spannend enzo en was er ook wel nieuwsgierig ernaar.
maar paar weken later helemaal niet meer...
maar eigenlijk als je suikerziekte krijgt, krijg je het niet alleen... zeker als je nog zo jong bent.
me vader en moeder hebben in het begin heel veel gedaan, dat doen ze nu nog steeds zoals 's nachts prikken als dat nodig is enzo, alleen ze leggen de verantwoordlijkheid wel steeds ietsje meer naar mij toe..

ik ga 30 april met een vriendin naar Terschelling en vond het heel spannend... maar we hebbe het nu zo gedaan dat me moeder samen met me zus naar een hotel gaan(op terschelling) en daar gewoon even lekker vakantie houden en als er dan iets is dat ik dan kan sms-en of bellen Lachen

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:27

Dat is bij mijn eigenlijk niet zo!

Mijn ouders vinden het allemaal wel heel erg maar vinden het erg moeilijk om ermee om te gaan. Mijn ouders zijn ook geen echte praters en houden veel voor zichzelf.

Mijn moeder houdt ook vaak geen rekening met mijn suikerziekte. Is toch lekker pizza, zegt ze dan! Ja uhm MAM, Dat is niet goed voor me! Ik kan hier ook enorm boos over worden.

Er zal ook niet naar gevraagd worden hoe mijn waardes zijn, hier moet ik altijd zelf over beginnen. Misschien is het wel dat mijn ouders gewoon erg nuchter zijn en toch wel denken, Mireille red het zelf ook heel goed!

Ik mis deze medewerking vaak wel! Mijn vader gaat dan soms wel eens mee naar ziekenhuis en voelt zich wel betrokken, maar weet niet goed hoe dit te uitte!
Ik probeer mijn ouders er veel in te betrekken, door zelf veel te praten erover, en zelf met dingen aan te komen wat met die suiker te maken heeft.

Maar wat kan ik nou nog meer doen, zodat mijn ouders zich ermeer mee gaan bemoeien.
Ik wil wel dat het van 2 kanten komt, maar zo voelt het nu niet..

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:38

Jeejte, dat is wel heel vervelend zeg. Ik kan me voorstellen dat het ook heel naar voelt!
Ik heb er als 'naaste' ook wel heel veel last van dat mijn vader en broer zo weinig rekening er mee houden. Als mijn moeder op zondagochtend tijdens een gezamelijk ontbijt stopt met eten dan wordt er door mijn broer vaak gezegd, tjee stop je nu al? Wat ongezellig, jemig zeg. En dan wordt hij een beetje boos, ik vindt dat mama zelf hier heel weinig mee doet maar ik kan me er heel boos om maken en soms heb ik daar wel eens verdriet om.
Ze heeft haar bloeddruk nu ook steeds te hoog, en als ze over een aantal weken nog een te hoge bloeddruk heeft krijgt ze er weer medicijnen bij, maar het interesseert mijn vader en broer weinig tot niets. Mijn broer heeft zoiets van, ja jij doet de opleiding verpleegkundige dus jij overdrijft.
Misschien overdrijf ik wel? Is het stom dat ik mij zorgen maak? Ik weet het eigenlijk zelf niet. In mijn omegeving heb ik 1 iemand die ook diabetes in het gezin heeft, hij heeft mij er in het begin heel goed doorheen geholpen, maar ik vindt het moeilijk om er dan weer over te praten .
Ik vindt trouwens dat er vaak te luchtig over Diabetes wordt gepraat

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:15

Goh, moeilijk he? Diabetes is inderdaad iets waar vaak heel makkelijk over gedaan wordt. Maar als je al in je eigen gezin geen begrip vindt, wordt het wel een heel eenzame ziekte ... Ik kom dat ook in de praktijk wel tegen hoor en ik vind het altijd zo sneu voor degene die er mee zit.

Tja, je kan van mij het advies verwachten, maar als je lid bent van de Diabetesvereniging, krijg je in elk geval elke maand een goed blad wat je ze eens kan laten lezen (tip, laat slingeren op de wc Haha! , daar lezen ze hier alles). Ik kan me bijna niet voorstellen dat mijn partner niet zou vragen naar mijn waarden, mijn uitslagen en dergelijke.

Ik weet wel dat mijn moeder na een jaar of zes volgens mij nog steeds niet snapt dat diabetes je leven behoorlijk kan beheersen, zeker in het begin, maar dat je nooit 'vrij' bent ervan. Ik heb in het begin echt vaak moeten horen dat ik er veel te veel mee bezig was Huilen Huilen Vréselijk vond ik dat, ik deed zo mijn best en je kreeg een trap na ook nog.

Ik zou jullie zo even een knuffel willen geven, het is zo belangrijk dat je omgeving begrip kan opbrengen Ach gut

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:21

MI1990 schreef:
@Carolinef: klopt het dat je in de 'Ros' staat? Tong uitsteken

ja Haha!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:06

@MoniqueT; ik heb al heel vaak aan papa gevraagd of hij er niet eens iets over wou gaan lezen, maar dan wordt hij boos.
Laatst had hij een klant van zijn werk, en die had diabetes en daar zat hij over te vertellen, ik zei van waarom vraag je wel hoe het met die klant is en niet naar mama? Toen zei hij; waarom moet je elke dag vragen hoe het gaat met de diabetes dan krijg je elke dag hetzelfde te horen Verward

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:19

MoniqueT schreef:
Goh, moeilijk he? Diabetes is inderdaad iets waar vaak heel makkelijk over gedaan wordt. Maar als je al in je eigen gezin geen begrip vindt, wordt het wel een heel eenzame ziekte ... Ik kom dat ook in de praktijk wel tegen hoor en ik vind het altijd zo sneu voor degene die er mee zit.

Tja, je kan van mij het advies verwachten, maar als je lid bent van de Diabetesvereniging, krijg je in elk geval elke maand een goed blad wat je ze eens kan laten lezen (tip, laat slingeren op de wc Haha! , daar lezen ze hier alles). Ik kan me bijna niet voorstellen dat mijn partner niet zou vragen naar mijn waarden, mijn uitslagen en dergelijke.

Ik weet wel dat mijn moeder na een jaar of zes volgens mij nog steeds niet snapt dat diabetes je leven behoorlijk kan beheersen, zeker in het begin, maar dat je nooit 'vrij' bent ervan. Ik heb in het begin echt vaak moeten horen dat ik er veel te veel mee bezig was Huilen Huilen Vréselijk vond ik dat, ik deed zo mijn best en je kreeg een trap na ook nog.

Ik zou jullie zo even een knuffel willen geven, het is zo belangrijk dat je omgeving begrip kan opbrengen Ach gut

Ahh, wat lief van jou Haha!
Nou zo eenzaam voel ik me niet hoor, ik heb gelukkig genoeg andere om mijn heen die er wel gewoon met mij over praten en daar niet zelf hoef over te beginnen! Maar dat is net als ik zou neerklappen met een hypo, zou me moeder niet weten wat ze moet doen. Kheb het heel vaak gevraagd wat ze dan zou doen, maar dat weet ze dan niet te benoemen. Ook heel vaak uitgelegd, maar het blijft er gewoon niet in..

Wat kost zo'n lidmaatschap en zo'n blad? van de diabetesvereniging?

Greetz

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 16:15

jeetje... wat heb ik dan eigenlijk mazzel... Scheve mond
mijn ouders weten wel wat ze moeten doen als ik flauwval enzo en vragen soms zo vaak naar me waardes dat ik er gek van word... Ziek
maar dan heb ik dnk ik toch liever dat van mij dan van sommige van jullie... lijkt met echt moeilijk als je helemaal in je eentje er voor moet zorgen enzo... of als ze geen belangstelling tonen...

nog even wat leuks Lachen
ik ga 17 april met tienerpoli(jongeren met diabetes) skieen in Kardinge Haha! vind ik ook wel leuk om met andere kinderen erover te praten enzo Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:27

Dat is wel heel leuk, zo'n 'meeting'.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:01

Hoi allemaal!

Ik heb zelf geen diabetes, maar begin komende week met een webklas over diabetes! Waarschijnlijk kan ik jullie hulp daar wel bij gebruiken, dus vinden jullie het goed dat ik zo af en toe hier even inbreek met wat vragen?

Sterkte allemaal!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:22

Ik vindt het prima, ik heb zelf geen diabetes maar ik doe verpleegkunde en mijn moeder heeft het dus ik zal je wel kunnen helpen!

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:25

mijn broertje heeft diabetes, hij was een toen hij het kreeg en is nu 13. Hij had eerst altijd een spuit maar sinds 3 jaar een pomp. De pomp bevalt goed omdat hij niet zo vaak meer een naald in zijn lijf hoeft en hij kan zelf weten of hij wel of niet eet, met de spuit kon dat niet.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:58

MI1990 schreef:
nog even wat leuks Lachen
ik ga 17 april met tienerpoli(jongeren met diabetes) skieen in Kardinge Haha! vind ik ook wel leuk om met andere kinderen erover te praten enzo Lachen

Heè, zonde dat ik niet meer bij de tienerpoli hoor Haha! Maar kun je tegenwoordig skieen in Kardinge? Nice! Dat ga ik dan maar eens proberen met mijn niet diabetische vriendinnetjes haha. Haha!

Mijn ouders gaan er eigenlijk vanaf het begin ook heel fijn en relaxed mee om, gelukkig!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:23

@lovebonney:

Alles over de Diabetesvereniging kan je vinden op www.dvn.nl . Mijn clubbie is de DVN Afdeling Gorinchem e.o., ik ben daar voorzitter, Diabetes Informatiepost en cursusleider.

Lidmaatschap is 45 euro per jaar, donateurschap (dan krijg je ook het blad, maar wat minder andere dingen) kost 25 euro. Meer vind je hier

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:26

hmm, ik vind het heel leuk allemaal DVN maar ik heb eigenlijk alleen interesse in die boekjes en om daar nou zoveel voor te betalen wordt me even teveel! Sorry Lachen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:10

Eigen keus hoor, niks verplicht Haha! Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:26

OK, nieuwe poging Knipoog

Goedkoper en absoluut ook een goed blad, geheel onafhankelijk, heeft niets met de vereniging te maken:

Diabetes en Leven

Acht nummers voor vijftien euro.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:15

Dit ziet er eigenlijk wat aantrekkkelijker uit voor mij!Dit is enkel alleen het tijdblad dus? Ik heb me aangemeld in overleg met mijn ouders!Het ging met moeite maar heb aangedrongen.

Misschien dat ik dan gelijk mijn ouders kan motiveren, meer erover te gaan lezen! Nu moeten ze helemaal met een 2de suikerpatient in de familie.

Me zwager is trouwens bij de huisarts geweest voor afspraken enzo. Ik vind zijn huisarts erg laks. Hij moet pas over 3 weken trg komen. Er wordt dan een nieuw hb1ac geprikt en aan de hand daarvan wordt er verder gekeken. hij had een nuchter bloedsuikerwaarde van 7.8. Maar omdat mijn zwager nog weinig klachten heeft behalve moe zijn, wil die nog geen paniek zaaien.

Hij heeft ook nog geen apparaatje gekregen om zijn waardes te kunnen meten.
Hij had trouwens zondag na het voetballen zijn eerste hypo gekregen...

Wat vinden jullie van deze actie van deze huisarts?

xxx

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:50

Tja, wat vind ik van de actie?

Ik weet te weinig om er wat van te kunnen vinden. Ik lees alleen een nuchtere waarde, maar weet niet of er een voedingsadvies of medicatie is meegegeven. Hypo's krijg je in principe alleen als je medicatie gebruikt die je alvleesklier prikkelt om meer insuline te maken (tabletjes) of als je insuline spuit. Zonder dat zal je alleen met hoge waarden te maken krijgen.

Volgens protocol wordt elke type 2 in eerste instantie op Metformine gezet en daar krijg je geen hypo's van. Een type 2 krijgt niet automatisch een meter, de verzekeraars vergoeden die ook niet zomaar. Alleen voor insulinegebruikers wordt een meter altijd verstrekt en vergoed en daarbij hoort dus ook uitleg.

Dus zonder wat uitgebreidere informatie kan ik er weinig van zeggen ....

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:33

Hmm o ja dat is ook zo, misschien denkt de arts wel aan type 2, want dat is ook nog niet duidelijk verteld.
Nop, nog geen voedingsadvies of medicijnen, dat komt later allemaal wel volgens de arts.

Naja hypo, na intensief voetballen stond hij te trillen op zijn benen. Zoiets had hij nog nooit meegemaakt..

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:06

Ik heb even een vraagje. Wat merkten jullie waardoor je naar de huisarts ging? Ik heb nogal wat klachten de laatste tijd (uitgeput, snel trillen) en ik moet sowieso altijd goed letten op wat ik eet (extra maaltijdjes tussendoor, veel verspreiden).

Nu heb ik mijn HB al een paar keer laten controleren, maar dat was altijd wel "goed"... Ik heb wel eens gehoord dat je bij suikerziekte altijd merkt dat je heel veel moet plassen, maar dat heb ik niet. Val ik dan af?

Please, ik wil het niet hoor, maar even voor de zekerheid!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:54

Als ik hoor dat je je maaltijden moet spreiden, last hebt van trillen en van een uitgeput gevoel, denk ik eerder dat je last hebt van te lage bloedglucosewaarden. Dit heet officieel hypoglykemie. Artsen geloven er niet altijd in, maar er is best veel over te vinden en een goede diëtist kan je aardig op weg helpen.

Citaat:
Bron: Wikipedia:
Hypoglykemie na maaltijden
Sommige mensen ervaren klachten zoals zwakte, trillen, hartkloppingen of zweten na maaltijden. Dit fenomeen werd (functioneel) hyperinsulinisme genoemd. De gedachte was dat de klachten werden veroorzaakt doordat het lichaam met een te hoge insuline-afgifte reageerde op de inname van koolhydraten. Hierdoor zou na het eten van een suikerrijke maaltijd de bloedglucosespiegel te snel dalen en dat zou leiden tot de klachten.

Uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels duidelijk geworden dat functioneel hyperinsulinisme zeer onwaarschijnlijk is. Ten eerste komt een te lage bloedglucosewaarde na het eten van een suikerrijke maaltijd bij tenminste 10% van gezonden voor, zonder dat er sprake is van klachten[1]. Ten tweede correleren bij patiënten die van dit symptoom werden verdacht de klachten slecht met de glucosewaarden[2]. Ten derde werd bij klachten geen verhoogd cortisol of adrenaline gevonden[3].

In de reguliere geneeskunde wordt het bestaan van functioneel hyperinsulinisme dan ook sterk betwijfeld. In de alternatieve geneeskunde echter wordt wel geloofd in deze diagnose. Alternatieve behandelaars schrijven hun patiënten een streng suikervrij dieet voor, dat wil zeggen dat de patiënt geen dingen meer mag eten met een hoge glykemische index

Meer over voeding bij hypoglykemie vind je hier.

Als je twijfelt kan je natuurlijk altijd bij je huisarts vragen of hij je toch nog eens wil prikken op diabetes.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:22

Nee, dit wat je beschrijft is het niet, het is meer andersom. Ik ga trillen als ik tussen 2 en 5 niets eet zeg maar. Dus bij te weinig. Maar goed, ik kijk het nog wel een poosje aan. Bedankt!