Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OlimpicDiaz

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:15

Woei, een allergie voor opiaten.....jeetje, heb je dan niet heel veel pijn gehad? En je achterste kruisband...apart...hoe kreeg je dat voor elkaar?

Ik ben al eeuwen 6e jaars DGK, dus ook C2001....in 2006 al gevallen, maar nu pas eindelijk de operatie.....nog maar 33 weken co-schappen GD voor mij (maar dat is dus al sinds eeuwen zo....hopelijk toch eens in 2011 een diploma te halen Knipoog) Ik ben wel benieuwd wie je bent eigenlijk Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:11

Wat een verschil toch per ziekenhuis. Ik heb zo'n buig apparaat nooit gehad.
Ik heb ook geen infuuspomp gehad. De verdoving en medicijnen gingen via een slangetje mijn hand in en de extra pijnblokkade is in mijn lies / dij gezet.
En ook ik kreeg te horen dat een slechte reactie op medicijnen vrij zeldzaam is. Ik kreeg vorige keer een stof waar de minste bijwerkingen bij zitten maar, helaas viel het bij mij dus ook even verkeerd uit. Maar gelukkig konden ze er nu dus rekening meehouden en kreeg ik iets anders. Ik voelde me echt kiplekker toen ik wakker werd en heb nog nooit zo snel een sandwich opgegeten Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:39

ja lekker he, allergisch voor opiaten... gelukkig niet voor alle, als ze maar niet op morfine lijken. Ik heb toen tramadol gekregen, daar moest ik het maar mee doen. Als de pijn te erg zou worden moest ik dat aangeven, dan lieten ze 'savonds/'snachts de anesthesist nog komen voor een epidurale pomp. Was gelukkig niet nodig! Pijn is er wel maar zo erg vond ik het allemaal niet. Lang leve hoge pijngrens Haha! Ik was smorgens ook best wel fit, was gewoon ontzettend blij dat de operatie technisch iig perfect was gegaan! En dat is altijd de vraag hierbij, ze schijnen er erg lastig bij te kunnen. (duurde ook bijna 2,5 uur)
Mn achterste kruisband heeft een paard gesloopt. 2,5 jaar geleden op de DAP, toevallig gezien? Welshje wat door de dranghekken heen ging in blinde paniek? Die belandde dus op mijn onderbeen... Maar ik had em wel vast Haha!

Ik heb geen idee of je me kent, ben nu dus officieel 5ejaars. Wel een van de weinige metaldames op de faculteit dus daardoor zou je het nog kunnen weten Haha! 1.80 en ehm feestelijk mollig Tong uitsteken Ik moet de coschappen nog helemaal, volgend jaar nog klinische lessen aangezien dat door de operatie in het water viel!

Mandy, die verschillen waren mij ook al opgevallen. Niet alleen verschil per ziekenhuis maar op per revalidatie. Mensen die gelijk al gaan buigen en anderen niet etc.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:11

Dat het bij jou 2,5 uur duurde vind ik niet zo lang hoor. Bij mij duurde de reconstructie ook 2 uur dus niet zo heel veel korter.

Inmiddels gaat het hier nog beter. Maandag geopereerd, dinsdag 3 pijnstillers, woensdag 1 en sinds donderdag zonder. Het voelt nog steeds alsof er een grote schaafwond zit en het trekt een beetje maar niet genoeg pijn om er ook iets voor te nemen. Mijn been is nog wel wat dik en daardoor kan ik nog niet helemaal buigen en als ik even gezeten heb, heb ik wat moeite met strekken maar, dat gaat vast wel goed komen.
Gister weer even bij mijn paard geweest en als ik dan thuis kom is mijn been wel extra dik, maar ach, het is het waard. Even languit op de bank met een zak ijs en het is zo weer vergeten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:31

voorste kruisband doet deze chirurg over het algemeen wel sneller (let je even op OlimpicDiaz? Ben benieuwd hoe lang het bij jou duurt!), hij zat echt te zuchten dat het niet op wilde schieten. Maar het resultaat is goed, en daar gaat het om he?

Fijn dat het beter gaat MandyR, wat je omschrijft vind ik echt klinken als wat herstel na een operatie. Niet zo raar dat het wat dik is enzo he? Ik heb pas sinds kort mn knie weer een beetje slank, heeft bijna 3 maanden geduurd! Bij jou hopelijk wel wat sneller! Maar het si natuurlijk ook wel wat anders.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:41

Ja, ik zie het ook als normaal herstel, maar neemt niet weg dat ik niet had verwacht dat het zo goed zou gaan qua pijn enzo.
Na de reconstructie heb ik ook heel lang gelopen met een dik been. Ik denk ook iets van 3 maanden. En toen was het echt dik. Zegmaar de dikte van je dij en dat tot aan je tenen, zodat je niet eens je knie kan zien (en in het begin kon ik mijn knieschijf niet eens voelen door al het vocht). Nu valt het best mee. Het is bijna niet te zien maar kan wel mooie kuiltjes in mijn scheenbeen duwen en mijn sokken blijven nu ook goed zitten Haha!
Ik heb geen idee hoe lang een standaard VKR gemiddeld duurd. Misschien dat ik een moeilijk geval was, dat ben ik natuurlijk mijn hele leven al Haha!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:30

He Mandy, super dat het de goede kant op gaat! Hoe dat na de reconstructie is gegaan klinkt wel vervelend met zoveel vocht....

En Zwerte de Welshpony heb ik niet voorbij zien vliegen....maarre klinkt niet echt heel erg fijn...Eigenlijk weet ik nog niet zo wie je bent, ik heb wel een idee eigenlijk, heb je ook een hond??

Ik zal eens in de gaten houden hoe lang mijn reconstructie gaat duren. Ben zelf wel helemaal onder zeil, maar ik zal even een blik geven op de klok voordat ik ga slapen Knipoog....ze hebben in ieder geval gezegd dat het 2u zou gaan duren en het is natuurlijk alleen maar mn voorste kruisband en dat zal hij wel meteen kunnen fixen Knipoog

Zo, ik ga weer even aftellen tot de 8e januari Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:39

Ben erg benieuwd hoe lang hij er bij jou over gaat doen! 8 jan moet je erheen dus? Spannend hoor!!
Ik stuur je wel een pb over wie ik ben trouwens, is beetje erg offtopic he Haha!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:07

Hallo iedereen Lachen

Ik zie regelmatig deze topic verschijnen, en kan het niet laten om ook even te reageren.

Ik wil in elkgeval als eerst iedereen onwijs veel sterkte en beterschap wensen voor diegene die een operatie krijgen of hebben gehad! Ach gut

Mijn kruisband is ook gescheurd (bijna door) en mijn andere kruisband lag scheef (inmiddels recht gelegd in de operatie en gelijk de meniscus gehecht).

Als ik op gewicht ben (ik moet eerst wat afvallen) en nog steeds zovaak door mijn knie ga (probeer nu sterkter te maken door veel te trainen, maar lukt niet altijd even goed) dan moet ik ook een operatie... Ik hoop het niet maar zit er wel dik in.. Ik kan niet eens van een paard gewoon afstijgen of opstijgen zonder mijn knie te bezeren (moet met een krukje opstijgen en langszaam naar beneden laten glijden als ik eraf wil).

Bij mij is dit gekomen door een skie-ongeluk..
Ik heb nog niet echt bijgelezen, vandaar dat deze vraag misschien eerder is gesteld. Maar: hoe is het bij jullie gekomen?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:55

Hai Madeira! Welkom bij de "kruisbanden-kneusjes-club"

Hoe lang weet jij al dat je kruisband gescheurd is dan? Het lijkt me niet echt prettig om er al een hele tijd mee rond te lopen! Zelf "loop" ik er nu al bijna 3 jaar mee rond en het blijkt inderdaad niet goed te werken en paardrijden e.d is ook nog steeds een ramp, dus nu toch eindelijk ook maar een operatie voor mij....
Maar konden ze dan niet de 1e operatie alles weer repareren bij jou? Want ze hebben er toch al flink wat in geklust toch?

En Alies, heb je inmiddels alweer meer gereden? En lukt het wijken alweer?

Mandy, "huppel" jij alweer redelijk rond?

Groetjes!!!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:12

Hallo,

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (schaam schaam).

Mijn man is 3 weken geleden in België geopereerd voor zijn kruisband. De techniek is daar anders dan in Nederland. Voor de operatie koelen ze de knie om zwelling tegen te gaan. Zodra je wakker wordt en nog op de uitslaapkamer ligt krijg je al fysiotherapie om zo snel mogelijk weer op de been te zijn (en spierverlies tegen te gaan etc.). Ook na de operatie hebben ze de hele dag gekoeld tot 6 graden. De pijn viel mee bij mij man. Ze hebben een kunstligament (LARS ligament) geplaatst. Het heeft verschillende voordelen hiermee te werken. Je kan hem eigenlijk direct belasten, dat kan met een pees uit je eigen lichaam niet. Het herstel is hierdoor zéér snel. Binnen 3 maanden kan je weer normaal functioneren en binnen 6 maanden weer hardlopen op hoog niveau. Topsporters krijgen vaak kunstligamenten.

Hij heeft diclofenac gekregen tegen de pijn en de zwelling. Na 2 weken kon hij lopen zonder krukken, maar wel met brace (buitenshuis) om te voorkomen dat hij door zijn knie zou zakken. Hij wandelt nu 15 minuten op de loopband en fietst 30 minuten op een hometrainer. Dit uiteraard onder begeleiding van een (sport)fysio. Hij gaat 4 keer in de week naar fysio (eigenlijk was 5 keer voorgeschreven maar dit is niet haalbaar). Hij kan ook alweer auorijden.

Verwachting is dat hij in februari (dus na 3 maanden) weer zijn werk kan uitoefenen en dat is hovenier. Dus op de knieën zitten zonder enig probleem. Vocht heeft hij niet meer in zijn knie.

Zijn herstel zal iets langer duren dan normaal omdat ze tijdens de operatie erachter kwamen dat ook het kraakbeen ernstig beschadigd was. Ze hebben hier gaatjes in geboord zodat er littekenweefsel door gaat groeien. Dit geeft het kraakbeen weer extra stevigheid. Het herstel van het kraakbeen duurt langer dan het herstel van de kruisband. De kruisband is na 8 weken eigenlijk volledig belastbaar.

Zo, dat was ons kruisband verhaal.

Oja, het afscheuren is gekomen door een ski-ongeluk.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:53

welkom allebei!

dat klinkt goed zeg, Marg! Maar ik moet zeggen dat ik ook niet ontevreden ben over mijn eigen herstel. (bij mij gebruikten ze hamstring)

OlimpicDiaz , ik heb nog maar 2 keer gereden, omdat ik nog niet bij mijn verzorgpaarden ben begonnen met rijden. de bak is daar te slecht voor. verder is er in de vakantie geen les.. dus nog niet zo vaak.
maar in de les voor de vakantie ging het wijken al weer aardig goed, dus ik denk dat het nu wel weer zal meevallen. Lachen

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:04

Hai Marg, ook jij welkom hier!
Zo, weer een nieuwe techniek erbij! Er zijn toch wel heel veel mogelijkheden om het te behandelen. Ik ben blij dat het zo goed gaat met je man nu. Wel pittig lijkt het me om met een zere knie te hovenieren. Hopelijk is dat allemaal echt goed mogelijk met de LARS.

Fijn dat het goed gaat Alies! Wel jammer van de bak....maar straks komt dat vast weer allemaal goed!!

Ik had nog een vraagje over pijnstilling na de operatie, ik heb alleen van Mandy iets gelezen na het eruit halen van de schroef dat het goed ging met paracetamol. En de diclofenac van de man van Marg.
Hebben jullie na de operatie nog middelen mee naar huis gekregen of ook gewoon paracetamol? Dit omdat ik het weekend in ga na de operatie en de apotheek gaat natuurlijk wel open als je belt of misschien krijg je dat vanuit het ziekenhuis mee? Want anders kunnen we misschien zorgen dat we het eerder in huis hebben ofzo...
Hopelijk valt het allemaal weer mee en is het gewoon alleen paracetamol.

Hebben jullie trouwens ook die heparine-spuitjes gehad? Die had ik de vorige 2 keren wel en nu hadden ze het ook weer over bloedverdunners.

O ja, ik vergeet het steeds te zeggen....maar ik ben gevallen met sporten, maar op dat moment stond ik eigenlijk stil....heel maf dus...maar ik ga vaker door mn knieën, enkels etc omdat ik hypermobiel ben, alleen deze keer knapte er iets Knipoog

Groetjes!!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:09

ik heb niks mee naar huis gekregen en had een paracetamol eigenlijk niet eens nodig, maar toch maar genomen.
ik zal even zoeken, en tijdje geleden toen ik net uit het ziekenhuis kwam heeft iedereen geloof ik verteld wat ze mee naar huis kregen.
na de kijkoperatie kreeg ik wel van alles mee, een beetje raar...

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:11

kijk maar even op pagina 5, daar beginnen een aantal verhalen over pijnstillers. Lachen

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:40

Okee thanx! Ik zie het ja, zal het eens op een rustiger momentje helemaal doorpluizen.....Maar gek zeg, dat je wel na de kijkoperatie een boel medicijnen had en na de reconstructie niet.....Maar in ieder geval fijn dat het ook niet nodig was Lachen, geeft ook weer goede vooruitzichten Knipoog

Groetjes!!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:47

Wij kregen een recpet mee en zijn toen langs de dichtsbij zijnde apotheek gereden.

Na 2 weken zijn we terug gegaan (naar Gent dus) voor controle. Er zat toen nog wat vocht in de knie en die heeft de arts eruit gehaald met een spuit. Dat was even pijnlijk maar toen het voht weg was, was de pijn en beweegelijkheid meteen stukken beter. Hij was gestopt met de diclofenac mar moest van de arts weer beginnen omdat dat ontstekningsremmend werkt. Dat voorkomt ook vocht in de knie. Dat is nu dus niet meer nodig voor tegen pijn.

Hier wat info:
http://www.larsligament.com/

In belgie gebruiken ze ook donorkruisbanden. Het voordeel daarvan is dat ze ook meteen op sterkte te gebruiken zijn en niet hoeven te wennen aan de belasting. Dat moet een eigen pees wel. Die heeft altijd een andere functie gehad en is nooit eerder kruisband geweest Knipoog. Nadeel is dat het lichaamsvreemd is, maar afstoten gebeurt eigenlijk nooit.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:57

Welkom Madeira en Marg,

@madeira, mijn kruisband problemen zijn begonnen toen ik 12 jaar terug van een paard afviel en op weg naar beneden de bakrand tegen kwam.
@olympicdiaz, jaja, het gaat steeds beter. Toen ik gister de auto in ging kwam ik tot de ontdekking dat dat al veel makkelijker ging dan eerder deze week. Ook het uitstappen ziet er niet zo moeilijk meer uit. Ik kan het nog wel merken met lopen maar dat gaat ook wel goed komen. Straks even naar de huisarts om een afspraak maken voor het verwijderen van de hechtingen.
Ik heb als pijnstiller xefo (reumapillen) en oxynorm (morfine pillen) mee naar huis gekregen en moest zelf voor paracetamol en ibuprofen zorgen. Die oxynorm heb ik niet kunnen nemen omdat ik daar niet goed van werd dus ik moest het met de rest doen. Ik heb hier al eerder een lijstje gezet met wat ik moest nemen, kijk daar maar eens naar en niet schrikken!
@marg, bij mij is de hamstring gebruikt maar er werd mij ook verteld dat ik na 2 weken weer kon lopen en dat de hele herstel periode 3 maanden zou duren. Dus wel een andere techniek maar de revalidatie is toch ongeveer hetzelfde.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:10

Welkom nieuwelingen!

Ik blijf me verbazen over de grote verschillen in revalidatie. Meeste protocollen die ik van ziekenhuizen heb gezien, voor de hamstringmethode, is toch echt 6 weken niet buigen (niet actief, wel passief) en daar verlies je giga veel spieren mee. Ik heb echt geen spieren meer over, die moeten er allemaal weer bij getraind worden. Nouja dat liever, dan een hamstringblessure, ik had em al een keer verrekt laatst en dan ben je echt niet blij..

Die LARS klinkt wel erg goed, supersnel herstel! Maar toch het risico op afstoten natuurlijk (hoe klein dat risico ook is), en gaat dat wel je hele leven mee?

Olimpic, als het goed is krijg je diclofenac mee en waarschijnlijk ook morfinepillen. Ik kreeg namelijk diclo en tramadol mee vanwege mn morfine allergie. Verder mag je nog paracetemollen natuurlijk. Je gaat op vrijdag weer naar huis denk ik? Dan kan je nog wel iemand naar de apotheek sturen toch? Je krijgt namelijk niet uit het ziekenhuis mee.

Oja, hoe we eraan komen. Met een gekneusde knie (motorongeluk) op een tribune zitten, vooraan. Vervolgens een paard aan de kletter, vliegt door de dranghekken heen en beland bovenop mn onderbeen. Vandaar dat mn achterste band naar de mallemoer is gegaan.

Voor de liefhebbers is hier een fototje van mijn prachtige nieuwe (achterste) kruisband:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HZQZIMDJ.jpg

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:12

Hahaha, ik heb hier ook 2 a4-tjes vol met dat soort foto's. Die arts heeft wel verteld wat er te zien is maar, ik was net wakker en ben het nu dus enigzins vergeten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:38

ik kan je er wel mee helpen als je wil? Als het goed is moet ik ook kunnen zien wat nou wat is.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:44

Tja, dan zou ik toch eerst een nieuwe scanner moeten kopen. Mijn huidige werkt niet met windows vista.
Misschien dat mijn huisarts wijsheid kan bieden, daar moet ik binnenkort toch naar toe.
Ik vind het al heel knap van mezelf dat ik de term voor linkerbeen weet. Dat wordt aangeduid met "TUL2" Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:45

haha deens zeker?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:53

Geen idee waar het voor staat. Is het niet een afkorting van een latijns iets? Linkerbeen is in het deens "venstre ben", lijkt dus niet op TUL2. Het kan ook gewoon een soort code zijn aangezien de operatie zelf ook allemaal van die codes heeft.
Op het papier staat dat er vorige week 3 operaties zijn gedaan.
Een kijkoperatie, KNGF11 + TUL2
Verwijderen van weefsel, KNGM39 + TUL2
En het verwijderen van de schroef, KNGU49 + TUL2

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:00

Latijns is je bovenbeen femur en je onderbeen is je tibia en ulna. Dus dat kunnen wel die T en U zijn. Tibia en Ulna Left ofzo dan?
Die anderen kan ik even niks van maken..