Hallo,
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (schaam schaam).
Mijn man is 3 weken geleden in België geopereerd voor zijn kruisband. De techniek is daar anders dan in Nederland. Voor de operatie koelen ze de knie om zwelling tegen te gaan. Zodra je wakker wordt en nog op de uitslaapkamer ligt krijg je al fysiotherapie om zo snel mogelijk weer op de been te zijn (en spierverlies tegen te gaan etc.). Ook na de operatie hebben ze de hele dag gekoeld tot 6 graden. De pijn viel mee bij mij man. Ze hebben een kunstligament (LARS ligament) geplaatst. Het heeft verschillende voordelen hiermee te werken. Je kan hem eigenlijk direct belasten, dat kan met een pees uit je eigen lichaam niet. Het herstel is hierdoor zéér snel. Binnen 3 maanden kan je weer normaal functioneren en binnen 6 maanden weer hardlopen op hoog niveau. Topsporters krijgen vaak kunstligamenten.
Hij heeft diclofenac gekregen tegen de pijn en de zwelling. Na 2 weken kon hij lopen zonder krukken, maar wel met brace (buitenshuis) om te voorkomen dat hij door zijn knie zou zakken. Hij wandelt nu 15 minuten op de loopband en fietst 30 minuten op een hometrainer. Dit uiteraard onder begeleiding van een (sport)fysio. Hij gaat 4 keer in de week naar fysio (eigenlijk was 5 keer voorgeschreven maar dit is niet haalbaar). Hij kan ook alweer auorijden.
Verwachting is dat hij in februari (dus na 3 maanden) weer zijn werk kan uitoefenen en dat is hovenier. Dus op de knieën zitten zonder enig probleem. Vocht heeft hij niet meer in zijn knie.
Zijn herstel zal iets langer duren dan normaal omdat ze tijdens de operatie erachter kwamen dat ook het kraakbeen ernstig beschadigd was. Ze hebben hier gaatjes in geboord zodat er littekenweefsel door gaat groeien. Dit geeft het kraakbeen weer extra stevigheid. Het herstel van het kraakbeen duurt langer dan het herstel van de kruisband. De kruisband is na 8 weken eigenlijk volledig belastbaar.
Zo, dat was ons kruisband verhaal.
Oja, het afscheuren is gekomen door een ski-ongeluk.