Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:37

Heb gisteren toevallig ook geprobeerd het aan hubbie uit te leggen, die stond te kijken of hij water zag branden .. Clown Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:43

Bedenk er net nog 1..

De eerste bladzijde in mijn schrift moet atijd supernetjes geschreven zijn, en de achterkant mag niet gebruikt worden, anders moet ik een nieuw schrift Nagelbijten / Gniffelen

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:52

Duke schreef:
Liveyourlife schreef:
Hulp zoeken kun je zeker doen, een dwangneurose kan je leven erg beïnvloeden.
Het is natuurlijk wel moeilijk want vaak schaam je je voor de dingen die je doet. Maar een huisarts weet zeker waar je heen moet als je last hebt van een dwangstoornis. Er zijn speciale behandelingen voor dwangstoornissen. Als je bang bent dat je niet serieus wordt genomen dan is het goed om duidelijk te vertellen wat voor last je ervan hebt, hoe het je leven op een negatieve manier beïnvloedt.

Goed verhaal van je overigens op de vorige pagina.

Ik denk zeker dat mensen hulp moeten zoeken als het hun leven dusdanig beïnvloedt dat ze er veel last van hebben en niet normaal kunnen functioneren.

Ikzelf vind dat ik goed kan leven met mijn eigen eigenaardigheden. Zoveel last heb ik er niet van. Het is af en toe hooguit lastig, omdat je het ook wil verbergen voor je naasten.

Er zijn veel reacties die meer met vastgeroeste gewoonten te maken hebben dan het echt dwangneurosen zijn. Toch vind ik dat dit topic ook voor dit soort reacties open moeten kunnen staan. Het is voor sommigen toch wel prettig te lezen dat je niet de enige ben die 20x de staldeur controleert, terwijl dat niet echt een dwangneurose is.

Ik denk dat het zwaartepunt zit in de last die je ervan hebt.
Maar het is inderdaad fijn te lezen dat er meer mensen zijn met bepaalde tics Bloos

Ik ben zelf ook zo iemand die drie keer de slot van de voordeur controleert om vervolgens in bed te liggen en weer naar beneden te lopen om het slot voor de 4e keer te controleren. Die 20 minuten terugfietst omdat ze niet zeker weet of de staldeu goed dichtzit, hoewel ik die vóór ik weg ging ook al 2 keer had gecontroleerd.
En ik ben dol op het maken van lijstjes, foutloos invullen van kruiswoordpuzzels, dingen sorteren en op kleur of volgorde zetten. Ik ga niet de deur uit als ik niet dezelfde kleur onderbroek en bh aan heb Bloos En zo kan ik nog wel even doorgaan Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:06

Keeva schreef:
Myukii schreef:
Ja, maar dat ís t m nu juist. Ik weet wel dat er vast wel niemand dood neer kan vallen, maar ken je het gevoel niet dat je het wel weet, maar toch blijft denken? Bijvoorbeeld het simpele voorbeeld dat je zeker weet dat je je wekker hebt gezet, maar het tóch niet zeker weet ( Clown ). Dan kan je de hele nacht niet slapen, omdat je bang bent dat de wekker niet afgaat.
En dan is het de volgende morgen 8 uur, en gaat de wekker gewoon af, als gewoonlijk, en heb je daar de hele nacht niet door kunnen slapen. Knipoog

Zo is het dus. Als je er niet aan toegeeft weet je wel dat er niks gebeurd, máár toch, voor de zekerheid, doe je het toch maar. Omdat ik anders gewoon de hele tijd zenuwachtig en stressig ben. Knipoog

Ja, dat gevoel ken ik zeker Knipoog
Maar het is ergens wel een opluchting om te merken DAT er helemaal niks gebeurd als je er niet aan toegeeft ... dat het dus gewoon in je hoofd zit, en nergens anders ... dat je er zelf dus echt wel controle over hebt ...

Ja, maar wat Duke zegt, stel dát er wel echt wat gebeurt als je het niet doet? Het kan toch? Al die tijd dat je wél 'rare' dingen doet, gebeurt er niks, maar zodra je ermee stopt misschien wél! Dat 'risico', of gewoon het idee dat er een risico zou kunnen zijn, durf ik niet te nemen.
En als ik het wel doe, dan zal ik dat weten ook Knipoog

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:58

kheb er geen last van

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:42

patsur schreef:
Bedenk er net nog 1..

De eerste bladzijde in mijn schrift moet atijd supernetjes geschreven zijn, en de achterkant mag niet gebruikt worden, anders moet ik een nieuw schrift Nagelbijten / Gniffelen

Idd scheyr net zo lang totdat de eerste bladzijde mooi geschreven is haha,

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:23

Mijn ex had last van verschillende dwangneurose, en dat is niet zoals sommige beschrijfen hier, sommige dingen zijn gewoon een 'gewoonte' om te doen, bij hem beheerste dat zijn hele leven, zijn doen en laten...

Ik mocht hem nergens mee helpen, niet b.v met eten koken, niet met de afwas ect. dat moest allemaal volgens zijn 'ding' ook moest ik altijd op een bepaalde plek van de bank zitten. Zo kan ik nog veel meer vertellen.

Bij hem ging het heel ver, hij was erg dwangmatig in heel veel dingen.

Zelf tel ik altijd met mijn vingers tot 5, ik heb in december in het gips gezeten met me hand, en me vingers zaten ook in het gips, en kon ze niet zien. Dus bewoog ik ze 1 voor 1 heen en weer, en telde tot 5... ( 5 vingers he )

Nu ik al een poos uit het gips ben, doe ik dat nog steeds... overal waar ik ben, en me handen doen 'niets' dan ga ik tellen...

Als ik zoals nu aan het typen ben doe ik dat niet, maar als ik zo me hand weer op de muis leg, ga ik weer tellen...

Soms erg vervelend, sta je in de kroeg... en zie je mij me vingers 1 voor 1 bewegen, en in me hoofd tel ik tot 5.

Of dit een dwangneurose is, dat weet ik niet... Maar laten kan ik het echt niet, als ik er op ga letten, ga ik het enkeld nog maar meer doen....

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:18

Ik vraag me af, ik móet altijd ergens op tijd zijn als ik een tijd afspreek... Het is zelfs zo erg dat als er iets fout gaat, waardoor ik te laat kom helemaal in de stress schiet

Zo moest ik vandaag naar school, en de bus kwam niet opdagen (ik kreeg het al spaans benauwd en ging uit zitten rekenen hoe laat hij dan zou komen, hoeveel tijd ik nodig zou hebben voor de metro, hoe laat ik dan daar zou zijn, hoeveel tijd ik over heb, hoeveel ik te laat zou komen, hoe ik het in zou kunnen korten..) en nou is dat wel normaal, maar ik schiet gewoon helemaal in de stress...
Ik was vandaag ook 3 hele minuten te laat, nou verschrikkelijk (ik krijg het dan helemaal warm, wordt zenuwachtig, rood hoofd blabla)

Is dit ook dwangneurose? het is niet echt dwang... maar ik weet het niet...

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:01

chitra schreef:
ik denk ook dat iedereen wel iets heeft wat ze steeds doen wat ze niet hoeven te doen..

Ikzelf probeer niet op de randen van tegels te lopen..
voordat ik naar bed ga moet ik naar de wc, anders moet ik na 1 minuut al heel erg nodig naar de wc..
ik controleer of de buiten deur op slot zit.. altijd..
en als ik slaap moet het kussen met de vouwrand naar beneden van me af..
ook slaap ik altijd met een kussen tussen m'n benen, die ook met de vouw naar beneden van me af moet liggen..
En als ik een schoon glas pak uit de kast, blaas ik er altijd in..
als ik achterin zit in de auto volg ik altijd de strepen op de weg.. en als er dat een streep is bijt ik m'n tanden op elkaar..
of ik doe dit als ik een lantarenpaal tegenkom..

pff.. nu ik dit zie, merk ik dat ik best veel dingen doe die helemaal niet hoeven..

maar gelukkig zijn mijn dingetjes niet zo erg dat ze m'n leven beheersen en hinderen..

hee dat doe ik ook nog altijd! Als ik fiets en ik kom langs een boom dan bijt ik aan die kant op mn tanden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:16

Ik heb er weer een ontdekt, bij toeval. Ik doe het altijd, maar het viel me niet op Tong uitsteken
Als ik met de fiets bij het stoplicht sta dan druk ik altijd 3x op het knopje *LOL*

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 02:20

Dwangneuroses worden sterker met de tijd.
Stel dat jij het idee hebt dat je drie keer op de klok moet kijken, voor je gaat slapen. Als je dat niet doet, zal er iets verschrikkelijks gebeuren. Je kijkt drie keer op de klok, je gaat slapen, en 's morgens is er helemaal niets gebeurd. Conclusie (onbewust) : de actie heeft succes gehad. Drie keer op de klok kijken voor je gaat slapen, is een goed middel om je te beschermen tegen de boze buitenwereld. Hoe meer je dat doet, hoe sterker het idee wordt dat de actie inderdaad succes heeft. En hoe groter de dwang om de actie te blijven herhalen. Uiteindelijk is de associatie zodanig sterk geworden, dat ze (bijna) niet meer te verbreken is.

En er is meer. Als je een bepaalde actie gedurende lange tijd gebruikt hebt, kan het idee ontstaan dat de actie "versleten" is. Drie keer op de klok kijken is dan niet meer genoeg om alle onheil weg te houden. Er moet meer worden gedaan, bijvoorbeeld ook nog drie keer luidop de tijd aflezen, uren, minuten, en seconden. En vervolgens moeten de seconden precies op even cijfer staan. Enz Enz. Op die manier kunnen heel ingewikkelde dwangmatige handelingen ontstaan.
Als je d'er wil vanaf komen, moet je het probleem aanpakken terwijl het nog in een beginstadium zit.

Rob

PS Voor een goed begrip, ik heb persoonlijk geen dwangneuroses.
Zelfs geen tics. Nooit gehad, maar ik vind het wel interessante verhalen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:16

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, Rob, als je eraan "toegeeft", kunnen de dwangmatige handelingen steeds erger worden. Ik ben nu ook echt aan het proberen om NIET al die voor mezelf verplichte handelingen uit te voeren (dus gewoon OP die halve tegel gaan staan, en dan maar kijken of er iets vreselijks gaat gebeuren - wat dan natuurlijk niét zo is Knipoog ), en het went snel ... ben dus nog geen hopeloos geval Haha!
Maar denk inderdaad dat het steeds erger wordt als je er altijd aan toe blijft geven.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:49

Ik zou nu niet iets kunnen verzinnen wat ik nu dwangneurotisch doe (maar misschien is er wel iets?), maar een paar jaar geleden telde ik altijd automatisch de traptreden overal waar ik liep. Zo had mijn school meerdere verdiepingen en verschillende trappen waar ik allemaal van het aantal traptreden wist.. En hier thuis natuurlijk al helemaal: 14 Knipoog

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:02

Luuz schreef:
Ik zou nu niet iets kunnen verzinnen wat ik nu dwangneurotisch doe (maar misschien is er wel iets?), maar een paar jaar geleden telde ik altijd automatisch de traptreden overal waar ik liep. Zo had mijn school meerdere verdiepingen en verschillende trappen waar ik allemaal van het aantal traptreden wist.. En hier thuis natuurlijk al helemaal: 14 Knipoog

Ik denk dat we dat allemaal wel eens een tijdlang gedaan hebben, het is volgens mij pas een dwangneurose als je van iedere trap verplicht 3 keer de treden moet tellen omdat er anders iets verschrikkelijks gebeurt (pfff...je zou de Dom van Utrecht maar net beklommen hebben Knipoog ). Rob, jouw uitleg is heel duidelijk!

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:52

Ik heb met mijn lenzen altijd. Eerst doe ik links in, en dan rechts. Ook als ik ze uitdoe eerst met linksw en dan met rechts.

Ik kan wel andersom. Maar ik doe het nooit.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:04

Op school, als ik me ergens voor moet concentreren ga ik alijd heel irritante bewegingen maken met mijn voeten.. Tong uitsteken

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:55

dit heb ik dus ook, als er een schilderij scheef hangt kan ik er echt niet naar kijken of ik moet hem goed hangen.. wel kan ik gewoon naar mijn kamer gaan en er niet meer naar kijken.. maar dat ding zal vroeg of laat recht gaan hangen Knipoog zo heb ik wel meer dingen waar ik nu natuurlijk niet op kom Nagelbijten / Gniffelen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 14:18

@Rob, een superuitleg! En precies zo is het! Dat heb ik dus. En idd, op een gegeven moment is 3x niet genoeg. Ik ben toen alles 3x3 gaan doen. Dus 9 keer... om die reden dat het oude 'versleten' is. Om gek van te worden. Gelukkig is dat aardig weggetrokken (door gewoon een paar keer zo moe naar bed te gaan (met een wijntje op, dat relativeert ook goed) en dan 'vergeten' de handeling te doen). Mensen, nu niet denken dat drank de oplossing is. Dat is het niet. Maar de uitleg van Rob beschrijft heel goed wat een dwangneurose is. Zo ervaar ik het ook.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:33

ik heb er ook een paar Tong uitsteken

de eerste bladzijde van mijn schrift moet idd netjes geschreven zijn.

als ik mijn lenzen uitdoe, eerst links dan rechts

als ik naar bed ga, moet ik eerst het licht aandoen en dan mijn hele kamer rondkijken voor muggen, spinnen enz. en kijken of mijn kastdeur op slot zit.

's morgens bij het ontbijt: eerst eten en dan drinken

en voor het slapen gaan altijd naar de wc, anders kan ik niet slapen.

en bij mijn rijsokken: als ik ze uittrek, moet ik eerst de rechter uit dan de linker en zo leg ik ze ook neer, want ik wil niet de volgende dag mijn rechtersok om mijn linkervoet Haha!

en mijn horloge draag ik aan mijn rechterhand, links lukt niet.

als ik ga aankleden voor paardrijden neem ik mijn rijkleding van boven mee naar beneden en daar kleed ik me aan, boven durf ik dat niet ('s morgens voor school wel)

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:47

Ik herken best wel veel dingen die genoemd zijn, wat op zich best fijn is; zó gestoord ben ik dus ook weer niet Tong uitsteken Maar ik zie mijn manier van doen niet zozeer als dwangneurose oid maar het is meer dat ik een control-freak ben... Soms best heel vervelend dat altijd alles precies op mijn manier moet gebeuren maar lukt dat niet, dan is dat ook geen ramp. Slechts een beetje vervelend Haha!

Herkenbaar voor mij zijn oa deuren controleren, bepaalde gewoonten van opruimen, avondritueel, wekker controleren, ogen open houden tot de wekker een minuut is versprongen, dingen recht leggen/sorteren, halstertouw altijd van links naar rechts over halster hangen, sokken en ondergoed moeten bijpassend bij de rest van mijn kleding zijn en anders trek ik iets anders aan. Dit is wat me nu even te binnen schiet.

Dat sommige, haast dwangmatige, rituelen voor mij slechts een soort gewoonte waren blijkt uit het feit dat ik een tijdje geleden besloten heb er mee op te houden omdat het gewoon een vermoeiend iets is, in mijn hoofd. Ik hou nog steeds graag alles onder controle en doe dingen graag op mijn manier maar mijn rituelen met nare gedachten mis ik helemaal niet, een opluchting zelfs Ja

En het controleren van deuren en netjes wegleggen van spullen is ook wel handig; ben bijna nooit iets kwijt Haha!

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:07

Bloos ik dacht dat ik de enige was met deze "problemen".
Ik heb er zoveel. Verschillende tics gehad,
bijv. wapperen met mijn handen, mijn mond opentrekken, ogen dicht knijpen, enz.
Zo heb ik er een hele poos geen last van en dan weer eens wel. Ze wisselen elkaar af. Dus ik doe dat niet allemaal tegelijk.
Vaak is het als ik stress heb. Want het zijn gewoon dwangmatige spierbewegingen.

En die vaste dingetjes heb ik er ook veel van.
-Alle deuren en ramen checken voor je van huis gaat en het gasfornuis en de lampen en tv.
-tig keer checken of ik de deur wel goed op slot heb gedaan (voordeur, staldeur, autodeur, enz.)
-mij kussen moet een stukje van het hoofdeind afliggen.
-ik check altijd op mijn telefoon of ik het oog van mijn paard zie (beginscherm)
-ik check tig keer of mijn telefoon wel op slot zit.
-ik kijk ook altijd of er geen spinnen in huis zitten (wij hebben regelmatig last van megaspinnen in huis)
-altijd 's ochtends dagcreme en 's avonds nachtcreme opdoen. anders word ik gek
-en dan nog mijn lipgloss verslaving. ik ga de deur niet uit zonder Haha!

En ik zal ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn maar dit zijn toch wel de ergste Bloos

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:18

Pascal schreef:
patsur schreef:
Bedenk er net nog 1..

Idd scheyr net zo lang totdat de eerste bladzijde mooi geschreven is haha,

Woow, dat heb ik ook nu ik er zo over na denk!
Zal er vast nog wel een paar hebben, maar kan ze zo 123 niet bedenken! Best wel moeilijk! Tong uitsteken

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:37

Dat jullie dit al problemen noemen zeg. Ik ben echt dwangmatig, krijg er medicijnen voor en therapie. 3 jaar geleden beheerste het nog mijn hele leven..nu is het gelukkig wat leefbaarder geworden. Ik vind dat mensen bepaalde gewoontes veel te snel een dwangneurose noemen. De mensen die dit doen weten niet hoe het is om ECHT een dwangneurose te hebben.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:12

Idd Beloved, het meeste dat ik hier voorbij zie komen zijn gewoontes.
Ik ga je even een pbtje sturen Ja

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:21

Hmmm, ik dacht dat ik er geen had. Maar als ik die verhalen zo lees, dan herken ik wel een paar dingen. Maar of dat het ook echt dwangneuroses zijn.