Pro- Ana leefstijl???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Re: Pro- Ana leefstijl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:54

Wat prachig geschreven, Quellian. Heel mooi verwoord!
Zo'n onderwerp zet mij echt heel erg aan het denken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:22

Ik kan me best voorstellen dat er mensen met anorexia zijn en dat die het moeilijk hebben.
Maar dan nog vind ik de verhalen die ik hier lees iets heel ANDERS dan elkaar aanmoedigen met allerlei tips.

Ik denk dat geen van jullie je op deze manier met de stoornis bezig gehouden hebben.
Eerlijk gezegd lijkt het bijna wel op twee verschillende stoornissen. Die pro ana websites lijken mij meer een schreeuw om aandacht.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 21:18

Susanne_ schreef:
Wat prachig geschreven, Quellian. Heel mooi verwoord!
Zo'n onderwerp zet mij echt heel erg aan het denken.

Vind het hele onderwerp en wat er mee te maken heeft sowieso erg interessant. Vind het eigenlijk wel goed dat er een beetje een discussie is en dat er over gepraat wordt. Denk en hoop dat het mensen kan steunen en misschien wel een beetje de ogen openen, voor diegene die er mee te maken hebben. Direct of indirect Lachen

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:02

dat denk ik ook ja!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:26

Quellian: Echt heel mooi geschreven

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:02

De docu zegt duidelijk: Beoordeel niet iets dat je niet verstaat.
Ze leggen ook alles uit. Dus eerst dat goed lezen.
Je weet de reden niet van deze meisjes. Het wordt ook veel te veel benadrukt in de media tegenwoordig. Ik vind het ook niet prettig om te zien, heel moeilijk zelfs. Maar oordelen kun je niet. Geen mensen zwart maken als je de achterliggende reden niet weet.
Niet verkeerd bedoeld hoor Vork

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:57

Quellian schreef:
Dit heb ik een tijdje geleden geschreven:

Ziekelijke controle over je eigen gewicht

Voor veel mensen met een eetstoornis geldt dat ze controle willen over iets, in dit geval hun gewicht. Sommige dingen in het leven glippen tussen je vingers door, bij je gewicht heb je dit zelf in de hand.

Want hoe makkelijk is het om te stoppen met eten? Hoe makkelijk is het om je vinger in je keel te steken? Veel makkelijker dan ontkennen dat je bezig bent met een langzame zelfmoord en hulp is niet nodig, want je hebt geen probleem.

Eeuwig roepen dat je niet van light-producten houdt (want afvallen zeg je niet nodig te hebben), dat je misselijk wordt van bepaalde dingen, dat je simpelweg niet zo’n grote eter bent of dat je juist al hebt gegeten. Hoe vervelend is het om te eten in gezelschap, stel je voor dat je omgeving je dik vindt.

Alleen maakt de omgeving je gek, die laten je niet gaan. In het begin voel je je nog schuldig, later ga je je irriteren. ‘Waar bemoeit iedereen zich mee? Het is toch mijn lichaam? Het is toch mijn leven?’. Maar ondanks dat je het zult zien als gezeur zul je diep vanbinnen weten dat ze gelijk hebben en zich niet onterecht zorgen maken, je bent inderdaad bezig met langzame zelfmoord en alleen maar omdat je te laf bent voor de snelle manier.

Altijd uitvluchten zoeken om niet te hoeven eten –in gezelschap-. Als je alleen woont heb je niet zoveel uitvluchten nodig, de meeste mensen zullen geloven wat je zegt, alleen de mensen die je nastaan willen zien dát je eet en wát je eet.

Zo ken ik twee meiden die op deze manier aan het afvallen zijn. De ene is vijftien kilo afgevallen door braken, de ander is ruim tien kilo afgevallen door tijdelijke hongerstakingen. En nog erger; het zijn zusjes van elkaar. Dan vraag ik me op mijn beurt af of zoiets genetisch is bepaald of dat het iets is dat je uit je jeugd (trauma?) hebt meegekregen. Ze weten van elkaar dat ze niet goed bezig zijn, zullen elkaar op de vingers blijven tikken, zullen elkaar preken, maar veranderen zal er niets. Het is hun manier van controle hebben en houden.

Het heeft in mijn ogen hoofdzakelijk te maken met kwellen, jezelf wijsmaken dat jij de schuld bent dat er over bepaalde dingen de controle is verloren en dat dingen anders lopen dan gepland. Of anderzijds kan het ook te maken hebben met het vertekende zelfbeeld, wat grotendeels weer wordt bepaald door het verleden (de jeugd). En dan nog maar te zwijgen over de angst voor het falen ( ‘ik doe altijd zo mijn best om perfect te zijn, maar soms faal ik’). Niemand kan perfect zijn (wat is immers perfect?), maar sommige mensen houden dat als doel voor ogen.

Jezelf altijd wegcijferen voor anderen, want anderen weten je hard te raken waar ze je niet mogen raken. Snel medelijden hebben met anderen, want anderen hebben het zo zwaar. Anderen begrijpen je niet, maar dat hoeft ook niet, niemand hoeft je te begrijpen, je begrijpt jezelf al niet (dus hoe kan een ander dat?). Altijd anderen, anderen en anderen, want jijzelf bent niet belangrijk, jijzelf redt het wel.

Het is net als stoppen met roken. Elke keer weer zal er een andere reden zijn om door te gaan met roken en het stoppen uit te stellen; stress, drukte en meer van die onzin en de meeste mensen zullen uiteindelijk niet stoppen met roken (of tijdelijk en daarna weer vrolijk verder gaan). Het is moeilijk om genoeg zelfdiscipline te hebben op veel vlakken, of het nou gaat om stoppen met roken, stoppen met eten (of juist wel eten) of stoppen met braken. Stoppen met roken kan ik niet, stoppen met eten is een obsessie en beginnen met eten is een hel, elke keer weer. En waarom doet iemand het dan? Juist, om iets in handen te hebben om controle over te hebben waar niemand inspraak in heeft.

Mama, maak je geen zorgen… Ik red me echt wel!

Als je dit nou op zo'n site plaats (pro-anna) dan zullen meisjes zichzelf hierin terugzien.
en mischien maakt dit ze wakker!?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:08

Mooie tekst, Quellian. Lachen

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:14

Arme meisjes.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:40

*zucht* Een paar posts terug heb ik een domme opmerking gemaakt, doormiddel van een nog dommere post op die site te zette omdat ik nogal kwaad was op dat soort sites. (En nee ik ga dit niet zeggen omdat ik een OW heb gehad want ik ga daar niet eens wakker van ligge dat ik een OW heb gehad) Maar ik besef gewoon zelf dat ik sommige mensen including eigelijk mezelf er best mee heb gekwetst zoiets te zegge. Dus bij deze De mensen die zig gekwetst voelen: Ik had het nooit mogen zeggen, en het was zo ontzettend fout van mij om dat soort dingen te zeggen. De rede waarom ik zo boos ben op sites als Pro anna is omdat ik zelf ook wat mijn dokter noemde"annorexia patient" was, en ook ontzettend verkeerd behandeld ben.. Ook al is het niet een goede rede om andere ook zo te behandele, Dus nog een keer bijdeze Mijn excuses.

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:43

Ik heb way of life ook gezien vorige week. Echt heel erg die meiden. Heb zelf ook in een psychiaterisch ziekenhuis stage gelopen waar ik zulke meiden ook nog al eens tegen kwam. Echt heel erg. Later, als ik afgestuurdeerd ben, hoop ik ze te kunnen helpen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:30

Wat een nare dingen zeg, die men elkaar daar aanraadt! Zout likken, je ouders voor de gek houden; pretenderen dat je eet, liever dun en dood dan dik en levend, wat een uitspraken! very shocking.

Vind het echt niet kunnen. Een praatgroep of i.d. is nog tot daar aan toe, maar elkaar stimuleren, dat vind ik echt te ver gaan.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:05

Quellian, ik ben het niet helemaal eens met jouw stuk. Zeer weinig Anorexiapatienten kwellen zichzelf opzettelijk. Slechts weinig mensen geven zichzelf de schuld ergens van (ik heb het nog niet voorbij zien komen).
Wel is het zo dat stress de zaak bij hen vaak triggert en stress is heel persoonlijk.
En ik weet zeker dat het erfelijk is. Het is ook niet te genezen, het zal altijd je zwakke plek blijven.
In dit stuk staan veel dingen die lang niet voor alle meiden een eetstoornis gelden!
Sterker nog, sommige stukken zijn regelrecht ZEER kwetsend, zoals de zinnen verhalend over de langzame zelfmoord en dat je te laf bent om er direct een einde aan te maken. Denk je nou echt dat die meiden dood willen ofzo???

Waarom heb je zo'n stuk geschreven? Heb je met die meiden (openhartig) gepraat?
Ik hoop echt dat je hier een antwoord op geeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:16

Gaby schreef:
Quellian, ik ben het niet helemaal eens met jouw stuk. Zeer weinig Anorexiapatienten kwellen zichzelf opzettelijk. Slechts weinig mensen geven zichzelf de schuld ergens van (ik heb het nog niet voorbij zien komen).
Wel is het zo dat stress de zaak bij hen vaak triggert en stress is heel persoonlijk.
En ik weet zeker dat het erfelijk is. Het is ook niet te genezen, het zal altijd je zwakke plek blijven.
In dit stuk staan veel dingen die lang niet voor alle meiden een eetstoornis gelden!
Sterker nog, sommige stukken zijn regelrecht ZEER kwetsend, zoals de zinnen verhalend over de langzame zelfmoord en dat je te laf bent om er direct een einde aan te maken. Denk je nou echt dat die meiden dood willen ofzo???

Ik herken ook niet alles als ex-anorexia/boulimia patient, maar misschien moet je het meer zien als iets persoonlijks van Quellian? Zo zie ik het in elk geval. Ik gaf mezelf trouwens wel de schuld van van alles (bv. van de traumatische ervaringen) en ook van het feit dat het me niet lukte eraf te komen. Elke dag weer. En ik kwelde mezelf wel opzettelijk. Dat ga ik nu niet uitleggen verder.

Ik wilde ook vaak dood en heb zelfs een echte poging gedaan. Gelukkig ben ik gered. Daarna ben ik weer zo ziek geworden, dat het me niet kon schelen of mijn hart ermee ophield of niet door het kaliumgebrek wat ik had. Het was een soort russische roulette en dat idee kon mij niet weerhouden te stoppen wat ik mijn lijf aandeed. Het zal best verschillend zijn, maar veel mensen met een eetstoornis zijn heel erg depressief, wat vaak voortkomt uit het feit dat je te weinig in je lijf heb

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:59

Nadya schreef:
Ik wilde ook vaak dood en heb zelfs een echte poging gedaan. Gelukkig ben ik gered. Daarna ben ik weer zo ziek geworden, dat het me niet kon schelen of mijn hart ermee ophield of niet door het kaliumgebrek wat ik had. Het was een soort russische roulette en dat idee kon mij niet weerhouden te stoppen wat ik mijn lijf aandeed. Het zal best verschillend zijn, maar veel mensen met een eetstoornis zijn heel erg depressief, wat vaak voortkomt uit het feit dat je te weinig in je lijf heb

Ben blij dat jij er op tijd bij was nadya, zodat je niet nóg verder bent gegaan. Lachen Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:04

Nadya; als ik je zie in je profile, denk ik: Een mooie jonge vrouw met een goed stel hersens, mooie foto's; ze heeft het goed voor elkaar! En dat is puur op je profile gebasseerd; zo zie je maar weer- ieder huisje heeft zijn kruisje.

Ik hoop in die zin dat je het nu meer naar je zin hebt in dit leven en dat je de kracht vindt vol te houden. Dapper dat je je zo knap weet uit te drukken op dit forum! Je stelt je tenslotte heel kwetsbaar op.

Maar vind je het zelf ook niet gevaarlijk dat op die site de mensen elkaar gaan stimuleren om zichzelf - en elkaar ten gronde te richten? (Als ik daar e.e.a. lees, doen sommigen het zeer doelbewust, ookal zal de intentie misschien anders zijn, geen idee)..

Dat maakt het nu zo naar! Het is zo goed mensen hun ei bij elkaar kwijt kunnen maar mijns inziens zou dat wel onder supervisie moeten gebeuren.

Sterkte verder! bewonderingswaardig hoe je knokt! Ach gut

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:08

@ Gaby: was inderdaad hoe het voor mij voelt, wat voor mij redenen zijn om niet te eten of over te geven. Dus niet in het algemeen o.i.d., iedereen zal het op een andere manier meemaken, maar dit is wat ik voel. Daarbij voelt het voor mij als pure kwelling, te laf om m'n polsen daadwerkelijk verticaal door te snijden en geloof me; heb al wat pogingen op m'n naam. Dus of het kwetsend is of niet is niet mijn zaak, ik kan er niets aan doen dat IK (mijn bestaan blijkbaar?) kwetsend is voor anderen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:45

Quellian schreef:
@ Gaby: was inderdaad hoe het voor mij voelt, wat voor mij redenen zijn om niet te eten of over te geven. Dus niet in het algemeen o.i.d., iedereen zal het op een andere manier meemaken, maar dit is wat ik voel. Daarbij voelt het voor mij als pure kwelling, te laf om m'n polsen daadwerkelijk verticaal door te snijden en geloof me; heb al wat pogingen op m'n naam. Dus of het kwetsend is of niet is niet mijn zaak, ik kan er niets aan doen dat IK (mijn bestaan blijkbaar?) kwetsend is voor anderen.

Jouw bestaan is helemaal niet kwetsend voor anderen, maar wel dat je zegt dat mensen die niet eten te laf zijn om zelfmoord te plegen. Niet eten is vaak een manier om met stress om te gaan, omdat het niet eten en het gevoel dat daar bijkomt ervoor zorgen dat je minder aan die stressvolle dingen hoeft denken. En aan heel veel anorecten zie je niet eens dat ze ziek zijn. Ze functioneren normaal en eten ook, al vinden ze dat soms vreselijk. Want ze weten dat ze met niet eten geen stap verder komen.
Alleen geneest iemand die een eetstoornis oploopt nooit meer. Als ze dan onder zodanige stress staan dat ze (tijdelijk?) niet eten, vind ik niet dat je dat als langzame zelfmoord kunt zien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:51

Gaby schreef:
En aan heel veel anorecten zie je niet eens dat ze ziek zijn. Ze functioneren normaal en eten ook, al vinden ze dat soms vreselijk. Want ze weten dat ze met niet eten geen stap verder komen.
Alleen geneest iemand die een eetstoornis oploopt nooit meer. Als ze dan onder zodanige stress staan dat ze (tijdelijk?) niet eten, vind ik niet dat je dat als langzame zelfmoord kunt zien.

Ik heb ook niet gezegd dat ze er ziek uitzien, ik heb ook niet beschreven dat ze met niet-eten een stap verder komen, alleen dat voor veel mensen geldt dat ze op die manier controle hebben over iets, grip op iets. En dat zal zeker niet voor iedereen gelden, ik zeg ook nergens dat ik anorexia heb, ik heb het alleen over een eetstoornis (duurde ff voor ik het zelf onder ogen wilde zien).

De periodes waarin ik niet eet zie ik niet als stress-periodes, ik heb dan gewoon gefaald (tegenover mezelf).

Dus nogmaals: dit is niet 'gebaseerd' op anorecten, wat ik heb geschreven is gebaseerd op mijn belevingen, op mijn gevoel en mijn omgeving.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:55

Ik snap niet hoe ze zo kunnen leven..
Ik krijg al honger als ik die tips doorlees Nagelbijten / Gniffelen

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:56

Nadya schreef:
Gaby schreef:

Ik herken ook niet alles als ex-anorexia/boulimia patient, maar misschien moet je het meer zien als iets persoonlijks van Quellian? Zo zie ik het in elk geval. Ik gaf mezelf trouwens wel de schuld van van alles (bv. van de traumatische ervaringen) en ook van het feit dat het me niet lukte eraf te komen. Elke dag weer. En ik kwelde mezelf wel opzettelijk. Dat ga ik nu niet uitleggen verder.

Nadya, ik ken het. En ik weet dat het voor iedereen verschilt.
En het was meer die ene zelfmoord-zin van haar die ervoor zorgde dat mijn haren overeind gingen staan. Er zitten ook goede passages in haar verhaal.

detour: Er zijn enkele pro-ana (en pro-mia) sites die eerlijk toegeven dat pro-ana een keuze is en mischien niet de juiste. Maar het is de enige keuze waar zij mee kunnen leven.
Er zijn ook veel sites waar pro-ana juist verboden is of waar tegen pro-ana wordt opgetreden.
Ze zouden onder supervisie met elkaar kunnen spreken, maar dat gebeurt ook veel. Op pro-recovery sites. Daar is meestal supervisie in de vorm van oudere (bijna-genezen of normaal functionerende) leden en soms mods.

@ Quellian: Okee, zo begrijp ik je weer wat beter. Dus jouw niet-eten is gewoon een soort straffen? Kun je dat niet-eten dan makkelijk volhouden?

@ Tam_Veel doorzettingsvermogen en zelfdiscipline hebben ze. Jij richt je wellicht fanatiek op andere zaken als je problemen hebt. En het is verrassend hoe snel je het eten al niet meer mist.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:58

Ja, ik vind die tips ook heel erg. Maar ik vind het ook absoluut niet kunnen dat er zulke site's worden gemaakt hoor. Je jut andere mensen aan tot het doden van zichzelf. Dus als site-eigenaar ben je eigenlijk een soort moordenaar. Je leest genoeg reacties in het gastenboek van : Poeh, dat werkt goed. Ik ga het ook doen. Vreselijk toch?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:46

Gaby, bedankt voor je info!

Vind echter dat er altijd sprake zou moeten van supervisie als het gaat om forums waarin zieke mensen elkaar stimuleren het te blijven in plaats van beter te worden. Ik begrijp echter wel dat dat niet haalbaar is.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:01

detour schreef:
Gaby, bedankt voor je info!

Vind echter dat er altijd sprake zou moeten van supervisie als het gaat om forums waarin zieke mensen elkaar stimuleren het te blijven in plaats van beter te worden. Ik begrijp echter wel dat dat niet haalbaar is.

Ik snap je punt perfect. Helaas is het zo dat mensen forums aanmaken en mensen met dezelfde intresse er naar toe komen. Op pro-recovery fora met goede supervisie hebben pro-ana's geen kans, maar als een pro-ana een foru, aanmaakt, zal ze geen pro-recovery moderator aanstellen ... Het blijft een lastige zaak.
Zelfs op neutrale fora worden soms pro-recovery/anti-ana patienten met de grond gelijk gemaakt door Ana's. (Wat zeer ziek is maar dat terzijde)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:44

detour schreef:
Nadya; als ik je zie in je profile, denk ik: Een mooie jonge vrouw met een goed stel hersens, mooie foto's; ze heeft het goed voor elkaar! En dat is puur op je profile gebasseerd; zo zie je maar weer- ieder huisje heeft zijn kruisje.

Ik hoop in die zin dat je het nu meer naar je zin hebt in dit leven en dat je de kracht vindt vol te houden. Dapper dat je je zo knap weet uit te drukken op dit forum! Je stelt je tenslotte heel kwetsbaar op.

Maar vind je het zelf ook niet gevaarlijk dat op die site de mensen elkaar gaan stimuleren om zichzelf - en elkaar ten gronde te richten? (Als ik daar e.e.a. lees, doen sommigen het zeer doelbewust, ookal zal de intentie misschien anders zijn, geen idee)..

Dat maakt het nu zo naar! Het is zo goed mensen hun ei bij elkaar kwijt kunnen maar mijns inziens zou dat wel onder supervisie moeten gebeuren.

Sterkte verder! bewonderingswaardig hoe je knokt! Ach gut

Wat een lieve woorden, dank je wel! Lachen
Gelukkig heb ik het nu helemaal naar mijn zin in het leven, hoor. Het is allemaal helemaal veranderd in de afgelopen 3, 4 jaar. Ik maak in het dagelijks leven ook geen geheim van wat ik achter de rug heb, althans, alleen bij mensen die echt belangstelling hebben natuurlijk. Ik schaam me er niet voor, die ziekte had heel wat redenen. Daarbij zie ik zoveel meiden rommelen met eten met alle gevolgen van dien. Verschrikkelijk. Het is het niet waard. Ik vind die sites vreselijk, snap ook niet dat mensen elkaar deze hel aanpraten. Ik weet dat ik destijds ook wel eens trucjes uitwisselde met de andere meiden in de kliniek, maar echt niet op deze manier. Je wilde echt oprecht dat het goed ging met een lotgenootje.

Jammer dat het zo ver door slaat tegenwoordig.

En Cil, jij ook bedankt voor je lieve woorden. Lachen