Nog meer bokker met coeliakie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Re: Nog meer bokker met coeliakie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:57

Ik had serieus medelijden met baby's toen ik een tijd geleden van die liga's proefde!
Ik vind ze dus echt niet lekker! Haha!

Een makkelijk tussendoortje vind ik wel: eierkoeken!
Ik ben echt geen keukenprinses maar deze zijn wel makkelijk te maken en nog lekker ook!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:16

wennie schreef:
Ik las toevallig op een andere site dat veel mensen wel het risico durven nemen omdat het om babyvoeding gaat.
Daar zijn de controles over het algemeen erg streng op. Dat er sporen van gluten in kunnen zitten zal de fabrikant er waarschijnlijk alleen op zetten om zichzelf in te dekken tegen eventuele schadeclaims.
Ik heb een recept gevonden voor een (kwark)taartbodem met liga eerste stap dus die ga ik binnenkort maar eens proberen Vingers aflikken

Oh dat recept wil ik ook! .. hoewel is vast niet lekker met sojamelk..

Dat van die sporen: mijn schoonmoeder heeft al veel langer ernstige coeliakie en van haar had ik ze als tip gehad, als zij het eet, durf ik het wel aan hoor! Clown

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:55

Je neemt gewoon een pak kwarttaart van d. Oetker en gebruikt inplaats van de mix voor de bodem verkruimelde ligakoekjes (moet geloof ik gesmolten boter bij..). Maar in de mix zal dan wel weer melk zitten....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:35

Ja, dat bedoel ik.. helaas

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:29

Zou je met kwark van geitenmelk en sojaroom niet een vulling kunnen maken? Dan kun je met gesmolten boter en liga de bodem maken. Wat lekkere vruchtjes en je bent klaar Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:45

dan wordt het kwark van soja met sojaroom Lachen

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:18

Sojaroom is wel te krijgen en soja kwark ook. Moet je alleen wat gelantine gebruiken voor de stevigheid.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:42

Hebben jullie de Daim taart van Ikea al eens geprobeerd? Tong uitsteken
In de foodshop van Ikea hebben ze ook diverse glutenvrije producten, waaronder dus de Daimtaart. Ze hebben lijstjes bij de kassa welke producten glutenvrij zijn. Van lactose hebben ze ook een lijstje!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:03

Deze Daimtaarten verkopen ze ook bij de grote AH!

Ik ga straks naar Zweden en ga er zeker één kopen haha! (en meteen opeten, want we hebben geen koelkast)...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:54

Ik heb vandaag eierkoeken en zachte witte broodjes gebakken en alles is gelukt *trots*

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:40

Dat klinkt goed! Wat is het recept van die eierkoeken?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:46

Ik ben dus zo'n voorbeeld van hoe het niet moet Bloos eerst gv eten en dan pas naar een MDL-arts. Dan krijg je dus nooit meer een betrouwbare uitslag. Deze week wel van hem te horen gekregen dat ik echt glutenintolerantie heb. Niet leuk dat gv eten, maar ik heb goede hoop dat het me van een heleboel klachten afhelpt.

Ik heb dit topic aardig doorgelezen, maar nog wel een vraag waar ik niet echt een antwoord op gevonden heb. Hoe doen jullie het met paardensnoepjes? Na het voeren etc. was ik heel goed mijn handen en van het stro snoep ik niet, dus dat gaat wel goed. Maar als ik tijdens een training wat lekkers aan ze geef wordt het lastig om steeds je handen te wassen, bovendien blijven er kruimels in mijn broekzakken zitten. Ik had altijd Vanilia, denk er nu over om toch suikerklontjes te gebruiken. Ik zat ook nog te denken over gedroogde wortelschijfjes, zijn die nog in de handel? Of heeft iemand een beter idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:10

Koeke: Tja, ik maak me om dat soort onzin niet zo druk.
Je moet niet je hele leven er door laten leiden Knipoog

Ik eet gv maar ik let verder niet op dat soort kleine dingen.
Ook als ik ergens uit eten ga dan moet het wel glutenvrij zijn, maar het maakt mij niet uit of er op het aanrecht gluten zitten.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:02

Die vraag had ik ook al een keer gesteld inderdaad.

Ik was als ik met voer oid in de weer ben geweest, mijn handen met zeep, en nogmaals voor ik van stal wegga. Als ik snoepjes oid in mijn zak heb zitten let ik, tot ik mijn handen weer gewassen heb extra op dat ik niet met mijn handen/vingers in mijn mond zit (ik bijt nl wel nagels bijv Bloos ).
Verder heb ik ook van die snoetenpoetsersdoekjes (leuk galgjewoord Haha! ) in de poetskist liggen voor het evt. tussendoor mijn handen afdoen.

Met Niels ben ik het eerlijk gezegd niet echt eens, ik laat ook zeker mijn leven er niet door leiden maar ga er wel serieus mee om, eten in een restaurant wat ik niet echt vertrouw, dan maar een veilige salade oid
Ik wordt nl (volgens mij) niet ziek van dieetfouten en merk er weinig van, dus moet op dat gebied iets meer opletten

@Wennie: hoe waren de eierkoeken? Ik moet ze ook weer eens maken binnenkort.
Iemand btw al wel eens de rijstpannenkoekjes geprobeerd? Heb de Allerhande nog steeds liggen maar nog steeds niet gemaakt

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:29

De eierkoeken waren super. Ook na een paar dagen waren ze nog zacht en prima te eten. Mn moeder Bloos gaat ze deze week nog een keer voor me bakken (heb t druk op dit moment).

Ben nog niet begonnen aan de rijstpannenkoekje Tong uitsteken (nog steeeeds niet).

Ben gisteren wel heerlijk uit eten geweest in Maassluis. Nergens last van Lachen Stond ook goed in Livaad

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:01

@annemiek: begrijp ik dat jij nog geen glutenvrije paardensnoepjes hebt gevonden? Die snoetenpoetsers ga ik zeker aanschaffen. Vooral bij paarden van anderen erg handig. De eigen paarden staan aan huis, waardoor handen wassen dan geen probleem is. Maar ik heb wel in veel broek- en jaszakken snoepjes, dus kruimels bij de vleet als ik niet oppas.

@niels: ik maak me niet zo druk over de lange termijn, maar ik krijg helaas wél snel klachten bij fouten (uit eten gaan zonder opletten betekent voor mij dat ik tijdens het nagerecht op de wc i.p.v. aan tafel zit). Het beheerst mijn leven niet, maar ik let wel goed op met eten. Ik zou het stom vinden dat ik dan met paardendingen de fout in ga.

De allerhande met de rijstpannenkoekjes heb ik net weggegooid. Ik vond ze toch te veel gedoe Bloos Over welke eierkoeken gaat het? Ik zag op het coeliakieforum drie recepten, is het een van die drie? Ik ben trouwens al helemaal BKB-fan. Helaas ben ik niet de enige hier in huis (zelfs de kat vindt ze heerlijk), als ik niet oppas krijg ik er zelf amper van Knipoog

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:16

Ik ben ook op de paardebrokken gaan letten, zo lang je je vingers niet in je mond steekt of iets uit je ongewassen handen eet is het oké. Maar ik reageer daar dus ook op.

@Niels: heel fijn dat jij niet op een kruimeltje reageert, maar dat geldt helaas niet voor iedereen.

Stukjes winterpeen of knolselderij is een goed alternatief. Wortelen hou je goed door ze onder water te zetten (liefst zo koel mogelijk natuurlijk). Suikerklontjes zou ik zelf niet voor kiezen.

Heeft iemand het recept van Twello pannenkoekenmix voor me? Ik heb een pak gekocht maar er staat helaas niet op hoe je het moet bereiden. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:19

Tja, dat is idd erg lastig als je er zo gevoelig voor bent.
Je kon bij de DA (niet de dierenarts maar de winkel Knipoog ) een soort schoonmaakcreme. Dat kwam uit een tube en daar had je geneens water bij nodig.

Btw: Ik heb ook overlegd met het ziekenhuis en ga wrs als ik uitgegroeit ben (niet groeien is nl mijn enige klacht) stoppen met het dieet. Dus dat zou erg mooi zijn als het zou kunnen.

[***]

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:02

Mijn eierkoeken zijn recept 2 van het forum. Ben ook fan van de BKB- heb meestal wel wat in de vriezer liggen.

Twello's: 200 gram mel, 1 ei, 4 dl melk

Niels: heb jij helemaal geen darmbeschadiging gehad dan? Zou wel fijn zijn als je zonder dieet verder kan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:52

@wennie: en dan gewoon het allereeerste recept? Dus niet die ingewikkelde variant met eiwitten apart en zo? Dat is echt te hoog gegrepen voor mij Knipoog

@niels: vraag me hetzelfde af als wennie. Zijn jouw darmen dan gewoon goed en blijven ze dat ook als je gluten eet? Zou wel super voor je zijn als dat weer zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:53

Jawel, mijn darmen waren beschadigd maar, als ik mij goed blijf voelen ondanks darmbeschadiging is er weinig aan de hand.
Enige opletpunt is botontkalking maar dat kan met een jaarlijkse scan in de gaten gehouden worden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:54

Ik zal mijn recept van eierkoeken eens opsnorren iig deed ik er geen maizena in (wat in die 3 recepten wel staat) en wat minder suiker... Vond ze ook erg lekker en tenminste een enigzins 'gezond' tussendoortje en makkelijk mee te nemen.

Niels is bij jou coeliakie (glutenintollerantie) of een glutenallergie vastgesteld?
Ik ging er nl van uit dat jij coeliakie had, en volgens mij kun je in dat geval nl niet stoppen met het dieet ook al heb je er geen klachten van. Bij coeliakie gaan dan op een gegeven moment je darmen toch weer beschadigen met alle gevolgen vandien en voor zover ik op de hoogte ben (houd het toch wel aardig bij) kun je over coeliakie niet heengroeien over een allergie echter wel.

In ieder geval, ik had van de week weer zo'n vlaag dat ik echt een moord zou doen voor een lekker vers stokbrood, en dan alleen maar plukken, van andere dingen kan ik redelijk zonder moeite afblijven maar lekker brood mis ik het meest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:56

Jawel, ik heb echt coeliakie. Maar zolang de klachten niet erg zijn.
Zoals ik zei, mijn enige klacht is dat ik niet groei. Verder voel(de) ik mij goed.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:01

Ik heb deze gebruikt:
dit recept voor eierkoek lukt zeker (ze zijn echt heel erg lekker)
200 g suiker
150 g witte glutafin
3 eieren
50 g maizena
zakje vanillesuiker
2tl bakpoeder
zout

eieren met suiker en vanillesuiker + mespuntje zout tot schuimige massa kloppen.
Schep heel luchtig, in gedeelten, de bakmix en maizena met bakpoeder erdoor.
Ik gebruik aluminium appelbolvormpjes of gewoon een bakplaat.
Oven voorverwarmen op 160 graden.
Deeg in vormpjes of over bakplaat verdelen en in 15-20 minuten lichtgeel bakken.

@ Niels, ik kan me voorstellen dat je het zou doen (ben pas een half jaar op dieet, maar soms mis ik gluten eten, vooral brood, heel erg), maar als je je slecht gaat voelen duurt het, door de beschadiging, wel weer erg lang voordat je je weer goed voelt. Wel een risico, lijkt me. Maar als je goed in de gaten gehouden wordt... Het vergrote risico op darmkanker was geloof ik ook weer achterhaald Lachen
Toevoeging: ik zie je laatste berichtje; ik ben erg benieuwd hoe het voor je gaat uitpakken, veel succes Vork

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:33

wennie schreef:
Twello's: 200 gram mel, 1 ei, 4 dl melk

TNX! Ook voor het eierkoekrecept!