Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:43

ik schaam me niet onwijs voor de fotos.. Ik zal ze niet overal publiceren maar in dit topic is het wel gepast!

Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden, tjaa zit er niet op mijn allerknapt bij op de foto's maar we babbelen hier er over en toch wel leuk om af en toe beeldmateriaal te hebben.

De foto's van Dionne was ik ook blij mee.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:19

Jaa, ben erg benieuwd en zodra ik op de foto sta, in deze ''normale'' toestand, zal ik ze ook plaatsen Lachen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 13:20

haahaa in normale toestand Nagelbijten / Gniffelen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:12

Weer een paar dagen verder...

Alles goed bij jullie?

Ik heb 10 voor half 2 afspraak bij de ortho, ik hooooooop zo dat ik niet meer hoef te draaien. Ik heb nu al 6mm verbreed... Ik hoop dat de draad er weer in mag ( heb boven alleen slotjes, geen draad meer) zodat hij gauw de spleet tussen mijn voortanden dichttrekt..

En ik hoop wat te informeren over de volgende operatie!!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:32

ben ik je net misgelopen denk ik. ik had om 1uur een afspraak maar was er pas 13,10uur wss zat jij te wachten toen ik weg ging Nagelbijten / Gniffelen grappig..
volgende keergaan we weer happen en gaan ze een nightsplint maken.. hij vond mijn beet nu echt prachtig nu de laatste poging op minder pijn proberen hoop dat het helpt..

megan, en heb je genoeg aangedraait??

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:21

Hoi Allemaal.
Ik ben hier al een tijdje niet geweest omdat er toch niet veel te melden viel,
Wel weet ik dat ik een afkeuring heb gehad van VGZ..

Moet morgen weer naar de kaakchirurg want ik laat het hier niet bij zitten.
Toen het hele traject begon had ik geen pijn,nu ondertussen krijg ik hele vermoeiende kaken tijdens het eten en ze knakken steeds..

VGZ vertelde me dat de operatie vergoed word,maar de orthodontist niet..Terwijl ik die beugel juist nodig heb!!

Hebben jullie eventueel tips
??
Het duurt allemaal zo lang.. Zeker omdat de kaakchirurg en de ortho samen moeten werken..en heb het idee dat dat niet zo lekker gaat aangezien het afgewezen is..

Heb ik me er net op voorbereid dat het hele circus gaat gebeuren en dan een afwijzing!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:31

is idd wel belangrijk dat ze goed samenwerken ja, lijkt mij dat ze het zo moeten vragen dat de beugel noodzakelijk is als voorbereiding op de operatie, wat ook zeker het geval is Ja

vervelend zeg gezeik met de verzekering, ben blij dat ik daar geen problemen mee heb gehad..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:38

Ja precies!

Zonder beugel heb ik niks aan de operatie..
mag ik vragen waar jij bent verzekerd??
Othodontist zei dat ik gewoon alles meost proberen,gesprek bij kaakchirurg,dat die erachteraan gaan,
Gesprek aanvragen met medisch adviseur van VGZ en dergelijk..
Vind het wel rottig dat het zo lang duurt!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:51

Ik zit hier met verbazing te lezen. IK heb zelf ook verschrikkelijk last van mijn kaken. Heb een nachtsplint gekregen van de kaakchirurg. Deze helpt vooralsnog niet. Mijn rechterkaakkop is erg versleten en ik kan merken aan de pijn dat mijn linker ook begint.
Dit is gemeld bij de chirurg maar die vermoede dat het kwam omdat mijn splint in eerste instantie niet goed paste.
Ik lees van alles over een operatie, maar hebben jullie een operatie omdat je een overbeet hebt of ook omdat jullie versleten kaakkoppen hebben?

Ik zef heb al last vanaf mijn 11de jaar, ben toen een beugel tijdperk ingegaan. Heeft helaas niet geholpen en begin dit jaar was de pijn niet meer uit te houden. Mijn rechterkaakkop heeft een maand opslot gestaan en ik ben vanuit de tandarts doorgestuurd. Met een grote hoeveelheid pijnstillers en spierverslappers is dit gelukkig weer goed gekomen.
Maar hoe zit dit bij jullie allemaal??

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:10

@saskia. ik ben bij CZ verzekerd en moet zeggen dat alles zonder problemen vergoed word, terwijl ik toch al 28 ben, bij mij heeft de ortho alles geregeld al voordat ik bij de chirurg geweest was..

@wendel, ik had geen overbeet alleen veel kaakkl88.. heb ik overgens nog steeds dus tot nu toe heb ik alleen maar meer (zenuw)pijn erbij gekregen naast mijn "normale" kaakklachten. heb vooral last van slotklachten en pijn in de gewrichten met name rechts. was ook erg jong dat het begon, denk een jaar of 12 ofzo..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:23

Ik heb ook versleten kaakkopjes,en een overbeet van geloof 9mm.
Ook last van knakkende kaken en zeer vermoeide kaken na het eten van brood en dergelijke..

Hoop zo dat het straks vergoed gaat worden!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:59

hoop het ook voor je, ik had na beugel een correctie nodig van 4mm. mijn probleem is vooral het klemmen in mijn slaap (heb het overdag aardig afgeleerd) mijn klachten zijn denk gelijk aan die van jou, vooral smorgens is het erg.. helemaal als ik eens gek heb gedaan en een stukje stokbrood of pizza heb gegeten Vingers aflikken
vooral slotklachten zijn erg vervelend en pijnlijk los te krijgen..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:50

Klemmen is bij mij het probleem niet. Heb het smorgend niet extreem erger dan anders. Brood kauwen en andere harde taaien dingen is een drama.
Inderdaad het vermoeide dan. Mijn kaken knappen sinds ik mijn beugel er uit heb. Ik heb op mijn 11de een slotjesbeugel gehad om mijn kaakkoppen uit elkaar te krijgen, sinds die er uit is knappen ze behoorlijk. Ik heb maar ongeveer een jaar de beugel gehad.
Heb me er ook een behoorlijke tijd voor geschaamt en durfde in bijzijn van anderen bijna niet meer te eten.
Nu weten ze het bijna allemaal dus ik schaam me niet meer.

Om het verhaal compleet te vertellen, ik kreeg dus op mijn elfde last van een voortand aan de onderkaak. Een kloppend gevoel. Er zijn toen foto's gemaakt en daarop was te zien dat mijn kaakkoppen de strak opelkaar zaten. Vandaar de beugel.
Ik moet pas in september weer naar de kaakchirurg, maar ik heb totaal geen vertrouwen in die splint. Draag hem elke nacht trouw hoor, maar verbetering ho maar.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:59

@t Wendel : Als je zoveel last hebt,waarom vraag je niet een eerder gesprek aan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:01

Megan_ schreef:
Ik kreeg dit per pb van Danneke83, omdat zij niet in dit topic kon reageren;

Ik heb op mijn 19e (ben nu 26) zo'n operatie gehad. Was bij mij voornamelijk om cosmetische redenen maar ook deels medische. Ik had gelukkig een behoorlijk recht gebit, dus heb maar 6 weken een beugel hoeven dragen.

Om een optimaal resultaat te krijgen moest mijn bovenkaak ingekort, zowel naar boven als naar achteren en mijn onderkaak naar voren gezet. Eigenlijk heb ik mijn arts daarin de vrije hand gegeven. (ik vertrouwde hem echt 100%)

De operatie viel erg mee. Heb niet echt pijn gehad toen ik wakker werd, wel erg veel zwelling. Daardoor was ik erg kwaad op mijn arts omdat ik dacht dat het niet mooi geworden was. De eerste dag kreeg ik mijn kaken bijna niet van elkaar. Er paste net een lepel in. Dit is redelijk snel bijgetrokken, en ik kon na 2 weken weer alles eten. De zwelling was ook na 3 weken helemaal weg, maar na zo'n 2 weken was ik weer toonbaar.

Wel heb ik een heel ander gezicht hiervan gekregen. Er waren heel veel mensen die me na de operatie niet meer herkenden. Heeft ook zo zn voordelen.

Ik ben in ieder geval ontzettend blij met het eindresultaat. Mijn gezicht is echt mooier geworden. Heb er nooit een seconde spijt van gehad.

Ik hoop dat je iets hebt aan een positief bericht hierover.

groeten,
Anneke

Ik heb ditzelfde gehad , maar nog iets ingrijpender. Heb 6 weken op elkaar gebonden gezeten, bovenkaak is er volledig uit geweest en was puur om medische redenen.
Heb vanaf 3e jaar (ja derde jaar) al beugels gehad.

Alles staat nu weer zoals het voor de operatie was, heeft dus niks opgelost, staat nu zelfs nog schever ten op zichte van elkaar.

De hufter van een kaakchirurg heeft mij dan ook geopereerd toen ik 15 jaar was, want dat ging makkelijk zei hij. Naderhand nog gepoogd actie te ondernemen maar we kregen absouut geen gegeven, ook niet voor de second opinion.

Verder is mijn gehemelte losgescheurd en heeft hij dit anderhalve week na de operatie zonder verdoving weer even aan elkaar gehecht.

Nu vanwege problemen opnieuw bij ander kaakchirurg geweest. Deze krijgt ook geen inzage in de stukken van de oude operatie.

Naam chirurg is op te vragen per pb.

Maar voor mij nooit meer, ook nu niet meer! Dan maar moeilijk eten en kauwen.
En qua uiterlijk nemen ze me maar zoals ik ben!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:20

Saskia9 schreef:
@t Wendel : Als je zoveel last hebt,waarom vraag je niet een eerder gesprek aan?

Omdat ik begin juli nog geweest ben en dit allemaal al heb aangekaart. Zde chirurg wilde toch nog even afwachten. Tja ben er zelf ook niet blij mee. Kan het nu nog aardig de baas ( de pijn dan he) zolang het zo blijft kan ik wachten tot september. Moch ik nu meer last krijgen als nu maak ik direct weer een afspraak

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:53

Nee inderdaad..
Soms is het zo balen dat wij altijd maar moeten afwachten en overal zelf achteraan moeten..

pffff zooist..wat een nare ervaring zeg!!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:00

Zooist schreef:
Ik heb ditzelfde gehad , maar nog iets ingrijpender. Heb 6 weken op elkaar gebonden gezeten, bovenkaak is er volledig uit geweest en was puur om medische redenen.
Heb vanaf 3e jaar (ja derde jaar) al beugels gehad.

Alles staat nu weer zoals het voor de operatie was, heeft dus niks opgelost, staat nu zelfs nog schever ten op zichte van elkaar.

De hufter van een kaakchirurg heeft mij dan ook geopereerd toen ik 15 jaar was, want dat ging makkelijk zei hij. Naderhand nog gepoogd actie te ondernemen maar we kregen absouut geen gegeven, ook niet voor de second opinion.

Verder is mijn gehemelte losgescheurd en heeft hij dit anderhalve week na de operatie zonder verdoving weer even aan elkaar gehecht.

Nu vanwege problemen opnieuw bij ander kaakchirurg geweest. Deze krijgt ook geen inzage in de stukken van de oude operatie.

Naam chirurg is op te vragen per pb.

Maar voor mij nooit meer, ook nu niet meer! Dan maar moeilijk eten en kauwen.
En qua uiterlijk nemen ze me maar zoals ik ben!

OMG dacht dat ik het slecht had, zou het ook nooit meer laten doen, maar ja het kwaad is al geschied, wil wel graag weten waar en door wie jij geopereerd bent..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:07

Je hebt PB, ga het niet hier neerzetten, dat vind ik niet netjes!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:54

Bah lijkt me echt vervelend zo'n ervaring zeg!

moet vanmiddag voor een gesprek naar de kaakchirurg!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:01

Jeeej wat een negatieve verhalen... Zooist, ik ben ook heel benieuwd naar die chirurg, hopelijk niet de mijne Tong uitsteken

Saskia, hoe ging het?

Ik ben maandag op controle geweest, wat jammer Cheyentic dat we niet elkaar gezien hebben! Of misschien onbewust?

Ik moet vrijdag weer. Hij vond mijn kaak nog niet breed genoeg dus ik moet tot vrijdag nog blijven draaien... Ik zie er ECHT niet uit nu, heb gewoon een mega ruine tussen mijn voortanden !

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:15

nog even volhouden megan... het uiteindelijke nresultaat zal hopelijk beter zijn..

ben blij dat ik niet dezelfde chirurg heb, al maakt het verder niet meer uit, want heb toch niet zo´n goede verstandhouding met de mijne en ga er ook nooit meer naar toe

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:18

ik ben eigenlijk heel tevreden over mijn chirurg, alles is super verlopen en het is ook nog eens een aardige vent Ja

En inderdaad nog even volhouden, ik moet vrijdag ochtend weer op controle!

Moet jij nog een keer dan Cheyentic?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:28

Hier dan mijn beloofde foto verslag!

De dag, 8 Juli, 's morgens om 9u werd ik opgenomen:

Afbeelding

Nog beetje lol met mijn moeder Knipoog gelukkig was ik niet echt zenuwachtig!

Afbeelding

Iets minder charmant, zo kwam ik terug van de verkoeverkamer. En zo lag ik er heel de dag bij, het bleef maar bloeden in mijn mond en neus! Ik had steeds bloedneuzen door dat ze mijn bijholte hadden opgemaakt.

Afbeelding

Een foto van de schoef die in mijn mond is geplaatst, ofwel dystractor:'

http://i19.photobucket.com/albums/b195/ ... /Kaak1.jpg

En de plaats waar oa botsnede is gemaakt, onder mijn bovenlip ( charmant die blauwe hechtingen :p )

http://i19.photobucket.com/albums/b195/ ... /Kaak2.jpg

Dit is 10Juli, 2 dagen na de operatie, ik was gelukkig weer thuis:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is 12Juli, 4 dagen later:

Afbeelding

Afbeelding

Zo bracht ik vele uurtjes door Nagelbijten / Gniffelen :

Afbeelding

En we zijn lekker geel; dit is 13Juli, 5dagen later, toen had ik een dip dag! Die dag probeerde ik zonder pijnstillers.. Nog geen succes! :

Afbeelding

Dit is woensdag 16Juli, de 2e dag aandraaien:

Afbeelding

Dit is zaterdag 20Juli:

Afbeelding

Dit is maandag 22 Juli, de spleet wordt groter en groter! Vandaag vertelde mijn ortho mij dat ik nog weekje door mag draaien oliebol! :

Afbeelding

En deze is net gemaakt... Beetje suf maar je de ruine tussen mijn tanden is goed zichtbaar. Echt vreselijk!

Afbeelding

Hier dus mijn verhaal,

Liefs Megan

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:14

Ow ja dat gebitje Haha!

Ziet er natuurlijk een beetje vreemd uit even..maargoed,we doen het voor een mooi gebit!

Ik ben gister bij de kaakchirurg geweest,En die stond echt vol berbazing te kijken : Wat zeg je?? Hebben ze het afgewezen bij VGZ? Ongelooflijk..

Er zijn weer foto's gemaakt,hij heeft gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik geopereerd moet worden een de boven,en onderkaak!

Kaakchirurg heeft voldoende argumenten om WEL alles vergoed te laten krijgen, Gaat er zelf mee aan de slag bij het VGZ,.
Misschien moet ik wel naar Nijmegen voor controles en dergelijke,maar hij gaat ervoor zorgen dat het moet gebeuren!

Anders kun jij over 10 jaar niet eens meer kauwen zegt hij...

Dus ik ben benieuwd!!

@t Megan.. wel intressant trouwens jou foto's!

Ben je nog altijd thuis of werk je alweer??
Vraag me namelijk af hoelang die spleet gaat duren..