ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Talisa

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:36

Ik ben ook geen donor, wil het ook niet. Wil graag als 1 geheel ook onder de grond gaan.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:41

Ik ben zeker weten donor. Er sterven jaarlijks weet ik veel hoeveel mensen omdat er geen donor is. En als ik dood ben, wat heb ik dan nog aan de organen etc? Bovendien is het niet zo dat je niet meer aantoonbaar bent na de operatie. Dus voor mij is donor zijn niet meer dan normaal, misschien kan dat er wel voor zorgen dat ik een leven red!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:49

ik ben ook donor. kreeg op mn 18 ook een formulier. ze mogen alleen mn hart niet hebben. vind ik een erg vreemde gedachte. verders mogen ze alles van me hebben.mn ouders zijn ook allebei doner en mn moeder was zelfs bloeddonor(todat ze zelf keertje bloed nodig had mag ze het nu niet meer) ik heb zoiets als ik iemand er mee kan helpen dan graag.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:41

Ik ben ook donor.
Ik heb er zelf toch niets aan.. En als ik er iemand anders mee kan helpen!
Mn ouders en broertje zijn het niet. Dat is ieder voor zich.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:01

Ik weet nog niet of ik donor ben. Kan je als je dat bent eigenlijk wel wat de TS zei, zegen voor wie je donor wilt zijn? Bijv. niet voor iemand die zijn lever zelf kapot heeft gezopen. Dan zou ik het wel willen denk ik, waarom niet.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:03

hoi nee dat kun je er niet bij zeggen maar iemand eerder in t topic(haha moet je even zoeken)zei volgens mij dat een gezond iemand voorrang heeft! of dat zo'n iemand niet in aanmerking komt!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:14

Lepeltje21 schreef:
Ik ben zeker weten donor. Er sterven jaarlijks weet ik veel hoeveel mensen omdat er geen donor is. En als ik dood ben, wat heb ik dan nog aan de organen etc? Bovendien is het niet zo dat je niet meer aantoonbaar bent na de operatie. Dus voor mij is donor zijn niet meer dan normaal, misschien kan dat er wel voor zorgen dat ik een leven red!

Dat is ook de reden waarom ik donor ben. Ja

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:21

Ik ben al donor zolang ik me kan herinneren. Vroeger met zo een papiertje in portemonnee en nu via de registratie.
Ik heb ook bergen medicijnen gebruikt, maar dat zoeken ze heus wel uit.
Daarnaast mis ik al een hele dikke darm en endeldarm en daar merk ik niks van, dus als ik dood ben, merk ik er al helemaal niks van.
Als ik of mijn kind kan overleven door een donor ben ik ook blij.
Heb het er met mijn kind van 9 ook goed over gehad, dat hij mijn keus weet en respecteert. Hij wil het nu zelf ook. En hoe rot ook, maar daar sta ik ook geheel achter!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:22

Voor de mensen die geen donor willen zijn. Willen jullie ook niks van een donor krijgen? Ze hebben het er wel over om alleen donors te helpen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:18

superpony schreef:
Voor de mensen die geen donor willen zijn. Willen jullie ook niks van een donor krijgen? Ze hebben het er wel over om alleen donors te helpen.

paar blz. terug staan al veel antwoorden hierop.
ik zou nu geen nee zeggen(denk ik, misschien ook wel), maar als de wet gewijzigd zou worden en alleen een donor recht heeft op donororganen kan ik me daar ook in vinden en zal het mijn keuze niet veranderen

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:13

Lastig.. lastig.. lastig..

Ik heb jaren geroepen, vanaf kleins af aan (ik ben nu 17), dat ik donor wil worden. Maar door dit topic ben ik er toch goed over na gaan denken.

Mijn ogen mogen ze zoiezo niet, ik heb iets met (mijn) ogen. Mijn huid lijkt me ook een erg naar idee. De binnenkant mogen ze wel helemaal leegroven, ik ben toch dood.

Door het nadenken, kwam ik er dus wel achter dat ik echter moeite zal hebben met het accepteren van een donor als ik er zelf 1 nodig heb. Ik vind dat gewoon een raar idee, als 1 van mijn nieren het begeeft, of mijn hart op begeven staat. Nou, dan heeft dat zo moeten zijn. Ik weet niet of ik dan een donor wil van iemand anders.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:39

Droomster schreef:
Lastig.. lastig.. lastig..

Ik heb jaren geroepen, vanaf kleins af aan (ik ben nu 17), dat ik donor wil worden. Maar door dit topic ben ik er toch goed over na gaan denken.

Mijn ogen mogen ze zoiezo niet, ik heb iets met (mijn) ogen. Mijn huid lijkt me ook een erg naar idee. De binnenkant mogen ze wel helemaal leegroven, ik ben toch dood.

Door het nadenken, kwam ik er dus wel achter dat ik echter moeite zal hebben met het accepteren van een donor als ik er zelf 1 nodig heb. Ik vind dat gewoon een raar idee, als 1 van mijn nieren het begeeft, of mijn hart op begeven staat. Nou, dan heeft dat zo moeten zijn. Ik weet niet of ik dan een donor wil van iemand anders.

Ik heb ook een fobie met mijn ogen, en heb dan ook aangegeven dat ik mijn hoornvliezen niet wil doneren Bloos Mijn organen mogen ze wel hebben. Ja

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:39

Je verlegt je grenzen. Er lag ooit iemand naast me in het ziekenhuis aan een bloedtransfusie. toen dacht ik echt, dat nooit. Maar toen ik het nodig had nam ik het toch. De eerste zak wel met een laken erover heen. Maar je beseft dat je wordt geholpen en dat meerdere mensen hun bloed voor je geven, waar je echt dankbaar om mag zijn. Het blijft een raar idee, maar als het puntje bij paaltje komt, denk ik dat je toch anders nadenkt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:08

Ik ben donor! Al behoorlijk lang, en heb altijd al gezegd dat ik dat wilde! Ja
Mij zal het aan m'n reet roesten of ik wat mis als ze me onder de grond stoppen Haha!
Als ik er iemands leven mee kan redden, graag! Heb er zelf toch niks meer aan!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:51

*ja ik vind dit onderwerp belangrijk genoeg om na twee weken nog over te beginnen*

Ik wilde net een topic starten toen ik bedacht dat er misschien al een topic zou zijn ... en ja dat is er.

Ik heb hier net mijn donorformulier ingevuld (ik ben 3 April 18 geworden) het moet alleen nog opgestuurd worden. Daarvoor had ik al aangegeven aan mijn moeder dat ik alles wilde laten doneren. Ik heb er absoluut geen moeite mee om welk orgaan dan ook te doneren. Zelfs mijn huid of ogen niet. Ik snap dat het moeilijk is voor de nabestaande, maar ik help liever mijn medemens overleven dan de beestjes onder de grond (of erger nog helemaal niemand als ik gecremeerd word).
Het helpt misschien ook dat ik er nog niet helemaal over uit ben wat er is na de dood, tot nu toe heb ik niet het idee dat er wat is na de dood.
Maar daarnaast geloof ik nooit dat je met dit lichaam naar een ander leven gaat. Het is toch eeuwig zonde om een gezond orgaan waarmee je een leven kunt redden te verbranden (klinkt wel erg cru zo, maar eigenlijk denk ik er wel zo over)

dus morgen gaat het formulier op de bus en ben ik officieel orgaandonor.

edit; Ik heb de keuze expres niet aan mijn nabestaande overgelaten. Ik weet dat die op dat moment heel hard hun best gaan doen om te bedenken wat ik zelf het liefst had gewild, daarom heb ik dat maar meteeen aangegeven dan hoeven ze daar niet meer over te twijfelen.
Laatst bijgewerkt door Lest op 08-05-07 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:53

ik heb aangegeven dat mijn familie/nabestaanden dat aan mogen geven. Als ik dood ga wil ik hun wensen respecteren, gezien zij dan afscheid van mij moeten nemen. Zelf heb ik wel aangegeven bij ze dat ze wat mij betreft alles wat nog bruikbaar is mogen hebben om andere mensen te helpen...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:58

ik heb net een documentaire gezien en ik zit er nu wel heel erg aan te denken om te gaan doen

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 00:03

Ja, ik ben donor. Ze mogen alles van me gebruiken wat ze maar nodig hebben en om heel eerlijk te zijn, hoop ik ook dat ze dat egt gaan doen. Tis heel raar, maar ik vind het tog wel heel belangrijk.

Der moet trouwens wel iets van me overblijven, ze mogen me NIET cremeren. Dan maar een dichte kist...

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:34

Roxxiejj schreef:
Ja, ik ben donor. Ze mogen alles van me gebruiken wat ze maar nodig hebben en om heel eerlijk te zijn, hoop ik ook dat ze dat egt gaan doen. Tis heel raar, maar ik vind het tog wel heel belangrijk.

Der moet trouwens wel iets van me overblijven, ze mogen me NIET cremeren. Dan maar een dichte kist...

Dat is een van de vele misvattingen die mensen hebben als het gaat over donor zijn. Je komt er niet zodanig eruit te zien dat je een dichte kist nodig hebt. Als de organen zijn verwijderd, dan zie je daar helemaal niets van aan de buitenkant. Net zo min dat er complete ogen eruit worden gehaald of dat ze je helemaal villen als ze je huid nodig hebben.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:37

mijn nabestaanden mogen kiezen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:07

Vind je dan niet dat je de nabestaanden aan een moeilijke keuze overlaat?

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:57

Ik ben ook donor.
Aan de binnenkant, dus mijn organen etc, mogen ze allemaal eruit halen.
Ik wil alleen niet dat het aan de buitenkant zichtbaar is, dus mijn ogen ofzo, no way....
Ik vind dat je daarin ook een beetje aan je nabestaanden moet denken.....

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:59

Idem, alles wat ze willen en kunnen gebruiken, mogen ze hebben.
Als het voor mij gedaan is en ik kan een ander redden, dan graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:06

sronnie schreef:
Vind je dan niet dat je de nabestaanden aan een moeilijke keuze overlaat?

Nee want ik heb ze wel verteld dat ik het graag wil, maar dat ik het aan hun over wil laten omdat zij moeten rouwen om me (als je donor bent moet je op redelijk l*llige wijze, plus nog redelijk vroeg dood gaan - te oude organen hoeven ze niet meer, en je mag hoogstens hersendood zijn omdat je rorganen nog moeten werken).
Daarbij wil ik graag dat zij zich er goed over voelen, ik voel dan toch niks meer... Clown

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:43

ik ben ook donor
vindt het wel goed dat je dan andere mensen kan helpen