Donor, Welles of Nietes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marl1tje

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:56

faye schreef:
[Ik bedoel dat je wil dat alleen donoren ook mogen ontvangen Knipoog Dus alleen geven als je orgaan naar een andere gever gaat Knipoog

Heb ik ergens gezegd dat ik dat wil? Ik ben het met je eens dat dat hypocriet is... Knipoog

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:58

Nezzie schreef:
Marl1tje schreef:

Voor het orgaan overgezet wordt zal er wel getest worden hoor, maar goed daar heeft de donor dan niks meer aan.

Ik vind het echt schattig hoe naief de nederlander is over de invloed van bea en consorten. Maar mij niet gezien, geen donor dus

Citaat:
En ik vind het ongelooflijk hoe bekrompen en achterdochtig sommige mensen zijn... Ik kan haast niet geloven dat je dit echt gelooft. Een transplantatie is een ingewikkeld proces en dat testen gebeurt nadat de hersendood is ingetreden en ze laten je heus niet eerder gaan omdat Bea toevallig iets nodig zou hebben!

Citaat:
De laatste tijd heb ik niets gehoord over dat het slecht zou gaan met Bea, dus voorlopig kunnen we nog veilig donor blijven. Clown

Zoals ik al zei, ik ben niet paranoide genoeg om dat te geloven.

En ik vind niet per se dat je donor moet zijn om te mogen ontvangen. Maar ik vind het wel raar dat je geen donor wilt zijn omdat je organen dan misschien wel bij iemand terecht zouden kunnen komen die jij het niet gunt. Niet eerlijk als de goede onder de kwade (niet dat rokers kwade zijn) moeten lijden.

WOOOOOOW, ik word hier toch een partij verkeerd gequoot!!! Ik schreef juist dit:
En ik vind het ongelooflijk hoe bekrompen en achterdochtig sommige mensen zijn... Ik kan haast niet geloven dat je dit echt gelooft. Een transplantatie is een ingewikkeld proces en dat testen gebeurt nadat de hersendood is ingetreden en ze laten je heus niet eerder gaan omdat Bea toevallig iets nodig zou hebben!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:43

Lusitana schreef:
Dat hebben ze hier ook. Als ze het NIET willen, moeten ze het opgeven en dan komt niemand eraan.

Aha, op die manier is inderdaad ook oké. Iemand die bewust geen donor wil zijn kan dat gewoon aangeven i.p.v. andersom zoals hier. Lachen

Is het bij jullie in Portugal zo dat er door deze regeling geen donor orgaan wachtlijsten zijn (of minder lange)?
Of zijn er veel mensen bewust geen donor? M.a.w. werkt het in de praktijk?

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:10

Ik ben ook donor, net zoals de meeste zeggen, ik ben toch dood dus als ik anderen nog kan helpen waarom niet?
En ik heb ook niks aangegeven wat niet zou mogen, ik heb het geen van allen meer nodig dan. Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:14

Stel dat een van mijn dierbaren blijft leven door een donor orgaan, ik zou hier eeuwig dankbaar voor zijn en kan dit voor iemand anders terug doen door zelf donor te zijn...

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:48

Ik ben ook volledig donor. Ook bloeddoner trouwens. Alleen ben ik laatste paar keer afgekeurd...te laag hb. Maargoed hopelijk is het de volgende keer weer goed.
Vind het ook hypocriet als mensen geen bloeddonor willen zijn, omdat ze bang zijn voor naalden. Als je een ongeluk hebt gehad en je hebt teveel bloedverlies ga je toch ook geen nee zeggen. Maargoed...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:54

Ik heb zelf mijn mening hier gegeven, dat ik geen donor ben, en ik ook niet wil ontvangen.

Maar nu ik verder lees vind ik het wel een erg vreemde discussie worden, als je dus geen donor bent is het hypocriet om te ontvangen? Dat vind ik echt asociaal, dat is namelijk helemaal niet zo vind ik Verward

Je mag hier kiezen of je donor bent of niet, en als iemand besluit donor te zijn, dan kiest hij of zij daar helemaal zelf voor. Zelfde geld voor iemand die geen donor wil zijn, maar wel wil ontvangen, dat mag toch ieder voor zich weten, jij kan niet weten waarom iemand geen donor wil zijn, en hoef je ook helemaal niet te weten. En als die geen een orgaan nodig heeft moet ie op dat moment maar zeggen ik wil het niet want het is hypocriet? schei toch uit.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:57

Je hebt hier mischien wel gelijk in, maar ik vind het toch behoorlijk hypocriet om niks te geven maar wel te willen nemen ..
Iedereen zal er wel zijn redenen voor hebben, maar als je dood bent heb je toch niks meer aan je lichaam, waarom zou je dan niet proberen iemand te helpen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:18

Babsiej schreef:
Ik heb zelf mijn mening hier gegeven, dat ik geen donor ben, en ik ook niet wil ontvangen.

Maar nu ik verder lees vind ik het wel een erg vreemde discussie worden, als je dus geen donor bent is het hypocriet om te ontvangen? Dat vind ik echt asociaal, dat is namelijk helemaal niet zo vind ik Verward

Nee, ik vind jou niet hypocriet, iedereen heeft recht op een eigen mening hierover en die respecteer ik ten alle tijde.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:19

Wat ik vind hoeven anderen niet te vinden... Knipoog Daarom schrijf ik ook heel duidelijk, dat IK dat vind... Ik vind het vreemd dat je wel zou willen ontvangen terwijl je niet zou willen geven. Waarom wel een orgaan van een dode in je lichaam, maar geen orgaan van jou (als je dood bent) weggeven...

Natuurlijk is het ieders vrije keuze, gelukkig wel. Maar is het niet zo dat we het niet met elkaar eens hoeven te zijn? En om dat nou meteen asociaal te noemen...

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:36

ik ben ook donor

@ Ann: als je bij ons (belgie) overlijd na een ongeval of dergelijke vragen ze normaal gezien aan je familie of ze je lichaam ter donatie willen stellen ... heb je nergens opgegeven dat je geen donor wilt zijn kan je dus alsnog als donor "gebruikt" worden ... dacht ik toch Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:26

Ik ben ook donor.
Als ik wat krijg en ik heb een transplantatie nodig, zou ik het heel pretig vinden als er ook organen beschikbaar waren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:36

Ik ben wel bloeddonor, maar geen orgaandonor. Bloed kan ik naderhand zelf wel weer bijmaken, maar ik heb er moeite mee mijn lijf als verzameling reserve-onderdelen te zien.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:37

ik heb al eerder geschreven, uiteindelijk beslissen je nabestaanden, jouw donorregistratie is alleen om aan te geven wat jij wil, daarna mag je familie alsnog anders beslissen. Dus begin het thuis heel duidelijk te maken wat jouw keuze is, anders ben je er straks heel erg op tegen, maar wordt je alsnog gebruikt of andersom. Ik ben zelf heel erg voor en mn familie gelukkig ook, als ik het nodig had zou ik ook graag willen dat een ander voor was, anders kreeg ik niets.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:51

Als mijn donorregistratie aangeeft dat ik geen donor ben, wordt de vraag aan mijn familie niet meer gesteld. Andersom is wel mogelijk: heb ik aangegeven dat mijn lichaam gebruikt mag worden, maar heeft mijn familie daar onoverkomelijke bezwaren tegen, dan wordt daar rekening mee gehouden.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:28

Ik zou heel graag donor willen zijn, had vroeger (toen ik 12 was) ook altijd zo'n papiertje op zak. Ooit heb ik op internet een formulier aangevraagd, nu een jaar of 4 later, moet ik dat papiertje nog steeds krijgen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:28

Citaat:
Wordt er altijd overlegd met je nabestaanden?
Als na je overlijden blijkt dat je je als donor hebt laten registreren, bespreekt de arts dit altijd met je nabestaanden. Is er geen registratie of staat keuze 3 geregistreerd, dan zal de arts je nabestaanden om toestemming vragen. Om je nabestaanden niet voor een moeilijke keus te stellen, is het verstandig om je keuze vast te leggen in het donorregister. Het is ook belangrijk je keuze te bespreken met familie en vrienden, zodat ze niet voor een verrassing komen te staan.

Dit komt van www.donorvoorlichting.nl
Keuze 3 staat voor: je laat de beslissing over aan de nabestaanden.
Als jij geregistreerd staat als donor, kunnen jouw nabestaanden hiertegen geen bezwaar meer maken. Het zou wat zijn, waarom zou er dan nog zoiets bestaan als registratie? Er is imo ook nog zoiets als zelfbeschikking....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:30

Theoretisch werkt dat wel zo, maar praktisch wordt er dan toch rekening gehouden met de nabestaanden. Je hebt er ook niks aan als die vervolgens de rest van hun leven last houden van het feit dat jij je organen hebt afgestaan.

Ik ben het met je eens: als ik heb beslist, en het is nogal een beslissing, moeten ze die respecteren. Maar ja, wie ben ik...

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 04:18

tienus63 schreef:
Loesje88 schreef:
............. zodra je dood bent is het vlug vlug vlug naar het ziekenhuis en de organen transplanteren. dat moet best moeilijk zijn voor de nabestaanden..

Je organen zijn alleen maar geschikt voor donotie als je in het ziekenhuis komt te overlijden, aan bepaalde apperatuur.
Als je bij wijze van spreken in de centrale hal van een ziekenhuis overlijdt, en à la minute is duidelijk dat je orgaandonor bent, ben je op dat moment niet meer geschikt voor orgaandonatie.

als ik het goed heb beginnen je organen "pas" na 3 minuten af te sterven
je hart stopt wel maar het bloed dat al "onderweg" was gaat nog door geloof ik hoor!!!

ow en ik kan nergens een link vinden over waar ik me kan aanmelden voor beenmerg- en bloeddonor???

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:56

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:30

Prrrr schreef:
Informatie over en aanmelden als bloeddonor:
http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_do ... enDatabase

Bloeddonor zou ik dan nog wel willen zijn, orgaandonor niet wil je de reden weten moet je maar een paar bladzijden terug kijken.

Helaas gaat bloeddonor niet lukken, het is echt een ramp bloed af te nemen bij mij. Ze mogen blij zijn als er uberhaupt wat uitkomt.. Als het bloedafnemen op een normale manier zou kunnen bij mij, dan ging ik er sterk over na denken om bloeddonor te worden. Maar helaas..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:33

ik wil later echt wel donor worden (orgaandonor)
als je iemand ermee kan redden , waarom niet
en sowieso als ik dood ben, dan doe ik toch niks meer met mijn organen Knipoog

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:05

Ik ben donor. Als ik toch dood ben, heb ik niks meer aan mn organen dus kan ik ze ook net zo goed afstaan, zodat iemand anders wel weer een kans op een 'normaal' leven heeft. Ik heb wel dingen uitgezonderd, zoals mijn hoornvliezen, want ik heb echt een fobie als het op mijn ogen aankomt, dus daar moeten ze van afblijven Bloos

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:46

Ik heb gisteren m'n formulier in gestuurd. Ze mogen alles van mij hebben, als ik dood ben heb ik er inderdaad niks meer aan en je kan andere mensen er zielsgelukkig mee maken. Lachen Zélfs mijn hoornvliezen mogen ze hebben, ook al heb ik daar een gruwelijke hekel aan. Maar ik ga er vanuit dat ik er niks meer van merk. Haha!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:25

Even over de hoornvliezen: je ogen zijn toch gesloten als je opgebaard ligt, dus waarom niet....