Wat had je toen je van je paard afviel??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Re: Wat had je toen je van je paard afviel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:30

Gebroken pols en verder niks. Haha! (maar ik ben me er toch een paar keer hard vanaf gedonderd Nagelbijten / Gniffelen)

Ladynaath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:43

Ik weet nog wel 1 spannend verhaal van mij. Vork Ik reed pas 1,5 jaar Cool en was nog nooit naar buiten met een paardje geweest(wel eens door het bos uitstappen met de les enz) Mijn vriendin had 2 verzorgpaardjes en met 1 moest ze stoppen en ze vroeg of ik hem misschien wou doen en ze vroeg of ik een keer meeging en er even op ging rijden. Dat wou ik graag want ik was nog aan het zoeken voor een verzorgpaard. Ja We gingen naar buiten naar de duinen. Maar het paard was aan 1 oog blind aleen hij had daar niet veel last van. Het was begin lente en dus nog fris, dat voelde ik ook wel aan, het paard liep vrij vaak onder me vandaan. Bloos Toen gingen we naar boven de duinen in, bergje op langs allemaal struiken waar dus nietsvermoeddend een vogeltje zat. Dat vogeltje vloog weg, precies op het moment waar we langs het bosje liepen. Paardje schrok omdat hij het niet zag aankomen want hij was aan die kant blind en hij rende kei en kei hard naar beneden. Me vriendin riep nog een paar dingen hoe ik hem weer trug kreeg. Zij kwam ook in volle galop naar beneden denderen want haar paardje was ook wel lekker bezig die wou er gelijk achter aan hoppen. Nou, na een paar keer bokken en stiegeren en zich (als een wilde stier Koe ) gedragen te hebben viel ik er toch vanaf, en gleed een paar meter op me rug over de weg heen. Ik stond gelijk op me spulletjes(telefoon en sleutels) gepakt die op de weg lagen. En ik had een beetje koppijn en me rug brandde een beetje, dus ik kijken en ik kon niet ver kijken want me nek zat vast(dat had ik toen nog niet in de gaten) en draaide me om en rende zo hard mogelijk achter het paardje aan. Toen kwam er een auto met daar in een man en een vrouw voorbij en die vroegen: jij bent je paardje zeker kwijt en ik antwoordde met ja. Ze zeiden stap bij ons in de auto, na even getwijfeld te hebben stapte ik in. Onderweg zagen we dat mensen het paardje al hadden gevangen. En naar een stal hadden gebracht (vlakbij de stal waar het paardje stond) dus ze wisten wie het was. Clown Mensen daar vroegen of ik niks had en ik vertelde over me onderrug en me hoofdpijn ze wouden dat ik even naar het ziekenhuis ging en ben met iemand anders meegereden. Daar zat ik dan op een stoeltje, zonder ouders, zonder iemand die ik kende, zonder mn vriendin die waarschijnlijk heel hard aan het zoeken was waar ik was. Huilen Ik moest op een tafel liggen en daar hielde ze een spiegel voor. Wat ik had:
* een brandwond van 20 cm breed en 5 cm lang. (ik ben over de weg geschaafd en dat heeft me gwn een brandwond opgeleverd)
* een hersenschudding(tussen licht en zwaar in)
ik had geluk dat ik niks heb gebroken, maar sindsdien is me vader wel heel voorzichting met me, Huilen ik mag ook jammer genoeg geen verzorgpaardje.. aleen als er ergens een bak is waar ik kan rijden. Dit is zo'n anderhalf jaar gebleven maar ik herinner me het nog als de dag van gisteren..

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:16

Naattjj schreef:
Ik weet nog wel 1 spannend verhaal van mij. Vork Ik reed pas 1,5 jaar Cool en was nog nooit naar buiten met een paardje geweest(wel eens door het bos uitstappen met de les enz) Mijn vriendin had 2 verzorgpaardjes en met 1 moest ze stoppen en ze vroeg of ik hem misschien wou doen en ze vroeg of ik een keer meeging en er even op ging rijden. Dat wou ik graag want ik was nog aan het zoeken voor een verzorgpaard. Ja We gingen naar buiten naar de duinen. Maar het paard was aan 1 oog blind aleen hij had daar niet veel last van. Het was begin lente en dus nog fris, dat voelde ik ook wel aan, het paard liep vrij vaak onder me vandaan. Bloos Toen gingen we naar boven de duinen in, bergje op langs allemaal struiken waar dus nietsvermoeddend een vogeltje zat. Dat vogeltje vloog weg, precies op het moment waar we langs het bosje liepen. Paardje schrok omdat hij het niet zag aankomen want hij was aan die kant blind en hij rende kei en kei hard naar beneden. Me vriendin riep nog een paar dingen hoe ik hem weer trug kreeg. Zij kwam ook in volle galop naar beneden denderen want haar paardje was ook wel lekker bezig die wou er gelijk achter aan hoppen. Nou, na een paar keer bokken en stiegeren en zich (als een wilde stier Koe ) gedragen te hebben viel ik er toch vanaf, en gleed een paar meter op me rug over de weg heen. Ik stond gelijk op me spulletjes(telefoon en sleutels) gepakt die op de weg lagen. En ik had een beetje koppijn en me rug brandde een beetje, dus ik kijken en ik kon niet ver kijken want me nek zat vast(dat had ik toen nog niet in de gaten) en draaide me om en rende zo hard mogelijk achter het paardje aan. Toen kwam er een auto met daar in een man en een vrouw voorbij en die vroegen: jij bent je paardje zeker kwijt en ik antwoordde met ja. Ze zeiden stap bij ons in de auto, na even getwijfeld te hebben stapte ik in. Onderweg zagen we dat mensen het paardje al hadden gevangen. En naar een stal hadden gebracht (vlakbij de stal waar het paardje stond) dus ze wisten wie het was. Clown Mensen daar vroegen of ik niks had en ik vertelde over me onderrug en me hoofdpijn ze wouden dat ik even naar het ziekenhuis ging en ben met iemand anders meegereden. Daar zat ik dan op een stoeltje, zonder ouders, zonder iemand die ik kende, zonder mn vriendin die waarschijnlijk heel hard aan het zoeken was waar ik was. Huilen Ik moest op een tafel liggen en daar hielde ze een spiegel voor. Wat ik had:
* een brandwond van 20 cm breed en 5 cm lang. (ik ben over de weg geschaafd en dat heeft me gwn een brandwond opgeleverd)
* een hersenschudding(tussen licht en zwaar in)
ik had geluk dat ik niks heb gebroken, maar sindsdien is me vader wel heel voorzichting met me, Huilen ik mag ook jammer genoeg geen verzorgpaardje.. aleen als er ergens een bak is waar ik kan rijden. Dit is zo'n anderhalf jaar gebleven maar ik herinner me het nog als de dag van gisteren..

Ach gut

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:45

gekneusde heup (2x),verschillende hersenschuddingen,een gekneust oog Boos!

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:51

ik rij nu 7 jaar en ben der totaal 2 keer afgevalle maar nooit iets gehad gelukkig Haha!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:55

kimenragna schreef:
ik rij nu 7 jaar en ben der totaal 2 keer afgevalle maar nooit iets gehad gelukkig Haha!

Ik had in de eerste 5 jaar ook niks, de laatste 4 jaar val ik super vaak Nagelbijten / Gniffelen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:11

Vorig jaar,verkeerde inschatting voor de sprong. En klapte op mijn rug(incl bodyprotector!) En dat is misschien mijn geluk geweest,dat ik net niet mijn rug brak. Maar wel echt op een haartje na!! Nagelbijten / Gniffelen Dus nu chronisch rugpijn overhoudend... Maar wel blijven rijden! Absoluut! OK dan!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:02

Euhmm, nou 2 gebroken ribben, 1 x met paard gevallen en toen alleen gebroken teen (zat klem tussen paard en bakrand), en paar maanden geleden 2 borstwervels gebroken, arm gebroken, been ontveld (brandwond) en hersenschudding.

Verder nog nooit nare dingen meegemaakt Haha! Hahaha.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:08

De laatste keer dat ik van een paard viel, was vorig jaar september. Het ging zo snel, ik lag op de grond voor ik het wist, had de teugels nog vast, paard sprong over me heen en daarbij is mijn schouder uit de kom getrokken. Gelukkig wel in de kom teruggesprongen, maar de banden, spieren en pezen hadden wel een enorme klap gehad. Ben nog maanden bezig geweest met fysiotherapie en uiteindelijk een half jaar later een spuit gehad bij de orthopeed. Nu voel ik het af en toe nog wel na flinke inspanning of bij vochtig weer, maar ik heb er gelukkig geen pijn meer aan.

Ik was ook blij dat ik een helm op had, want ik ben hard op de zijkant van mijn hoofd gevallen. Twee weken eerder viel ik van hetzelfde paard. Toen was ik verzwakt, want ik had de dagen ervoor een voedselvergiftiging gehad en was dus helemaal 'leeg', maar ik wilde toch rijden. Het paard voelde dat ik niet helemaal in mijn normale doen was en werd daar onzeker van. Ik knalde eraf, op de achterkant van mijn hoofd. Ook toen was ik erg blij dat ik een helm op had, anders had ik het nu vast niet kunnen navertellen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:19

Dit topic blijft iig goed geheim voor partners die het niet meer zo hebben op de paardensport *LOL* *LOL*
Wat een akelige dingen komen hier allemaal voorbij. Ik zou bijna geneigd zijn om maar nooit meer op een paard te stappen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:22

Laatste keer had ik gelukkig niks, keer daarvoor vielen Iris en ik samen, ze kreeg de hindernisbalk tussen haar benen,
tis die keer gelukkig gebleven bij een gekneusde schouder en wat blauwe plekken en flinke schrik, maar het had heel anders kunnen aflopen, aangezien ze vol op mijn been terecht kwam.
Akelige verhalen allemaal hier Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:28

Fitzroy schreef:
Dit topic blijft iig goed geheim voor partners die het niet meer zo hebben op de paardensport *LOL* *LOL*
Wat een akelige dingen komen hier allemaal voorbij. Ik zou bijna geneigd zijn om maar nooit meer op een paard te stappen.

Mijn vriendje baalde vooral van de gesloopte helmpjes (daar was echt niet meer mee te rijden, zo hard was de klap). Eerste helmpje vervangen, twee weken later het vervangende helmpje gesloopt. Van dat geld hadden we leukere dingen kunnen doen. Haha!

Mijn moeder was getuige van de eerste lancering (staat zelfs nog op video) en haar reactie was meteen 'je stapt niet meer op dat gevaarlijke beest hoor!' (ja, mooi wel dus, al is het 'maar' een bijrijdpaard). Een paar weken later zag ze mijn zusje van haar bijrijdpaard vallen tijdens een springparcours (zusje had gelukkig niets). Mijn moeder had het toen wel weer eventjes gehad met haar paardrijdende dochters. Ach gut

Ik kan me dus voorstellen dat partners en ouders maar ver buiten dit topic moeten blijven. Haha!

De reactie van mijn orthopeed was overigens: 'Gevaarlijke sport hè, dat paardrijden. Net zo gevaarlijk als traplopen en fietsen.' Clown

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:32

Ik heb vaak niets...
met dressuur val ik nooit af (afkloppen!) maar met springen wel! oeioei...
heb gelukkig een bodyprotector aan.. maar toch een keer me rug gekneusd en een inwendige bloeding gehad...
niet zo heel erg gelukkig

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:59

Karin schreef:

De reactie van mijn orthopeed was overigens: 'Gevaarlijke sport hè, dat paardrijden. Net zo gevaarlijk als traplopen en fietsen.' Clown

Je zou bijna een topic openen: wat had je toen je van je fiets af viel Clown
Eens kijken of dat net zo veel mensen zijn en net zulke ernstige blessures Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:02

Mijn collega heeft haar schouder ernstig verrekt (nog erger dan ik) toen ze thuis van de trap viel en in een reflex de trapleuning greep. Daar was heel wat kapot van binnen, zij is twee jaar bezig geweest met die schouder. Bloos!

De orthopeed was ervan overtuigd dat de meeste blessures die hij onder ogen kreeg voortvloeiden uit ongelukjes thuis. Meer nog dan sportblessures (en voordat je bij de orthopeed terecht komt, moet het toch wel redelijk ernstig zijn). Maar ik ga iig vrolijk door met paardrijden. Haha!

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:04

Ik reed op ene shetlandertje en daar viel ik vanaf en toen had ik m'n schouder gebroken.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:04

Revanches schreef:
Vorig jaar,verkeerde inschatting voor de sprong. En klapte op mijn rug(incl bodyprotector!) En dat is misschien mijn geluk geweest,dat ik net niet mijn rug brak. Maar wel echt op een haartje na!! Nagelbijten / Gniffelen Dus nu chronisch rugpijn overhoudend... Maar wel blijven rijden! Absoluut! OK dan!

Oei. Ach gut
Ik had toen ik viel geen BP, had voor mij toch niet uitgemaakt trouwens.
Ik viel op mijn achterste, en daardoor maakt mijn rug een rare beweging.
Je hebt mazzel gehad!

Fitzroy schreef:
Karin schreef:

Je zou bijna een topic openen: wat had je toen je van je fiets af viel Clown
Eens kijken of dat net zo veel mensen zijn en net zulke ernstige blessures Knipoog

Je kan inderdaad ook gewoon van een fiets of stoepje afvallen.
Ik heb een keer op vakantie iemand gezien die van een stoepje was gevallen, en die had haar been gebroken Ach gut

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:09

Ik ben vroeger heel vaak van mijn pony afgevallen, maar ik had nooit iets. Kan me niet eens blauwe plekken herinneren. Goede valtechniek waarschijnlijk. Knipoog
Mijn broer die besloot om eens paardrijlessen te nemen viel tijdens een les van zijn paard en brak zijn rug... Gelukkig is het uiteindelijk goed afgelopen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:20

@StalHaast: een inwendige bloeding is anders niet niks

Ik heb een gekneusde heupe gehad, een zere rug na een val achterover waarbij tevens de lucht uit mijn longen werd geperst en vervolgens 10 min lang lag te hijgen al denkend dat ik dood zou gaan Schijnheilig Eehmm... een lichte hersenschudding en vast nog wat kleine dingen die ik nu, na 16 jaar paardrijden, niet eens meer weet Nagelbijten / Gniffelen Clown

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:38

xjudithx schreef:
Ik ben vroeger heel vaak van mijn pony afgevallen, maar ik had nooit iets. Kan me niet eens blauwe plekken herinneren. Goede valtechniek waarschijnlijk. Knipoog
Mijn broer die besloot om eens paardrijlessen te nemen viel tijdens een les van zijn paard en brak zijn rug... Gelukkig is het uiteindelijk goed afgelopen.

Zo! Da's niet niks.
Mooi dat het goed af is gelopen!

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 13:40

Mijn tante viel van een paard van 1.73m, me tante is altijd zo een bitch en stelt der eigen altijd aan (net een klein jong) en kan zelf voor geen meter rijden en is altijd als je er een keer afvalt zo van: ja! er terug op! dus toen ze viel zaten wij (me oom, me ma, me pa, me opa, me oma, der zoontje, der dochtertje, me zusje en me zus ) te kijken en we zaten te giegelen en we bleven zitten.. later bleek dat der bekken op 2 plaatsen gebroken was! toen schrokken we wel!.. Bloos Bloos Bloos
Laatst bijgewerkt door NoomsJJ op 09-08-06 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

punto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:43

Tien gekneusde vingers, ben tegen de wand van de binnenbak (vroeger) terecht gekomen vlak voor een wedstrijd. Nu er in 4 jaar al niet meer afgevallen. 4 jaar geleden 2x gevallen maar niets eraan over gehouden.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:29

Fitzroy schreef:

Mijn tante (10-jaar jongere zusje van mijn moeder, dus het "kleine zusje") is een jaar of 5 geleden van een paard gevallen en heeft toen haar rug gebroken. Het stil blijven liggen totdat de ambulance er was, heeft haar gered van een dwars-leasie.
Ik was toen een jaar of 13/14 en was heel, maar dan ook heel erg blij dat ik nog steeds mocht paardrijden. Mijn moeder vond het al niks en na dat ongeluk al helemaal niet, maar ik mag nog steeds Haha!. Al mag ze van mij (en van pa) niet komen kijken als ik rijd, althans niet in mijn zicht, aangezien zij zo zenuwachtig doet. Continu nagelbijten e.d., voor ons beide niet prettig.

Karin schreef:

Buurvrouw is 2 dagen terug van de trap gevallen, een paar gebroken ribben was het gevolg...

De laatste keer dat ik viel, had ik mijn linkerhand gekneusd. Een week met een dikke hand gelopen.
Tot nu toe valt het wel mee met mijn eigen ongelukjes. Een blauwe plek hier en daar, een dag moeilijk strompelen, etc.

Meest pijnlijke val was tijdens een pas-de-deux wedstrijd. Ik had toen ook net geleerd bij het behalen van mijn ruiterbewijs dat je altijd je teugels moet blijven vasthouden. Na een bokpartij word ik gelanceerd, val (bak was net besproeid) op mijn gezicht en trek ondertussen het hoofdstel uit, dat achter de pony werd aangesleept ivm martingaal.
Ik stond op en iedereen begint naar mij toe te rennen en te schreeuwen, pony bleef ook doodleuk rondjes rennen. En ik begreep het gegil maar niet; je moest toch rustig blijven als een pony ging rennen Clown? Mijn vader heeft mij toen naar de kantine gesleept en ik zag toen in de spiegel waarom iedereen schrok, mijn gezicht (en plastron etc) zat onder het bloed in combinatie met nat zand. Ik zag er heel eng uit Cool. Ik heb daarna nog een week slecht gelopen, gelukkig had de juf op school (ik was 10) er veel begrip voor. Ze was zelf nl. de week ervoor van haar 3-jarige afgevallen en kon amper lopen Haha!.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:31

hmm ik viel met mn hoofd tegen de zijkant van de bak en zag daardoor ongeveer 3 minuten niets.. verder heb ik er niet veel meer aan overgehouden dan een blauwe plek ofzo.. owja en een beetje last van mijn ribben maar niets gebroken ofzo Lachen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:20

Ik ben nog nooit zoveel gevallen, rij nu denk al zo'n
11 jaar. Maar 2x gevallen en had ik een gekneusde knie.
Verder gelukkig nog nooit! (even afkloppen)