PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maar

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:04

Hoii
ik meld me hier ook eventjes heb namelijk ook een sepastische darm!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 11:24

hallo allemaal!

Vervelend om te lezen dat sommige weer enorme last hebben. Bij mij gaat het de laatste tijd stukken beter. Moet nog wel enorm oppassen dat ik niet te enthousiast wordt en weer van alles ga eten/drinken waar ik voorheen last van kreeg. Ik weet eigenlijk niet waardoor het opeens beter gaat. Zo ineens ging het wat beter en dat bleef in een stijgende lijn beter worden. Af en toe heb ik even een dagje een terugval maar dan knapt het gelukkig daarna wel weer op. Denk dat het ook een beetje komt doordat ik wat regelmatiger ben gaan leven. scheelt een hoop denk ik.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:42

ik meld me... ben net o9p wintersport geweest.. en toch anders gegeten dan thuis en ja hoor helemaal van slag de boel.... pfff valt weer niet mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:18

Geen idee wat sojamelk doet,maar er zitten in elk geval veel vitaminen B in,die ik goed kan gebruiken.(wegens weinig vlees en dus geen melk verder)
Het is goed verteerbaar en ik lust het ook graag!
Yakult en dergelijke werken volgens mij echt wel,stond laatst een test van in de consumentengids.ik neem altijd de goedkope van de Aldi,en merk wel degelijk verschil.
Wat ook gek is,is zalm. Ik kan alleen gerookte zalm verdragen(die uit zo'n pakje,die plakken) want als ik zalm gril/bak,krijg ik direct weer last...dat zijn dingen waar je op een gegeven moment achterkomt.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:25

candida is erg vervelend ja!
Ik heb 4 jaar lang op een zeer streng dieet geleefd, geen suiker, kleurstoffen, conserveringsmiddelen, koemelk producten, gist, etc.
Gelukkig gaat dat nu een stuk beter, inderdaad helpt het als je weet waar je zo heftig op reageerd, ik kan de producten nu weer met mate eten gelukkig, het is erg lastig namelijk als je bij iemand thuis bent, laat staan uit eten gaat.
Liek_: wat kan je dan wel eten? blijft weinig meer over, vervelend is dat he Ach gut

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:27

Anoniem schreef:
Geen idee wat sojamelk doet,maar er zitten in elk geval veel vitaminen B in,die ik goed kan gebruiken.(wegens weinig vlees en dus geen melk verder)
Het is goed verteerbaar en ik lust het ook graag!

Ik drink alleen nog maar sojamelk omdat mijn darmen gewone melk niet 'trekken'.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:38

Ik heb zelf ook last van PDS en kreeg de tip van mijn internist om Optimel drinkyoghurt te drinken, dit was volgens hem zelfs beter dan die flesjes vezels e.d. die je nu zoveel in de reclames voorbij ziet komen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:13

ladymagic schreef:
candida is erg vervelend ja!
Ik heb 4 jaar lang op een zeer streng dieet geleefd, geen suiker, kleurstoffen, conserveringsmiddelen, koemelk producten, gist, etc.
Gelukkig gaat dat nu een stuk beter, inderdaad helpt het als je weet waar je zo heftig op reageerd, ik kan de producten nu weer met mate eten gelukkig, het is erg lastig namelijk als je bij iemand thuis bent, laat staan uit eten gaat.
Liek_: wat kan je dan wel eten? blijft weinig meer over, vervelend is dat he Ach gut

Haha, blijft zeker weinig over Clown Nou ja, ik zorg er gewoon voor dat ik bijvoorbeeld ontbijt op de plek van bestemming, anderhalf uur thuis blijf na het avondeten en als ik echt belangrijke dingen heb die ik moet doen dan zorg ik ervoor dat ik de dag van tevoren licht eet. Het is een crisis om zo te moeten leven nu ik het zo teruglees, maar ben het gewend en weet eigenlijk niet beter Scheve mond

Edit: ik eet dus wel alles, maar kijk van tevoren hoe wie wat waar...

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:21

Ah zo, maar dat is ook vervelend!
Ik vind het altijd moeilijk, als ik zin heb in macaroni heb ik zin in macaroni, en op dan te denken, goh dan is mijn buik morgen opgezwollen, laat ik maar weer 3 gekookten aardappels met wat groenten eten net als de afgelopen 4 dagen, nah daar zijn mijn "oerinstinkten" toch vaak te sterk voor, lekker = lekker! Helemaal eten!
Respect dat jij dat wel kan!!! Dat is zo moeilijk.....

edit: tussen 2 haakjes, zie dat je uit Zeist komt, daar ben ik ook veel, heb een vriendje op de IVA (geen "bal" gelukkig, en ook niet overdreven rijk Haha! ) Volgend jaar kom ik full-time die kant op als ik in Utrecht aan een lerarenopleiding op de kunstacademie begin!!!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 08:58

Melk kan ik ook niet verdragen. Net als chocomel (dat is wel jammer want dat ik vind ik zó lekker!). Ik drink sinds enige maanden 'sochtends altijd een flesje Actimel. Ook wel een aanrader voor ons darmpatiëntjes (mits je het kunt verdragen natuurlijk..).

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:34

Nou ik er heb dus ook last van een spastische darm.
En echt,ik word er echt niet vrolijk van.Ik kan echt nergens tegen,
melk niet,chocolademelk,ijs(waterijs wil ook nog wel is misgaan),sinaasappelsap,en zelfs macdonalds eten kan ik niet verdragen.
Bij mij beheerst het zegmaar ook een beetje me leven,want ik moet altijd wel uitkijken met wat ik eet,drink.Want vet eten bijvoorbeeld,nou daarvan lig ik echt een dag in bed.Door me spastische darm is weerstand ook echt kl*te,en voel me eigenlijk 9 van de 10 keer ziek,zwak,en misselijk.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:45

Clauwtje schreef:
Nou ik er heb dus ook last van een spastische darm.
En echt,ik word er echt niet vrolijk van.Ik kan echt nergens tegen,
melk niet,chocolademelk,ijs(waterijs wil ook nog wel is misgaan),sinaasappelsap,en zelfs macdonalds eten kan ik niet verdragen.
Bij mij beheerst het zegmaar ook een beetje me leven,want ik moet altijd wel uitkijken met wat ik eet,drink.Want vet eten bijvoorbeeld,nou daarvan lig ik echt een dag in bed.Door me spastische darm is weerstand ook echt kl*te,en voel me eigenlijk 9 van de 10 keer ziek,zwak,en misselijk.

Dat is inderdaad heel vervelend en dat heb ik ook. Een vette hap van de snackbar kan ik tegenwoordig wel bij uitzondering een keer doen. Moet dat dan wel echt op een moment doen dat m'n weerstand wat beter is en ik me al een paar dagen echt goed voel, anders gaat het echt mis. Uiteten is voor mij ook een drama. Dat gaat meestal ook mis omdat er in een restaurant toch weer andere vetten en oliën worden gebruikt dan die ik thuis gebruik. Lastig blijft het maar het loont wel om gewoon goed op te letten waar je wel en niet tegen kunt en daar rekening mee te houden. Er blijven zoveel andere dingen over die je wél kunt eten namelijk.

Weerstand is inderdaad lastig op peil te houden. Ondanks ik echt goed rekening houd met m'n voeding, en het hierdoor ook stukken beter gaat, krijg ik m'n weerstand niet 100%. Ik ben er zelf ook nog niet achter hoe ik dit beter kan krijgen en kan houden! Als iemand tips heeft, ik hoor ze graag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:52

Nou,ik was ook altijd bij elke zucht wind,ziek zwak en misselijk.
Ik slik elke ochtend trouw 1000mg vitamine c,en 'rusttabletten'van Etos.Bevat valeriaan,alle B vitamines,ginseng en guarana. Daarnaast de melk geskipt,elke ochtend Biogarde,sojamelk,yakult:ik ben zelfs niet eens verkouden geworden,laatste keer ziek is 7 maanden terug.
Wellicht kan je daar wat mee...
Verder veel groenten,fruit,nauwelijks vlees(alleen kip,vis,en soms biefstuk)en veel vezels(crackers),geen ijsjes,geen toetjes,olijfolie...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:58

Anoniem schreef:
Nou,ik was ook altijd bij elke zucht wind,ziek zwak en misselijk.
Ik slik elke ochtend trouw 1000mg vitamine c,en 'rusttabletten'van Etos.Bevat valeriaan,alle B vitamines,ginseng en guarana. Daarnaast de melk geskipt,elke ochtend Biogarde,sojamelk,yakult:ik ben zelfs niet eens verkouden geworden,laatste keer ziek is 7 maanden terug.
Wellicht kan je daar wat mee...
Verder veel groenten,fruit,nauwelijks vlees(alleen kip,vis,en soms biefstuk)en veel vezels(crackers),geen ijsjes,geen toetjes,olijfolie...

Dat klinkt al als mijn eigen dieetje Knipoog Waarvoor gebruik je de rusttabletten? Als ontspanner voor je darmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:00

De rusttabletten gebruik ik om eh,tot rust te komen hahah.
Maar vind het zo ideaal dat er tegelijk ook ginseng,guarana EN vitamine B inzit.
VitamineB is erg belangrijk voor je,maar als je slechte darmen hebt(slecht opneemt omdat het er nogal...snel uitkomt)komen ook die vitamines minder goed aan.
(rustcomplex heet het volgens mij.voel me er iig stuk beter mee!)

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 17:04

Anoniem schreef:
De rusttabletten gebruik ik om eh,tot rust te komen hahah.
Maar vind het zo ideaal dat er tegelijk ook ginseng,guarana EN vitamine B inzit.
VitamineB is erg belangrijk voor je,maar als je slechte darmen hebt(slecht opneemt omdat het er nogal...snel uitkomt)komen ook die vitamines minder goed aan.
(rustcomplex heet het volgens mij.voel me er iig stuk beter mee!)

Okee, dat klinkt wel logisch inderdaad. En als je zelf tot rust komt, komen je darmen natuurlijk ook tot rust. Hmmm maar eens kijken in de winkel of het ook iets voor mij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:53

Zoooo gisteren een offday gehad na een biefstukje te hebben gegeten. Gaat normaal gesproken hartstikke goed maar heb echt alles eruit gegooid Geld, geld! Vandaag weer kotsmisselijk na het eten. Had vandaag een crashday gehouden en alleen een mueslireep op, wilt namelijk ook nog weleens bij mij werken om dan een dagje heel weinig te eten, maar ook dat had geen effect vandaag. Helaas Boos!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 08:14

He bah, wat vervelend. Een dag niet eten maakt het probleem bij mij meestal juist erger. Beterschap dan maar!

Ik vroeg me eigenlijk af of er nog meer mensen zijn met gewichtsproblemen (en dan voornamelijk te dun) door zijn/haar darmproblemen. Ik kan namelijk door m'n spastische darm nogal moeilijk op gewicht komen. De kilo's vliegen bij mij eraf op slechte dagen en ik krijg het er nauwelijks aan waardoor ik me vaak ook weer slecht voel, weerstand 0 is en dus veel ziek wordt etc etc etc.