Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:37

@ ellepel. Dat heb ik ook *LOL* Ik heb mijn leraar wiskunde helemaal tot waanzin gedreven omdat ik níet kon begrijpen dat PI 3,14 was. Daar móet een reden voor zijn.
Hij zei; "dat is gewoon zo, accepteer dat nou eens Rolleyes "
Hij werd er zo pissig van, maar ik snapte 't gewoon niet *LOL*

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:07

ik heb jaren lang op een autistengroep gewerkt..erg leuk maar wel veel structuur en voor mij was elke dag zo ongeveer hetzelfde dus ben na 3 jaar overgestapt naar de buurgroep dat is een structuurgroep maar ook met een aantal autisten,,ik weet niet zo goed wat ik hier op moet schrijven..
maar vraag wat je wil weten Knipoog ik heb er jarenlange ervaring mee..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:01

werken met autisten kan best moeilijk zijn.....
ik heb dan zelf behoorlijke asperger achtige aanleg,( haha t is geen asperger,heb nooit een diagnose gekregen,maar wat ik heb lijkt er wel veel op) maar daarnaast werk ik ook nog es bij autisten... Knipoog

dat zijn dan wel de oudere,maar zo af en toe kan ik ze wel wat doen hahaha!
ik wil zelf ook wel eens wat vertellen,wat ik mee gemaakt heb of beleefd heb...maar nee hoor...hun eigen ikke is vele malen belangrijker...
zo af en toe best wel es moeilijk vind ik Haha!

Citaat:
Ik heb mijn leraar wiskunde helemaal tot waanzin gedreven omdat ik níet kon begrijpen dat PI 3,14 was. Daar móet een reden voor zijn.
Hij zei; "dat is gewoon zo, accepteer dat nou eens "
Hij werd er zo pissig van, maar ik snapte 't gewoon niet
]

vast de reden waarom ik dus jarenlang bijles kreeg in wiskunde...ik snapte er gewoon nooit wat van..talen vond ik juist wel altijd makkelijk, vooral engels Haha!

ik moet en zal altijd voor alles een begrijp bare reden hebben, zo vorige week, kom bij mijn pony en die staat met een ontzettend dik oog, eigenaresse van de stal zegt al van "goh ,zeker gestoten?"
en daarmee was t voor haar klaar...

voor mij dus niet, hele weiland nagekeken, alle mogelijke opties bekeken en doorgenomen hoe dat beest nou aan zo'n dik oog kwam.....tijdens rollen paaltje aantikken? of misschien gerpikt door zo'n paardenvlieg op zijn oog? heeft ie een klap gehad van de shetlanders daar? misschien toch een stofje in zijn oog?

pff..om moe van te worden...... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:03

ik zit ook op speciaal onderwijs en de meesten kennen mijn erge kant,jammer gnoeg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:16

wat is die erge kant dan???

wat gebeurd er....agressie ofzo heb ik nooit gehad, ben een kei in me compleet afsluiten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:23

ik ontplof vaak en ik mep ze weleens

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:25

hahahahhaha,( sorry,maar zie het al voor me Tong uitsteken ) lijkt me ontzettend erg als dat gebeurd....
en je kunt jezelf dan op geen manier meer inhouden? ik bedoel, je weet dat t kan gebeuren, voel je zoiets ook aankomen of gebeurd dat zomaar hup spontaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:27

nee de kinderen op ut saaie skool plein dagen mij uit en dan mep ik de leraren want die bemoeien zich er te veel mee

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:47

autisten hun eigen ik is zoveel malen belangrijker omdat ze zich niet kunnen inleven in een ander en dat is een heel sterk kenmerk van een autist maar ook vaak juist de moeilijkste..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:22

nou ik niet hoor hoe kom je erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:24

ben heel aardig doe niemand kwaad

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:51

ik werk met autisten en heb vele cursussen gehad over autisme..
het is een feit dat autisten zich niet kunnen inleven ineenander...daardoor worden ze vaak als egoisten gezien..
en ja als jij leraren mept etc.. omdat ze zich overal meebemoeien en je vervolgens zgt dat je niemand kwaad doet,,heb je toch een gebrek aan inlevingsvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:01

ik benook al twee keer geschorst vorig jaar

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:06

op wat voor een school zit je dan?? en heb je autisme of iets in het autistische spectrum ( syndroom van asperger bijvoorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:30

nee gewoon een renn4

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:37

een autist kan zich wel inleven, tuurlijk wel,( mijn mening hoor) maar ligt ook aan wat er gebeurd..
kijk als iemand zich rot voelt,snapt een autist heus wel wat dat gevoel is, want dat ken je zelf ook wel..
dus kun je je denk ik wel inleven toch?

maar wat sweetrebecca verteld...ik denk dat je een hele situatie moet gaan vertellen, wat gebeurde er allemaal, waarom werd je boos en wat gebeurde er daarna?
dan snappen we misschien beter hoe het zit..

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:12

vaak is het aangeleerd gedrag vooral voor autisten die dus niet verstandelijk gehandicapt zijn en dus gewoon normaal begaafd zijn..ik heb een broertje die een autisme aanverwante stoornis heeft..het is dus geen echte autist maar heeft er wel kenmerken van..ook hij heeft een heel slecht inlevingsvermogen,hij kijkt dingen af.. hem wordt aangeleerd dat je een ander niet mag knijpen maar kan niet denken van als iemand mij knijpt dan doet dat pijn dus doe ik dat ook niet bij een ander.. hij denkt knijpen mag niet en daarom doe ik dat niet.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:22

'Autisme''' (afgeleid van het Griekse woord ''αυτός'', zelf) is een van de vijf pervasieve ontwikkelingsstoornissen (PDD) of autistismespectrumstoornissen (ASS) die voorkomen in het veel gebruikte Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (→DSM-IVTA), waarin de afgesproken diagnosecriteria worden beschreven voor het diagnosticeren van een psychiatrische stoornis. Vroeger dacht men dat alleen zwakbegaafde mensen autistisch konden zijn. Tegenwoordig heeft het begrip een bredere betekenis en wordt autisme als onafhankelijk van de mate van intelligentie beschouwd. Dit artikel bevat verder enige informatie over het overlappende syndroom van Asperger, alsmede andere stoornissen uit het autistisch spectrum.

Overigens is het zo dat met het woord autisme in de algemene betekenis van het woord, veelal zoniet altijd op ASS word gedoeld. Dit terwijl in de engelstalige landen het syndroom van Asperger veelal word afgekort met AS, waardoor er een mogelijkheid ontstaat voor enige verwarring.

Kenmerken van deze stoornis
Er zijn tekortkomingen op het vlak van:

Communicatie
Kwalitatieve tekortkomingen in de communicatie:
Verdrietignon-)verbale vaardigheden: Het vermogen om verbale en non-verbale vaardigheden te gebruiken in een sociale context met als doel het uitwisselen van (onderliggende) betekenissen is bij personen met autisme problematisch. Als er ook sprake is van een verstandelijke handicap komt dit vaak nog veel duidelijker naar voren. Bij personen met het syndroom van Asperger of hoogfunctionerend autisme zijn de verbale vaardigheden niet of nauwelijks afwijkend. Voor begeleiders van autisten is het dus noodzakelijk in te spelen op de specifieke problematiek, en niet vast te houden aan het stereotype ''autist''.

;representatie: Personen met autisme kunnen de dingen om zich heen wel benoemen maar hebben moeite met de representatie: ze blijven hangen aan de concrete visuele ervaringen en begrijpen woorden niet of veel minder als de objecten niet concreet aanwezig en waarneembaar zijn. Ze hebben ook moeite met het begrijpen van de wijzigende betekenissen van woorden in veranderende contexten. Ze blijven vaak vasthouden aan hun eerste indruk en begrijpen taal erg moeilijk. Verwijzende woorden, waarbij de betekenis varieert in tijd, ruimte of persoon (zoals ‘morgen’, ‘onder’, ‘ik’) zijn vaak problematisch. Grapjes, uitdrukkingen en gezegden worden niet spontaan correct begrepen en moeten daarom aangeleerd worden.

;beurtrolneming en wederzijdsheid: Mensen met een stoornis in het autismespectrum missen de vaardigheden om taal te begrijpen en te gebruiken in de sociale context. Er zijn ernstige problemen op het vlak van de beurtrolneming (om de beurt wat zeggen in een gesprek) en wederzijdsheid in de gesprekken met anderen. Ze blijven hangen in thema's die verband houden met hun specifieke interesses; het wisselen naar andere gespreksthema's of gesprekspartners verloopt vaak moeilijk.

;echolalie: Echolalie komt vaak voor, zowel in directe als uitgestelde vorm. Echolalie kan non-communicatief zijn (een niet-gerichte expressie of een vorm van zelfregulering) maar ook diverse communicatieve functies vervullen, zoals een bevestiging of een vraagstelling. Echolalie komt vooral voor bij jongere kinderen met een autistismespectrumstoornis (ASS) maar is ook merkbaar bij oudere personen, vooral in situaties met stress.

;gaze-following: Bij jonge kinderen zie je een vertraagde ontwikkeling van het volgen van hoofdbewegingen en de kijkrichting van een andere persoon, de gaze-following. De gewone voorkeur voor het luisteren naar de spraak van anderen ontbreekt eveneens. Verder zijn er afwijkingen in het trekken van de aandacht van de volwassene.

De kwalitatieve tekortkomingen in de communicatie komen al vroeg in de ontwikkeling tot uiting. Personen met een ASS kunnen moeilijk de inhoud en de vormgeving van hun communicatie flexibel aanpassen aan hun gesprekspartner of de context. Ze kunnen onverwachte en onduidelijke wendingen nemen in een conversatie en hun verhaal is vaak associatief en fragmentarisch.

Sociale interactie
Er zijn stoornissen in de sociale interacties. De sociale stoornis kan zich heel divers manifesteren. Er worden vier types onderscheiden:

;het afzijdige of inalerte type: Dit is de klassieke autist, meestal met een verstandelijke handicap. Ze komen onverschillig over tegenover vreemden en leeftijdsgenoten, maar aanvaarden lichamelijke toenadering door wie ze vertrouwen. De omgang met anderen is meestal instrumenteel, in functie van wat ze willen. Ze zullen zelden zelf contact zoeken.

;het passieve type: Personen met dit soort stoornis in de sociale interactie zullen zelf geen initiatief nemen maar volgen wel het verzoek van anderen. Ze zijn bereid te doen wat hen gevraagd wordt, maar van hen kan geen initiatief verwacht worden.

;het actief-maar-bizarre type: Het actief-maar-bizarre ''active-but-odd'' type neemt heel actief initiatief tot sociaal contact. De wijze van contactname is echter naïef, vreemd, onaangepast en eenzijdig. Ze praten eindeloos over hun eigen thema’s of interesses, gaan bij het nemen van contact alleen van zichzelf uit en hebben het moeilijk om in hun contactname in te spelen op de gevoelens, behoeften of belangen van anderen. Personen uit deze groep noemt men gedragsgestoord of asociaal. In deze groep komen doorgaans gemiddeld- tot hoogintelligente personen voor.

;het stijf-formalistische of hoogdravende type: Het stijf-formalistische of hoogdravende type heeft subtiele sociale problemen, althans aan de buitenkant. Ze zijn overmatig beleefd en vormelijk. Door hun goede intellectuele mogelijkheden weten zij gaandeweg heel wat van die moeilijkheden te compenseren en camoufleren. Deze personen proberen het sociale gebeuren op intellectuele wijze te vatten, ze leren bepaalde sociale regels uit het hoofd en overleven sociale activiteiten op basis van aangeleerde of verworven scripts. Ze missen evenwel de intuïtie, nodig om de subtiliteiten van het intermenselijk verkeer te begrijpen. Gebrek aan empathie en sociale naïviteit kenmerken deze groep het meest.

Verbeelding
De stoornis in de verbeelding is nauw gerelateerd aan de stoornissen in de communicatie en de sociale interactie. Ze uit zich vroeg in de spelontwikkeling. Als het verbeeldingsspel tot ontwikkeling komt, zit er weinig variatie in en het symboliseren blijft beperkt, iets uit het niets voorstellen lukt nauwelijks. Mensen met een ASS komen vaak niet veel verder dan het kopiëren van andermans gedrag zonder een echt begrip van de betekenis en oogmerk van dat gedrag. Ze missen ook het vermogen te anticiperen.

Gedrag, interesse en activiteiten
Een beperkt, repetitief en stereotiep gedrags-, interesse en activiteitenpatroon is het centrale kenmerk van autisme en het gevolg van de hiervoor vermelde drie tekorten. Hoe dit zich uit is erg leeftijds- en IQ-gebonden.

Rituele gedragingen komen vaak voor en zijn het meest intensief gedurende de kindertijd. Personen met een autismespectrumstoornis hebben een weerstand tegen veranderingen, vooral onvoorspelbare en plotselinge veranderingen. Vooral autisten met een verstandelijke handicap kunnen erg dwangmatig vasthouden aan bepaalde gewoontes.

Perifere problemen
Daarnaast zijn er '''bijkomende problemen''' die niet typisch autistisch zijn maar vaak voorkomen zoals ongewone reacties op zintuiglijke prikkels (hypersensiviteit of hyposensitiviteit), afwijkende motoriek, extreme en schijnbaar onlogische angsten, non-specifieke gedragsproblemen, een disharmonisch ontwikkelingsprofiel en een opvallende vaardigheid op een bepaald vlak (tekenen, musiceren, een geheugen voor data, hoofdrekenen of vroegtijdig kunnen lezen). Personen met een echte ''savant skill'' vormen een kleine minderheid.

Daarnaast moet deze stoornis zich uiten in het eerste levensjaar en kan deze niet toe te wijzen zijn aan het syndroom van Rett.

Vormen van autisme van zwaar tot mild
De kenmerken van autisme komen niet altijd evenveel voor bij iedere persoon met autisme. Het komt voor dat bepaalde kenmerken bij een groep vaker aanwezig zijn dan andere. Deze kenmerken zijn gebundeld in subtyperingen binnen autisme. Omdat ze toch allemaal autistische trekken vertonen heeft men ze in een overkoepelende naam gevat: de autistismespectrumstoornis (ASS). Onder ASS vallen bijvoorbeeld de Autistische Stoornis, het Aspergersyndroom, het syndroom van Rett, de desintegratieve stoornis van de kindertijd en POS-NOA (Pervasieve ontwikkelingsstoornis, niet anders omschreven, Engelse afkorting PDD-NOS). Het feit dat er een restgroep bestaat geeft al aan met wat voor brede groep kenmerken we van doen hebben.

* Klassiek Autisme, Syndroom van Kanner
* PDD
* PDD-NOS
* MCDD Meervoudige Complexe Ontwikkelings Stoornis ''Multiple Complex Developmental Disorder''
* Hoogfunctionerend autisme (HFA)
* Syndroom van Asperger

Sommige autisten zijn extreem goed in rekenen of in feiten onthouden. Wanneer de overige autistische kenmerken een ernstig karakter hebben, wordt zo iemand soms met een wat ongelukkige Franse term aangeduid als ''idiot savant''. Ook bij het mildere Aspergersyndroom is dit verschijnsel bekend. Asperger noemde zijn onderzoeksgroep bestaande uit jongens "kleine professoren", waarmee hij bedoelde dat bepaalde vaardigheden sterk ontwikkeld waren, bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht. Overige delen bleken minder goed ontwikkeld dan gemiddeld.

Interessant is dat de rechterhersenhelft, waarmee muziek, wiskunde, creativiteit enz. wordt verwerkt en gevormd, bij autisten meer ontwikkeld is dan gemiddeld. De linker hemisfeer is echter minder sterk ontwikkeld. Dit hangt mogelijk samen met een gebrekkiger taalbegrip, maar juist met meer gevoel voor bijvoorbeeld muziek. Dit is dan ook vaak goed te gebruiken als communicatiemiddel (muziektherapie).

Praktische beschrijving van autisme
Het is voor de praktijk van belang onderscheid te maken tussen de echte autisten en autistiform gedrag. Autistiform gedrag kan voorkomen bij mensen die min of meer normaal functioneren. Slechts een enkele eigenschap van autisme doet zich bij dergelijke mensen voor. Autistiform gedrag kan hinderlijk zijn, maar behoeft niet direct te leiden tot ongewenste gedragingen. Meestal kunnen dergelijke mensen maatschappelijk min of meer normaal functioneren. Bij autisten ligt dit totaal anders. In zijn zwaarste vorm is autisme een ernstige handicap zowel voor de persoon zelf als voor zijn directe omgeving. De persoon zelf mist elke natuurlijke remming. Hij heeft bijvoorbeeld geen gevoel voor gevaar, schaamte, verhoudingen, etc. Ook is een autist volstrekt op zichzelf gericht. Het gedrag van een autist is egocentrisch. Alles is gericht op eigen 'vermaak'. Herhaling van handelingen (dwangmatig gedrag/preoccupatie) komt bij autisten veel voor en geeft hen ook vaak bevrediging. Tevens hebben autisten voortdurend structuur nodig. Die structuur kunnen ze zelf niet aanbrengen en die moet hen dus door de omgeving worden aangereikt.
In het hoofd en de hersenen van een autist is het eigenlijk een chaos. Drukte, onregelmatigheid en veranderingen zijn voor autisten een zware belasting. Verder verschillen de vermogens per autist. Sommigen kunnen niet praten. Anderen kunnen wel praten maar hebben geen inzicht in hun situatie. Sommigen zijn niet zindelijk.

Diagnose

Algemeen
Weinig personen in de psychische hulpverlening (psychiatrie, Centrum voor Geestelijke Gezondheid, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen ...) zijn op dit moment goed in staat de diagnose van autismespectrumstoornis of ASS (het spectrum van Autistische Stoornis tot de Stoornis van Asperger (de mildste vorm)) correct te stellen.

Hoewel diagnostische instrumenten zoals gedragsvragenlijsten en observatieschalen de betrouwbaarheid verhogen, blijft de juiste diagnose sterk afhankelijk van de klinische ervaring en intuïtie van de diagnosticus in het herkennen van een bepaald gedragspatroon. Met andere woorden, er is nog steeds een aanzienlijk subjectief element in de diagnostiek.

Voor tot de diagnose kan worden gekomen is medische beeldvorming (SPECT-scan, MRI-scan, ...) en gedragsanalyse nodig maar eveneens een uitvoerig bevragen van de ouders of andere betrokkenen (partner, omgeving) over het huidig en vroeger functioneren van de persoon. Er moet voldoende tijd genomen worden om het gedrag uitgebreid te observeren in verschillende contexten en situaties. Het is belangrijk naar de volledige trias van stoornissen te kijken, en zich niet te beperken tot een deel ervan, zoals de communicatie of stereotiep gedrag. De diagnose dient multidisciplinair te gebeuren, niet enkel door een psychiater.

Normaal begaafde autisten
Bij veel normaal begaafde personen met autisme wordt de diagnose pas op latere leeftijd gesteld, tijdens of zelfs na de adolescentie.

Ouders en professionele hulpverleners verbinden de term ‘autisme’ nog steeds te veel aan de kenmerken van een Autistische stoornis bij personen met een verstandelijke handicap: opvallende beperkingen in het sociaal contact, weinig of geen gesproken taal, duidelijke motorische stereotypieën en een opvallende weerstand tegen veranderingen. De tekorten vallen pas op in intieme relaties, waar spontaneïteit, inlevingsvermogen en emotionele ondersteuning en wederkerigheid vereist zijn. ‘Offline’-diagnostiek (testen, vragenlijsten) brengt de sociale problemen in het echte leven niet of onvoldoende aan het licht.

Deze encyclopedie informatie is gebaseerd op Wikipedia,
en wordt hier aangeboden onder de GFDL licentie. Zie ook:

autisme motoriek empathie psychose intelligentie trias vaardigheid idioot adhd afkorting eigenschap schizofrenie variatie volwassene spectrum beschrijving psychiater autisme in de media....

'Autisme komt vaker voor dan gedacht' (Sp!tsnet 14 jul 2006 09:46:00)
LONDEN (ANP) - Misschien wel tweemaal zoveel kinderen lijden aan autisme of soortgelijke stoornissen dan wordt aangenomen, zeggen Britse onderzoekers

[10:02] 'Autisme komt vaker voor dan gedacht' (de Volkskrant | Voorpa 14 jul 2006 10:02:00)
Er lijden misschien wel tweemaal zo veel kinderen aan autisme of aanverwante stoornissen als wordt aangenomen, zeggen Britse onderzoekers. (10:02, 14-07-06)

'Autisme komt vaker voor dan gedacht' (zibb.nl /gezondheidszo 14-7-2006 10:0)
Misschien wel tweemaal zoveel kinderen lijden aan autisme of soortgelijke stoornissen dan wordt..

22:00-23:30 (BBC2): Magnificent 7 (FilmTotaal: Films op T 13-1-2005 5:15)
Drama (2006) uit Engeland van Kenneth Glenaan. IMDb-rating: - (- stemmen). Met Helena Bonham Carter, Bruno Lastra, , Bruno Lastra e.a. Maggi is een moeder van zeven kinderen. Vier daarvan hebben een vorm autisme

”Asperger in meervoud. Autisme en haar randgebieden” (Reformatorisch Dagblad 30 Nov 2005 07:45:54)
Martine F. Delfo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:35

wat een lap tekst zeg!
en voor mij best onbegrijpbaar om te lezen

Citaat:
ik heb een broertje die een autisme aanverwante stoornis heeft..het is dus geen echte autist maar heeft er wel kenmerken van..ook hij heeft een heel slecht inlevingsvermogen,hij kijkt dingen af.. hem wordt aangeleerd dat je een ander niet mag knijpen maar kan niet denken van als iemand mij knijpt dan doet dat pijn dus doe ik dat ook niet bij een ander.. hij denkt knijpen mag niet en daarom doe ik dat niet

ohw op die manier, ik snapte al niet hoe dat inleven bedoeld werd Knipoog

wat beterft aangaan van gesrpekken, erg moeilijk vind ik, t liefste heb ik zelf het woord, wat een ander zegt vind ik eigenlijk totaal niet interessant,maar ik heb geleerd om te luisteren, en aan een ander te vragen hoe het is, hoe de vakantie was enzovoort...
wat ik dus ook totaal niet kan is inschatten wanneer ik aan de beurt ben om iets te zeggen in een gesprek, begin vaak ook ergens anders over dan waar het eigenlijk om ging.. Knipoog

de rest van t stuk moet ik nog even lezen haha, gaat niet zo snel Tong uitsteken

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:59

de lap tekst is idd moeilijk denk ik voor je om het te begrijpen..
maar alles wat je net zelf omschrijft staat dus ook in de tekst..
en zijn dus kenmerkend voor iemand in het autistischspectrum..
maar wat heb jij precies? als ik vragen mag??
ik vind het erg interessant,,ik ken alleen autisten met een verstandelijke handicap.. en ben dus erg benieuwd hoe jij de wereld beleefd.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:11

Ik herken in die lap tekst zoooo veel van mijn zoon.
Hij is dus wat ze in de volksmond het asociale type, wat ik heel erg vindt omdat ik al van klein af aan heel erg hamer op de corecte omgangs vormen maar hij komt op anderen soms over als of hij totaal geen opvoeding krijgt en dat vindt ik heel erg .
Hij krijgt begleiding op en buiten school en er is ook al wel wat veranderd maar ik heb hoop dat we ook dat laatste beetje nog kunnen bijschaven voor hij de pubertijd in gaat.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:48

als je de situatie zo kunt bijschaven dat de autist zich veilig voelt kan je heel veel bereiken met een autist..dus met de juiste begeleiding.
maar het is idd vervelend dat mensen (onwetende) direct denken dat je zoon onopgevoed is... ik denk dat je met de jaren mee daar beter om zou kunnen gaan.. en je zoon accepteerd als autist,,laat die mensen maar denken toch? als jij maar vooruitgang ziet in je zoon..dat is positief en lekker belangrijk wat de rest er wel niet van denkt. al is dat zeker moeilijk.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:52

Daar heb je gelijk in, maar het is soms heel moeilijk als je wordt aangegaapt of op het gedrag van je kind wordt aangesproken.
Maar we doen ons best en hij gelukkig ook, ik ga er dan ook van uit dat het allemaal wel goed komt ook voor de toekomst

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:30

wat heeft je zoon precies als ik vragen mag? is hij echt autistisch of heeft hij iets wat in het autistische spectrum ligt? en is hij ook verstandelijk gehandicapt of is hij normaal begaafd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:41

Citaat:
maar alles wat je net zelf omschrijft staat dus ook in de tekst..
en zijn dus kenmerkend voor iemand in het autistischspectrum..
maar wat heb jij precies? als ik vragen mag??
ik vind het erg interessant,,ik ken alleen autisten met een verstandelijke handicap.. en ben dus erg benieuwd hoe jij de wereld beleefd.

ik heb eigenlijk helemaal niks Tong uitsteken
maar...merkte wel aan mezelf dat ik altijd toch wel anders reageerde op veel dingen, omgaan met situaties, gevoelens en beleveningen van anderen en mezelf..

maar nooit wat achter gezocht totdat de oudste van mijn zus de stempel "asperger" kreeg.
toen ben ik gaan lezen daarover op internet, en herkende zoveel dingen van mezelf erin
Knipoog
blijkt dus dat mijn broer, dezelfde aparte dingen heeft alleen nog een graadje erger, die houdt totaal geen contact bijvoorbeeld, praten met hem is soms een ramp, vertel je een heel verhaal kijkt ie je wazig aan en begint vervolgens compleet ergens anders over!!! Boos!

zijn manier van doen lijkt best veel op asperger, en toen ik het er zo es met mijn zus over had, besefte ik dat ik eigenlijk ook best wel es een soort van asperger kon hebben....
alleen ben ik denk ik dan het type wat leert van anderen..

ik kijk hoe anderen reageren en doe dat na, heb al geleerd dat je in gesprekken de ander moet aan kijken,laten uitspreken( lukt niet altijd) en vragen moet stellen waaruit blijkt dat je een ander interresant vind, contact houden met anderen..tja hoeft van mij eigenlijk niet hahaha, maar ik bedenk me wel altijd op tijd dat t weer "nodig"is dat ik die of die even moet bellen en dat mijn vriend en ik er op visite moeten...

ik heb dus geen asperger, maar ik heb toch wel veel "dingen" die bij asperger horen Haha!

lijkt me wel es leuk om zo'n test mee te maken die ze gebruiken om bij kinderen vast te stellen wat ze hebben