Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:01

Maar dat doen ze toch wel in de kleuterjaren? Op regulier onderwijs geven ze in de kleuterjaren juist wel spelenderwijs de letters. Bij ons iig.
Bij ons hadden ze de letter van de week die centraal stond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:08

verootjoo schreef:
Maar dat doen ze toch wel in de kleuterjaren? Op regulier onderwijs geven ze in de kleuterjaren juist wel spelenderwijs de letters. Bij ons iig.

Ja maar sommigen kunnen al echt lezen. Dan heb je niks met de letter van de week natuurlijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:36

verootjoo schreef:

Het gaat hier over de vrije school, waar dat heel bewust niet gedaan wordt.

Ik vind dat zelf prima. Mijn zoon (nu in groep 3) heeft op de vrije school gekleuterd en heeft volop genoten van de natuur, de seizoenen. Ze hebben wat dat betreft echt een zaadje bij hem geplant (pun intended :P ). Daarnaast waren er natuurlijk wel alle praktische vaardigheden (tuinieren, koken, brood bakken, timmeren, namen van dieren en planten, creatief zijn met materialen etc). En wat die vaardigheden betreft, merk ik dat hij een voorsprong heeft op zijn huidige klasgenootjes van de reguliere school. Hij timmert zo iets in elkaar bijvoorbeeld, of weet erg veel van de natuur.

Qua lezen ben ik niet van mening "sneller is beter", als het uiteindelijk maar goed komt. Plus die letters heeft hij links en rechts toch wel opgepikt, via ons en via de tv etc.

Maar ik kan me voorstellen dat als je kind zo duidelijk aangeeft cognitief te willen worden uitgedaagd, dat het dan ook vervelend kan worden en niet-passend kan voelen. Dan zit je ineens vast in een bepaald dogmatisme "wij geven aan hoe het hoort" in plaats van "we volgen het kind". Zoals bij het kind van Galja, het is wel belangrijk dat ze hem zien voor wie hij is en wat hij nodig heeft.

Thami

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:48

Interessant om te volgen, ook al gaat het misschien iets van het topic af.
Hier ook slimme kinderen die gewoon het reguliere dorpsschooltje bezocht hebben. Was dat soms saai? Ja. Maar ze hebben wel leren meedraaien in de samenleving, en gelukkig uit zichzelf creatief en nieuwsgierig genoeg om buiten school zelf projectjes op te starten.
Ik heb achteraf wel eens gedacht hadden we ze meer moeten aanbieden? Maar ik( en de kinderen zelf) vinden het goed dat we het niet hebben gedaan. Bij hen was het ook belangrijk ze af te remmen en dat het ok is de lat wat lager te leggen. En nu? De ene doet een dubbele bachelor in Leiden, de andere heeft een slapend uitwisselingsprogramma met Azië nieuw leven ingeblazen, de oudste combineert werken met een zware opleiding in de Accountancy.
De jongste zit nog op school, zelfde intelligentie maar net wat minder ambitie. Ook prima!
Mijn boodschap; vertrouw op je kind, die vindt zelf zijn weg wel uiteindelijk. Maar misschien hebben we ook makkelijk praten, heb nuchtere kinderen die goed met druk/ een net niet passende omgeving om kunnen gaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:52

VogeltjeM schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat hier over de vrije school, waar dat heel bewust niet gedaan wordt.

Ik vind dat zelf prima. Mijn zoon (nu in groep 3) heeft op de vrije school gekleuterd en heeft volop genoten van de natuur, de seizoenen. Ze hebben wat dat betreft echt een zaadje bij hem geplant (pun intended :P ). Daarnaast waren er natuurlijk wel alle praktische vaardigheden (tuinieren, koken, brood bakken, timmeren, namen van dieren en planten, creatief zijn met materialen etc). En wat die vaardigheden betreft, merk ik dat hij een voorsprong heeft op zijn huidige klasgenootjes van de reguliere school. Hij timmert zo iets in elkaar bijvoorbeeld, of weet erg veel van de natuur.

Qua lezen ben ik niet van mening "sneller is beter", als het uiteindelijk maar goed komt. Plus die letters heeft hij links en rechts toch wel opgepikt, via ons en via de tv etc.

Maar ik kan me voorstellen dat als je kind zo duidelijk aangeeft cognitief te willen worden uitgedaagd, dat het dan ook vervelend kan worden en niet-passend kan voelen. Dan zit je ineens vast in een bepaald dogmatisme "wij geven aan hoe het hoort" in plaats van "we volgen het kind". Zoals bij het kind van Galja, het is wel belangrijk dat ze hem zien voor wie hij is en wat hij nodig heeft.

Die praktische vaardigheden die je noemt leerde ik gewoon thuis? En in het weekend gingen we de natuur in, zoals wandelen in het bos of buiten spelen na school. Ik vind dat persoonlijk geen taken voor op school maar voor ouders en zou liever hebben dat een school zich bezig houdt met schooltaken. Maar goed ieder zijn voorkeuren natuurlijk!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 08:28

Het gaat natuurlijk alleen om de kleuters hè, in de hogere jaren leren ze wel gewoon alles en moeten ze gewoon voldoen aan alles waar reguliere scholen aan moeten voldoen. Het idee is dat, door de ontwikkelingsfasen van het kind te volgen, ze een meer intrinsieke motivatie ontwikkelen voor het leren en dat daardoor hun resultaten uiteindelijk juist beter zijn. (Alleen op deze specifieke school durfde ik daar niet op te vertrouwen, daarom zijn we geswitcht naar regulier.)

Maar ik ga wel erg offtopic zo :P

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:04

Wat ook wel uit onderzoeken komt, dat kinderen van de de vrije school een hogere motivatie hebben. Alleen ook dat ze vaak achterblijven in vaardigen. Ik denk dat motivatie je uiteindelijk verder brengt in het leven, we vonden het hier een lastige afweging. Gelukkig denk ik een goede reguliere school gevonden.
Voor mij leert een goede school, zeker in de eerste jaren, kinderen schoolse dingen juist met spel en praktische vaardigheden. De motorische vaardigheden om te schrijven kun je ook op andere manieren leren dan met een potlood achter een bureau. Iets in elkaar timmeren, bakken, koken etc. daar leer je ook van rekenen.
Kinderen leren ook heel veel van elkaar. En om maar weer even on topic te gaan, dat is dus thuis best lastig te realiseren. En je hebt ook wel didactische vaardigheden nodig, ik ben vooralsnog best onder de indruk hoe de juffen (met meer dan 20 jaar ervaring ook wel) onze dochter supersnel leerde kennen en begrepen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:05

Ja ik ga het er verder ook niet over hebben anders dwalen we wel erg af van het topic maar ik ben het 100 % met Vogeltje eens :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 09:24

FleurVP schreef:
Toch gek he, ik kan mij over het algemeen heel goed vinden in het antroposofisch gedachtegoed. Maar volgens mij koppelen ze soms ook 'leerrijpheid' aan het wisselen van tanden. Zitten echt rare dingen bij. Wij hebben antroposofische opvang (kdv en bso) ze zijn daar heel veel buiten en in het bos, creatief bezig, vieren de jaarfeesten etc. En dan reguliere school die ook veel met bos en buiten doet en breinvriendelijk onderwijs geeft waarbij heel erg het kind gevolgd wordt. Vind het vooralsnog hele fijne combinatie.

Meesters is volgens mij overal een probleem dat er niet aan te komen is. Wij hebben op de bso wel een man, die doet ook dingen met ze als met messen hout bewerken enzo.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je als je met 7 maanden zwanger al zo met schoolkeuze bezig bent. Of er ook zoveel wordt nagedacht over kraamtijd, eerste 1000 dagen etc.

Zeer zeker! :j Alles rondom bevalling, kraamtijd, opvoeding, huidige en mogelijke toestand van de moeder (en vader!) zelf e.d. hebben prio. Informatie daaromtrent wordt nog net niet letterlijk opgegeten. :D Het schoolkeuze-verhaal is ook belangrijk, maar staat nu uiteraard op de tweede plaats. Het siert ze enorm dat ze zich zo verantwoordelijk opstellen door ook na te denken over de toekomstige mogelijkheden - iets wat niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Moet ik er ook bij zeggen: de topic-vraag komt van mij uit, niet vanuit hen. Ik denk dat het 'al zo' in deze dan ook niet van toepassing is, maar een aanname, mogelijk mede gevormd door eerdere reacties in het topic. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 09:34

pmarena schreef:
Nouja het is wel meer dan alleen een 'kern' van waarheid natuurlijk, want ik zit het niet ter plekke te verzinnen :P

Maar zoals je al zegt, dat ze het voor kleuters nog niet 'gepast' vinden zeg maar.
En ik denk dat daar an sich ook niet zoveel mis mee is. Ik kan me best voorstellen dat het voor het 'gemiddelde' kind beter is om gewoon eerst even lekker te concentreren op algemene ontwikkeling, andere verworvenheden en dat je dan heel prima gewoon in groep 3 / klas 1 kan beginnen met leren lezen enzo.

En er zit imo nog wel een verschil tussen stimuleren en mee bewegen op de eigen vraag / behoefte van kinderen. Dat je het in de kleuterklas niet gaat stimuleren daar lijkt me weinig mee mis, mits je het inderdaad wel weer gecompenseerd krijgt in de latere jaren.

Maar kinderen die echt graag zelf willen lezen e.d. daarvoor is het wel balen natuurlijk.

Sowieso is het natuurlijk niet bepaald uniek dat er 3-jarige zijn die graag naar school willen om dingen te leren. Dan zijn ze ein-de-lijk 4 en denken ze yes nu gaat het beginnen *\o/* En dan moeten ze met blokken gaan spelen en een beetje zitten kleuren of tot 10 tellen in een kring :=

En ik denk persoonlijk dat het zonde is om de kleuterjaren niet te gebruiken om spelenderwijs wat letters er in te krijgen, want dan heb je lekker rustig de tijd en hoeft het er niet achter elkaar ingestampt te worden in kortere tijd.

Helemaal mee eens! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 09:37

Thami schreef:
Interessant om te volgen, ook al gaat het misschien iets van het topic af.
Hier ook slimme kinderen die gewoon het reguliere dorpsschooltje bezocht hebben. Was dat soms saai? Ja. Maar ze hebben wel leren meedraaien in de samenleving, en gelukkig uit zichzelf creatief en nieuwsgierig genoeg om buiten school zelf projectjes op te starten.
Ik heb achteraf wel eens gedacht hadden we ze meer moeten aanbieden? Maar ik( en de kinderen zelf) vinden het goed dat we het niet hebben gedaan. Bij hen was het ook belangrijk ze af te remmen en dat het ok is de lat wat lager te leggen. En nu? De ene doet een dubbele bachelor in Leiden, de andere heeft een slapend uitwisselingsprogramma met Azië nieuw leven ingeblazen, de oudste combineert werken met een zware opleiding in de Accountancy.
De jongste zit nog op school, zelfde intelligentie maar net wat minder ambitie. Ook prima!
Mijn boodschap; vertrouw op je kind, die vindt zelf zijn weg wel uiteindelijk. Maar misschien hebben we ook makkelijk praten, heb nuchtere kinderen die goed met druk/ een net niet passende omgeving om kunnen gaan.

:j

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:46

Precies ook het dikgedrukte bij Thami.
Ergens snap ik dat ze nu al nadenken over school en de rest random zwangerschap, bevalling en kraamtijd ook al te hebben uitgedacht.
Maar soms loopt het zoals het loopt, en gaat er niks volgens plan en komt het toch nog goed.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 09:53

Kidde schreef:
Die praktische vaardigheden die je noemt leerde ik gewoon thuis? En in het weekend gingen we de natuur in, zoals wandelen in het bos of buiten spelen na school. Ik vind dat persoonlijk geen taken voor op school maar voor ouders en zou liever hebben dat een school zich bezig houdt met schooltaken. Maar goed ieder zijn voorkeuren natuurlijk!

Helaas zijn niet alle kinderen bevoorrecht met toegewijde ouders of ouders voor wie het vanzelfsprekend is om de dingen te doen die voor jou en mij doodnormaal waren/zijn. -O- Ik was ook met mijn zoon in de natuur en alles wat ik van mijn vader en moeder daarover heb geleerd (zij gingen nooit naar hotels of op luxe campings staan, maar namen ons mee naar natuurgebieden waar we leerden te overnachten en 'wat te doen als'. Er is geen weekend voorbij gegaan waarin we niet op pad waren en dat zijn voor mij nog steeds heel fijne herinneringen), heeft hij weer van mij meegekregen. Die kleine wil ik ook zo van de zijlijn dingen meegeven (uiteraard is het voornamelijk aan mijn zoon en schoondochter).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:57

De kans dat het naar je zin gaat en je achteraf minder spijt enzo hebt, neemt natuurlijk wel toe als je je al verdiept in de mogelijke paden die er zijn om te bewandelen :)

Maargoed verder denk ik dat bijna iedereen met kinderen wel kan herkennen dat je vooraf allerlei geweldige plannen kan hebben... en dat daar soms toch niet veel van terecht komt in de praktijk :')

Ik was ook al bezig met uitzoekerij over thuisscholing, babytaal dat je precies leert wat elke Ohw en dergelijke geluidjes betekenen, baby zindelijkheidstraining en weet ik wat. Maar dan blijkt dat in de praktijk totaal niet te werken en pas je je plan aan :j

Klinkt alsof dit stel goed vooruit denkt en zelfs oma is informatie aan het verzamelen dus komt vast goed +:)+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 10:01

Dank je wel! :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:47

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:

Ja maar sommigen kunnen al echt lezen. Dan heb je niks met de letter van de week natuurlijk.

Het zal je verbazen. Mijn dochter (4, groep 2 en leest op eind groep 3 niveau) verklaart met een stalen gezicht dat ze een letter nog niet geleerd heeft als hij nog niet langs is geweest. "Want ik ken het handsignaal dat erbij hoort nog niet" (blijkbaar heeft iedere letter ook een gebaar tegenwoordig). De letter vd week is heilig voor haar, ook al leest ze al vloeiend :+
Ik hoor hetzelfde terug van vergelijkbare kinderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:37

Nouja het klopt dan toch ook dat ze hem nog niet officieel geleerd heeft O:)

Ik had mezelf al leren lezen voor ik naar school ging, dat komt toch regelmatig voor.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 19:45

Ik heb echt heel veel gelezen waar ik op in wilde gaan maar steeds niet aan toe kwam. O.a. over hoogbegaafdheid en versnellen. Maar dat is nu denk ik achterhaald omdat het gesprek al veel verder is. Wil wel inhaken op het stukje niet aansluiten bij niveau kind.
Mijn dochter heeft zichzelf ook leren lezen. Op haar 4e kwam ik daarachter omdat ze mij vertelde dat ergens paskamers waren, dat had ze namelijk gelezen. In groep 1 is ze halverwege naar groep 2 gegaan. Ze las daar al super goed. Geloof groep 4 of 5 niveau. In groep 3 ging ze ineens lezen met hakken, net zoals de rest van de kinderen. Hier over gezegd dat zij niet niet hoefde en ook aan de leerkracht mee gegeven dat ze hier op moesten letten. Heeft ze nooit meer gedaan. Maar het lijkt mij niet perse bevorderlijk om een kind tegen te houden in die ontwikkeling, omdat het nou eenmaal 'zo hoort'. Volgens mij creëer je dan alleen maar verveling en onderpresteren.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 21:05

Ik denk dat de theorie en de praktijk van de vrije school wat dat betreft wel eens willen verschillen. Want in theorie bied je een kleuter die heel ver is op één domein juist uitdaging op andere domeinen, zodat die zich meer in harmonie ontwikkelt (oftewel: in hoofd, hart en handen). Bijv.: cognitief loopt het kind voor, maar hoe is dat sociaal-emotioneel, motorisch, creatief etc.? Het is dus niet zo dat je het kind dan "tegenhoudt", maar eerder: stimuleert op andere terreinen. Ik denk alleen dat dat in de praktijk lastig kan zijn. Moeilijk concreet te maken en moeilijk meetbaar. Waardoor je uiteindelijk misschien toch kleuters krijgt die zich "vervelen".

Anderzijds: mijn dochter kleutert nu regulier (i.t.t. mijn zoon, die dus op de vrije school kleuterde). Aan de ene kant is het fijn dat er cognitief gezien geen grenzen zijn, want ze is cognitief sterk. Maar tegelijk mis ik ook wel dingen die er op de vrije school wel waren. Hoewel dit voor een reguliere school echt wel een goede school is, in het groen, veel bezig met sociaal-emotionele vaardigheden, mis ik dus dat stukje "met hoofd, hart en handen". Ik vind het juist erg cognitief allemaal. Ze ontwikkelt zich op bepaalde terreinen gewoon minder. En zo bestaat alles uit keuzes denk ik: wat past bij jou en je kinderen, en wat neem je voor lief en waar kan je echt niet mee leven?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 22:25

Ik vind vooral de testen soms wat doorslaan en hoe stug de docenten soms daarmee zijn :o

Mijn zoon kon altijd al slecht met tijdsdruk omgaan. Zeg je tegen hem dat hij iets binnen 5min af moet hebben slaat hij acuut dicht en komt er niks meer uit. Terwijl als je hem gewoon laat doen hij het echt binnen 5min af heeft.
Dat werkt nogal onhandig met die drie minuten toetsen. Het kind zei dus niks, waaruit de juf concludeerde dat hij dus nog onvoldoende kon lezen. Toen ik zei dat ze hem beter zonder klok ernaast kon testen, of niet tegen hem zeggen dat het op snelheid gaat kon dat niet, want dat is niet volgens het testprotocol…
Tja… is maar wat je wil testen he… of hij op snelheid en onder druk kan werken of dat hij voldoende woorden in 3 minuten kan lezen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:29

JustMe8484 schreef:
Ik heb echt heel veel gelezen waar ik op in wilde gaan maar steeds niet aan toe kwam. O.a. over hoogbegaafdheid en versnellen. Maar dat is nu denk ik achterhaald omdat het gesprek al veel verder is. Wil wel inhaken op het stukje niet aansluiten bij niveau kind.
Mijn dochter heeft zichzelf ook leren lezen. Op haar 4e kwam ik daarachter omdat ze mij vertelde dat ergens paskamers waren, dat had ze namelijk gelezen. In groep 1 is ze halverwege naar groep 2 gegaan. Ze las daar al super goed. Geloof groep 4 of 5 niveau. In groep 3 ging ze ineens lezen met hakken, net zoals de rest van de kinderen. Hier over gezegd dat zij niet niet hoefde en ook aan de leerkracht mee gegeven dat ze hier op moesten letten. Heeft ze nooit meer gedaan. Maar het lijkt mij niet perse bevorderlijk om een kind tegen te houden in die ontwikkeling, omdat het nou eenmaal 'zo hoort'. Volgens mij creëer je dan alleen maar verveling en onderpresteren.

Volledig mee eens. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:32

VogeltjeM schreef:
Ik denk dat de theorie en de praktijk van de vrije school wat dat betreft wel eens willen verschillen. Want in theorie bied je een kleuter die heel ver is op één domein juist uitdaging op andere domeinen, zodat die zich meer in harmonie ontwikkelt (oftewel: in hoofd, hart en handen). Bijv.: cognitief loopt het kind voor, maar hoe is dat sociaal-emotioneel, motorisch, creatief etc.? Het is dus niet zo dat je het kind dan "tegenhoudt", maar eerder: stimuleert op andere terreinen. Ik denk alleen dat dat in de praktijk lastig kan zijn. Moeilijk concreet te maken en moeilijk meetbaar. Waardoor je uiteindelijk misschien toch kleuters krijgt die zich "vervelen".

Anderzijds: mijn dochter kleutert nu regulier (i.t.t. mijn zoon, die dus op de vrije school kleuterde). Aan de ene kant is het fijn dat er cognitief gezien geen grenzen zijn, want ze is cognitief sterk. Maar tegelijk mis ik ook wel dingen die er op de vrije school wel waren. Hoewel dit voor een reguliere school echt wel een goede school is, in het groen, veel bezig met sociaal-emotionele vaardigheden, mis ik dus dat stukje "met hoofd, hart en handen". Ik vind het juist erg cognitief allemaal. Ze ontwikkelt zich op bepaalde terreinen gewoon minder. En zo bestaat alles uit keuzes denk ik: wat past bij jou en je kinderen, en wat neem je voor lief en waar kan je echt niet mee leven?

Kan ik me ook zeker in vinden! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:40

verootjoo schreef:
Ik vind vooral de testen soms wat doorslaan en hoe stug de docenten soms daarmee zijn :o

Mijn zoon kon altijd al slecht met tijdsdruk omgaan. Zeg je tegen hem dat hij iets binnen 5min af moet hebben slaat hij acuut dicht en komt er niks meer uit. Terwijl als je hem gewoon laat doen hij het echt binnen 5min af heeft.
Dat werkt nogal onhandig met die drie minuten toetsen. Het kind zei dus niks, waaruit de juf concludeerde dat hij dus nog onvoldoende kon lezen. Toen ik zei dat ze hem beter zonder klok ernaast kon testen, of niet tegen hem zeggen dat het op snelheid gaat kon dat niet, want dat is niet volgens het testprotocol…
Tja… is maar wat je wil testen he… of hij op snelheid en onder druk kan werken of dat hij voldoende woorden in 3 minuten kan lezen.

Nu denk ik ook dat de docenten die opgelegd krijgen, maar inderdaad, het gaat nogal stug (of zelfs spastisch). Ik moet bij schooltesten aan dit plaatje denken:
Afbeelding
aan dit plaatje denken:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Tja aan de andere kant...als je gewoon iemand nodig hebt die goed in een boom kan klimmen...dan is het wel een prima selectiemethode. Denk ik dan :=

Wat scholen betreft is er best wel het 1 en ander verbetert in de loop der jaren vind ik :j
Bij veel standaard scholen zie je best veel invloeden van Dalton en ander onderwijs.

Bij ons zijn ze een paar jaar geleden ook overgestapt van de CITO naar de IEP toets, waar meer aandacht is voor sociaal welbevinden enzo.

Ik zou an sich wel een voorkeur hebben voor een tof bos schooltje waar ze lekker door de natuur baggeren en doen, maar realistisch gezien zal het ook niet meevallen om binnen hetzelfde aantal uren ook allerlei andere dingen er dagelijks bij te doen naast de schoolse dingen, met toch een klas van een stuk of 25 kinderen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:05

Het ging mij meer om dat in het standaard onderwijs alle kinderen maar hetzelfde moeten kunnen en ook nog op hetzelfde (test)moment. :D