Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:46

Ik heb maar kort fulltime gewerkt, maar werk al jaren met een voor mij goede reden partime.
Toen ik alleen was 32 uur, dat was meer dan genoeg, ik heb een actieve hondenhobby en had daarnaast ook een paard.
Ik werk nu 24-28 uur, ik heb nog steeds honden, nu weer een paard en een zoon van 5. Maar mijn zoontje van 5 is niet de reden van partime werken, maar dat ik gewoon genoeg tijd wil hebben voor privé.
Je weet immers nooit hoe oud je wordt, we kunnen rond komen en dan is het extra genieten dat je meer vrije tijd hebt :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:04

verootjoo schreef:
Weet niet hoe Dorine het heeft gedaan, maar je kan bijvoorbeeld zorgen voor (veel) spaargeld door te sparen vanaf je eerste (bij)baan zo rond je 15e, en als je dan een jaar of 30 bent heb je 15 jaar kunnen sparen en afhankelijk van hoeveel je hebt kunnen sparen heb je dan een halve of hele ton geld gespaard en kan je een woning kopen.
Dan maakt het zeker wel uit welke abonnementen je hebt, want wat je niet betaalt, kan je sparen.

Een heel groot deel van die rekensom is wel gebaseerd op de aanname dat je (gratis) thuis kan blijven wonen en/of op andere manier hele lage kosten levensonderhoud hebt (betalende partner?) om geld van je bijbaantjes volledig opzij te kunnen zetten ;)

Netflix, spotify etc en Wifi in huis is optimistisch geschat €1500 op jaarbasis, als je dit 10 jaar lang opzij zet heb je €15.000. Dit was 10 jaar geleden al totaal geen bedrag wat zou kunnen uitmaken voor het wel/geen huis kunnen kopen. In 2020 kon je als alleenstaande met een minimumloon ook nog geen ton lenen zo uit mijn hoofd, op een evt. executieveiling na maakte je dan geen realistische kans op een koophuis.

Ik heb overigens geen mening over parttime werken als het kan en men daar blij van wordt :) maar het is niet allemaal rozengeur en manenschijn "en gewoon geen Netflix starbucks en avocado toast meer" :=

Toeslagen voor (vrijwillige) parttimers blijven wel een heel krom idee :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:21

s1993 schreef:
Eens met Benzz wat betreft toeslagen, ik ben groot van toeslagen voor mensen die het nodig hebben. Maar dat je toeslagen kan ontvangen omdat je er zelf voor kiest om minder te werken vind ik niet oke. Dat geld moet ergens vandaan komen en zou ook besteed kunnen worden aan andere dingen (zorg, onderwijs, gratis OV, defensie, whatever). Of meer toeslag/uitkering voor mensen die echt geen andere opties hebben.

En als mensen de 'vrije' dagen gebruiken voor mantelzorg of vrijwilligerswerk?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:37

Lieser schreef:
Benzz schreef:
Ik weet niet of het jaloezie is, ik heb het letterlijk nooit begrepen. Altijd meer dan 40 uur gewerkt.
Als iemand parttime gaat werken vind ik dat prima, mits men dan geen gebruik maakt van toeslagen.

En hypotheekrenteaftrek? Mag dat wel?

Ben ik ook fel op tegen. Zeer oneerlijk systeem mijn inziens.

L_iek

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:25

Mijn ouders zijn lange tijd allebei heel ziek geweest. Fulltime werken en ook nog de zorg dragen voor mijn ouders was niet te doen aangezien ik enigst kind ben. Daarom 32 uur in de week gaan werken om het te combineren. 3 jaar terug overleed mijn vader in maart en mijn moeder in juli. Nooit meer fulltime gaan werken en het bevalt mij prima zo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:58

Fly_high schreef:
verootjoo schreef:
Weet niet hoe Dorine het heeft gedaan, maar je kan bijvoorbeeld zorgen voor (veel) spaargeld door te sparen vanaf je eerste (bij)baan zo rond je 15e, en als je dan een jaar of 30 bent heb je 15 jaar kunnen sparen en afhankelijk van hoeveel je hebt kunnen sparen heb je dan een halve of hele ton geld gespaard en kan je een woning kopen.
Dan maakt het zeker wel uit welke abonnementen je hebt, want wat je niet betaalt, kan je sparen.

Een heel groot deel van die rekensom is wel gebaseerd op de aanname dat je (gratis) thuis kan blijven wonen en/of op andere manier hele lage kosten levensonderhoud hebt (betalende partner?) om geld van je bijbaantjes volledig opzij te kunnen zetten ;)

Netflix, spotify etc en Wifi in huis is optimistisch geschat €1500 op jaarbasis, als je dit 10 jaar lang opzij zet heb je €15.000. Dit was 10 jaar geleden al totaal geen bedrag wat zou kunnen uitmaken voor het wel/geen huis kunnen kopen. In 2020 kon je als alleenstaande met een minimumloon ook nog geen ton lenen zo uit mijn hoofd, op een evt. executieveiling na maakte je dan geen realistische kans op een koophuis.

Ik heb overigens geen mening over parttime werken als het kan en men daar blij van wordt :) maar het is niet allemaal rozengeur en manenschijn "en gewoon geen Netflix starbucks en avocado toast meer" :=

Toeslagen voor (vrijwillige) parttimers blijven wel een heel krom idee :')

Het hele punt is dat het niet alleen om Netflix en Spotify gaat, maar om de totale optelsom. Dus zolang je thuis woont al je geld sparen. Van verjaardagen, bijbaantjes. Daarna dus niet als student op kamers gaan, zuipen, en allemaal andere dingen die geld kosten. Wel blijven werken, waardoor je gewoon kostgeld kunt betalen en alsnog kunt sparen. Starbucks heb ik idd nog nooit in mn leven gehad. Geen eten afhalen. Niet shoppen.
Alles wat je aan eigen geld hebt, hoef je niet te lenen. Overigens kon ik met mn minimumloon (met de bijbehorende onregelmatigheidstoeslagen die ik al eerder had genoemd) in 2020 echt veel meer lenen dan wat jij noemt.
Heb als jonge meid echt heel krenterig gedaan. Nu heb ik een fluthypotheekje, een parttime baan, kan ik kopen wat ik wil (binnen bepaalde grenzen, maar alles wat je niet aan Netflix en de energierekening uitgeeft, kun je best veel mee) en reis ik de halve wereld rond

Wb toeslagen voor parttimers.. ik krijg geen toeslagen maar ik vind jouw mening ook wat zwart wit. Als iedereen maar fulltime gaat werken, worden we daar beter van? Kijk naar Aziatische landen waar men maar 3 weken per jaar vakantie heeft en vrijwel allemaal overwerkt. En allemaal suïcidaal enz. Het leven moet ook een beetje leuk blijven. Ze hebben het blijkbaar allemaal langzaam zo ver laten komen. Ik vind het dus goed dat mensen parttime blijven werken in Nederland. Niet normaal maken wat niet normaal is

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:08

Benzz schreef:
Lieser schreef:

En hypotheekrenteaftrek? Mag dat wel?

Ben ik ook fel op tegen. Zeer oneerlijk systeem mijn inziens.

En wat is er volgens jou oneerlijk aan?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:10

Als twee mensen twee identieke huizen kopen met dezelfde hypotheek, krijgt degene met het hoogste inkomen meer renteaftrek dan degene met het lagere inkomen. De rijkste betaalt dus netto minder voor hetzelfde huis dan de armere.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:12

Lieser schreef:
Als twee mensen twee identieke huizen kopen met dezelfde hypotheek, krijgt degene met het hoogste inkomen meer renteaftrek dan degene met het lagere inkomen. De rijkste betaalt dus netto minder voor hetzelfde huis dan de armere.

Maar de rijkste heeft dan al veel meer loonbelasting betaald.
Zeker als je in een hogere schaal zit.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:13

verootjoo schreef:
Lieser schreef:

Dat maakt het niet eerlijker.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:27

Lieser schreef:

Dit is niet correct.
Het tarief inz hypotheekrenteaftrek is voor iedereen gelijk.

"Door de aanpassing wordt in 2026 in de hoogste belastingschijf de aftrek van de hypotheekrente beperkt tot 37,56%. Hiermee is het aftrektarief gelijk aan de 1e belastingschijf."

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen-woning

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:38

Ik ben het met Benz eens hoor, waarom krijg ik wel hypotheekrenteaftrek maar een ander met hetzelfde inkomen die huurt niks?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:00

Petpa schreef:
Lieser schreef:

Dit is niet correct.
Het tarief inz hypotheekrenteaftrek is voor iedereen gelijk.

"Door de aanpassing wordt in 2026 in de hoogste belastingschijf de aftrek van de hypotheekrente beperkt tot 37,56%. Hiermee is het aftrektarief gelijk aan de 1e belastingschijf."

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen-woning

Dat geldt alleen als beide eigenaren (meer dan) de bovengrens van de 1e belastingschijf verdienen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:20

Lieser schreef:

Plus dat er 11 miljard in omgaat. De groep die niet kan kopen, nergens subsidie op krijgt maar wel duur moet huren, krijgt helemaal niets.

De groep die voldoende inkomen heeft om flink te investeren in een woning krijgen daar dus ook nog korting op. Dat geld kan beter besteedt worden om voor iedereen wat minder belasting te betalen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:21

verootjoo schreef:
Lieser schreef:

Klopt, maar doordat er mensen zijn die ook veel loonbelasting betalen maar huren, krijgen helemaal niets. Veel beter dus, om die 11 miljard te verdelen over de gehele bevolking.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:34

Tiggs schreef:
Ik ben het met Benz eens hoor, waarom krijg ik wel hypotheekrenteaftrek maar een ander met hetzelfde inkomen die huurt niks?

Die krijgt misschien wel huurtoeslag

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:55

OleJon schreef:
Tiggs schreef:

Hetzelfde inkomen....dis geen recht op huurtoeslag, maar wel een zeer forse huur.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 21:34

Klinkt wel een beetje als misgunnen. Soms heb je nou eenmaal voordeel tov een ander in een andere situatie. Omdat jij het niet ook hebt, moet een ander het ook maar niet meer hebben? Dan voel je je beter?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 21:41

Met hetzelfde inkomen kan diegene dan toch ook een huis kopen?

Ik vind het ook wat vergezocht eigenlijk.
Je betaalt voor een koophuis ook wel enorm veel meer aan onderhoud en WOZ etc.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 22:26

Het is niet helemaal de discussie van het topic, maar ook ik ben tegenstander van hypotheekrenteaftrek. En dat heeft niks met misgunnen te maken want ik heb zelf ook een koophuis :) Maar vind het een oneerlijk voordeel voor huizenbezitters. Er is een behoorlijke groep die teveel verdient voor huurtoeslag maar te weinig om (alleen) te kopen en daardoor fors meer aan huur betalen dan ik aan hypotheek. En vervolgens bouw ik met die hypotheek ook nog vermogen op én krijg ik jaarlijks geld terug. Tuurlijk betaal je met koophuis meer aan onderhoud, maar dat weegt niet op tegen wat je aflost + de zekerheid dat mijn hypotheek niet elk jaar opeens duurder wordt, zolang ik hier blijf wonen weet ik precies wat ik per jaar betaal, dat kan niet zomaar verhoogd worden (in tegenstelling tot stijgende huurprijzen).

Terug naar het topic: als ik niet fulltime had gewerkt, dan had ik mijn huis niet kunnen kopen :) Maar wel het geluk dat binnen mijn CAO fulltime op 36 uur zit én ik dat in 4 dagen mag doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 22:29

Benzz schreef:
OleJon schreef:

Hetzelfde inkomen....dis geen recht op huurtoeslag, maar wel een zeer forse huur.

Precies.
Ik snap niet waarom koopwoningen (nog) gesubsidieerd moeten worden. En het is geen misgunnen, want het afbouwen van de hypotheekrente aftrek kost mij ook geld.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 07:27

Bedankt voor dit topic. Per 1 februari ga ik lekker van 40 naar 32 uur! *\o/*

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:36

Tiggs schreef:

Waarom heb jij wel een huis gekocht en degene met hetzelfde inkomen niet?
Zelfde inkomen zou zelfde hypotheek moeten kunnen krijgen.

Benzz schreef:
Lieser schreef:

Plus dat er 11 miljard in omgaat. De groep die niet kan kopen, nergens subsidie op krijgt maar wel duur moet huren, krijgt helemaal niets.

De groep die voldoende inkomen heeft om flink te investeren in een woning krijgen daar dus ook nog korting op. Dat geld kan beter besteedt worden om voor iedereen wat minder belasting te betalen.

Het systeem is ooit bedacht om mensen met een lager inkomen te helpen bij de aanschaf van een woning. Alleen ‘vergat’ men dat als er meer uitgegeven kan worden er meer vraag komt terwijl het aanbod niet meestijgt. En dan stijgen de prijzen dus ook, want er kan meer worden betaald.

Ik biel jaren lang tussen alles in. Te goed inkomen om toeslagen te kunnen ontvangen en te weinig om alleen een woning te kunnen kopen. In die periode kwam ik ook voor de keus van een baan die hoger ingeschaald was maar met minder uren. En daardoor ging ik iets minder verdienen (meen 70 euro per maand). Vrije tijd is ook kostbaar en mijn ouders woonden aan de andere kant van het land. Dus kon ik daardoor ook meer tijd met hen doorbrengen.
Ruim 8 jaar geleden ben ik gaan samenwonen. Mede door de afstand waarop ik van mijn werk kwam te wonen ben ik toen nog een dag minder gaan werken. Ik hield toen meer over dan met meer uren en alleenstaand. We leven in een samenleving die duidelijk niet is ingericht op alleenstaanden.

Ik verbaas mij wel over het oordeel dat mensen hebben over rechten die je niet hoort te krijgen als je niet fulltime werkt. En dan vooral door mensen die minimaal fulltime werken en blijkbaar het gevoel hebben dat zij betalen voor de toeslagen, kortingen, etc. die mensen daardoor kunnen aanvragen. Weet niet wat ik er precies van vind, maar het verbaast mij wel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:51

BrankaZ schreef:
Tiggs schreef:

Waarom heb jij wel een huis gekocht en degene met hetzelfde inkomen niet?
Zelfde inkomen zou zelfde hypotheek moeten kunnen krijgen.

...

Ik verbaas mij wel over het oordeel dat mensen hebben over rechten die je niet hoort te krijgen als je niet fulltime werkt. En dan vooral door mensen die minimaal fulltime werken en blijkbaar het gevoel hebben dat zij betalen voor de toeslagen, kortingen, etc. die mensen daardoor kunnen aanvragen. Weet niet wat ik er precies van vind, maar het verbaast mij wel.

Waarom zou iedereen een huis moeten kopen? Ik kan tig redenen bedenken om dat niet te doen.

Hoezo verbaast dat laatste je?
Ik vind het gek dat iemand een beroep doet op overheidsvoorzieningen na een eigen keuze om minder te werken en dus minder inkomen te hebben. En ik werk zelf ook parttime.
Maar ik ben van mening dat je je eigen broek ophoudt, tenzij (ziekte, capaciteiten etc.)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:00

BrankaZ schreef:

Waarom zou men wel hulp van de overheid moeten krijgen vanwege de eigen keuze om minder te werken? :o?