Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 10:25

Heel veel sterkte, Bonnelover. :(:) Gaan beide schoonouders het huis uit?

Geeft niks hoor Foaly, zo off-topic is het niet.

Hier gaat het matig. Mijn moeder is weer een aantal keer gevallen en thuiszorg komt haar dan overeind helpen. Ze gebruiken daarvoor de alarmknop, ik ben blij dat ze die nu hebben. Verder geen ontwikkelingen. Iemand op straat had hen laatst weer een rollator aangeboden, maar daar gaan ze niet op in.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:45

Weet je wat het is, van buitenaf kijk je altijd naar de situatie met een frisse blik. Je ziet een situatie die voor ons onhoudbaar lijkt. Als je er zelf bij in huis zit, glijd je eigenlijk meer de situatie in. Dan is een paar keer vallen en je moeder kan weer overeind geholpen worden, niet meer dan een klein stapje slechter.

Mijn eigen moeder kreeg het in huis ook nog rond, met hulp van mijn vader. Waar wij ook vaker ons hart vasthielden, was het voor hen zelf passend op de een of andere manier. Mijn moeder viel ook wel eens, had last van incontinentie en viel uit tegen mensen (voornamelijk dikke mannen werden steevast met "zwangere man" aangesproken en zo meer. Ook hier een zorgteam op de achtergrond.
Verschil was wel dat mijn vader nog helemaal jn orde was en we echt goed konden communiceren.

Uiteindelijk nadat mijn moeder viel en ze daarna niet meer op haar benen kon komen (die deden het gewoon niet meer) is er een spoedopname geweest bij een verpleeghuis. Vanaf dat moment is ze alleen nog thuis op bezoek geweest in een electrische rolstoel. Uiteindelijk op 67 jarige leeftijd overleden.

Wat ik maar wil zeggen: iedere case is anders en er spelen ontzettend veel emoties en percepties. Ik wens je toe dat jullie zo goed als mogelijk in gesprek blijven en ga zeker in overleg met de cm en huisarts over wat mogelijk de volgende stap/situatie kan zijn.
Sterkte!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 15:02

Het is de bedoeling beide uit huis. Maar wel bij elkaar! Zo schrijnend om te zien hoe mijn schoonvader zijn vrouw mist. Gisteren was hij al meerdere keren opzoek naar haar. En vanochtend dacht hij dat we haar vanmiddag gingen ophalen. Ze zijn bijna 68 jaar getrouwd. Hoj had al een heel plan met een bed voor haar beneden en douche in de bijkeuken. Uit huis plaatsen wordt denk ik nu wel wat makkelijker, als ze maar bij elkaar zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 15:16

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:05

Kunnen ze niet samen naar een verpleeghuis? In het verpleeghuis voor bewoners met Dementie waar mijn moeder woonde hadden ze een echtpaarkamer.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:35

Britta31 schreef:
Kunnen ze niet samen naar een verpleeghuis? In het verpleeghuis voor bewoners met Dementie waar mijn moeder woonde hadden ze een echtpaarkamer.

Dat is bij ons zeker de bedoeling. Willen niet dat ze uit elkaar worden gehaald! Zo schrijnend om te zien hoe schoonvader zijn vrouw mist en zoekt. Morgen gesprek met casemanager en ziekenhuis.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:35

Foaly schreef:
Heftig Bonnelover, maar onwijs respect dat jullie gelijk bij hem ingetrokken zijn. Je zou denken dat dat normaal is, maar de schoonmoeder van een vriendin is na een UWI acuut dement geworden en familie 'kan niet de hele tijd bij haar zijn' en laat haar dus gewoon alleen thuis, ook 's nachts. Ik snap dat echt niet, je doet dan toch zelf ook geen oog dicht?

TS, excuus voor de off-topic, en ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat :j

Niet om het één of ander, maar waarom zou het normaal zijn om bij je ouders in te trekken als zij duidelijk niet meer fatsoenlijk zelfstandig kunnen wonen/ zorgmijdend zijn?
Ik vind het nogal makellijk gezegd.
Plus je moet er maar zin in hebben ook. Het haalt je hele leven overhoop. En niet iedereen heeft een dusdanige relatie met ouders dat ze dat zien zitten, sterker nog; Genoeg mensen met een prima ouder-kind relatie, die het al niet zien zitten vanwege de impact op je privéleven.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:12

Ik heb het over een crisissituatie zoals die van Bonnelover en de schoonmoeder van die vriendin. Niet als vaste oplossing tot het eind, maar in de tussenperiode dat er acuut 24/7 toezicht nodig is en er nog geen plek is in een verzorgingstehuis? Ja, als de band ook maar enigszins in orde is dan zou dat imo normaal moeten zijn.
Mitsen en maren daargelaten, en natuurlijk is dit generaliserend want je kunt nooit iets zeggen dat op elke individuele situatie van toepassing is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:14

En als dat een jaar duurt?

Hier is de band niet goed en moet er ook niet aan denken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:30

Dan zoek je een andere oplossing? Mij ook best hoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:34

Organisatie De Herbergier heeft kamers voor stellen. Is wel heel duur volgens mij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:44

Maar hoe dan 'even' erbij wonen?

Dan zou ik kind moeten meenemen, kan hij niet meer naar school en moet ik onbetaald verlof nemen van werk -O-

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:23

Kinke schreef:
Organisatie De Herbergier heeft kamers voor stellen. Is wel heel duur volgens mij.

Dat valt best wel mee. Iedereen met elk inkomen of vermogen kan hier terecht.
Hoe het specifieke zit met de partner kamers weet ik niet maar de normale kamers zijn hoe meer inkomen/vermogen hoe groter de kamer maar ook mensen met een laag inkomen kunnen hier terecht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:31

BarbaLala schreef:
Foaly schreef:
Heftig Bonnelover, maar onwijs respect dat jullie gelijk bij hem ingetrokken zijn. Je zou denken dat dat normaal is, maar de schoonmoeder van een vriendin is na een UWI acuut dement geworden en familie 'kan niet de hele tijd bij haar zijn' en laat haar dus gewoon alleen thuis, ook 's nachts. Ik snap dat echt niet, je doet dan toch zelf ook geen oog dicht?

TS, excuus voor de off-topic, en ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat :j

Niet om het één of ander, maar waarom zou het normaal zijn om bij je ouders in te trekken als zij duidelijk niet meer fatsoenlijk zelfstandig kunnen wonen/ zorgmijdend zijn?
Ik vind het nogal makellijk gezegd.
Plus je moet er maar zin in hebben ook. Het haalt je hele leven overhoop. En niet iedereen heeft een dusdanige relatie met ouders dat ze dat zien zitten, sterker nog; Genoeg mensen met een prima ouder-kind relatie, die het al niet zien zitten vanwege de impact op je privéleven.

Dit dus. Hoewel ik met liefde voor haar wilde zorgen. Mijn broer en ik hadden jonge kinderen op school, en onze moeder woonde voor hem 100 en mij 150 km van ons vandaan. Oh ja, wij kwamen zo vaak langs als we konden, uiteraard. Uiteindelijk was ze 2 maanden alleen. Oh ja, ik heb bij haar gelogeerd, maar moest na 2 dagen weer weg, want ze liet me niet eens naar de wc gaan, dan riep ze me in paniek, want als ik er was, moest ze me zien.. Nam ik haar mee naar mijn huis, dwaalde ze s nachts in huis rond (valgevaar: trap, niet af te sluiten) en wilde de volgende dag met de taxi naar het treinstation, terwijl ze geen idee had waar ze naartoe moest, werd boos als de voordeur niet openging, zo wil je niet dat je kinderen zich hun moeder herinneren. Dus met haar mee naar buiten om te wandelen, van alles gedaan om haar af te leiden, tot de trucendoos leeg was, bij wijze van spreken. Toen echtgenoot van werk gebeld om haar met de auto op te halen in de auto was ze rustig zolang we reden.

Ja joh, zo makkelijk, eventjes voor een demente ouder zorgen... Had het met liefde gedaan, maar het was een enorme opluchting toen ze uiteindelijk in het verpleeghuis terecht kon. Ben er uiteindelijk 11 jaar voor haar geweest, doordeweeks en ieder weekend, toen ze bij ons in de buurt in het verpleeghuis woonde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:33

Foaly schreef:
Dan zoek je een andere oplossing? Mij ook best hoor.

En waarom een opmerking die voelt als een sneer?

Het is niet zo gewoon als jij zegt.

Zoals je ook bij de andere leest.
Met een gezin, dieren, werk.
We zijn er hier niet op ingericht betreft woonvorm bij de oudere wonen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:36

Foaly schreef:
Ik heb het over een crisissituatie zoals die van Bonnelover en de schoonmoeder van die vriendin. Niet als vaste oplossing tot het eind, maar in de tussenperiode dat er acuut 24/7 toezicht nodig is en er nog geen plek is in een verzorgingstehuis? Ja, als de band ook maar enigszins in orde is dan zou dat imo normaal moeten zijn.
Mitsen en maren daargelaten, en natuurlijk is dit generaliserend want je kunt nooit iets zeggen dat op elke individuele situatie van toepassing is.

Dit is wel erg kort door de bocht gescheurd en praktisch onhaalbaar.
Moet iemand dan onbetaald verlof opnemen, kinderen van school halen en zijn / haar leven volledig stilzetten?
Prima indien dit enkele dagen duurt maar daarna houdt het echt op.

En ik zie ook nog een hindernisje inzake crisis.
Zodra een kind de zorg overneemt is er minder professionele zorg beschikbaar want er is geen echte crisis meer...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:57

Mijn moeder en stiefvader weten dat ik deze zorg niet voor hen kan dragen.
Ik heb mijn handen al vol aan mezelf, dus buiten hier en daar een weekend of paar dagen bijspringen mits ik zelf goed ben gaat het mij simpelweg niet lukken om voor ze te zorgen.
Maar er zijn nog 3 kinderen die wel gezond zijn, die mogen het gaan regelen tegen de tijd dat het nodig is.
En of dat dan opname in een verzorgingshuis of instelling oid wordt of thuis met intensieve thuiszorg/ambulante begeleiding en hunzelf wordt is aan hen.
Net zoals ze weten dat ik hun kinderen niet in huis kan nemen als er wat met hen gebeurt.

Dus nee, ondanks dat de band goed is ga ik niet daarheen om ze te verzorgen want dan belanden we in 7 sloten tegelijk. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:55

Maaaarije schreef:
Hoe het specifieke zit met de partner kamers weet ik niet maar de normale kamers zijn hoe meer inkomen/vermogen hoe groter de kamer maar ook mensen met een laag inkomen kunnen hier terecht.

nou…ik vind het niet echt meevallen, even opgezocht mbt de locatie hier in het dorp:

Zorgkosten

De zorgkosten worden volledig betaald uit de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) stelt een zorgzwaarte (zzp) vast op basis van een een indicatie 04-05 of -07. Daarop vragen we een persoonsgebonden budget (PGB) aan. Dit budget wordt beheerd door een (wettelijk) vertegenwoordiger van de bewoner.

Kosten voor huis- en tandarts, voor therapieën en bezoek aan een ziekenhuis worden vergoed uit de eigen (aanvullende) zorgverzekering.

Woonkosten

De woonkosten bestaan bestaan uit verblijf-, service- en dienstverleningskosten en worden betaald vanuit eigen middelen. De woonkosten zijn afhankelijk van de grootte en ligging van het appartement. U moet denken aan bedragen tussen de €2500 en €3500 per maand. Er zijn ook appartementen beschikbaar voor mensen met alleen een AOW. Zij krijgen korting op de woonkosten.

Wat valt er allemaal onder de woonkosten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:56

verhaal is nog veel langer, maar vanaf 2500 pm vind ik best pittig voor de gemiddelde oudere

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:05

Maaaarije schreef:
Kinke schreef:

Mijn moeder heeft -tot ieders tevredenheid- 8,5 in Herbergier Delft gewoond. En ja, het is erg duur.
Je huurt een appartement. Je betaalt voor eten, drinken en schoonmaak. En dan betaal je voor zorg.
Als je het kan betalen is het echt een top-oplossing. Voor ons was het iedere cent waard. Temeer omdat ze haar vleugel kon meenemen, die paste in haar appartement. Ze heeft nog jaren gespeeld, echt heel fijn.
Er zijn per Herbergier locatie inderdaad enkele AOW plekken. Die zijn beduidend kleiner dan de duurdere appartementen.
E 3.500,-- per maand klopt wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:30

Locatie hier in het dorp is ook geweldig, 1 van mijn schoonzussen werkt er. Zoals zij de zorg doen zo zou het overal moeten zijn

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:54

Kinke schreef:
verhaal is nog veel langer, maar vanaf 2500 pm vind ik best pittig voor de gemiddelde oudere

Mijn reactie was in die zin misschien een beetje kort door de bocht maar deze mensen hebben daarnaast geen kosten meer aan eten, drinken, onderhoud van een woning, gas water licht etc.

Natuurlijk is het in die zin misschien veel geld maar voor wat deze mensen er voor terug krijgen vind ik dat best meevallen. Niet alleen het altijd zorg maar ook het huiselijke en de uitjes etc.

En zelfs bij een groter vermogen kan het zelfs zo uitvallen dat een Herbergier goedkoper is dan een verpleeghuis.