Achillespeesruptuur lotgenootjes of ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje_J

Re: Achillespeesruptuur lotgenootjes of ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:45

Heb je bijvoorbeeld al eens slaap lekker thee geprobeerd? Ik was ook sceptisch maar ik slaap als een roos na het drinken daarvan(en heb ook altijd pijn maar dan in het enkel)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 06:49

Hopelijk deze nacht wel 6 gegooid :(:)

Ik heb even moeten bijlezen maar moet zeggen dat ik m er zeker niet slecht uit vind zien nu. Je lijf is keihard bezig (stress doet ook leuke dingen met je hartslag). Heb je niet een rolstoel die je even kan lenen om bijvoorbeeld even er opuit te kunnen gaan ? Waar je je voet hoog bij kan houden.
Kan me voorstellen dat het thuis zitten/weinig doen niet meehelpt in je gedachtengang/herstel :(:)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 08:22

Ik heb wel een rolstoel staan :j daarvoor ben ik natuurlijk wel afhankelijk van anderen. Al moet ik zeggen dat ik daar de afgelopen 3 weken ook geen puf voor had. Ik word vandaag wel even opgehaald voor een klein "uitje". Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Van te voren maar even slapen zodat ik met een "volle batterij" begin :)

Mijn hartslag doet relatief normaal als ik lig. Dat is natuurlijk ook makkelijker rondpompen. Hij schiet alleen omhoog als ik rechtop zit of op sta. Ben dus wel even benieuwd hoe dat met mn uitje gaat. Hopelijk ok!

Slapen was niet top, maar ook geen totaal drama, zullen we het een 3 of 4 gooien noemen? :')

@Froukje: die doet niet zoveel bij mij, behalve dat ik dan s nachts eruit moet voor de wc :Y)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 11:46

Had gisteravond weer ineens temperatuur van 37,7, maar boel ziet er gelukkig nog steeds rustig uit. Beetje zelfde beeld als afgelopen dagen. Onderste ziet er goed uit, bovenste pielt dat stukje nog uit. Benieuwd of dat voor dinsdag weg trekt. Anders zouden ze weer gaan helpen.

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:21

Het lijkt nu wel dicht te gaan. :j

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:54

Het ziet er wel rustiger uit ja. Hopelijk loopt je temperatuur niet verder op.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:22

Net weer geweest voor controle. Ze waren helaas toch nog niet helemaal blij met dat wondje waar dat friebeltje tussen zat. Ze drukte beetje op de randen en toen kwam daar nog wat troep uit. Ze hebben hem dus weer wat verder open gemaakt, schoongemaakt/van binnen gespoeld en wildvleesgroei aangestipt met zilver. Loopgips daardoor nog te vroeg. Mag wel paar keer per dag gips eraf halen om voet een beetje passief te bewegen. Over 2 weken nieuwe poging of dan wel loopgips mag. Ga de fysio afspraak van de 24e dus weer moeten verzetten helaas :( Niet hard genoeg gemanifesteerd dus...

Ook nog gevraagd of die infectie effect kan hebben op de sterkte van de pees. Antwoord: kunnen ze nu nog niet zeggen omdat ze niet weten hoe diep die infectie heeft gezeten. Pas als hij dicht is kunnen ze dat soort dingen testen. Niet echt heel geruststellend dus... :x

Voor en na spoelen. Hij is dus nu weer "wat groter gemaakt".

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Wel een beetje balen.. zat net weer een beetje met een soort van einddatum te rekenen in mn hoofd, maar alles gaat weer naar achter.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Toch ziet het er wel rustiger uit. Wel balen dat het weer iets groter gemaakt is. :\
Maar een paar keer per dag gips af is ook wel leuk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

ZIet er toch wel beter uit. En je kunt natuurlijk nu echt wel voorzichtig wat gaan belasten. Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar dan sterk je de pees alvast wat. En kun je over 2 weken gewoon echt gaan belasten. Ik zou er absoluut niet bang voor zijn die pees te verpesten, die is al zo lang geleden hersteld met die operatie. Mijn ervaring met artsen is dat ze veel te voorzichtig zijn. De wond is immers niet de pees, zo moet je maar denken.
En als je het gips er af haalt, dan kan dat natuurlijk ook gewoon voor 8 uur zijn en dan wat bewegen. Een paar keer per dag is gewoon nog steeds prima mogelijk en voldoet aan het voorschrift. ;)

De einddatum die in het begin gesteld was zou nog steeds mijn absolute einddatum zijn, linksom of rechtsom. Mogelijk zou die zelfs naar voren gaan wegens extra rust. Dat zou ik artsen ook gewoon melden. En ook rustig voorstellen om een fase van loopgips ofzo over te slaan. Ik zou namelijk in deze fase geen gips meer willen wat er niet af kan, dat heb je nu, dat moet zo blijven zou ik zeggen.
Maar goed, jouw keuze en misschien voelt voorzichtigheid goed, maar dat zou het bij mij niet zijn. Ik weet hoe vervelend achillespezen kunnen zijn, maar als ik het advies van artsen gevolgd had, dan had ik nooit meer hardgelopen. Dus een beetje je eigen wijsheid gebruiken is soms juist erg goed.
Zal nu vast wel weer iemand gaan mekkeren dat ik dat niet moet schrijven, maar ik heb toch echt ervaring met een achillespeesprobleem en waarbij juist het net wat anders doen dan men zei uiteindelijk geholpen heeft. En ook met een botbreuk heb ik de ervaring dat je eigen gevoel volgen beter werkt. Dus het is niet verboden. Het is uiteraard ook prima om je exact aan een advies van een arts te houden. Maar vergeet echt je eigen gevoel niet is wat ik er mee wil zeggen. Dus over twijfel bij de wond je gevoel volgen, maar ook bij herstel. Heb ik ook altijd gedaan.

Ik ben alleen bang dat je met een flink lelijk litteken blijft zitten nu, dat is wel balen.

Sterkte nog. En ik zal duimen dat de wond nu snel dichtgaat.
Laatst bijgewerkt door germie op Gisteren, 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Hoe diep is hij nog?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:20

Bellatrix schreef:
Toch ziet het er wel rustiger uit. Wel balen dat het weer iets groter gemaakt is. :
Maar een paar keer per dag gips af is ook wel leuk.

Ja doordat hij er rustig uit zag ging ik er ook heen met "vandaag loopgips!! :D". Toch niet zo slim om zo te hopen..

@ezellover toch nog een centimeter ofzo. Ook nog stuk ondermijnd.

@germie: chirurg heeft aangegeven dat ik dus echt nog niet mag belasten, dus daar luister ik dan ook naar. Al helemaal als ze niet weten of die infectie de stevigheid van de verbinding heeft aangetast. Met opnieuw afscheuren ben ik nog veel verder van huis.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

Ik zou zeer zeker het advies van de chirurg opvolgen!

Je mag een paar keer per dag het gips eraf en passief bewegen.
Is het daarom een idee om de fysio reeds in te schakelen mbt advies voor de juiste oefeningen?
Inz het volledige revalidatietraject is het wellicht een voordeel dat de fysio zo vroeg mogelijk in beeld komt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:47

Petpa schreef:
Ik zou zeer zeker het advies van de chirurg opvolgen!

Je mag een paar keer per dag het gips eraf en passief bewegen.
Is het daarom een idee om de fysio reeds in te schakelen mbt advies voor de juiste oefeningen?
Inz het volledige revalidatietraject is het wellicht een voordeel dat de fysio zo vroeg mogelijk in beeld komt.

Fysio vinden ze nog te vroeg. Gaat nu echt om een beetje voorvoet naar boven en beneden bewegen 4x per dag en thats it. Verder geen oefeningen oid. Eerst even kijken of de wond daarop reageert, zo ja dan afbouwen naar minder vaak. Ben verder lichamelijk ook pas net weer een beetje op aan het krabbelen en echt helaas een boel gewicht kwijt, dus ze willen dat ik het verder echt nog heel rustig aan doe.

Heb overigens dus nog wel contact met een fysio, maar daar mag ik van zh dus echt pas heen bij groen licht van chirurg.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

He gets, dat is niet de uitslag die ik heb gemanifesteerd en ik heb nog wel zo mijn best gedaan voor je -O-.
De wond ziet er wel rustig uit, jammer dat het toch nog niet lekker wil sluiten, over 2 weken weer een kans, daar gaan we dan maar voor. Passieve oefeningen is een begin, zo ben ik ook ooit begonnen. Nog even geduld, je bent echt een doorzetter.

Vooral niet naar adviezen als die van Germie luisteren, houd het bij de adviezen van de orthopeed en later die van de fysio. Ik hev destijds vanuit mijn omgeving ook het advies gehad om het advies van mijn orthopeed in de wind te slaan (gooi die krukken toch lekker aan de kant). Zelfs met 50% belast lopen (wat destijds het advies vanuit het ziekenhuis) begon mijn been te verzakken. Ik wil er dus niet aan denken wat er was gebeurd als ik niet naar mijn orthopeed had geluisterd. Hij kent de casus en hij zegt dit niet om je te pesten, maar omdat hij het beste met je voor heeft. Hij weet ook wel wat de voor- en nadelen zijn van het beginnen belasten en blijkbaar wegen de voordelen nog niet op tegen de nadelen, want anders had je al wel groen licht gekregen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Germie weer door de bocht hoor :=

Het ziet er best goed uit. Hopelijk gaat het vanaf nu vlot.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:40

Ja dat vind ik nu ook nare. Zag er zo rustig uit dat ik daar met zulke hoge verwachtingen heen ging. Zat al helemaal te plannen wanneer ik dan ongeveer weer naar huis zou kunnen, zou kunnen lopen zonder krukken, naar werk zou kunnen rijden, echt met de revalidatie aan de slag zou kunnen etc. Etc.
Beetje weer een zware dobber daardoor. Ook dat er nu 2 weken weer tussen zit voordat je pas weer vooruit kunt. Dat is dan nu al 1,5 maand vertraging :x

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

DideH schreef:
Ja dat vind ik nu ook nare. Zag er zo rustig uit dat ik daar met zulke hoge verwachtingen heen ging. Zat al helemaal te plannen wanneer ik dan ongeveer weer naar huis zou kunnen, zou kunnen lopen zonder krukken, naar werk zou kunnen rijden, echt met de revalidatie aan de slag zou kunnen etc. Etc.
Beetje weer een zware dobber daardoor. Ook dat er nu 2 weken weer tussen zit voordat je pas weer vooruit kunt. Dat is dan nu al 1,5 maand vertraging :x

Het is ook zwaar, daar mag je echt wel even bij stilstaan. Het leven staat voor nu stil en je ziet iedereen om je heen doorgaan en je hebt geen zekerheden en zo blijf je een beetje hangen. Dat de wond de goede kant op gaat is natuurlijk fantastisch nieuws, maar je wil zo graag verder in de rest van het proces :knuffel:

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:32

Lief berichtje Leintje <3

In mijn brein doe ik nu precies hetzelfde links en rechts :')

Afbeelding

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

germie schreef:
ZIet er toch wel beter uit. En je kunt natuurlijk nu echt wel voorzichtig wat gaan belasten. Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar dan sterk je de pees alvast wat. En kun je over 2 weken gewoon echt gaan belasten. Ik zou er absoluut niet bang voor zijn die pees te verpesten, die is al zo lang geleden hersteld met die operatie. Mijn ervaring met artsen is dat ze veel te voorzichtig zijn. De wond is immers niet de pees, zo moet je maar denken.
En als je het gips er af haalt, dan kan dat natuurlijk ook gewoon voor 8 uur zijn en dan wat bewegen. Een paar keer per dag is gewoon nog steeds prima mogelijk en voldoet aan het voorschrift. ;)

De einddatum die in het begin gesteld was zou nog steeds mijn absolute einddatum zijn, linksom of rechtsom. Mogelijk zou die zelfs naar voren gaan wegens extra rust. Dat zou ik artsen ook gewoon melden. En ook rustig voorstellen om een fase van loopgips ofzo over te slaan. Ik zou namelijk in deze fase geen gips meer willen wat er niet af kan, dat heb je nu, dat moet zo blijven zou ik zeggen.
Maar goed, jouw keuze en misschien voelt voorzichtigheid goed, maar dat zou het bij mij niet zijn. Ik weet hoe vervelend achillespezen kunnen zijn, maar als ik het advies van artsen gevolgd had, dan had ik nooit meer hardgelopen. Dus een beetje je eigen wijsheid gebruiken is soms juist erg goed.
Zal nu vast wel weer iemand gaan mekkeren dat ik dat niet moet schrijven, maar ik heb toch echt ervaring met een achillespeesprobleem en waarbij juist het net wat anders doen dan men zei uiteindelijk geholpen heeft. En ook met een botbreuk heb ik de ervaring dat je eigen gevoel volgen beter werkt. Dus het is niet verboden. Het is uiteraard ook prima om je exact aan een advies van een arts te houden. Maar vergeet echt je eigen gevoel niet is wat ik er mee wil zeggen. Dus over twijfel bij de wond je gevoel volgen, maar ook bij herstel. Heb ik ook altijd gedaan.

Ik ben alleen bang dat je met een flink lelijk litteken blijft zitten nu, dat is wel balen.

Sterkte nog. En ik zal duimen dat de wond nu snel dichtgaat.

Een achillespeesontsteking is toch echt iets anders dan een afgescheurde pees die gehecht is met ook nog een gecompliceerde wondgenezing...

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Maar hoe is het verder?
Eten,en slapen?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

DideH schreef:

[ Afbeelding ]

Bijna :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:55

lizard schreef:
Maar hoe is het verder?
Eten,en slapen?

Gaat rustig aan de goede kant op! Slapen is nog niet fantastisch, maar ook niet drama. Doe overdag nog vaak dutjes :Z

Eten doe ik nog vooral in kleine beetjes, grote maaltijden zorgen helaas nog wel voor ellende. Zal vanzelf wel weer goedkomen!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:10

Wat een domper Dide dat het toch nog niet goed genoeg voor de volgende stap. Kan me voorstellen dat dat een tegenvaller voor je was. Hopelijk is het over 14 dagen wel goed genoeg.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Vind de reactie van Germie steeds storende worden. Niet alleen hier,ook bij andere.

@Dideh: Het is moeilijk om iets te accepteren waar je geen invloed hebt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

DideH schreef:

[ Afbeelding ]

Nauwelijks verschil toch? :+
Lijkt me heel raar om te zien als je voor je gevoel hetzelfde doet.

Maar wat balen dat het toch tegenviel bij je laatste consult. Wanneer mag/moet je weer? Of pas als het goed dicht is?