40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Inderdaad zo houden, opvliegers zijn irritant :j

Ik merk sinds kort dat ik ineens momenten heb waarbij mijn wangen heel erg heet en rood wordt. Herkennen jullie dit? Het zijn ook puur mijn wangen en verder niks en ik heb dan geen gebruikelijke opvlieger op dat moment.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Dat niet.. ik denk dat ik opvliegers heb op t moment dat ik vraag “jeeezes staat de kachel aan wat is dit?” En dat is een domme vraag want zomer :')
Soms voelt t als een koorts aanval van een minuut ofzo, denk ik

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Die opvliegers heb ik ook inderdaad en dan vooral op borsthoogte, alsof de kachel flink opgestoken is. Dit voelt precies hetzelfde aan, alleen dan alleen op mijn wangen. Ben dan ook echt helemaal rood, ziet er niet heel charmant uit kan ik je zeggen :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:13

Cer schreef:

Als het zo voelt, heb ik ze ook :+
Maar wat ik lastig vind is dat ik ook koortsig kan worden als ik oververmoeid ben, maar dat duurt dan langer en is niet een piek van een minuut ofzo.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Goof schreef:
Cer schreef:

Maar wat ik lastig vind is dat ik ook koortsig kan worden als ik oververmoeid ben, maar dat duurt dan langer en is niet een piek van een minuut ofzo.

Ben je dan ook rillerig, dat je lichaam trilt? Dat heb ik bij oververmoeidheid erbij, voel mij dan ook naar in mijn hoofd. Dat heb ik bij een opvlieger bijvoorbeeld niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Nee ik niet, het is echt alleen alsof intern de cv op hoog gaat :Y)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Cer schreef:
Nee ik niet, het is echt alleen alsof intern de cv op hoog gaat :Y)

Heb jij ook dat je er niks aan kan doen maar het uit moet zitten en het uiteindelijk weg trekt? Ik heb niks gevonden dat werkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Het trekt best snel weg vanzelf… gevoelsmatig max een minuut, anderhalve minuut..ik ervaar het (nog) niet als storend

M’n gewichtstoename..daar wordt ik heel verdrietig van dus als iemand daar nog een goeie tip voor heeft…

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:26

C_arola schreef:
Goof schreef:

Ben je dan ook rillerig, dat je lichaam trilt? Dat heb ik bij oververmoeidheid erbij, voel mij dan ook naar in mijn hoofd. Dat heb ik bij een opvlieger bijvoorbeeld niet.

Het voelt dan echt alsof ik koorts heb en griep krijg. Rillerig niet persé, ik kan het wel dan ook ineens weer ijskoud hebben.
Het zet nooit door, ik word niet ziek dus ik weet dan dat her overbelasting is, te lange werkdag ofzo.

Maar dat is dus iets anders dan die 1 minuut koortgevoel, dat ken ik ook.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Ik heb al ruim 20 jaar opvliegers, vanaf mijn 47 ste. Dit jaar is het na een rustige winter weer vreselijk. Het zweet druipt van mijn gezicht. Zo genant. Ik stel een aantal dingen uit (kapper, opticien) tot het koeler is buiten. Hopelijk wordt het opvliegen dan minder. In die 20 jaar zijn er zeker 20 kilo bij gekomen. In 2018 gestopt met paarden en sporten haat ik. Kan nu ook niet meer gezien mijn mantelzorg taken thuis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Cer schreef:
M’n gewichtstoename..daar wordt ik heel verdrietig van dus als iemand daar nog een goeie tip voor heeft…

Ja heb ik wel maar is voor velen nog taboe. Dus pb me anders mocht je meer willen weten.
Voel me beter en fitter dan ik me in de laatste 10 jaar gevoeld heb. Heb mijn maat weer terug die ik begin 20 had. Rust in mijn hoofd, geen pijnlijke gewrichten meer, huid is rustig en geen hormoonschommelingen meer.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op Gisteren, 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Ik word simpel van de onregelmatige cyclus.
Tot een paar maanden terug stipt op de dag af.
Nu al 1 keer week te laat, dag te vroeg. Nu ook alweer een week te laat.

En zo'n opstart pijn in voeten en heupen. Ook echt iets van de laatste tijd

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Opvliegers praktisch geen last van gehad gelukkig! Heb vandaag de N70 bij Nijmegen gelopen, het was pittig (veel klimmen!) maar gelukkig kan ik dit op mijn leeftijd nog :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Goof schreef:
C_arola schreef:
Goof schreef:

Het voelt dan echt alsof ik koorts heb en griep krijg. Rillerig niet persé, ik kan het wel dan ook ineens weer ijskoud hebben.
Het zet nooit door, ik word niet ziek dus ik weet dan dat her overbelasting is, te lange werkdag ofzo.

Maar dat is dus iets anders dan die 1 minuut koortgevoel, dat ken ik ook.

Dat herken ik ook, alleen heb ik er dan ook rillerigheid bij. Het is inderdaad anders dan de opvliegers die ik heb.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

DuoPenotti schreef:

Herkenbaar, eerder bleef het maanden weg door de spiraal. Nu heb ik het soms 2 maanden niet en de afgelopen maanden elke 2 weken, soms maar 1 week ertussen niet. Wel elke keer weinig maar die hoofdpijn en baarmoeder pijn is erg vervelend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Ik laat de spiraal nog lekker even zitten… :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

Ik werk 32 uur.
Ik heb last gehad van depressies en merk dat 5 dagen werken me mentaal te veel is. Ik verdien goed genoeg, maar in een ander soort baan zou het zo 1.500 euro meer kunnen zijn per maand. Maar om 17u naar huis kunnen en me daarna ook niet druk te hoeven maken over mijn werk is me veel waard :j

Verder las ik laatst dat regelmatig sporten de negatieve aspecten van veel zitten op een dag niet opheft, dus ik probeer nu ook in de lunchpauzes te wandelen en tussendoor regelmatig op te staan.

@Muppetmayo: ik dacht dat jij jonger was dan ik :') Vroeg me nog af of ik je moest waarschuwen dat die loopgroep niet super jong is.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Cer schreef:

Die van mij zit ook nog, ik heb daarom verbaasd dat mijn cyclus zo verrot is geworden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:52

Ik word dus gek van die benauwdheid die periodiek terugkomt, dan ben ik gewoon direct buiten adem. En een paar dagen later gaat het weer gewoon goed. Ik heb nog geen paardenmiddel gevonden wat er tegen werkt. Het schijnt dat 20% van de mensen in de overgang hier last van heeft.
Ik denk wel eens van dan nog liever opvliegers.

Bij mij is verder de periformisspier stijf. En dat is geen overbelasting o.i.d. Maar verder kan ik er mee omgaan. En ik voel me gemiddeld gelukkig nog jong. En ben nog net zo gek met dingen doen als vroeger.

Ik zweet met sporten wel enorm erg, dan loopt het overal naar beneden, maar dat is iets wat ik al m'n hele leven heb. Dus geen opvliegers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:55

C_arola schreef:
Cer schreef:

Die van mij zit ook nog, ik heb daarom verbaasd dat mijn cyclus zo verrot is geworden.

Oh echt? Ik heb helemaal geen cyclus…althans, dat ik weet :+
(Ik ga eens kijken hoe lang ie mag blijven zitten :Y) )

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Cer schreef:
C_arola schreef:
Cer schreef:

Oh echt? Ik heb helemaal geen cyclus…althans, dat ik weet :+
(Ik ga eens kijken hoe lang ie mag blijven zitten :Y) )

8 jaar puur voor de cyclus en tegen zwangerschap. Heb het vorige week geïnformeerd omdat het vroeger 5 jaar was.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

DuoPenotti schreef:

Dat is het enige voordeel van mijn medicatie... heb geen enkele vorm van cyclus meer :')