Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:49

Ik lees hier dat ouders kunnen kijken naar hb-onderwijs, maar in veel regio’s is er dat simpelweg niet. Wij wonen in regio Weert/Roermond. Dichtstbijzijnde hb-onderwijs is in Geleen (3 kwartier enkele reis) en heeft een wachtlijst waar je akelig van wordt. Bovendien speelt onze dochter graag met haar klasgenootjes, gaat ze lekker op de step naar school, spreekt ze veel af en ligt ze nu goed in de groep. En dus kiezen wij voor andere opties, namelijk:
1 dagdeel per week ipv school naar een peergroup voor hb’ers (voor de mensen in Limburg; Senzai)
Compacten!
Toetsen aan het begin van elk blok. Alles wat ze beheerst, mag ze de uitleg overslaan (ze moet wel even uitleggen hoe ze bij een bepaald antwoord gekomen is)
Een doos met extra materiaal waar ze zelfstandig uit mag werken. Smartgames, verbreding, verdieping, creatieve opdrachten waarbij je moet doorzetten etc
Zodra ze in groep 5 komt de plusklas op school
En dan zit ze op klimmen en Aerials (dat vraagt nadenken en fysiek bezig zijn en doorzetten en tegelijk)

Een instrument bespelen hebben we 2 jaar geprobeerd. Twee verschillende pianojuffen gehad en een jaartje blokfluit in een groepje, maar ze vindt er niks aan. Ze wil niet oefenen, raakt ontzettend gefrustreerd en het kost bakken met geld. Daar zijn we mee gestopt. Het is misschien wel wat ze nodig heeft, maar ik weiger haar er miserabel van te laten worden.

Ik zou in overleg blijven met school hoe je kunt verbreden. Onze dochter deed bijv in groep 2 gecodeerde kralenplanken, tekende in de bouwhoek plattegronden van bouwwerken, deed experimentjes in de klas met materialen die toch al voor handen waren etc. Je kunt echt heel veel in de eigen groep met een creatieve leerkracht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:00

Ik heb mijzelf op de lagere school leren blokfluit spelen. Mijn ouders waren verhuisd en toen kwam ik dus op een school waar er blokfluitles na schooltijd gegeven werd. Maar omdat ik dat nooit gehad had, liep ik 2 jaar achter op de klasgenoten. In 6 weken tijd was ik bij en kon ik dus in het juiste groepje met leeftijdsgenoten. Daarna heb ik me nog een tijdje verdiept in gitaarspelen (mijn zusje had les en ik nam het gewoon over wat zij leerde), mezelf leren bugel/trompet spelen en later ging ik ook zonder issues over naar de altfluit en sopranino.
Verder ben ik dus met heel veel sporten een autodidact. Fotografie tot op zeer hoog niveau helemaal zelf geleerd.
Dus misschien kun je als je je kind niet meteen op 'schoolgebied' voor wil laten lopen ook iets verzinnen wat het kind kan ontwikkelen als extraatje. Nu is een muziekinstrument in de klas misschien lastig, maar wie weet paleontologie of archeologie?

Kan natuurlijk ook in de vrije tijd, maar ja, dan hebben ze waarschijnlijk ook nog gewoon een sportvereniging.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Pikeur schreef:
Ik ben benieuwd of ik hier ook iets mag plaatsen over mijn zoon van 6. Hij had in groep 2 al de cito toetsen rekenen van groep 4 of 5 gehaald zonder ooit een rekenles gehad te hebben, zit nu in groep 3 en leest nu ook op groep 5 niveau.

Sociaal komt hij erg goed mee dus we willen hem graag in de klas houden waar hij nu zit. Toch gaat het ergens bij me knagen. De komende 2 jaar weet hij dus eigenlijk alles al dus eigenlijk zijn we hem aan het afremmen om maar aangepast te zijn aan de rest. Heeft ook alleen maar 10en en 1 8 omdat hij een vraag was vergeten. Maakt zijn eigen werk met een koptelefoon op maar roept alsnog de antwoorden door de klas die dan aan de andere kinderen worden gevraagd. (Dit mag hij natuurlijk niet doen maar we zijn er al 1.5 jaar mee bezig dat hij niet door de klas roept maar nog zonder resultaat).

Wat zijn de ervaringen van bokt met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong? Toch blijven inzetten op aanpassen aan de maatschappij of gaat dit vroeg of laat niet goed.

Ik krijg hier eerlijk gezegd ook de kriebels van. Dit is wachten op een boreout, niet meer naar school willen, uitvallen of zelfs schooltrauma.

Het gaat nu goed en dat komt waarschijnlijk mede door het goede sociale contact en het nog nieuwsgierig zijn. Maar als je altijd geremd wordt in je ontwikkeling om je maar aan te passen aan de normaal, gaat die mooie nieuwsgierigheid verloren.

Ik zou niet inzetten op versnellen, heeft bij deze voorsprong inderdaad weinig zin want in groep 4 is hij ook snel uitgeleerd. Compacten en verdiepen.

Wat voor mij een eye-opener was: een hoogbegaafd kind verschilt op iq al meer van een gemiddeld kind, dan een gemiddeld kind van een laagbegaafd kind (130 vs 100 en 100 vs 80). Niemand zou een gemiddeld kind op speciaal onderwijs zetten tussen laagbegaafde kinderen en dan zeggen dat hij zich maar moet aanpassen en vooral niet voor mag gaan lopen op de rest.

Jouw kind heeft iets anders nodig. Niet meer of sneller, anders. Dieper.
Het is zo belangrijk dat een kind leert leren op de basisschool. En niet omdat hij anders denkt dat hij beter is omdat hij altijd 10-en haalt. Maar omdat hij anders in 4 VWO genadeloos op zn bek gaat omdat hij nooit heeft leren leren en nu geen idee heeft hoe hij dat aan moet pakken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:04

Dorine92 schreef:
Dorine92 schreef:
In mijn tijd werd er niet op getest maar mijn moeder heeft altijd een vermoeden gehad. Wel eens een IQ test gedaan, die kwam op de grens tussen hoogbegaafd/zeer hoogbegaafd uit.
Ik heb me er verder nooit in verdiept, ik heb nergens last van. Sommige mensen vinden me stom. Vooral als ze me niet kennen, en zeker in de pampercultuur van tegenwoordig. Maarja, niet mijn probleem, ik heb precies hetzelfde met hen (dat ik ze stom vind :D)
Ben benieuwd waar jij je in herkent. Zoals ik zei, ik heb de kenmerken nooit bestudeerd.
Als er dingen tussen staan zoals zwart-wit denken, altijd naar de smaak van andere mensen te eerlijk zijn, geen boodschap hebben aan gekwetste zieltjes, heel rationeel zijn, heel loyaal zijn, gevoelig voor bepaalde geluiden (oa kattenverjagers, het geluid van kinderen), snel overprikkeld als er 2 geluiden tegelijk aanstaan (bijv telefoon door tv heen), lang kunnen twijfelen over keuzes, liefst 1 op 1 contact hebben (gewoon even een random greep uit mijn karaktereigenschappen) dan kan ik aansluiten bij de club.

Maar autisme is toch een soort probleemlabel? Dat je mensen niet aankijkt, van dingen over de zeik raakt enz. Ik heb het idee dat autisme wel als een soort ziekte wordt gezien, en dat het dan ook iets zou zijn waar je last van hebt. Waar dan ook woede of verdriet bij komt kijken, of het niet kunnen functioneren

Ik heb dus geen diagnose en moet lachen om je term probleem label, tegenwoordig zeggen mensen die wel doorhebben dat ze "anders zijn" gewoon ik ben hoog sensitief of hoogbegaafd, ik raak ook niet snel over de zeik maar denk wel "denk dus" dat ik binnen ass zou kunnen vallen met mijn eigenschappen. De meeste mensen die "hoog begaafd" zijn passen met hun kenmerken in het spectrum ASS wat heel breed is. Ik vind dat wel interessant.

Ik oefen soms liedjes op de piano. Nooit les gehad maar ik speel dat leuk mee al vanaf dag 1 dat ik een piano heb bijvoorbeeld.

pmarena

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

Er zijn diverse Venn-diagrammen die de algemene overlap en verschillen zichtbaar maken :)

Afbeelding

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:29

BeFunny schreef:
Dorine92 schreef:

Maar autisme is toch een soort probleemlabel? Dat je mensen niet aankijkt, van dingen over de zeik raakt enz. Ik heb het idee dat autisme wel als een soort ziekte wordt gezien, en dat het dan ook iets zou zijn waar je last van hebt. Waar dan ook woede of verdriet bij komt kijken, of het niet kunnen functioneren

Ik heb dus geen diagnose en moet lachen om je term probleem label, tegenwoordig zeggen mensen die wel doorhebben dat ze "anders zijn" gewoon ik ben hoog sensitief of hoogbegaafd, ik raak ook niet snel over de zeik maar denk wel "denk dus" dat ik binnen ass zou kunnen vallen met mijn eigenschappen. De meeste mensen die "hoog begaafd" zijn passen met hun kenmerken in het spectrum ASS wat heel breed is. Ik vind dat wel interessant.

Ik oefen soms liedjes op de piano. Nooit les gehad maar ik speel dat leuk mee al vanaf dag 1 dat ik een piano heb bijvoorbeeld.

Terwijl het wel wezenlijk anders is. Gedragsuitingen kunnen hetzelfde zijn, maar komen uit een ander startpunt. Als voorbeeld het strak vasthouden aan je eigen routine. Bij autisme komt dit voort uit een behoefte aan voorspelbaarheid en structuur (zo weet ik wat er gaat komen) en bij hb uit behoefte aan efficiëntie en autonomie (ik heb aan andere manieren gedacht, maar ik weet/vind dat dit de beste manier is dus ik doe het zo). Zeggen dat je hsp pf hb bent terwijl het eigenlijk autisme is, slaat precies nergens op. Dat is zeggen dat je een prikkelbare darm hebt terwijl je eigenlijk Crohn hebt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

BabiiVeeraa schreef:
BeFunny schreef:

Terwijl het wel wezenlijk anders is. Gedragsuitingen kunnen hetzelfde zijn, maar komen uit een ander startpunt. Als voorbeeld het strak vasthouden aan je eigen routine. Bij autisme komt dit voort uit een behoefte aan voorspelbaarheid en structuur (zo weet ik wat er gaat komen) en bij hb uit behoefte aan efficiëntie en autonomie (ik heb aan andere manieren gedacht, maar ik weet/vind dat dit de beste manier is dus ik doe het zo). Zeggen dat je hsp pf hb bent terwijl het eigenlijk autisme is, slaat precies nergens op. Dat is zeggen dat je een prikkelbare darm hebt terwijl je eigenlijk Crohn hebt.

Ja ik heb wel duidelijk het laatste. Heb letterlijk overal goed over nagedacht, conclusie getrokken en zo ga ik het dus doen, dan kost het me de minste energie