Ruggenwervel op 2 plaatsen gebroken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 13:56

MarijeR schreef:
Hier zeiden ze dat inzakken na een breuk veel voorkomt, was hier ook een aantal keer. Bij mij was het wel met een operatie allemaal vastgezet maar dat voorkomt het inzakken niet hoor.
Waren ze ook helemaal niet van onder de indruk. Gebeurt blijkbaar heel vaak. Heb er zelf ook nooit iets van gemerkt.
Daarna is het een aantal controles stabiel gebleven.
Bij mijn laatste ct scan (21 maanden na de val) was ineens weer veel verschil in de wervel te zien. Dat was wel onverwacht.
Geen idee ook waardoor, ben niet opnieuw gevallen oid.
Materiaal was natuurlijk na een paar weken al kapot en gaat steeds slechter zitten en steekt inmiddels zichtbaar uit :') Dat moet er later dit jaar nog een keer uitgehaald worden.
Zou eerst ook erin blijven maar zoals het nu zit (afgebroken losse schroef, naar buiten wijkende plaat en een scheve plaat en 2 schroeven los en bewegend in de kapotte wervel) doet het niets positiefs meer.

In het UMCG zeiden ze ook dat ze tegenwoordig eigenlijk alleen nog direct opereren als er grote kans is op een dwarslaesie. Anders proberen ze het zonder operatie te laten herstellen want opereren geeft op lange termijn meer problemen.
Ik was in Kenia geopereerd en achteraf zeiden ze in het UMCG dat ze hier ook wel hadden moeten opereren maar de wervel was zo verbrijzeld dat er zelfs tijdens de operatie nog nieuwe breuken waren ontstaan.
Later toen het materiaal was afgebroken, was er bij de artsen ook wel even paniek en zou ik waarschijnlijk diezelfde dag nog geopereerd moeten worden maar na onderzoeken en lang overleg mocht ik toch thuis afwachten en elke 2-4 weken controle foto’s laten maken.
Dat gaf de beste kans op herstel, een nieuwe operatie zou meer risico zijn.

Wat een nachtmerrie. Hoe is het nu met je pijn?

oji

Re: Ruggenwervel op 2 plaatsen gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:39

Oei MarijeR dat is idd wel een nachtmerrie. Ik moet er niet aan denken dat je dan ook nog in een vreemd land geopereerd moet worden waar de medische zorg toch niet het niveau heeft van hier.
Heel veel sterkte!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:26

Oji, ik ben daar toen gelukkig direct naar de universiteitskliniek gevlogen waar eigenlijk alle trauma patiënten van oost Afrika heen worden gebracht (als ze verzekering/geld hebben tenminste :\)
De operatie was volgens de arts in Nederland ook echt op de meest moderne manier gedaan wat ze zelfs hier niet in alle ziekenhuizen kunnen doen.
De neurochirurg in Kenia had ook zijn opleiding in de USA gedaan en daar een tijd gewerkt.
Gelukkig voelde dat wel vertrouwd, de eerste hulp was wel een beetje wat je op tv ziet, vooral qua drukte en chaos ;)
Wel heel goed om te lezen dat jij ondanks de breuk toch nog goed hersteld bent. Misschien was je ook wat jonger en heeft je lichaam mede daardoor heel goed kunnen herstellen.
Vaak lees je toch meer van alles wat niet goed is gegaan dus om te lezen wat bij jou wél goed is gegaan vind ik i.i.g. erg fijn!

OleJon, van de breuk heb ik nooit echt pijn gehad. Vond het zelfs raar dat ze na de ct scan foto's gingen maken van een plek waar ik helemaal geen last van had, juist daar zat de breuk :+
Nu wel wat irritatie van het materiaal dat niet goed meer zit maar dat is minimaal.
De echte pijn zit veel lager in mijn rug en in mijn benen maar dat is door de ruggenmerg beschadiging op de plek van de breuk die ik dus op een andere plek voel.
Maar ik heb bv ook een vernauwing in het wervelkanaal door de breuk.
Die pijn gaat niet meer verbeteren omdat het ruggenmerg niet meer hersteld.
Ik heb nu ook meer uitvalsverschijnselen dan het eerste jaar na de val en veel minder kracht in vooral mijn rechter been. Werd ataxie door ruggenmerg letsel genoemd laatst.
Heb vorige week na een jaar geen fysio weer een intake gesprek gehad met mijn oude fysio en die schrok van de achteruitgang. Zelf viel het niet zo op omdat het heel geleidelijk achteruit gaat.
Heb voor die pijn helaas wel veel fentanyl pleisters en oramorph (morfine drank) nodig.
Medicatie voor zenuwpijn doet helaas niets bij mij en ik ben ook erg beperkt in medicatie doordat mijn darmen bijna niets opnemen.
Maar ik hoop dat opnieuw starten met trainen bij de fysio toch nog wat verbetering gaat geven, vooral in balans en kracht in de rest van mijn lichaam.
Heb eerder ook heel hard getraind maar dat deed uiteindelijk voor mijn rug niets positiefs en ik bleek toen ik in het revalidatiecentrum begon juist helemaal overbelast te zijn.
Nu dus proberen om mezelf in te houden met trainen :o
Verder lig ik nog steeds zo’n 20 uur per dag en blijft zitten heel pijnlijk. Merk nu met het mooie weer dat ik ook steeds teveel over mijn grens ga met alleen maar buiten zitten, zo stom!
Kan gelukkig ook nog wel wandelen met de rollator en dat doe ik ook bijna dagelijks.

Hopelijk is de foto wel goed en kunnen ze nog op een andere manier helpen met de pijn.
Misschien mag je straks ook onder begeleiding het bewegen weer wat op gaan bouwen, dat helpt vast ook al is het maar om wat meer vertrouwen in je eigen lichaam terug te krijgen.
Heb je ook een botdichtheid scan gehad? Dat weet je ook of je meer risico loopt op nieuwe breuken of niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:30

Oh dat is dan idd wel vertrouwd.
Ik hoop dat ze de pijn voor je kunnen verminderen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 18:39

MarijeR schreef:
Oji, ik ben daar toen gelukkig direct naar de universiteitskliniek gevlogen waar eigenlijk alle trauma patiënten van oost Afrika heen worden gebracht (als ze verzekering/geld hebben tenminste :)
De operatie was volgens de arts in Nederland ook echt op de meest moderne manier gedaan wat ze zelfs hier niet in alle ziekenhuizen kunnen doen.
De neurochirurg in Kenia had ook zijn opleiding in de USA gedaan en daar een tijd gewerkt.
Gelukkig voelde dat wel vertrouwd, de eerste hulp was wel een beetje wat je op tv ziet, vooral qua drukte en chaos ;)
Wel heel goed om te lezen dat jij ondanks de breuk toch nog goed hersteld bent. Misschien was je ook wat jonger en heeft je lichaam mede daardoor heel goed kunnen herstellen.
Vaak lees je toch meer van alles wat niet goed is gegaan dus om te lezen wat bij jou wél goed is gegaan vind ik i.i.g. erg fijn!

OleJon, van de breuk heb ik nooit echt pijn gehad. Vond het zelfs raar dat ze na de ct scan foto's gingen maken van een plek waar ik helemaal geen last van had, juist daar zat de breuk :+
Nu wel wat irritatie van het materiaal dat niet goed meer zit maar dat is minimaal.
De echte pijn zit veel lager in mijn rug en in mijn benen maar dat is door de ruggenmerg beschadiging op de plek van de breuk die ik dus op een andere plek voel.
Maar ik heb bv ook een vernauwing in het wervelkanaal door de breuk.
Die pijn gaat niet meer verbeteren omdat het ruggenmerg niet meer hersteld.
Ik heb nu ook meer uitvalsverschijnselen dan het eerste jaar na de val en veel minder kracht in vooral mijn rechter been. Werd ataxie door ruggenmerg letsel genoemd laatst.
Heb vorige week na een jaar geen fysio weer een intake gesprek gehad met mijn oude fysio en die schrok van de achteruitgang. Zelf viel het niet zo op omdat het heel geleidelijk achteruit gaat.
Heb voor die pijn helaas wel veel fentanyl pleisters en oramorph (morfine drank) nodig.
Medicatie voor zenuwpijn doet helaas niets bij mij en ik ben ook erg beperkt in medicatie doordat mijn darmen bijna niets opnemen.
Maar ik hoop dat opnieuw starten met trainen bij de fysio toch nog wat verbetering gaat geven, vooral in balans en kracht in de rest van mijn lichaam.
Heb eerder ook heel hard getraind maar dat deed uiteindelijk voor mijn rug niets positiefs en ik bleek toen ik in het revalidatiecentrum begon juist helemaal overbelast te zijn.
Nu dus proberen om mezelf in te houden met trainen :o
Verder lig ik nog steeds zo’n 20 uur per dag en blijft zitten heel pijnlijk. Merk nu met het mooie weer dat ik ook steeds teveel over mijn grens ga met alleen maar buiten zitten, zo stom!
Kan gelukkig ook nog wel wandelen met de rollator en dat doe ik ook bijna dagelijks.

Hopelijk is de foto wel goed en kunnen ze nog op een andere manier helpen met de pijn.
Misschien mag je straks ook onder begeleiding het bewegen weer wat op gaan bouwen, dat helpt vast ook al is het maar om wat meer vertrouwen in je eigen lichaam terug te krijgen.
Heb je ook een botdichtheid scan gehad? Dat weet je ook of je meer risico loopt op nieuwe breuken of niet.

Wat heb jij veel mee gemaakt, en nog. Respect voor jou. Hoe positief jij erin staat.
Hoop dat er verbetering voor jou in zit. Ook voor de pijn.

Als de foto morgen goed is dan ben ik al tevreden.

Die scan heb ik niet gehad. Zal er eens naar vragen.

Net na de breuk, heb ik een paar dagen pijn gehad. Toen ging het relatief goed. De pijn die ik later wat had. Was meer irritatie van het korset

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:39

Vandaag de foto toch? Alles goed hoop ik zodat we het weer de schuld kunnen geven en jij weer gerustgesteld bent?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 16:29

Ja, klopt.
Vanmorgen om de foto geweest. Was een verassend gesprek

De foto was goed. Dus super blij.
Een hele opluchting *\o/* *\o/*
Het kwam ter sprake. Dat wij graag mogen fietsen.
Ik zei dat is jammer, dat deze zomer het niet meer word.
Nou volgens haar mocht ik wel fietsen.
Als ik kuilen en stoepranden maar vermeed.

Toen vroeg ik haar, wanneer ik met fysio mocht beginnen. En of ik nog een verwijs brief of zo mee kreeg.
Nou volgens haar was dit ook niet nodig.
Alleen als ik er behoefte aan had.

Dus een bijzonder gesprek.
En de pijn zou wel een spier zijn. En kon wel een half jaar duren
En mischien zat het ook wel een beetje tussen de oren :o

Conclusie, ik forceer niks.
Ga zo rustig verder met niks doen en wandelen. En hou de pijn als leidraad.
Ga tot 20 Juli door met korset.
Dan afbouwen. En dan toch met een fysio overleggen. Wat voor oefeningen het beste is.
En hopelijk is de pijn dan ook wat rustiger

Ik zou anders om 17 juli voor de foto moeten. Deze afspraak vervalt.
En zou dan over 10 weken weer moeten komen

Op 20 juli mag ik beginnen te afbouwen met het korset

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:29

Gelukkig was de foto in elk geval goed en weet je nu wanneer je mag afbouwen.
Tja wat dat fietsen betreft dat moet je natuurlijk zelf weten maar ik denk dan alsof je overal invloed op hebt tijdens het fietsen.. Als er ineens een kuil in de weg zit en er komt tegelijkertijd een tegenligger aan waardoor je niet kunt uitwijken dan heb je al een probleem. Maar ik ben vast te voorzichtig en overdenk te veel..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 20:01

Lizenlotte schreef:
Gelukkig was de foto in elk geval goed en weet je nu wanneer je mag afbouwen.
Tja wat dat fietsen betreft dat moet je natuurlijk zelf weten maar ik denk dan alsof je overal invloed op hebt tijdens het fietsen.. Als er ineens een kuil in de weg zit en er komt tegelijkertijd een tegenligger aan waardoor je niet kunt uitwijken dan heb je al een probleem. Maar ik ben vast te voorzichtig en overdenk te veel..

Oh nee, dat ga ik ook niet doen.
Moet eerst goed hersteld zijn.
Vond het juist vreemd dat al mocht.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:29

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 21:31

snorkel1986 schreef:
Mijn man en schoonmoeder beide bekent met hernias zijn erg gebaad bij een aparte extra vering zo iets
https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... GKEALw_wcB dat veert beter en vangt heel veel tikken op zeggen ze

Dank je wel voor de tip.
Al ga ik nog lang niet fietsen.
Gefeliciteerd met je verjaardag

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:35

Maar je kunt wel op een hometrainer of met een Tacx gaan trainen. Dan heb je zeker weten geen hobbels en fietsen is een andere beweging in de rug die misschien ook wel spieren losmaakt. Ik zou daar wel eens naar kijken dan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:55

In mijn geval mocht ik na het vastzetten van de wervels en het plaatsen van een Cage de eerste maanden niet fietsen.
Mocht sws bar weinig zolang ik het corset droeg de eerste 3 maanden.
Wat kleine simpele oefeningen met de fysio.

Maar moet eerlijk bekennen dat fietsen op zich wel gaat maar het wat stuiteren van kuiltjes of klinkers nadoen nooit meer comfortabel aanvoelde.

Dat je zwaar beperkt word qua beweging na vastzetten vind ik meevallen. Voorover buigen kan ik prima, kan nog steeds mijn handen plat op de grond leggen. Enkel achterover kan ik wel veel minder ver dan iemand met een normale rug.
Bij mij gaar het om l4 en l5 die vast zijn gezet.
Oudere manier met titanium, gedaan in 2 operaties met 5 dagen ertussen.
We heb ik nu volgens de artsen en fysio een soort van scharnier punt gemaakt en daardoor beweegbaarder.
Helaas daar ook artrose maar dat schijnt vaker te gebeuren met de wervel erboven met deze operatie.

Qua rest verschijnselen nav de operatie enkel een koude linker voet, doof stuk op de achterzijde van mijn dijbeen links.
Dove plek links van mijn buik ( 2e operatie was via de buik), verklevingen in mijn buik.
En vaak een gevoel van te kort ruimte vanaf stuitje tot vastgezete plek.
Rugpijn alle dagen, maar leefbaar.
Slecht stil kunnen staan op 1 plek, dan staat het echt in de brand.

Maar als ik het hier dan zo lees dan mag ik echt niet klagen!
Wat een ellende voor sommige zeg, heb het oprecht met jullie te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:24

Oke, kleine positieve noot. allereerst super van de foto!

Mijn moeder was al in de 50 of eind 40 toen ze haar wervels brak. Die heeft nu ruim 20 jaar later soms wel beetje last, maar dat is vooral als haar spieren verdwenen zijn in buik. Maar ze heeft gelukkig niet zoveel last als anderen hier. Ze rijdt gewoon nog paard terwijl ze in de 70 is, fiets, wandelt en noem maar op. Het eerste deel na de breuk was pittig en pijnlijk en de revalidatie was niet makkelijk, maar duurde ook geen jaren en niet zoveel rest klachten dat ze pijnstilling is blijven slikken daarna of elke dag last heeft. En was ook best een gevaarlijke breuk, zij heeft eerste weken in ziekenhuis gelegen en mocht bed helemaal niet uit. Anders was de kans op verlamming te groot.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:32

Wat fijn dat de foto goed is. Toch dichterbij herstel zo.

Hopelijk zonder de vele klachten van de mensen hier ;(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 15:45

MyWishMax schreef:
Oke, kleine positieve noot. allereerst super van de foto!

Mijn moeder was al in de 50 of eind 40 toen ze haar wervels brak. Die heeft nu ruim 20 jaar later soms wel beetje last, maar dat is vooral als haar spieren verdwenen zijn in buik. Maar ze heeft gelukkig niet zoveel last als anderen hier. Ze rijdt gewoon nog paard terwijl ze in de 70 is, fiets, wandelt en noem maar op. Het eerste deel na de breuk was pittig en pijnlijk en de revalidatie was niet makkelijk, maar duurde ook geen jaren en niet zoveel rest klachten dat ze pijnstilling is blijven slikken daarna of elke dag last heeft. En was ook best een gevaarlijke breuk, zij heeft eerste weken in ziekenhuis gelegen en mocht bed helemaal niet uit. Anders was de kans op verlamming te groot.

Wat vervelend dat ze toch nog wel last heeft.
De rug is ook het fundament van het lichaam.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 15:47

kiki1976 schreef:
In mijn geval mocht ik na het vastzetten van de wervels en het plaatsen van een Cage de eerste maanden niet fietsen.
Mocht sws bar weinig zolang ik het corset droeg de eerste 3 maanden.
Wat kleine simpele oefeningen met de fysio.

Maar moet eerlijk bekennen dat fietsen op zich wel gaat maar het wat stuiteren van kuiltjes of klinkers nadoen nooit meer comfortabel aanvoelde.

Dat je zwaar beperkt word qua beweging na vastzetten vind ik meevallen. Voorover buigen kan ik prima, kan nog steeds mijn handen plat op de grond leggen. Enkel achterover kan ik wel veel minder ver dan iemand met een normale rug.
Bij mij gaar het om l4 en l5 die vast zijn gezet.
Oudere manier met titanium, gedaan in 2 operaties met 5 dagen ertussen.
We heb ik nu volgens de artsen en fysio een soort van scharnier punt gemaakt en daardoor beweegbaarder.
Helaas daar ook artrose maar dat schijnt vaker te gebeuren met de wervel erboven met deze operatie.

Qua rest verschijnselen nav de operatie enkel een koude linker voet, doof stuk op de achterzijde van mijn dijbeen links.
Dove plek links van mijn buik ( 2e operatie was via de buik), verklevingen in mijn buik.
En vaak een gevoel van te kort ruimte vanaf stuitje tot vastgezete plek.
Rugpijn alle dagen, maar leefbaar.
Slecht stil kunnen staan op 1 plek, dan staat het echt in de brand.

Maar als ik het hier dan zo lees dan mag ik echt niet klagen!
Wat een ellende voor sommige zeg, heb het oprecht met jullie te doen.

Gebruik je ook pijnstillers?
Inderdaad, als je zo leest. Zijn er toch veel die er last van blijven houden.
De rug heeft ook veel te houden. Het is het fundament van je lichaam

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 15:54

DuoPenotti schreef:
Wat fijn dat de foto goed is. Toch dichterbij herstel zo.

Hopelijk zonder de vele klachten van de mensen hier ;(

Ja ben erg blij.
Dan weet ik tenminste dat dat goed is.

Zat nu al een week op 3 keer 400mg Ibrofen en 6 paracetamols per dag.
Dacht gisteren avond, pak ik alleen 2 paracetamols voor de nacht.
Maar kon toch niet slapen van de pijn. Ben om 2 uur eruit gegaan om alsnog een paracetamol met Ibrofen. Toen was het een stuk beter.
Wil Ibrofen eigenlijk niet te lang slikken, is raar spul.

Het is kennelijk toch een andere pijn dan in het begin.
Want als ik dan ging liggen. Dan nam het af. En snachts had ik helemaal geen pijn.
Maar nu wel.
Misschien heeft het wel met het herstellen te maken

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 15:57

germie schreef:
Maar je kunt wel op een hometrainer of met een Tacx gaan trainen. Dan heb je zeker weten geen hobbels en fietsen is een andere beweging in de rug die misschien ook wel spieren losmaakt. Ik zou daar wel eens naar kijken dan.

Ga ik nog niet aan beginnen.
Hou het wel bij wandelen.
En verder rust.
Heb al pijn, wil het niet forceren.
Over 2 weken als het korset af mag. Bouwen.
Dan ga ik met fysio beginnen. En daar ga ik mee overleggen wat wijsheid is

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:06

Groot gelijk, die weet het beste wat goed voor je is. In elk geval niets forceren.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:32

germie schreef:

Wat een goed idee :) dan kun je meteen testen hoe het voelt om te fietsen als ts er klaar voor is :)

Fijn dat de foto goed was :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 17:23

Het gaat nu de goede kant uit.
Hij zeurt nog wel wat.
Maar zonder pijnstillers makkelijk te doen *\o/*

Mijn schoonvader is afgelopen Zondag opgenomen. Heeft een herseninfarct gehad. En is gisteren naar een revalidatie/ verzorgingshuis gegaan.
Om te revalideren.
1 been wil niet meewerken en slikken gaat moeilijk.
Hij heeft sondevoeding gekregen.
Hij kon al moeilijk lopen.
Hij is 85 jaar. Hopelijk kan hij toch weer wat in de benen komen. Zodat hij toch weer naar huis kan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:28

das weer heftig genoeg, veel sterkte de komende tijd, is er wel kans op herstel?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 01:06

Wat fijn dat de foto goed was!
Geeft dat ook een beetje vertrouwen in je lijf terug?
En al bijna afbouwen met het korset, dat lijkt me wel spannend.
Zou daar ook zeker wel de fysio (met ervaring daarmee) bij inschakelen.
Zelf heb ik geen korset voor mijn rug gebruikt maar heb nu wel een breukband voor breuken in de buikwand en daarvan zeggen ze al dat het wel snel ten koste gaat van je bespiering als ik die veel zou dragen.
En goede core bespiering kan veel verlichting geven bij rugproblemen.

Denk dat een fysio wel goede begeleiding kan geven daarmee en ook een goed bereikbaar aanspreekpunt bij twijfels ;)
We hadden het bij de fysio sport groep van de week nog over, eigenlijk iedereen vraagt eerst advies bij de fysio en pas na lang aandringen wordt er een afspraak bij de (huis)arts gemaakt.
Nu is dit wel een groepje dat al jaren bij dezelfde fysio loopt maar het is fijn om laagdrempelig advies te krijgen.

Ik kan niet meer fietsen doordat ik geen balans meer heb daarmee maar op de hometrainer doe ik wel. Fijne manier om mijn benen toch te trainen.
Ik gebruik nu wel een scootmobiel en daarmee kan ik hobbels verbazend goed verdragen. Beter dan in de auto.
Zou toch mooi zijn als jullie weer kunnen gaan fietsen!

Veel sterkte met je schoonvader!
Hopelijk herstelt hij genoeg om naar huis te kunnen.