Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:55

SansaS schreef:
ivy_power89 schreef:
Iedereen heeft keel bacteriën, dat noemen ze keel flora!

Want bij mijn sputum kweken komt áltijd verhoogde keelflora uit. Dus de groen gele klodders die ik uithoest (sorry voor de details) komen vaak uit de keel.

En dat gebeurd bij de meeste mensen wel als je een goede verkoudheid te pakken hebt. Ja uit je luchtpijp maar veelal keel bacteriën. Als je diep vanuit je longen wat ophoest is het meestal door een longontsteking.

En ik als longpatient heb dit verhaal ontelbaar keer gehoord inmiddels :')

Dat ontkent toch niemand :) ?

Maar wil je dan nu zeggen dat een verkoudheid niet komt omdat je door een virus aangestoken word maar meestal door keel bacteriën?

Daar doel ik op :)

Verreweg de meeste verkoudheden en griep komt nog steeds door overdracht tussen personen en daar gaat het topic ook om.

We willen er enkel op doelen het niet altijd maar door andere personen aangestoken hoeft te worden zoals ik in mijn eerste post hier over schreef. Snap niet dat je zo defensief bent daar over.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:04

Maar je hebt het over een bacteriële infectie dat is echt compleet wat anders dan een virus waar dit topic over gaat.

Een virus kan je niet krijgen van jezelf. Dat is onmogelijk.. een bacteriële infectie wel. Maar dat is heel wat anders.

Ik weet niet of je zelf ook kwetsbaar bent en daar een verhoogd risico op hebt? Maar dat ben ik wel en mijn oncoloog acht een bacteriële infectie zomaar in de keel bij mij niet zo groot. Maar een virus ergens oppikken wel. Er zijn natuurlijk mensen die sneller een bacteriële infectie van de luchtwegen of keel hebben. Maar in deze tijd van het jaar hebben de meeste mensen helaas gewoon een virus.

Maar verreweg de meeste longontstekingen ,luchtweginfecties en keelontstekingen zijn door een virus en daarom hebben antibiotica geen zin daarvoor.

Maar omdat je ook een bacterië op kan lopen betekend het toch niet dat mensen maar ziek in openbare ruimtes over iedereen heen hoeven te hoesten?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:49

Een beetje rekening/ afstand houden van een ander is wel het minste wat iedereen kan doen. Dat mensen niet bij elke loopneus thuisblijven of testen kan ik ook wel begrijpen.

Een deel van de mensen wordt ook amper/ niet ziek terwijl ze wel besmet zijn en iemand met hooikoorts kan dan de hele zomer wel thuisblijven... :+

Behalve voor de huisarts voor wie testen nodig kan zijn om de juiste medisch behandeling te kunnen geven, lijkt het mij ook niet echt nodig.

(tenzij je voor jezelf graag een medisch dagboek bij wenst te houden, maar ik verwacht dat de meeste mensen wel een leukere hobby kunnen verzinnen :+)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 01:48

Wat Journee hier boven schrijft...zo moeilijk is het niet om rekening te houden met anderen, zelfs al is meestal de aard van je verkoudheid of griepachtige klachten niet duidelijk.
Een kennis van mijn is onlangs gediagnosticeerd met long covid. Het is dus niet zo dat corona nu voor iedereen gelijk is aan een flinke verkoudheid.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 02:21

SansaS schreef:
ivy_power89 schreef:
Iedereen heeft keel bacteriën, dat noemen ze keel flora!

Want bij mijn sputum kweken komt áltijd verhoogde keelflora uit. Dus de groen gele klodders die ik uithoest (sorry voor de details) komen vaak uit de keel.

En dat gebeurd bij de meeste mensen wel als je een goede verkoudheid te pakken hebt. Ja uit je luchtpijp maar veelal keel bacteriën. Als je diep vanuit je longen wat ophoest is het meestal door een longontsteking.

En ik als longpatient heb dit verhaal ontelbaar keer gehoord inmiddels :')

Dat ontkent toch niemand :) ?

Maar wil je dan nu zeggen dat een verkoudheid niet komt omdat je door een virus aangestoken word maar meestal door keel bacteriën?

Daar doel ik op :)

Verreweg de meeste verkoudheden en griep komt nog steeds door overdracht tussen personen en daar gaat het topic ook om.

Ik reageer op het bericht van popstra over dat keelpijn dus niet altijd door een virus veroorzaakt hoeft te worden.

Vraag me dan ook af waarom je zo heftig reageert. Ik suggereer nergens dat we ook bacteriën ofzo overdragen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:40

Ik denk ik heftig reageer omdat ik zelf ernstig ziek ben en me behoorlijk erger aan het bagatelliseren van hoe besmettelijk virussen zijn en dat we dat kunnen voorkomen door afstand en hygiëne en gewoon thuis te blijven als je ziek bent.

purny

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:17

Zojuist een voorbeeld meegemaakt.
Iemand op het werk verscheen ziek... maar weigert naar huis te gaan om zich ziek te melden. Omdat ze bang is voor wat de leidinggevende zegt.
We hebben haar verteld dat dat niet haar probleem is.

Dus ik denk dat er ook een soort van angst heerst als je je ziek meld.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:19

SansaS schreef:
Ik denk ik heftig reageer omdat ik zelf ernstig ziek ben en me behoorlijk erger aan het bagatelliseren van hoe besmettelijk virussen zijn en dat we dat kunnen voorkomen door afstand en hygiëne en gewoon thuis te blijven als je ziek bent.

Ik snap je wel..las je topic gisteren..
Sterkte en beterschap!
Ik ga nog beter mn best doen om afstand te houden als ik een snotneus heb.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:45

purny schreef:
Zojuist een voorbeeld meegemaakt.
Iemand op het werk verscheen ziek... maar weigert naar huis te gaan om zich ziek te melden. Omdat ze bang is voor wat de leidinggevende zegt.
We hebben haar verteld dat dat niet haar probleem is.

Dus ik denk dat er ook een soort van angst heerst als je je ziek meld.

Dat is idd wel sneu. Maar helaas wel eens waarheid.... ik heb bij een bedrijf gewerkt en als je je 2x in een periode van 2 (of was het 3?) maanden ziek melde, dan was de 2e keer voor "eigen kosten" of wel ging van je verlofdagen af. Als je in die periode 1x 4 weken lang ziek was, was er niets aan de hand. Werd je voor de 2e keer ziek voor een paar dagen, was je de l*l.

En tijdje terug te horen gekregen dat 'men normaliter maar 1x per jaar ziek is', en daarboven dus 'teveel' is. Dat geeft geen fijn gevoel, en ga je idd wellicht langer door dan nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:57

Ik had rond mijn 20e een werkgever die me rond de kerst ineens een envelopje gaf en fijne kerst wenste.
Ik was wat verbaasd, geen idee wat dat moest voorstellen. Zat er gewoon 900 euro in :oo

Die had blijkbaar bedacht dat iedere vaste kracht eind van het jaar 1000 euro krijgt, minus 100 euro voor elke dag dat je je ziek gemeld had dat jaar. Dat vond ik wel een hele gave regeling eigenlijk.

Alles heeft natuurlijk zijn nadelen en zijn voordelen, maar ik vond dat wel creatief bedacht :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:02

Nou dat soort zaken zijn toch echt niet in de haak..

Ziek zijn mag niet van je verlofdagen af gaan en bonussen bij doorwerken is helemaal van de zotte.

Hoe werk je mensen de ziektewet in..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:15

Ja dat vind ik eigenlijk ook het verkeerde signaal geven. Alsof je er voor kiest ziek te zijn.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:18

pmarena schreef:
Ik had rond mijn 20e een werkgever die me rond de kerst ineens een envelopje gaf en fijne kerst wenste.
Ik was wat verbaasd, geen idee wat dat moest voorstellen. Zat er gewoon 900 euro in :oo

Die had blijkbaar bedacht dat iedere vaste kracht eind van het jaar 1000 euro krijgt, minus 100 euro voor elke dag dat je je ziek gemeld had dat jaar. Dat vond ik wel een hele gave regeling eigenlijk.

Alles heeft natuurlijk zijn nadelen en zijn voordelen, maar ik vond dat wel creatief bedacht :)

Ik werk met kinderen van 1 tot 2 jaar oud. Bij jouw werkgever zou ik aan het einde vd het jaar een rekening krijgen :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:21

Er zijn werkgevers waar je extra vakantiedagen krijgt als je je niet ziek meldt. Bij zo'n werkgever ging ik dan ook met koorts nog op kantoor zitten.
Waarom? Ik vind het fijn om op een vrije dag dingen te doen die ik leuk vind. En dat lukt niet als je ziek bent, dan wil je het liefst in bed liggen. Om dus toch die extra dagen te krijgen zou ik me door koorts heen gaan wurgen. Want ga je op bed liggen, dan ben je die dagen kwijt en kun je geen leuke dingen doen op het moment dat het jou uitkomt.

Zelf nooit zo'n werkgever gehad overigens, maar weet dat het in de detachering bij sommige bedrijven wel gebeurt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:03

Het ging totaal niet om doorwerken als je ziek was :n

Het ging er om dat hij zijn werknemers een extraatje gunde. Een bedankje voor niet ziekmelden als er niets aan de hand is. Want die mensen zijn er ook hè, die na een weekend feesten denken van nàh ik blijf maandag wel lekker thuis := Of ik heb vandaag niet zo'n zin en verdraai mijn stem een beetje alsof ik ziek ben.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:06

Kinke schreef:
dat is juist Hollandse nuchterheid. Blijf uit de buurt van kwetsbaren als je nog besmettelijk bent, simpeler kan niet
Vind ik trouwens bijzonder, de wappie afdeling die zegt dat anderen bang zijn, maar zelf gillen om zgn. agenda's :D

Nee dat is het niet.
Als jij kwetsbaar bent is dat jouw verantwoordelijkheid, niet die van een ander.
Laten we niet normaal maken wat niet normaal is.

En als je dat bijzonder vind heb je blijkbaar nog steeds niks gedaan om jezelf te verdiepen. Dat vind ik dan weer bijzonder ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:10

SansaS schreef:

Ik ben niet ernstig ziek maar lig wel elk jaar 5 a 6 keer in het ziekenhuis omdat ik longpatient ben. Ik kan dan ook best boos worden dat mensen zo laks zijn omdat elke virus die ik oppik, bijna garantie geeft voor een ziekenhuisopname. En dat is meestal een dag of 10, plus hersteltijd daarna (meestal week of 3, dan heb ik een week of 5 dat ik redelijk ga en dan ga ik weer uit logeren)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:18

pmarena schreef:

Het ging er om dat hij zijn werknemers een extraatje gunde. Een bedankje voor niet ziekmelden als er niets aan de hand is. Want die mensen zijn er ook hè, die na een weekend feesten denken van nàh ik blijf maandag wel lekker thuis := Of ik heb vandaag niet zo'n zin en verdraai mijn stem een beetje alsof ik ziek ben.

Ik vind dat je daar ook wel onderscheid in kunt maken. Je hebt mensen die zich vrijwel nooit ziek melden en je hebt mensen die last hebben van het PHPD syndroom.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:32

pmarena schreef:

Dit dus. En er is een verschil tussen niet zo lekker zijn en echt ziek zijn. In het eerste geval kun je een paracetamol nemen en gewoon zonder problemen de dag door gaan. Zeker als je weet dat er bijvoorbeeld belangrijke dingen op de planning staan of dat je werkgever/ collega's in de problemen komen als je plotseling niet komt of zelfs gewoon omdat je je werk leuk vind, dan zullen veel mensen hier voor kiezen.

Maar als je echt ziek bent, haalt een paracetamol alleen niet zoveel uit, dan blijf je echt wel thuis. En soms is de keus niet zo eenvoudig. Dan verschijnen mensen toch op het werk, maar blijkt het niet te gaan en moet iemand toch naar huis.

Zo worden we in Nederland ook op gevoed. Als je naar school kan, dan ga je het op zijn minst proberen, ziek thuisblijven doe je alleen als je echt ziek bent.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:34

BarbaLala schreef:
Kinke schreef:
dat is juist Hollandse nuchterheid. Blijf uit de buurt van kwetsbaren als je nog besmettelijk bent, simpeler kan niet
Vind ik trouwens bijzonder, de wappie afdeling die zegt dat anderen bang zijn, maar zelf gillen om zgn. agenda's :D

Nee dat is het niet.
Als jij kwetsbaar bent is dat jouw verantwoordelijkheid, niet die van een ander.

En als je dat bijzonder vind heb je blijkbaar nog steeds niks gedaan om jezelf te verdiepen. Dat vind ik dan weer bijzonder ;)

Ja want het is immers je eigen schuld dat je chronisch ziek bent of kanker hebt natuurlijk!

Is afstand van mensen bewaren die dat vragen of op prijs stellen als je zelf verkouden of ziek bent nou écht teveel gevraagd?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:41

SansaS schreef:
BarbaLala schreef:

Nee dat is het niet.

Ja want het is immers je eigen schuld dat je chronisch ziek bent of kanker hebt natuurlijk!

Rekening houden met een ander hoort gewoon bij het menselijk leven en is de verantwoordelijkheid van iedereen. Voor mensen die zelf kwetsbaar zijn is het goed om dit aan te geven in de omgeving, dan kunnen mensen hier rekening mee houden. En andersom kan iemand die niet kwetsbaar is standaard wat meer afstand houden of mensen waarschuwen als diegene zich niet helemaal lekker voelt. Lijkt me toch niet heel moeilijk, zo een beetje rekening houden met elkaar?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:42

Ik vind dat het er vooral om gaat wat je doet als je een BESMETTELIJKE ziekte hebt. Dat is nl. heel wat anders dan je niet lekker voelen omdat je de avond ervoor flink gefeest hebt en nu een kater hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:55

SansaS schreef:
Maar je hebt het over een bacteriële infectie dat is echt compleet wat anders dan een virus waar dit topic over gaat.

Een virus kan je niet krijgen van jezelf. Dat is onmogelijk.. een bacteriële infectie wel. Maar dat is heel wat anders.

Ik weet niet of je zelf ook kwetsbaar bent en daar een verhoogd risico op hebt? Maar dat ben ik wel en mijn oncoloog acht een bacteriële infectie zomaar in de keel bij mij niet zo groot. Maar een virus ergens oppikken wel. Er zijn natuurlijk mensen die sneller een bacteriële infectie van de luchtwegen of keel hebben. Maar in deze tijd van het jaar hebben de meeste mensen helaas gewoon een virus.

Maar verreweg de meeste longontstekingen ,luchtweginfecties en keelontstekingen zijn door een virus en daarom hebben antibiotica geen zin daarvoor.

Maar omdat je ook een bacterië op kan lopen betekend het toch niet dat mensen maar ziek in openbare ruimtes over iedereen heen hoeven te hoesten?

Ja ben zelf kwetsbaar anders loop ik niet 3x per jaar onder controle bij een longarts.
En natuurlijk moeten mensen die ziek zijn gewoon thuis blijven maar je kan als kwetsbare niet verwachten heel de wereld rekening houd met jou. Dat doen ze toch niet dus leef er mee.
Je moet als kwetsbare zelf je conclusies trekken. Drukte vermijden en goede hygiene en vooral gezond eten en blijven bewegen in de buitenlucht zodat je weerstand goed blijft. Heel belangrijk voor wanneer je wel een keer een virus te pakken krijgt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:04

anjali schreef:
Ik vind dat het er vooral om gaat wat je doet als je een BESMETTELIJKE ziekte hebt. Dat is nl. heel wat anders dan je niet lekker voelen omdat je de avond ervoor flink gefeest hebt en nu een kater hebt.

Als je weet dat je ziek en besmettelijk bent zullen de meeste (fatsoenlijke) mensen wel afstand houden. Maar over het algemeen is iemand al besmettelijk voordat je zelf ziek wordt. Dus standaard altijd iets afstand houden (zeker bij kwetsbare personen die hier voor zichzelf ook altijd rekening mee moeten houden) en de hygiëne regels in acht nemen is de enige manier om kans op besmetting te verlagen. Maar helemaal voorkomen zal nooit lukken in het geval er veel mensen binnen een ruimte verblijven. (dat zag je ook tijdens corona) Maar de risico's verkleinen kan dus wel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:14

Celebi schreef:
Nou dat soort zaken zijn toch echt niet in de haak..

Ziek zijn mag niet van je verlofdagen af gaan en bonussen bij doorwerken is helemaal van de zotte.

Hoe werk je mensen de ziektewet in..

Bij ons in het Cao staat duidelijk dat als de werkgever twijfels heeft bij ziekte.
De eerste of 2 dagen van je vakantie uren mag halen.
En bij ons zijn er al meerdere ontslagen omdat ze standaard 1 keer per maand ziek waren