Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:02

Nou ik heb een poging tot interval gedaan. Mijn laatste interval ging lekker. Deze ben ik eerder gestopt. Ging voor geen meter _O-

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 15:04

Slim om wat eerder te stoppen dan, je hebt er toch een paar mooie intervallen uitgeperst.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:05

Lisitano schreef:
Bergschenhoek heeft best leuke heuveltjes. Ik heb daar twee keer een trail gelopen waar ik nog best wel hijgend heuvels op moest klimmen :))

Ik heb me ingeschreven voor de 25 km steamtrail. Trainen gaat nog niet veel verder dan 10 km momenteel, door voornamelijk slaapgebrek en slechte planning. Maar ik heb nog even.
Zijn er meer die gaan? Het is de laatste editie zag ik.

Ik had graag gegaan, maar het zit volgens mij vrij dicht op mn marathon.

Heb 'm wel eens eerder gelopen, was een hele mooie route :j

Soepblik, ik heb wel eens last van mn knieholte, maar dat is meestal iets wat weg trekt tijdens het lopen.

Myka, ziet er leuk uit, die foto waar je gelopen hebt!
Is dat bij Outdoor Valley?

BeFunny, zitten toch mooie tempo's tussen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 15:06

Ja leuk Lisitano, ik ga ook, maar loop de 45km. Dus ik zie je daar vast wel!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:12

Winged schreef:
Lekker loopweekend allemaal!

En ambtenarenmarathon? Dat klinkt wel interessant. Ook ambtenaar hier.

https://www.ambtenarenmarathon.nl/de-am ... /parcours/

Hier vind je meer informatie. Ik vind het altijd hartstikke gezellig om met collega gezellig een dag op pad te zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:22

Supervixen schreef:
Slim om wat eerder te stoppen dan, je hebt er toch een paar mooie intervallen uitgeperst.

Ja. Wat ik gek vond mijn eerste sprint kreeg ik de hardslag niet omhoog. Maar toen die eenmaal hoog was kreeg ik hem moeizaam naar beneden en het laatste stuk kreeg ik er gewoon geen tempo meer in toen zat hij al hoog in een laag tempo en toen was ik er eigenlijk gewoon klaar mee, volgende keer beter.

Maar dat ik de hartslag niet omhoog krijg dat is nieuw voor mij. Dus ik vond het meteen al vreemd. Maargoed toch wel even lekker geweest en dit is ook trainen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:22

Steamtrail ga ik ook lopen, met de buuf!

SV, kloppen de paden wat als je een route uitzet op Afstandmeten?

Knieholte voel ik ook wel eens wat maar trekt meestal snel weer weg.

Fanatiek, BeFunny!

Vanmiddag het lopen en de sportschool overgeslagen. Lekker in de tuin aan de slag en een boodschapje gedaan.
Zondag weer met de groep trainen, we vertrekken deze keer bij ons. We hebben twee hele leuke routes uitgezet, hopelijk zit het weer wat mee

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:24

Allemaal verzamelen bij de ambtenarenmarathon :P :')

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 16:09

Heb er gewoon doorheen gerend, ging goed! =:)

Wat leuk om te zien dat zoveel mensen hier ook met groepen rennen en mooie routes lopen! :) lijkt me heerlijk, ik ken momenteel vooral het vondelpark uit m'n hoofd.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 16:13

Ninus schreef:
Het komt nu snel dichterbij Puera, spannend :):)

Jaaah! Het spannendste vind ik op tijd komen. :+ :))

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 17:12

@germie, 45min op 10km? Je weet hoe f*cking snel dat is...?? Ik heb een marathon gelopen, mijn pr op de 5km is 24:50, op de 10km 57min. Ik zou zeggen, succes ermee.. .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 17:53

iirrssjjee schreef:
@germie, 45min op 10km? Je weet hoe f*cking snel dat is...?? Ik heb een marathon gelopen, mijn pr op de 5km is 24:50, op de 10km 57min. Ik zou zeggen, succes ermee.. .

Als ik eerst maar eens weer onder het uur loop. Dat lijkt me wel realistisch. Je leest overal dat men gemiddeld toch wel 10km per uur of sneller loopt. Marathons moet je vaak ook binnen 5 of 5.5 uur binnen zijn, ik haal dat gevraagde tempo nog niet eens op 5 of 10km. En als je eerst moet kijken of je überhaupt wel aan een run mee kunt doen, dat is ook niet leuk. Vervolgens word je alsnog laatste.
En dan ga je eens trainen met iemand die nooit loopt en die loopt jouw training zonder buiten adem te raken. Dat is wel frustrerend, want het ligt niet aan mijn conditie of inzet. Ik ben het afgelopen jaar wel iets sneller geworden, maar ben er nog lang niet. Ik train dus ook rustig door.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:12

De gemiddelde tijd voor dames op de 10 km is 1 uur en 6 minuten. ;)
Dus dat de meesten onder het uur lopen is niet helemaal waar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:20

Mijn snelste 10 km was 1 uur en 8 min en daar was ik helemaal happy mee.
Nu lukt dat even niet meer.
Maar je moet niet naar anderen kijken Germie.
Je kunt beter jezelf eerst doelen stellen die haalbaar zijn voor jou en dat kun je dan steeds een beetje verleggen. Zo doe ik het tenminste. Want anders komt je elke keer teleurgesteld thuis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 18:29

iirrssjjee schreef:

Mijn pr heb ik tijdens de coronaperiode neergezet, op de 10km iets om en nabij de 48 minuten.
Dat haal ik nu niet meer. 50 minuten lukt nog wel als ik een beetje tempo's train. Maar het boeit me niet, ben totaal niet bezig met zo'n doel.

Puera niet altijd, mijn vriend contoleert alles ook nog met google maps, komoot, wikiloc en dat soort dingen. En dan nog hebben we wel eens een pad dat geen pad meer is of wat afgesloten is. Maar 95% klopt wel.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:35

Top, thanks!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:21

Hier net even de magic mile gedaan. Het werd steeds donkerder in de lucht, werd windstil en je kon in de verte zien dat er onweer aan het ontwikkelen was.
Eerst de cadansoefeningen gedaan en de sliderruns en daarna de magic mile. Die zat er niet in, te warm, te benauwd. Dus wat vals gespeeld door te wandelen tussendoor en de tijd stil te zetten. Hierna was de training eigenlijk klaar, maar ik wilde nog proberen of ik überhaupt wel eens in zone 2 kan lopen. Want ik heb volgens mij geen zone 2. Ook nu, zelfs met hardsjokken schiet mijn hartslag meteen door naar bovenin zone 3. Als ik ga wandelen blijft die een tijdje in zone 2 en zakt dan naar zone 1. Dus nog geen zone 2 ontdekt, maar ik liep die paar km heel langzaam op zich wel lekker.
Wonder boven wonder was de Garmin Coach ook nog tevreden en ik zag dat mijn VO2 max een puntje gestegen is. :D

Voor zondag staat er een beroerde training op het programma ;) iets waar ik niet goed in ben. 6 keer 800m op zeer hoog tempo. Nu ben ik er zondag niet, dus moet even zien of ik het naar morgen of naar maandag verschuif. Ik had eigenlijk gehoopt op een rustige lange run, maar die voorziet Garmin deze week niet.
Maar, er is nog wel een maar, in het filmpje van deze week legt Jeff Galloway uit dat je altijd een training mag verlengen met rustig hardlopen. En dat je daarin zelf je verhouding hardlopen-wandelen mag bepalen. Dat klinkt mij wel weer goed in de oren.

We gaan dus rustig verder.

Tijdens het lopen begon het nog even te waaien en leek het of de bui er zou komen, maar inmiddels is het weer half bewolkt en zonnig en windstil. De bui is langs getrokken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:46

Afbeelding
De welverdiende medaille van mijn zoon. 1,2km non-stop gelopen. Hij vindt het alleen heel moeilijk dat hij niet kan winnen, daar hebben we nog wat werk te doen geloof ik := :Y)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 20:50

Dat heeft hij goed gedaan!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:55

Even 1,5 dag niet gekeken en moet alweer 5 pagina's bijlezen, dus dat sla ik even over, sorry sorry sorry :=

Goed gedaan aan iedereen die gelopen heeft, ook aan degene die weer wedstrijden gedaan hebben!

Ook gefeliciteerd aan je zoon Musli! *\o/*

Ik was eventjes op deze week, had al nachten slecht geslapen, lage bloeddruk, veel moeten werken en het nieuws van de shin splints zat ook wel effe tegen -O- Gisteren alle moed bijeen geraapt om te gaan rennen, ook al wist/voelde ik dat ik niet fit genoeg was. Het was echt heeeeel moeizaam, hartslag is gelukkig hier wel beter dan in Turkije maar tegen het einde schoot hij weer de lucht in en kreeg ik ook pijn in mijn borst. Ondanks dat wel nog 16km gelopen...

Afbeelding
Afbeelding

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:08

@germie, hoe verder je gaat qua afstanden, hoe "sneller" de gemiddelde tijd. Aangezien je bij langere afstanden met meer getrainde mensen loopt.... Een 5km is een leuke afstand voor iedere hardloper. 10km is meteen al een stuk lastiger en vergt een hoop training, hier doe je als niet getrainde loper minder snel aan mee dan aan een 5km.... Ik loop bijna alle afstanden rond de 6min per km. Totaan de 21.1km dan. Langere afstanden loop ik langzamer, dan houd ik dat tempo gewoon niet vol. Een gemiddelde is ook maar een getal he. Er zijn mannen (en vrouwen) die een marathon in iets langer dan 2 uur doen. Ik zag laatst iemand die 8u over de Londen marathon had gedaan. Tsja, dan krijg je al een gemiddelde van 5u.... ;)

Hierbij mijn medaille rek!
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb niet geteld, maar zijn zeker 30 stuks, en nog vele zullen volgen....

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:09

Hoe oud is jouw zoontje MuSLi? Feliciteer hem maar met zijn mooie medaille!! +:)+

Knap dat je er toch nog 16 km uit gehaald hebt Calipsolover!!

Ook al zo’n mooi rek iirrssjjee! :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:12

-Namiro- schreef:
Hoe oud is jouw zoontje MuSLi? Feliciteer hem maar met zijn mooie medaille!! +:)+

Knap dat je er toch nog 16 km uit gehaald hebt Calipsolover!!

Ook al zo’n mooi rek iirrssjjee! :j

4 jaar :) hopelijk is de teleurstelling morgen wat minder en kan hij zelf ook trots zijn op zijn medaille... Net zo trots als ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:14

Calipso pijn op de borst is niet echt lekker, je hebt ook wel lang in rood gelopen joh. Maar toch heel knap 16km gelopen :j

Musli gefeliciteerd voor je zoon *\o/* 4jaar ach teleurgesteld, mijn nichtje is vier die zou dat ook hebben.

Iirrssjjee wat een mooie verzameling joh en ziet er zo ook netjes uit :j

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:59

BF, ik loop gemiddeld 90% in het rood dus dit was al een hele prestatie :') Volgende week naar de cardioloog om te laten checken of het natuurlijk is of niet. Ben al bij een sportarts geweest.

4 jaar is nog zo klein, wat knap!! _/-\o_

Mooi rek Ierisje!
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 17-05-24 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt