Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cambionn schreef:Zie je maar weer hoe verschillend iedereen is. Wat werkt voor de een werkt absoluut niet voor de ander, en vice versa.
Mijn lichaam reageert bijna niet op energiebronnen als suiker en caffeine. Als in, ik ervaar geen dingen als een sugarrush en suikerdip. Ook caffeine en theeïne heeft vrijwel geen effect kwa extra energie.
Wel raakt mijn lichaam snel verslaaft aan snelle energie, als ik continue vrij laat wat ik eet pak ik automatisch de suikers en vettige dingen en ga ik daar ook heel snel steeds meer naar snakken. Daarom dat ik dat voor cheatday hou, zo blijf ik in een flow van gezonde keuzes maken. Immers, af en toe ongezond eten wordt je niet erger van, zolang het met mate is.
Cheatday bij mij is juist vaker, omdat ik niet wil dat het iets is om naar uit te kijken, maar iets dat gewoon is en deel uitmaakt van de reguliere flow. Zodat ik mentaal het gevoel krijg dat ik er geen gebruik van hóéf te maken, immers als ik dat niet doe kan het ook volgende week.
Als ik eens per maand een cheatday hou, dan gaat bij mij mentaal voelen als afzien tot het weer cheatdag is waardoor ik minder lekker in mijn vel zit, en voelt de cheatdag als iets waar ik gebruik van móét maken want daarna zit ik weer lang zonder. Dan krijg ik een beetje nu of nooit gevoelens.
Anyways, een weekelijkse cheatday kán iig wel, maar dan moet je cheatday wel gematigd zijn. Dus wel een stuk minder dan wat Herfstblad omschrijft. 1 cannoli ipv 5, 4~6 dropjes ipv de hele zak, etc. Er zit vaak zo veel calloriëen in dat je zelfs met kleine porties al snel hoog uitkomt, zekers als je ook langs de Starbucks gaat en junkfood als de MacDonals in de mix hoogt (en nogmaals, dat is prima zolang het met mate is). En wel echt 1 dag als cheatday, niet vrijdag t/m zondag.
Of het bij je past om een weekelijkse cheatdag te hebben, dat moet iedereen zelf uitzoeken. Zoals tussen DDDara en mij te zien is, iedereen is echt totaal anders kwa dat soort dingen.
Omrent uit eten gaan enzo als je met vrienden bent. Ik weet dat het vaak lastig voelt, maar je kunt altijd nee zeggen. En vaak is dat minder erg dan dat het wellicht voelt. Verjaardagen heb ik altijd cheatdag, maar als ik gewoon met vrienden hang geef ik gewoon aan dat ik niet te ongezond wil eten. Meestal zoeken mensen iets waar iedereen ok mee is. Eventueel bied ik aan enkel mee te gaan voor de gezeligheid en eet ik later zelf, of haal ik elders terwijl de rest iets van hun keuze haalt. Ik vind het niet zo erg als ik als enige zonder drankje sta, iedereen 'n eigen keuzes. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat ik buitengesloten werd omdat ik bijv. als enige geen Starbucks hoefde en dus niet meebestelde. Reacties verschillen van positief en "zou ik eigenlijk ook moeten doen" tot "maar dat is niet nodig" en "waarom doe je dat". Maar daarna is het vaak ook klaar en gaan we gezellig door alsof er niks is, ben nooit uit de groep gezet ervoor ofzo.
Herfstblad schreef:Mja ik bekijk het meer in de trans van: "normaal" zouden we gewoon gaan, maar omdat ik wat verander gaat dan het feestje voor de rest niet door. Dat vind ik zelf niet fijn, dan voel ik me juist zo'n partypooper. Daarbij heb ik zelf echt geen probleem met niet mee-eten, het is immers mijn keuze en niet dat ik niet mee mag.Cambionn schreef:Ik vind dit wel ver gaan moet ik eerlijk zeggen. Dat je vrienden/familie/college's uit eten gaan en jij erbij zit en niks wil eten.Eventueel bied ik aan enkel mee te gaan voor de gezeligheid en eet ik later zelf, of haal ik elders terwijl de rest iets van hun keuze haalt.
Ik ben dus twee weken terug met een vriendin naar de stad geweest voor een high tea. Normaliter gaan we dan nog altijd even langs de mac, of/en de stad in op het terras met een brorrelplankje erbij. Dus best flink ongezond. Nu wou ik dat dus niet en heb aangegeven dat ik wat op het eten wilde letten. Dus in principe alleen de high tea en gewoon gezelligheid. Een kop koffie na het winkelen na de high tea kan altijd. Maar liever daarna gewoon naar huis en niet naar de Mac of nog eens taart bij de koffie ed. Ik kon wel een zekere irritatie merken bij die vriendin. Zij houd echt van lekker eten. Dus toen we langs de friettent liepen waar het heerlijk rook zei ze "oh jij wil zeker niet mee?" Met rollende ogen. Toen zei ik "jij mag zeker wel hoor, ik ga wel mee." Maar dat vond ze ongezellig. Ik beslis zelf wat ik in mijn mond stop. Maar ik begrijp het een klein beetje wel.
Herfstblad schreef:Mja ik bekijk het meer in de trans van: "normaal" zouden we gewoon gaan, maar omdat ik wat verander gaat dan het feestje voor de rest niet door. Dat vind ik zelf niet fijn, dan voel ik me juist zo'n partypooper. Daarbij heb ik zelf echt geen probleem met niet mee-eten, het is immers mijn keuze en niet dat ik niet mee mag.Cambionn schreef:Ik vind dit wel ver gaan moet ik eerlijk zeggen. Dat je vrienden/familie/college's uit eten gaan en jij erbij zit en niks wil eten.Eventueel bied ik aan enkel mee te gaan voor de gezeligheid en eet ik later zelf, of haal ik elders terwijl de rest iets van hun keuze haalt.
Ik ben dus twee weken terug met een vriendin naar de stad geweest voor een high tea. Normaliter gaan we dan nog altijd even langs de mac, of/en de stad in op het terras met een brorrelplankje erbij. Dus best flink ongezond. Nu wou ik dat dus niet en heb aangegeven dat ik wat op het eten wilde letten. Dus in principe alleen de high tea en gewoon gezelligheid. Een kop koffie na het winkelen na de high tea kan altijd. Maar liever daarna gewoon naar huis en niet naar de Mac of nog eens taart bij de koffie ed. Ik kon wel een zekere irritatie merken bij die vriendin. Zij houd echt van lekker eten. Dus toen we langs de friettent liepen waar het heerlijk rook zei ze "oh jij wil zeker niet mee?" Met rollende ogen. Toen zei ik "jij mag zeker wel hoor, ik ga wel mee." Maar dat vond ze ongezellig. Ik beslis zelf wat ik in mijn mond stop. Maar ik begrijp het een klein beetje wel.
ApplePapple schreef:Verder ben ik me er steeds meer bewust van dat ik op werkdagen veel productiever ben in de zin van: na een lange dag werk ga ik zonder mopperen nog ff m'n paarden trainen.
Ben ik een dag vrij, en ik zit in de ochtend op de bank, blijf ik vaak hangen en zie ik echt tegen het trainen op.
Dat is dus iets om aan te werken!
little_birdy schreef:Ik zou ook graag meelezen en soms wat bijdragen.
Heb al vaker met wat topics meegedaan maar past meestal niet helemaal bij wat ik zelf voor ogen heb.
Ik vind het belangrijk dat ik fitter en sterker word en blijf om mijn lichaam goed te kunnen ondersteunen.
Heb namelijk pds reuma een scoliose en een wiplash dus zodra ik weer minder sport stort mijn lichaam een beetje in![]()
Ik merk namelijk dat slechte voeding en te weinig bewegen een negatieve invloed hebben op mijn humeur (dat komt door de darmen) en daardoor ook de de rest van het huishouden enz.
Ik moet dus erg op mijn voeding letten en hoop dat dit topic daarbij een steun in de rug kan zijn.
Voor nu ben ik weer bezig met alles bijhouden wat ik eet voornamelijk voor de voedingswaardes en stukje bewustwording van wat er binnenkomt.
Zou ik graag wat strakker worden.
En doe ik thuis 4-6 x per week een korte HIIT training 1 x per week aqaujoggen en wandel en fiets regelmatig een rondje plus wat werkzaamheden op stal . Normaal rijd ik ook 3 x per week maar paard staat even stil momenteel.
Heb verder een zittend beroep dus moet echt al mijn beweging buiten mijn werk hebben en zoeken