Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:40

pien_2010 schreef:
Ok Babootje, dank je wel. Gelukkig heb ik het maar 1x gehad.

Ja in dit geval herken ik jouw verhaal wel als zodanig. Omdat het zo vaak voorkomt.
Ben het ook eens met IMANDRA dat hersenen zo complex in elkaar zitten en rare dingen met je bewustzijn kunnen doen, omdat je soms ergens in het verleden onbewust iets kan hebben opgeslagen.

Maar vanuit mijn geloof in de bijbel weet ik ook dat mensen het vermogen hebben gehad om met geestelijke wezens te praten. Adam en Eva hadden hun regelmatige gesprekken met God en Eva sprak ook met de Duivel (die zich overigens voordeed als een slang) Wat doet vermoeden dat ze ook in een bepaalde mate met dieren konden communiceren want Eva vond dat klaarblijkelijk helemaal niet raar.

Door hun ongehoorzaamheid raakten Adam en Eva hun volmaaktheid kwijt en kwamen zij (en hun nageslacht) steeds verder van God af te staan. En raakten mensen ook dat vermogen kwijt. Maar ik denk zeker wel dat er nog mensen zijn die een om het zo maar even te zeggen wat "gevoeliger afgestelde antenne" hebben dan anderen. Alleen het gevaar daarvan is dat - en dat zie je al aan de complexiteit van de hersenen - wij mensen heel moeilijk onderscheid kunnen maken of dat wat we ervaren ook echt is, of dat het contact wat we met een geestelijk schepsel denken te hebben ook goed is.
Volgens het bijbel verhaal maakte God de mensen om de aarde te bewonen. Daarvoor had hij de hemel geschapen en de engelen die de hemel bewoonden. Daaronder bevonden zich Jezus (de eerste van Gods scheppingen) maar ook de Duivel 1 van de andere zonen van God die afvallig werd. En de demonen die zich achter de duivel schaarden.
Omdat wij als mensen niet kunnen beoordelen met wie wij contact hebben als we dat proberen te zoeken met de geestenwereld, is het beter om dat niet te doen. De bijbel waarschuwt ons mensen om ons niet in te laten met spiritisme. Gods wet aan Israël verbood zelfs het ondervragen van de doden, en op de beoefening van spiritisme stond de doodstraf.
En dat is ongetwijfeld niet voor niets.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-10-23 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:45

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Ok Babootje, dank je wel. Gelukkig heb ik het maar 1x gehad.

Ja in dit geval herken ik jouw verhaal wel als zodanig. Omdat het zo vaak voorkomt.
Ben het ook eens met IMANDRA dat hersenen zo complex in elkaar zitten en rare dingen met je bewustzijn kunnen doen, omdat je soms ergens in het verleden onbewust iets kan hebben opgeslagen.

Maar vanuit mijn geloof in de bijbel weet ik ook dat mensen het vermogen hebben gehad om met geestelijke wezens te praten. Adam en Eva hadden hun regelmatige gesprekken met God en Eva sprak ook met de Duivel (die zich overigens voordeed als een slang) Wat doet vermoeden dat ze ook in een bepaalde mate met dieren konden communiceren want Eva vond dat klaarblijkelijk helemaal niet raar.

Door hun ongehoorzaamheid raakten Adam en Eva hun volmaaktheid kwijt en kwamen zij (en hun nageslacht) steeds verder van God af te staan. En raakten mensen ook dat vermogen kwijt. Maar ik denk zeker wel dat er nog mensen zijn die een om het zo maar even te zeggen wat "gevoeliger afgestelde antenne" hebben dan anderen. Alleen het gevaar daarvan is dat - en dat zie je al aan de complexiteit van de hersenen - heel moeilijk onderscheid kunnen maken of dat wat we ervaren ook echt is, of dat het contact wat we met een geestelijk schepsel denken te hebben ook goed is.
Volgens het bijbel verhaal maakte God de mensen om de aarde te bewonen. Daarvoor had hij de hemel geschapen en de engelen die de hemel bewoonden. Daaronder bevonden zich Jezus (de eerste van Gods scheppingen) maar ook de Duivel 1 van de andere zonen van God die afvallig werd.
Omdat wij als mensen niet kunnen beoordelen met wie wij contact hebben als we dat proberen te zoeken met de geestenwereld. De bijbel waarschuwt ons mensen om ons niet in te laten met spiritisme. Gods wet aan Israël verbood zelfs het ondervragen van de doden, en op de beoefening van spiritisme stond de doodstraf.
En dat is ongetwijfeld niet voor niets.

Wist je dat het spirituele deel van de Bijbel verboden was? Alles wat over het spirituele deel van doodgaan etc. beschreven stond hebben ze weggevaagd. Net zoals Lilith.
De auteur Hans Stolp heeft hier hele zinnige dingen over geschreven.

In mijn optiek om de bevolking te onderdrukken. Door hemel en hel te creëren en zo mensen angst aan te jagen, vrouwen te onderdrukken en zo macht te krijgen.

Alle natuurvolkeren hebben in de basis dezelfde ideeën over spiritualiteit en overlijdens. Behalve het geloof dat het over een hemel en hel heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:49

Elisa2 schreef:
Wist je dat het spirituele deel van de Bijbel verboden was? Alles wat over het spirituele deel van doodgaan etc. beschreven stond hebben ze weggevaagd. Net zoals Lilith.

In mijn optiek om de bevolking te onderdrukken. Door hemel en hel te creëren en zo mensen angst aan te jagen, vrouwen te onderdrukken en zo macht te krijgen.

Alle natuurvolkeren hebben in de basis dezelfde ideeën over spiritualiteit en overlijdens. Behalve het geloof dat het over een hemel en hel heeft.

Ik weet even niet waar je het over hebt Elisa. In ieder geval je eerste 2 zinnen.

In de bijbel staat niet dat mensen naar de hemel gaan. In de bijbel staat juist dat mensen die dood zijn zich van niets bewust zijn (net zoals in een slaap). En dat zij tot stof vergaan.

Elisa2

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:54

Ja dat bedoel ik dus.

Dat klopt niet, vroeger stond er een gedeelte spiritualiteit in de bijbel wat weggemoffeld is. Dat ging over reïncarnatie.

Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden, dat maakt het wat duidelijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:02

Elisa2 schreef:
Ja dat bedoel ik dus.
Dat klopt niet, vroeger stond er een gedeelte spiritualiteit in de bijbel wat weggemoffeld is. Dat ging over reïncarnatie.
Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden, dat maakt het wat duidelijker.

De reïncarnatieleer is gebaseerd op het idee dat de ziel onsterfelijk is. a Maar volgens de Bijbel verwijst de ziel naar de volledige persoon, en die is sterfelijk (Genesis 2:7; Ezechiël 18:4). Als een persoon sterft, houdt hij op te bestaan (Genesis 3:19; Prediker 9:5, 6).
Ik ga ook even opzoeken waar jouw idee mogelijk vandaan komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit bedoel ik, komt kennelijk bij Rudolf Steiner vandaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:31

Yep Elisa. Zeer bedankt. Het is bij mij bekend. Als je het hebt over de Katharen, dat gaat verder in de stroming van de rozenkruisers en ook de vrijmetselarij heeft raakvlakken.
De Katharen zijn wreed vermoord. Tot het allerlaatste kind.

De antroposofie, dat gedeelte waarin Steiner over Christus verhaald, denk ik, kun je in die oude traditie plaatsen als het om het oude oorspronkelijke Christendom gaat waarin karma en reïncarnatie en andere spirituele zaken uitvoerig werden beschreven en beleefd.

De Christengemeenschap heeft zich zeer zeker laten inspireren door deze Steiner. Hij heeft adviezen gegeven over bv de liturgie.

Babootje ik zet als het om de waarheid gaat die meer klopt als de huidige bijbel, mijn kaarten op het oude Christendom ontstaan na de dood van Christus met zijn ingewijden zoals Elisa het verwoord.

Ik vind het jammer dat het medium in dit topic, niets meer plaatst. Want ik had nog wel wat vragen. Maar ik dacht laten we eerst eens kijken of er uitgewisseld kan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:47

Nou dat denk ik dus ook Pien. Ook omdat dat overeenkomt met de gedachten van de natuurvolkeren.

Het is best een hele interessante geschiedenis als je het gaat bestuderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:48

Klopt Elisa. Dank je wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:55

Ik heb hele erge last gehad van slaapverlamming, zo'n 20 jaar lang. Als ik er over lees lijkt het iets te zijn wat puur hallucinogeen is. Bij mij begon het altijd met het gevoel dat er iets of iemand in mijn slaapkamer was. Ik voelde letterlijk ogen branden. Die figuur, later werden het er meer, kwam steeds dichter bij mijn bed. Mijn kamer zag er in die slaap altijd exact hetzelfde uit als in het echt, maar soms met een hele rode gloed. De figuren waren altijd donker, net alsof ze donkergrijze mantels droegen. Het gekke is dat ik er pas van verlost was toen een medium mij de tip gaf om steeds in mijn hoofd te herhalen dat ze weg moesten gaan, eventueel een brug te visualiseren waar ze konden vertrekken. Toen heb ik nog enkele keren eenzelfde ervaring gehad en de tip van het medium gebruikt, de figuren kwamen niet dichterbij en heel snel daarna is het op gehouden.

Elisa interessant, dank voor het delen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:07

Gatsie Susan. Nare ervaringen. Gelukkig is het klaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:45

Heb zelfs een levensechte aardbeving meegemaakt in een slaapverlammingsepisode. Toen had ik slaapdienst. Ik wilde cliënten gaan redden, maar kon niks bewegen. Heel bizarre ervaring. Toen geen entiteiten gezien. Die zag ik wel altijd als ik thuis in mijn bed lag. Ja idd het was heel eng.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:59

Hoe zien entiteiten eruit Susan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:00

pien_2010 schreef:

Zoals ze er ook bij leven uitzagen ongeveer. Je herkent ze wel als je ze ziet, je weet op de één of andere manier wie of wat ze zijn. Het kan ook per keer verschillen. Één van mijn gidsen heb ik bij voorbeeld zowel in silhouet als op de rug (voor mij uit lopend) gezien.
Maar bij voorbeeld mijn paard is ook een entiteit die af en toe langs komt. De ene keer rent hij naast mij (en kan ik ineens even hard rennen als dat hij galoppeert :)) ) en een andere keer zit ik ineens achterstevoren op zijn rug.
Het is voor mij ook meer het gevoel dat je bij de entiteit krijgt. Veel meer dan het beeld. Zoals je je voelde bij diegene bij leven voelt het ook als ze als entiteit naar je toe komen. De energie van diegene is niet veranderd, die herken je onmiddellijk.

Entiteiten waarnemen doe je met je ziel*. Jouw ziel ziet de ziel van diegene. Zo herken je elkaar. En omdat je nog aan het aardse gebonden bent zie je ze vaak ook in de aardse vorm waarin je ze ontmoet had.

*dat maakt het ook anders dan een droom.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:31

pien_2010 schreef:

Ik vond ze bedreigend, donkere gestalten waarvan het leek of ze een mantel droegen. Ik kon nooit gezichtskenmerken onderscheiden. Het waren geen geesten van dierbare overledenen zoals Koper bedoelt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:20

Elisa2 schreef:
Zilfstar schreef:
Hoewel ik de opmerkingen hier snap van het cold reading idee van conclusies trekken uit clues… ik heb er verder over nagedacht en kan hier echt niet in mee gaan. En dat is niet puur omdat ik perse paranormaal wil zijn en erzelf in ben gaan geloven dat ik het ben… (ik ben het mijn hele leven al…) dat is om hoe ik het ervaar. In mijn hoofd, in mijn lijf.. dat ik kan ervaren waar het paard pijn heeft, kan voelen op mijn lijf hoe een ruiter erop zit, dat ik kwalen en emoties kan overnemen (tijdelijk). Dat ik voel hoe het paard in mijn brein zoekt naar de juiste woorden zeg maar om iets uit te leggen. dat ik weet wat het wil vertellen.

Maar goed even over die clues: Als ik een foto voor me heb van puur een hoofd van een paard. Verder niks. Zijn daar toch echt geen clues op te zien over bespiering dus dat ik conclusies trek richting beweging of problemen. En al helemaal niet hoe zijn vorige stal eruit zag of dat hij als veulen een flinke val gemaakt heeft. (Wat dan vervolgens beaamt wordt door eigenaar) maar goed dan hebben we het over foto’s…

Ik kan echter ook readings doen op voorwerpen. En vertellen dat de persoon van wie dat voorwerp is geweest gestorven is aan een bepaalde aandoening, hoe de persoon eruit zag, hoe deze zich voelde en wat hij nog meer te vertellen heeft. Waar zitten dan de clues verstopt die ik zou interpreteren? Geen aanval, echt benieuwd hoe degenenen die readings als “cold reading” zien (dus NIET alszijnde dat ik het als helderziende/wetende/voelende in mijn hoofd zie/hoor/ervaar/weet) uitleggen hoe dit dat kan.

Ik heb zelfs een envelop in handen gekregen met een foto erin. En ik kon precies vertellen wat er op die foto stond. Hoe dan? Ga niet zeggen, gokken. Want het kon echt van ALLES zijn en ik had het precies goed. dat was mijn openbaring trouwens dat ik medium ben.

Het CIA heeft zelfs mensen in dienst die doen wat jij doet. Die worden Remote Viewers genoemd en ingezet bij vermissingszaken e.d.

Edit, linkje met meer informatie toegevoegd:

https://independentaustralia.net/enviro ... tudy,17411

Interessant.. ga het lezen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:23

Koper schreef:
pien_2010 schreef:

Zoals ze er ook bij leven uitzagen ongeveer. Je herkent ze wel als je ze ziet, je weet op de één of andere manier wie of wat ze zijn. Het kan ook per keer verschillen. Één van mijn gidsen heb ik bij voorbeeld zowel in silhouet als op de rug (voor mij uit lopend) gezien.
Maar bij voorbeeld mijn paard is ook een entiteit die af en toe langs komt. De ene keer rent hij naast mij (en kan ik ineens even hard rennen als dat hij galoppeert :)) ) en een andere keer zit ik ineens achterstevoren op zijn rug.
Het is voor mij ook meer het gevoel dat je bij de entiteit krijgt. Veel meer dan het beeld. Zoals je je voelde bij diegene bij leven voelt het ook als ze als entiteit naar je toe komen. De energie van diegene is niet veranderd, die herken je onmiddellijk.

Entiteiten waarnemen doe je met je ziel*. Jouw ziel ziet de ziel van diegene. Zo herken je elkaar. En omdat je nog aan het aardse gebonden bent zie je ze vaak ook in de aardse vorm waarin je ze ontmoet had.

*dat maakt het ook anders dan een droom.

Yup als ik contact maak met de andere kant, tonen ze zich ook als wie ze waren in het aardse leven. De ziel van mijn overleden vader is echter inmiddels zo ver los/vrij van zijn identiteit hier dat hij zich anders toont, als een soort menselijk silhouet (wat is zodat ik beter de zielen “ aanneem”. De menselijke vorm is veilig zeg maar en herkenbaar. Al wordt het omdat ik er steeds meer van begrijp en mij er OK bij voel steeds meer een andere vrijere vorm, voor zover het al een vorm is. Meer een gevoel wat ik herken als een aanwezigheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:02

Ja, dat is het inderdaad. Het is herkenbaar. Ze willen zo goed mogelijk aan je overbrengen wie ze zijn en laten zich daarom zien in de vorm waarin je ze herkent. Al zit er eentje tussen die ik de eerste keren juist niet heel duidelijk zag (wel diréct herkende), en die de laatste keer een duidelijker vorm had. Misschien wel, bedenk ik nu, omdat ik diegene toen zag in combinatie met een andere gids, en die twee elkaar in hun leven nooit ontmoet hebben. Nu ik erover nadenk was de vorm vermoedelijk duidelijker omdat het duidelijk moest zijn dat zij het echt waren, samen.

Ik denk ook dat de eerste paar keer dat je überhaupt wat voor entiteit dan ook ziet ze dat op een zo herkenbaar mogelijke manier doen. Zodat je snapt wat er gebeurt, een entiteiten-zien-voor-beginners zeg maar. Bij voorbeeld in combinatie met ineens kapot springend peertje in een lamp. Zoiets vind ik echt iets voor in een film, en het is ook maar één keer nodig geweest :') Blijkbaar vonden mijn dierbaren toen dat ik er wel mee om kon gaan om ze te zien zonder dat soort effecten er bij. En naarmate je er dan aan went om af en toe iemand te zien verschijnen komt er bij voorbeeld ook eens iemand die je nooit ontmoet hebt (in mijn geval mijn overgrootmoeder). Of bij voorbeeld iemand met een heftige of nadrukkelijke boodschap.

Ik heb maar één keer een entiteit gevoeld die ik niet kon plaatsen. Die bleek achteraf ook niet bij mij te horen. Maar bij mijn vader, die het zelf niet kon oplossen. Dat heb ik toen voor hem gedaan. Dat was ook een hele nare: een gemene entiteit die bedreigend was en mij belachelijk maakte en uitlachte. En waar ik ook fysiek last van kreeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:43

Elisa2 schreef:
[ [url=m/k06koK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Exel1N.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uelRjh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mesDFV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mFul5y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bedoel ik, komt kennelijk bij Rudolf Steiner vandaan.

Wat versta je onder het "oer"christendom en de "oer christenen". Jezus Christus zelf en wat hij predikte, zijn directe apostelen die Jezus bij zijn leven nog hebben meegemaakt en die zijn werk voortzetten?

Want ik lees op de pagina's in de foto's betreffen vooral de periode in de tweede en derde eeuw na Christus. In die periode werd het christendom beïnvloed door leerstellingen die onder de Romeinse en Griekse overheersing populair waren, zoals de filosofie van Plato en andere Hellenistische filosofien. De apostel Paulus waarschuwde de vroege christenen ervoor hun geloof daar niet door te laten beinvloeden.
(Kolossenzen 2:8: Pas op dat niemand je vangt* met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën+ gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus.)
Er kwamen "christelijke” leraren die trachtten aan te tonen dat het christendom in harmonie was met het Grieks-Romeinse humanisme. Clemens van Alexandrië en Origenes (tweede en derde eeuw G.T.) maakten het neoplatonisme tot de grondslag van wat bekend kwam te staan als „de christelijke filosofie”. Ambrosius (339–397 G.T.).
Zo deden niet-bijbelse leerstellingen waaronder de onsterfelijkheid van de ziel, een goddelijke drie-eenheid hun intrede.
De laatste bijbelschrijver is Johannes de Doper geweest, die het boek Openbaringen voltooide in 98 na Christus.

Dus zou het niet zo kunnen zijn dat wat jij denkt dat is weggemoffeld uit de bijbel er nooit in heeft gestaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:26

Ik heb dit niet geschreven hoor, dit komt kennelijk uit de leer van Rudolf Steiner.

Verder ben ik niet zo,n Christen aanhanger. Ook niet gelovig opgevoed, dus ik kijk hier naar als buitenstaander.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:57

Elisa2 schreef:
Ik heb dit niet geschreven hoor, dit komt kennelijk uit de leer van Rudolf Steiner.

Verder ben ik niet zo,n Christen aanhanger. Ook niet gelovig opgevoed, dus ik kijk hier naar als buitenstaander.

O dat geeft niet hoor. Ik vroeg me alleen af waarom jij dacht dat er iets uit de bijbel weggemoffeld zou zijn.
Vandaar dat ik daar even op reageerde. De lering van de onsterfelijkheid van de ziel staat niet in de bijbel omdat deze pas rond 300 na Christus heeft post gevat. Het christelijke geloof komt voort uit het Joodse geloof, maar heeft de Thora (de eerste 5 boeken uit de bijbel, de wet van Mozes, waar orthodoxe Joden zich strikt aan hielden, losgelaten. Othodoxe Joden geloven ook niet in Jezus Christus als de door God beloofde messias. Alhoewel het christelijke geloof zich het begin vooral uit Joden bestond, konden ook heidenen (dus niet-Joden) zich tot dat geloof bekeren.
De geschiedenis van de bijbel is zeker interessant. Maar dat is niet voor hier in dit topic.

Wel goed om te beseffen is dat het Jodendom en later het christendom in die tijd niet de enige geloofsovertuigingen waren. Om Israel heen waren veel volken die allemaal hun eigen goden hadden.
Dus religie van wat jij wellicht natuurvolken noemt is veel ouder dan het christendom.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 19:03

Wat leuk om allemaal te lezen zeg!
Mijn topic heeft inmiddels al 11 pagina’s
Allemaal verschillende ervaringen en meningen super intressant :) :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:37

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

O dat geeft niet hoor. Ik vroeg me alleen af waarom jij dacht dat er iets uit de bijbel weggemoffeld zou zijn.
Vandaar dat ik daar even op reageerde. De lering van de onsterfelijkheid van de ziel staat niet in de bijbel omdat deze pas rond 300 na Christus heeft post gevat. Het christelijke geloof komt voort uit het Joodse geloof, maar heeft de Thora (de eerste 5 boeken uit de bijbel, de wet van Mozes, waar orthodoxe Joden zich strikt aan hielden, losgelaten. Othodoxe Joden geloven ook niet in Jezus Christus als de door God beloofde messias. Alhoewel het christelijke geloof zich het begin vooral uit Joden bestond, konden ook heidenen (dus niet-Joden) zich tot dat geloof bekeren.
De geschiedenis van de bijbel is zeker interessant. Maar dat is niet voor hier in dit topic.

Wel goed om te beseffen is dat het Jodendom en later het christendom in die tijd niet de enige geloofsovertuigingen waren. Om Israel heen waren veel volken die allemaal hun eigen goden hadden.
Dus religie van wat jij wellicht natuurvolken noemt is veel ouder dan het christendom.

Ja dat weet ik, ik bedoel inderdaad ook de religie van de natuurvolkeren die ouder is dan het Christendom maar die vervaagd en onderdrukt zijn door het Christendom. Denk aan de Saksen en Karel de Grote bijvoorbeeld.

Interessant dat stukje over de Joden, ik heb dat weleens gezien in een docu dat zij ook over andere boeken/ bladzijden e.d. beschikken die oorspronkelijk in de Bijbel horen maar er dus later uitgehaald zijn door het "reguliere Christendom" om het maar zo te noemen. Zij hebben een verboden boek in het bezit.

Ik kijk graag naar onconventionele docu's die de hele geschiedenis zoals die ons geleerd is vanuit een ander licht en perspectief laat zien. Ancient Apacolypse bijvoorbeeld en Ancient Aliens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:42

Ancient apacolypse is heel interessant :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:01

Interessant topic! Voor mijn gevoel wordt dit soort dingen aangegrepen om om te kunnen gaan met de onzekerheid van het bestaan en van wat er (al dan niet) is na de dood. Dat denk ik overigens ook van het geloof - het stelt mensen gerust. Ik vind het daarom mooi, zolang het niet gebruikt wordt om mensen te onderdrukken. Wat bij het geloof in het verleden wel is gebeurd.
Geloof ik er iets van? Nee, ik denk dat alles op een andere manier te verklaren is of gewoon berust op toeval. En dat vind ik soms best jammer hoor ;)

(aangezien de betekenis van de knipoog smiley discutabel is, ik gebruik 'm altijd vriendelijk)