Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cambionn schreef:Janneke2 schreef:Vrij zeker dat niemand hier discuseerd dat het microbioom geen invloed heeft op je gezondheid of dit dit niet aan te passen is, maar dat heeft vrij weinig met een compleet zuur lichaam te maken. Zoals aangegeven kan dat niet, en volgens mij is dat inmiddels erg goed uitgelegd (dank Ibbel).Ruim tien jaar geleden hoorde ik een brave lezing van Duitse meneer (herr Doktor bij de Oosterburen) over het microbioom en hoe serieus de Duitsers er mee werken.
De arts sloot zijn lezing af met een knipoog: mensen komen bij hem vanwege klachten.
Bijna niemand maakt het hele protocol af, want de klachten verdwijnen vaak al in een paar fasen.
Wil hier toch even op inhaken. Ben geen bioloog dus geen idee over deze meneer z'n stappeplan. Maar mijn werk heeft een dochterbedrijf, en zo zijn er vast meer, waar je een kitje krijgt waarmee je een sample kan afnemen wat dan de sequencer in gaat. In dezelfde machines als ons grote lab (waar farmaceuten, voedselbedrijven, etc. gebruik van maken). Dan krijg je vervolgens een rapportage met feitelijke output met wat er in zit en wat er beter kan. Als je met je microbioom aan de slag wil, lijkt dat me effectiever in de moderne tijd. Zal 10 jaar geleden toen deze man sprak minder beschikbaar zijn geweest...