Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:03

Urbanus schreef:
Elisa2 schreef:
Nee dat is niet wat ik bedoel, ik bedoel eigenlijk meer voor het hele proces..wanneer mensen zo aan het worstelen zijn met zichzelf en de redenen nog niet helemaal duidelijk zijn. Want dit soort zaken zijn vaak hele lange processen.

Maar er is heel veel therapie voor mensen met genderdysforie. Niet iedereen die zich aanmeldt bij de genderpoli krijgt medicatie of een operatie, ze helpen ook bij verwarrende gevoelens oid.

Het probleem is alleen dat de wachttijd om bij de genderpoli binnen te komen, op dit moment (bijna) 3 jaar is. Gelukkig kun je wel met een psycholoog of psychotherapeut al over dit onderwerp praten, waar de wachttijden wel lang, maar geen jaren is..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:04

Nou dat vind ik een goede ontwikkeling Urbanus! Kan me voorstellen dat dit er 30 jaar geleden nog niet was. (naar het voorbeeld van Pien) met alle kwalijke gevolgen van dien.

Ja oke Doubtless, ik zei sexualiteit maar bedoel inderdaad gender. Ik herken het niet zo van mijn eigen schoolperiode, laat ik het zo zeggen..terwijl wij ook al dat soort groepjes hadden. Maar dat ging meer om anders zijn. voelen en niet zo zeer om gender. Hoewel dat wellicht misschien bij sommigen wel een rol speelde achteraf..maar toen was dat allemaal voor mijn gevoel dan iets wat niet zo heel vaak voorkwam of waar mensen pas op latere leeftijd achter kwamen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:09

Elisa2 schreef:
Dit gebeurd al in de kleuterklas en schijnt een menselijk eigenschap te zijn dat alles wat anders is gepest moet worden, uit de groep valt etc. Kijk alleen al maar naar roodharigen en hoe die vaak gepest zijn als kind.

Ik heb eigenlijk de indruk dat dat pesten vaak niet bij kinderen vandaan komt - kinderen zijn nieuwsgierig en opmerkzaam, maar over het algemeen heel weinig veroordelend en zien ook heel veel dingen juist helemaal niet als opvallend verschil, tenzij de omgeving een situatie creeert waarin dat doorslaat naar pesten en uitsluiting.

https://www.facebook.com/cbeebies/video ... 894834176/ is een leuk filmpje. Daar zit natuurlijk wel iets aan selectie in, maar toch is dat over het algemeen wel hoe kinderen de wereld benaderen.

(Ik moet ook terugdenken aan een anecdote van de moeder van een jongetje met Down die op een reguliere basisschool zat. Met ook nog een ander jongetje met Down, in een andere klas. Op zeker moment kwam er een kind aan: 'jullie lijken op elkaar!', en de moeder, die wilde weten of dit dan over Downsyndroom ging, vroeg waarom? "Omdat ze allebei een blauwe bril hebben!"

Het zijn over het algemeen niet de kinderen die hier moeite mee hebben.

Doubtless

@Elisa: in mijn omgeving speelde gender toen ook totaal geen rol. Je was gewoon een jongen of een meisje. Ik denk dat het voor het grootste gedeelte van de groep non-binairen op de middelbare school nu nog steeds om het anders voelen gaat. Maar dat deze ontwikkeling (omtrent genders) ruimte biedt voor deze groep om "op die trein te springen". En op die manier op te komen voor het anders voelen en zich afzetten tegen de gevestigde orde. Dat sluit ook aan bij het gegeven dat die lerares in 6 VWO vrijwel geen non-binairen meer ziet, omdat vrijwel iedereen zijn originele hokje weer opgezocht heeft.

MyWishMax

Shadow0 schreef:
MyWishMax schreef:
Maar die gevoelens mag je dan dus wel negeren, shadow? Omdat het toch niet helpt? Waarom voor is dat voor die groep wel zo? Wat is daar zo anders aan?

Omdat het niet zozeer om gevoelens ging, maar om een nogal heftige sociale norm. Corsetten die zo strak moesten dat je niet kon ademen waren ook van die tijd.

Het gaat om de oa aanranding waar je zo makkelijk overheen stapt. Dat leek me logisch... Dat het bordje geen beperking is. En dus blijkbaar de gevoelens van degene die niet maar 1 gedeelde toiletruimte willen niet serieus neemt, want het werkt toch niet. Je veegt zo gevoelens van tafel, net zoals gisteren angsten niet reëel genoemd werden door een ander bij dit kleine deel van het onderwerp. Zoals doubtless ook an beschrijft. En zelfs al gebeurt er 99 van de 100 keer niks, mensen mogen zich onveilig voelen nav ervaringen of gewoon vanwege gevoel. Of mag een transvrouw zich ook niet onveilig voelen als zij nog nooit in elkaar geslagen is of op plekken komt waar dat niet gebeurd is?

Pien, het is ook wel naïef om te denken dat er geen vervelende mensen / mensen met verkeerde bedoelingen in die community zitten. Dat is helaas het geval overal, sommige mensen zijn gewoon rot. (Even los van de mensen die misbruik maken van de community, die heb je helaas ook)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:14

Jessix schreef:
Om eerlijk te zijn ben ik er niet zo mee bezig en dus ook niet zo op de hoogte. In mijn dagelijks leven speelt het allemaal niet.

Maar als het mensen helpt zich prettiger in hun vel te voelen en hiermee makkelijker uit kunnen komen voor hun gevoel dan is het gewoon een goede zaak. Ik ken maar twee trans vrouwen en die hebben van kind af aan geworsteld met hun plekje in deze wereld.

Alle nieuwe termen om jezelf aan te duiden daar ben ik niet van op de hoogte. Maar ik zie je als mens en spreek je aan zoals je wil.

En als iedereen dat kon en deed, zou er geen probleem liggen...

Ik hoop dat velen jouw manier volgen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:14

Ik denk inderdaad dat het zinniger is om veiligheid te benaderen vanuit de werkelijkheid, en de werkelijke kans om aangerand of verkracht te worden, en maatregelen die daar werkelijk verschil uitmaken, dan zaken die om 'gevoel' gaan.

Lijkt me ook heel simpel: er zijn ook een boel mensen die zich onveilig voelen als ze moslims zien. Het lijkt me toch ook duidelijk dat dat niet betekent dat we Grondwet Artikel 1 het raam uitgooien en alleen maar vanwege dat gevoel discriminatie gaan toestaan op grond van religie.

Plus.... je stelt in dat gevoel alleen het gevoel van cis-vrouwen centraal. Maar de gevoelens van transmannen en transvrouwen, die aanzienlijk grotere risico's lopen, worden niet meegenomen. Dat is niet hoe je volgens mij een goede afweging maakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:18

Wow sorry, maar vrouwen lopen nog steeds helaas veel risico op verkrachtingen en aanrandingen. Mij heeft het damestoilet me daar destijds van bespaard maar anders was dat heel anders afgelopen.

Dus nee, het is niet gebaseerd op gevoelens maar op ervaringen helaas...

En ik snap het probleem ook niet, heb zelf geen moeite met een gender neutraal toilet zolang het maar niet in de plaats van komt.

Ik heb wel moeite met dat er zo luchthartig over gevoelens van anderen die geen transgender zijn gestapt worden.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:19

Palmera schreef:
Waarom is "ik heet Piet/klaas/Annie/Katrien niet gewoon voldoende?

Ik ben Palmera. Als je me ergens ziet zie je mijn kleur. Als je met me praat hoor je de talen en accent die ik heb.

Wat er in mijn broek zit gaat je geen moer aan, en met wie ik het doe ook niet.

Zo, vul nu zelf maar in wat van toepassing is. Maar verwacht niet van mij dat ik het interessant vind en je ernaar ga aanspreken of behandelen.

Voor mij volstaat je naam en ik behandel je als een mens.

Dit dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:20

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Dit gebeurd al in de kleuterklas en schijnt een menselijk eigenschap te zijn dat alles wat anders is gepest moet worden, uit de groep valt etc. Kijk alleen al maar naar roodharigen en hoe die vaak gepest zijn als kind.

Ik heb eigenlijk de indruk dat dat pesten vaak niet bij kinderen vandaan komt - kinderen zijn nieuwsgierig en opmerkzaam, maar over het algemeen heel weinig veroordelend en zien ook heel veel dingen juist helemaal niet als opvallend verschil, tenzij de omgeving een situatie creeert waarin dat doorslaat naar pesten en uitsluiting.

https://www.facebook.com/cbeebies/video ... 894834176/ is een leuk filmpje. Daar zit natuurlijk wel iets aan selectie in, maar toch is dat over het algemeen wel hoe kinderen de wereld benaderen.

(Ik moet ook terugdenken aan een anecdote van de moeder van een jongetje met Down die op een reguliere basisschool zat. Met ook nog een ander jongetje met Down, in een andere klas. Op zeker moment kwam er een kind aan: 'jullie lijken op elkaar!', en de moeder, die wilde weten of dit dan over Downsyndroom ging, vroeg waarom? "Omdat ze allebei een blauwe bril hebben!"

Pesten komt hartstikke veel bij kinderen voor, het lijkt helaas natuurlijk gedrag te zijn van de mens voor alles wat niet in de groep past. En zelfs bij dieren is het te zien, dieren die soms geboren worden als albino bijv. worden verstoten uit de groep.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:21

Ik sta er een beetje in het midden in qua mening wat betreft doorslaan/niet. Ik voel me vrouw en ken ook niemand die zich anders identificeert.
Ik denk dat de genderdiversiteit vroeger ook al was, maar dat door de mentaliteitsverandering en de sociale media het inmiddels nu groter lijkt. Vroeger was het heel erg ''niet banketstaaf, maar poetsen'' et cetera, tegenwoordig mogen gevoelens ook meer erkent worden en heb je de media, waardoor het een breder publiek bereikt. Ik denk dat er wellicht vroeger ook wel mensen waren die zich niet identificeerden als het geslacht als wie zij geboren waren, maar dat het dan niet verder kwam dan de huiselijke kring, hooguit de vriendenkring nog.

En ik geloof ook wel dat het echt bestaat, net als dat er mensen bestaan die medisch half man/half vrouw zijn (https://www.telegraaf.nl/nieuws/1917487 ... eder-heeft). Het zal mij niks verbazen als zoiets je hele hormoonhuishouding verandert (of dat die al anders is en daaruit de gevoelens voortkomen, beter gezegd) en daardoor best de vraag kan ontstaan van ben ik een man of een vrouw? Al zullen dit natuurlijk zeldzame gevallen zijn. Ik denk ook niet dat bij iedereen die zich anders identificeert een volledig medisch onderzoek wordt gedaan, waarin alles in kaart wordt gebracht (want geld), dus ik denk verder dat er vrij weinig te zetten is over ''in hoeverre werkt de hormoonhuishouding van mensen die zich anders identificeren anders?'')

Slaan we er in door? Ik weet het niet zo goed, ik denk op sommige gebieden wel, op andere gebieden niet. Ik denk dat ik bv het stukje kleuren voor man/vrouw wel doorslaan vind, want stel je identificeert je met geen van beide, dan kies je toch gewoon de kleur die je het mooist vindt? De deo die het lekkerste ruikt? Het scheermes dat het beste werkt? En ook als jij bv met hun wil worden aangesproken, nja prima toch? Of ik nou hem, haar of hun typ, kan mij niet zoveel boeien, als ik iemand blij kan maken door hun te zeggen doe ik dat gewoon :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:23

Shadow0 schreef:
Ik denk inderdaad dat het zinniger is om veiligheid te benaderen vanuit de werkelijkheid, en de werkelijke kans om aangerand of verkracht te worden, en maatregelen die daar werkelijk verschil uitmaken, dan zaken die om 'gevoel' gaan.

Lijkt me ook heel simpel: er zijn ook een boel mensen die zich onveilig voelen als ze moslims zien. Het lijkt me toch ook duidelijk dat dat niet betekent dat we Grondwet Artikel 1 het raam uitgooien en alleen maar vanwege dat gevoel discriminatie gaan toestaan op grond van religie.

Plus.... je stelt in dat gevoel alleen het gevoel van cis-vrouwen centraal. Maar de gevoelens van transmannen en transvrouwen, die aanzienlijk grotere risico's lopen, worden niet meegenomen. Dat is niet hoe je volgens mij een goede afweging maakt.

Daarom ook 3 toiletruimtes. Want je hoeft niet de ene groep (waarbij ik het nooit over maar 1 gender oid gehad hebt, dat maak jij ervan omdat het beter past bij jouw ideeen) de mond te snoeren om een ander meer op zijn of haar gemak te laten voelen. Ik heb toch ook al transvrouwen gezien die absoluut geen voorstander zijn van 1 ruimte, omdat zij bang zijn voor geweld van mannen. Maar dat is dan ook niet terecht zeker?
Het is wel heel typisch hoe makkelijk je over statistieken heen stapt van hoeveel vrouwen seksueel geweld meemaken en dat ze geen angst mogen voelen en niet hun mening mogen geven, omdat het niet alleen in toiletruimtes gebeurd. :+

Dat is dus een probleem wat ik zie. Je hoeft niet de ene groep te negeren om een andere groep te accepteren. Je kan prima een oplossing vinden die rekening houdt met meerdere groepen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:25

Elisa2 schreef:
Shadow0 schreef:

Pesten komt hartstikke veel bij kinderen voor, het lijkt helaas natuurlijk gedrag te zijn van de mens voor alles wat niet in de groep past. En zelfs bij dieren is het te zien, dieren die soms geboren worden als albino bijv. worden verstoten uit de groep.

Ze zegt niet dat het niet voorkomt bij kinderen maar dat ze denkt dat het niet bij kinderen vandaan komt.

Klein verschil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:29

Elisa2 schreef:
Shadow0 schreef:

Uitsluiten van mensen omdat ze anders zijn is (volgens mij) natuurlijk gedrag. Dat zie je inderdaad ook terug bij dieren. Dieren van hetzelfde ras trekken ook vaak naar elkaar toe. Ik zie dat bij paarden en bij honden bijvoorbeeld. En inderdaad een albino is de sjaak in een groep. Ook dieren met fysieke of mentale afwijkingen kunnen worden uitgesloten, gepest of worden zelfs aangevallen.

Wij mensen hebben intelligentie (de een wat meer dan de ander ;) ) waardoor we ons anders ontwikkeld hebben. Nu kunnen we ons in de ander verplaatsen en willen we mensen niet uitsluiten omdat ze anders zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:32

Doubtless schreef:
@ikkedus: Een vriendin van me is leraar op een school waar veel HB/HS/autistische kinderen rondlopen. Zij zegt wel eens dat ze het idee heeft dat wat vroeger gothic was, nu non-binair is geworden (op de middelbare school). De zoektocht, de worsteling, eigen keuzes willen maken, afzetten tegen de gevestigde orde (hokjes)... En daar vervolgens ook weer uit komen en zich wel weer comfortabel voelen in hun originele hokje en zich ook weer identificeren als man/vrouw.

Door de geschiedenis heen zijn er veel van dit soort anti-groepen geweest, groepen die anders wilden zijn dan doorsnee en zich ook op een bepaalde uiterlijke manier profileerden.Van nature willen mensen graag ergens bij horen en als er geen geschikte omgeving is, dan heb je de vrijheid om er zelf een te creëren. Opvallend was dat het vaak om internationale stromingen ging, ook voor de uitvinding van internet kon men elkaar vinden. Voor de Goths had je de Punkbeweging, de Hippiebeweging en daarvoor de Nozems. Kenmerkend voor al deze groeperingen was dat ze zich wilden afzetten tegen de gevestigde orde, tegen de middelmatigheid, non-conformistisch en tegen allerlei normen en waarden. Dat deden ze door zich afwijkend te kleden en in the end zagen alle Punkers er hetzelfde uit en deden ook zij elkaar na. Een ander kenmerk is de tijdelijkheid, dat heeft sterk te maken met momenten van volwassen worden en een rol moeten gaan spelen in de maatschappij.

pmarena

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:37

Over pesten door kinderen. Wat ik zelf heb gezien is dat het er van zichzelf niet in lijkt te zitten, maar zodra ze het voorbeeld krijgen van anderen.... gaan ze er wel makkelijk in mee zeg maar! Je moet er als ouder / juf / begeleider echt bovenop zitten om ze zsm ervan te overtuigen dat het heel naar gedrag is waardoor de lol er af gaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:43

Pestgedrag, bij kinderen of volwassenen, is vrijwel altijd te verklaren dmv transactionele analyse. Dramadriehoek is daar een voorbeeld van.
Helaas is lang niet iedereen zich bewust van zijn eigen aandeel hierin (ook bv de juf/meester niet) en is pesten moeilijk te voorkomen/te herstellen. Het is ook vooral iets wat in het onderbewustzijn gebeurt van alle betrokkenen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:53

DJZ schreef:
Ik (net "klaar" met mijn transitie) vind het ook dat het nu wel erg doorslaat.. Dat er aandacht voor is/was, was prima en ook wel welkom, zodat er wel meer begrip kwam, maar nu lijkt het inderdaad flink door te slaan. Waarom geen maatschappij creëren waarbij je iemand gewoon accepteert zoals die gene is? Waarom moet er eerst een heel of half levensverhaal verteld worden over hoe, wat, waarom, wanneer van die persoon? Zodat er meer begrip voor hem/haar/het is? Wees jezelf, niet zo snel op je tenen getrapt en laat de termen voor wat ze zijn..
Ooit zei een psycholoog van mij: Je bent zelf de gene die zich gekwetst voelt.. Een ander kan jou niet kwetsen, als je je zelf geaccepteerd hebt...

En dit.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:55

Pareltjes schreef:
Ik ben de draad volledig kwijt en snap er geen hout meer van....

Ben opgevoed dat we allemaal mens zijn, ongeacht geloof, afkomst, kleur, sexuele geaardheid etc. We hadden gewoon respect te hebben voor iedereen en mensen te benaderen zoals jezelf benaderd wenst te worden. Vriendelijk, fatsoenlijk... Mensen had je vooral niet in hokjes te stoppen. Met ouders op leeftijd die zelf WOII hebben meegemaakt was mensen onderverdelen in “groepen” een no go. Een mens is een mens en geen groepsproduct.

Tegen deze achtergrond snap ik er echt niets meer van. Iedereen is een mens. Of je nu hetero of homosexueel bent. Ik heb daar niets mee van doen zolang ik er niet bij in bed lig. Transgenders heb ik ook niets mee te maken. Ze zijn mens en hebben beschikkingsrecht over lijf en leden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kijk naar de mens, niet naar in welk hokje ik ze moet stoppen. Zodra ik dat zou gaan doen ga ik volledig voorbij aan het individu.

Waarom wil men tegenwoordig in een hokje gestopt worden? Waarom wordt er zo gepushed dat IK, JIJ, WIJ mensen naar deze hokjes moeten benoemen? En als we dat niet doen we FOUT zijn? Ik heb altijd geleerd dat juist mensen in hokjes plaatsen gedoe gaat geven. Kijk voorbij het hokje naar de mens. Kijk naar het recente en het verre verleden en leer dat juist hokjes aanleiding kunnen geven tot hele nare zaken...

Je bent meer dan een hokje, hokjes geven beperkingen aan....

En dit vond ik ook heel mooi gezegd. Ik had een hele post getiept maar kon de goede woorden niet vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:00

Maar wat boeit jou het als iemand anders zichzelf in een hokje stopt en voortaan hen gebruikt als voornaamwoord?

Echt dikke vette care.

Ben je tegen abortus? Neem geen abortus.

Ben je tegen genderbenders? Wees lekker cis.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:05

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:06

Urbanus schreef:
Maar wat boeit jou het als iemand anders zichzelf in een hokje stopt en voortaan hen gebruikt als voornaamwoord?

Echt dikke vette care.

Daar ben ik het mee eens, mits de ander het dan ook respecteert dat jij een ander voornaamwoord gebruikt als je dat wilt. Iedereen is anders, en het werkt twee kanten op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:09

Zo was mijn eerste contact met een gender neutraal toilet ook ongeveer.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/arti ... -ons-thuis

De eerste keer was het even wennen, maar daarna ging ik er al net zo heen als elk ander toilet.
Ik was eerst eigenlijk vooral heel bang dat de heren er een vieze pest bende van zouden maken. Maar dat viel achteraf heel erg mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:10

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:

Echt dikke vette care.

Daar ben ik het mee eens, mits de ander het dan ook respecteert dat jij een ander voornaamwoord gebruikt als je dat wilt. Iedereen is anders, en het werkt twee kanten op.

Hoe bedoel je? Dat je moet respecteren welk voornaamwoord iemand anders voor jou gebruikt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:12

Loretta schreef:
Zo was mijn eerste contact met een gender neutraal toilet ook ongeveer.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/arti ... -ons-thuis

De eerste keer was het even wennen, maar daarna ging ik er al net zo heen als elk ander toilet.
Ik was eerst eigenlijk vooral heel bang dat de heren er een vieze pest bende van zouden maken. Maar dat viel achteraf heel erg mee.

Ik heb in de horeca gewerkt.. de pisbakken bij heren willen wel eens stinken van de plas wat ernaast spettert... maar de damestoiletten waren gemiddeld gesproken altijd heel veel viezer -O-