De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:17

secricible schreef:
JustMe8484 schreef:
Nou dit. Zo makkelijk praten idd. Hier lopen de emoties en frustraties na een dag soms zo vreselijk op. Mijn kinderen passen zich de hele dag enorm aan op school. Dat moet er uit. En dat gebeurt bij mij, want ik ben de 1e vertrouwde persoon die ze zien. En hoewel het absoluut niet goed is, denk ik meestal: lieverd wat moet jij je in vredesnaam ellendig voelen dat dit nog de enige manier is waarop je je kan uiten.

En dan die veroordelende blikken van andere ouders. Of nog erger, die opa die dacht zich tegen mijn zoon uit te moeten spreken. Blijkbaar zien anderen een slecht opgevoed asociaal kind. Maar serieus er is geen liever, zachter en zorgzamer kind als hij. Alleen al die opgekropte gevoelens van de hele dag reguleren en op een goede manier loslaten moet hij gewoon nog leren...

Mooi verwoord dit.
Voor mij kwam de eye-opener, toen iemand me vroeg wat voor eigenschappen ik hoop dat mijn kind heeft als hij volwassen is. "een eigen mening hebben en daar voor opkomen, emoties kunnen uiten en reguleren. Een sterk persoon zijn." Totaal het tegenovergestelde als wat de meeste mensen verwachten van kinderen: Braaf zijn, stil zitten en ja knikken."

Nou inderdaad. Al moet ik zeggen dat het af en toe fijn zou zijn als ze even een uurtje wel stil zouden zitten en ja knikken, haha.
Ik moet ook zeggen dat wij beide allergisch zijn voor: omdat ik het zeg, omdat je gewoon naar ons moet luisteren of soortgelijke opmerkingen.
Maar helaas moet ik dan ook weer bekennen dat die hier na de 20e discussie er toch echt weleens gegeven worden. Want hoe graag je ook wil dat ze leren dat hun mening er mag zijn en ze mee mogen denken en doen. Soms is het ook gewoon even klaar...

Frustrerende is wel dat mensen je het gevoel geven een slechte ouder te zijn als je kinderen niet alleen maar braaf zijn, stil zitten en ja knikken...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:33

Anderhalf jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze TS, wij hebben uiteindelijk besloten ervoor te gaan (na heel erg veel gesprekken en zelfs relatietherapie - ik wou eigenlijk geen kinderen) en mijn zoontje is nu vijf maanden oud. Je vroeg ervaringen, dus:

Over de zwangerschap, wat dik tegenviel: ik hoorde altijd vooral over misselijk zijn en overgeven. De realiteit was vooral vermoeidheid (eerste trimester), in het derde trimester amper meer slapen (wat een uitvinding zo voor je baby geboren wordt >;) ), aambeien, een buik die altijd en overal in de weg zat en maagzuur.
Wat me het meeste tegenviel was dat iedereen het altijd over je zwangerschap wil hebben, ook vreemden, terwijl ik daar eigenlijk niet echt op zat te wachten. Ik vond zwanger zijn helemaal niet tof en wou het liefst gewoon 'negeren' dat ik zwanger was. Ook werd ik vaak behandeld alsof ik ontoerekingsvatbaar was, ineens gaan mensen zich bemoeien met of je wel nog zou moeten paardrijden bv ("zou je dat wel doen? is dat wel verstandig? geeft dat niet teveel risico?"). Daar werd ik echt gek van.

Het 'zorgen maken om' startte voor mij al tijdens de zwangerschap. Leeft mijn baby nog? Is hij in orde? enz enz de hele dag door. Ik leek soms wel geobsedeerd en las ook alles wat ik te pakken kon krijgen, werd een wandelende encyclopedie. Mijn controle freak kantje denk ik, want je hebt het natuurlijk niet onder controle. Wat ik het meest enge en zware vond, was dat het (in mijn hoofd) allemaal op mij neer kwam. IK moest weten of hij vandaag al x-aantal keer bewogen had en dus ok was, of niet; want mijn vriend kon dat natuurlijk niet voelen. IK moest opletten met de kattenbakken, paardrijden, wat ik al dan niet at, dronk,... zodat de baby veilig was en bleef. Soms was die verantwoordelijkheid bijna verlammend. Nu hij geboren is, kan ik die verantwoordelijkheid delen met mijn vriend, veel relaxter zo.

Wat meeviel: ik was helemaal niet zo ziek, zwak of misselijk. Heb nog lang kunnen paardrijden, nog tot week 39 fulltime gewerkt en had weinig fysieke kwalen (buiten dus aambeien en maagzuur :') )

Over de geboorte: op voorhand had ik me voorgenomen het vooral maar te ondergaan, om teleurstellingen te voorkomen. "Hij moet er gezond uitkomen", de rest, de hoe of wat, dat maakte me niet uit. Ik had wel een romantisch idee van een badbevalling in het ziekenhuis, maar die kon ik snel opbergen. Die bevalling liep helemaal mis met uiteindelijk een spoedkeizersnede en baby met wat opstartprobleempjes.

Wat tegenviel: ondanks mijn nuchtere instelling bij het begin, heb ik er veel moeite mee gehad dat het me niet gelukt is natuurlijk te bevallen. Ik probeer het echt rationeel te bekijken maar voel me toch gefaald. Denk dat hormonen daar niet te onderschatten zijn.

Wat meeviel: van zodra mijn baby eruit was, was het dikke liefde. Een hele opluchting! Voor mij klopten alle clichés, je eigen baby vind je de allerleukste, mooiste, meest perfecte baby EVER :D Lang leve hormonen ;)

En dan over het leven met kinderen. Misschien een wat onpopulaire mening, maar ik vind het niet erg veel verschillen van het leven met huisdieren. In die zin: rekening houden met, alles doen/plannen met hen in het achterhoofd, spontaniteit hangt af van hen (ook bij een paard met koliek bv laat ik alles uit m'n handen vallen, is met een baby die ziek is net zo). Ondanks dat ik geen kinderen wilde (en nog steeds zou ik mijn leven kinderloos helemaal prima vinden) heb ik geen spijt. Ik zou mijn baby, ondanks nog maar vijf maanden oud, niet meer kunnen missen of wegdenken uit mijn leven. Ik heb het geluk dat alle clichés bij ons van toepassing zijn en één lachje twee weken huilbuien goedmaakt, bij wijze van spreken.

Het is natuurlijk aanpassen, zoeken om alles te combineren. Maar dat is toch evengoed als je bv een nieuwe puppy in huis haalt, of een nieuwe job begint, of... ik krijg het niet goed verwoord maar je kind wordt gewoon deel van je leven net als alle andere delen en je past ze zo goed en zo kwaad als je kan in elkaar. Sommige dingen worden anders en andere dingen blijven hetzelfde. Ik rij nog steeds paard, ga op weekend met vrienden, werk voltijds (40 uur/week). En tegelijk probeer ik zoveel mogelijk tijd door te brengen met mijn baby'tje, want ik kan hem eigenlijk niet echt missen :')

Pfff een heel verhaal zo :D in ons geval gold alleszins: de basisvoorwaarden waren in orde en al de rest komt wel goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:20

Gewoon even als antwoord op wat vragen uit de openingspost:

Allereerst zou ik zeggen, je weet sowieso niet waar je aan begint :))
Gaat het meevallen? Gaat het tegenvallen? Dat hangt allemaal maar af van hoe je door het hele gebeuren heen rolt. Ga je veel of weinig klachten krijgen. Fijne mensen om je heen die het allemaal leuker en makkelijker maken, of mensen die het je juist erg lastig maken. Zal je kindje een probleemloos wolkje zijn of een moeilijke start hebben.... je weet het niet :(:)

Ik zou zeggen maak de keuze op basis van: heb ik de mogelijkheden om dit kind op een prettige manier in leven te houden := Maar vooral ook: stel jezelf de vraag: hoe zie ik mezelf over 5-10-20-30 jaar?

Wil je dan graag een gezinnetje opgebouwd hebben?
Voor mij / ons was het antwoord ja. Ik wilde op zich niet zo nodig een baby, keek absoluut niet uit naar een zwangerschap en bevalling, geen liefhebber van babies en kleine kinderen. Maar een gezinnetje wilde ik wel graag :j En tja dan zal je toch door dat hele circus heen moeten...en dat accepteer je dan maar en je maakt er het beste van :j

Wat mij tegenviel, was vooral de mate van bemoeizucht als je zwanger bent.
Niet eens van de normale mensen om je heen. Maar vooral hoe figuren zoals verloskundigen en andere soortemet van dokters, het de normaalste zaak van de wereld vinden om finaal over je heen te denderen en je als een soort broedmachine te willen behandelen. Ontzettend naar, die aanname van hen dat zij het allemaal maar voor het zeggen hebben -O-

Ook de mate van bemoeiziekheid tijdens die kraamtijd.
Dan wordt je voorgespiegeld dat dat de mooiste, meest bijzondere tijd van je leven is.
Zie je zo'n plaatje voor je dat je heerlijk met babietje in bed ligt bij te komen van het hele avontuur <3

Dat je niets hoeft, er voor je gezorgd wordt, en je bent zelf geen tutje dus je verwacht dat je 1 van die moeders wordt die lekker zelf weer snel de touwtjes in handen neemt en lekker met de baby gaat wandelen enzo.

Realiteit hier: Bijna een week niet langer dan hooguit 1-2 uurtjes achter elkaar kunnen slapen...
Want er staat steeds iemand tegen je aan te leuteren, die verwacht dat je opzit en pootjes geeft.
Kraamzorg. Verloskundigen, die je blijkbaar ná de bevalling nog steeds niet met rust laten, dat wist ik niet, ik dacht dat de kraamzorg het dan gewoon overnam :=

Dan staat de huisarts ineens op de stoep om de baby te zien. Heel lief hoor.... maar je wordt zó ontzettend geleefd. Dan weer het CB. Komt er ineens iemand om oortjes te testen en wat bloed uit een voetje te wringen voor tests... gecombineerd met een heel erg onrustige baby en het om zeep helpen van de borstvoeding door de verloskundigen, vond ik het de hel op aarde voor mij en die kleine.... :(:)

Daarna was het 1 lange aaneenschakeling van problemen met drinken, tandjes, sprongetjes en een door de hele klöte-situatie van bemoeizieke verloskundigen een extreem overprikkelde baby met flinke slaapproblemen, die de eerste 9 maanden niet eens wilde knuffelen en alleen maar in slaap kon vallen met een fles in zijn mond in een pikkedonker kamertje.

Dus dat romantische beeld van met je babietje heerlijk op de bank een slaapje doen, er geen zeurpiet van maken maar gewoon overal mee naartoe nemen, lekker samen kroelen enzo....dat ging ook al niet door. De hele dag draaide om te proberen die kleine voldoende te laten slapen. Wat een ellende is dat man....

Wat dan ook tegenvalt is dat al die goed bedoelende onnozelaars om je heen steeds zo zitten te kraaien van "wat heerlijk hè.... geniet er maar van!" terwijl het voor zowel die kleine als mij niks met genieten te maken heeft maar we puur proberen te overleven en hopen dat hij maar snel wat groter mag groeien :(:)

Met opmerkingen als "het gaat veels te snel, ze worden zo snel groot" kan je dan ook totaal niks, want het gaat helemaal niet snel genoeg juist als je met problemen zit die normaal gesproken beter worden bij wat oudere babies.....dan wil je gewoon de tijd vooruit spoelen voor dat arme kind :(:)

Maarja dat kan je dan weer niet zeggen natuurlijk want dan ben je een ontaarde, ondankbare moeder.
Dus dan voel je je heel alleen daarin, en ligt ook het gevoel op de loer dat je faalt.

Neem daarbij het enorme besef van verantwoordelijkheid die je voor dat kleine leventje hebt: àlles hangt van jou af....dat is echt een enorme last....dus je bent er enorm druk mee om oplossingen te zoeken voor problemen. Om die kleine te stimuleren in een juiste ontwikkeling. Om er een tevreden, vrolijk, leuk kind van te maken.

En dan ineens is het ook totaal anders dan voorheen....voordat je zelf kinderen hebt is het erg makkelijk om te zeggen / denken dat kinderen zich moeten gedragen. Dat ze gewoon maar overal mee naartoe moeten kunnen en dat niet realistisch is....de kans is groot dat je daar al snel achter komt :=

Dat ze een beetje stil / rustig moeten zijn....dat is ook ineens anders als je het besef hebt dat zo'n kind zich wel moet kunnen ontwikkelen. De scheidslijn waar "leuk" ophoudt en "brutaal" begint is dan ook ineens een stuk lastiger....zeker omdat andere mensen vaak blijken te stimuleren dat "kinderen toch kinderen moeten kunnen zijn" en omstanders al snel blijken te vinden dat je te streng bent.

Dan zit je toch regelmatig een beetje in een spagaat van zal ik die kleine dan maar zijn gang laten gaan.
Want iedereen vindt het hier prima. Die kleine wil het graag. Je wilt zo'n kind ook niet altijd tegenhouden en het gevoel geven dat 'ie niks mag / er niet mag zijn....

Het is als jij verantwoordelijk bent voor de vorming van zo'n kind en je de MOEDER bent (oef hoe groot en bijzonder is die rol) allemaal ineens een stuk ingewikkelder dan het van de buitenkant leek :=

Het kan heel zwaar zijn, dat 24 uur per dag beschikbaar moeten zijn en constant alles uit je handen kunnen laten vallen. Vooral bij een erg intensief kindje. Wanneer het voeden en slapen goed gaat is het al een totaal andere beleving, en gelukkig is dat bij de meeste kindjes wel het geval :)

Bij het ene kindje is de babytijd het zwaarst. Bij de andere de peutertijd of verderop.
Ik hoor vaak ouders klagen over de peutertijd, en die was wel pittig inderdaad, met van die opvliegende buien weet je wel := Maar het voordeel van een klöte babytijd is, dat de rest dan eigenlijk wel meevalt in verhouding, voor ons is het alleen maar steeds makkelijker geworden :D

Ik denk dat het voor de meeste ouders het mooiste maar ook het zwaarste is dat ze ooit hebben gedaan.

Ik zou die kleine niet meer willen missen. Zou het er zelfs voor over hebben om het allemaal over te doen. Maar als ik dan iets zou kunnen veranderen dan is het dat ik die verloskundigen met de koppen tegen elkaar had moeten slaan want die hebben echt extreem veel verpest voor die kleine (en mij).

Mijn grootste tip als je besluit er voor te willen gaan, is dus: zoek daarvoor iemand die zich oprecht zorgzaam en bescheiden opstelt, de touwtjes in jouw handen laat, waar ze horen :j

En hou het ook in de gaten of dat zo blijft, bij de eerste red flag van het willen "doen" en toe-eigenen van jouw bevalling / baby meteen er bovenop zitten om een veilige, oprecht zorgzame omgeving om jezelf en die kleine heen te creëren. Onnodige stress rondom je zwangerschap / bevalling / kraamtijd wil je echt ten alle tijden vermijden. Een slechte start kan zo ver door resoneren.....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:28

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

VanHuisUit schreef:
Het houden van is onvoorwaardelijk en is dat altijd geweest én... je weet niet wat dat is als je geen kind(eren) hebt.

Wow, hoe bedoel je dit? Ik schrik een beetje van wat je hier zegt, maar wil eerst weten hoe je het bedoelt.

Ik zie dat er veel op gereageerd is, heb nog niet teruggereageerd, excuses, ik was dagje niet op bokt :+

Ik bedoel het precies te zeggen zoals ik het zeg. En wat ook al veel is gezegd, dat weet je pas als je een kind hebt. En het is verdomde lastig, kan ik je wel zeggen, als je kind dingen uitspookt waarvan jij eerder voordat je een kind had, of bij andere kinderen, altijd hebt gezegd als ze dat ooit doen, is het einde oefening.
Maar dat is het niet. Want je (of laat ik het op mezelf betrekken, ik) houd zoveel van je kind dat wat ze ook doen (tot nu toe) je elke keer weer terugkeert naar een soort basis van onvoorwaardelijke liefde.

Dus ik herformuleer hem even: ik wist niet dat ik zo onvoorwaardelijk van mijn kind zou kunnen houden :)

En nog een nuancering: dat is niet altijd fijn. Als het niet goed gaat met je kind, en dat bedoel ik écht niet goed, depressies, ziektes, schoolverzuim (niet 1x maar van school getrapt worden etc), stelen, drugsgebruik, liegen, bedriegen, lijkt het me makkelijker als je zou kunnen zeggen, met heel je hart, ik neem even afstand (in geval van ziekte, om zelf bij te komen) of je zoekt het maar uit (in geval van wangedrag).
Maar zo werkt het niet (bij mij).

En ik merk ook dat ik bij mijn 'bonus' kinderen (kinderen van mijn vriend) makkelijker kan loslaten. Dus daarom denk ik, maar dat is dus persoonlijk, dat je eigen kind toch een apart en uniek soort liefde en binding bij je te weeg brengt.

Dank voor de uitleg, ik snap hem :)

chevax

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:39

Een vraag aan mensen die zeggen dat je met kinderen niet meer zomaar een weekendje weg kunt: hoe doen jullie het met je paarden? Dat is niet te vergelijken met de zorg voor een baby, maar… ik lees hier bijv een topic van iemand over het buitenzetten van een paard, over de problemen met verhuizing van een paard, medische toestanden van een paard, enz. Ook dan gaat je leven door en ook dan ga je weekendjes weg. Maar je moet het wel allemaal regelen. Hebben jullie dat vooraf ook zo becijferd? En nee, dat is vervelend bedoelde vraag, oprechte nieuwsgierigheid.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:40

pmarena schreef:
Gewoon even als antwoord op wat vragen uit de openingspost:

Allereerst zou ik zeggen, je weet sowieso niet waar je aan begint :))
Gaat het meevallen? Gaat het tegenvallen? Dat hangt allemaal maar af van hoe je door het hele gebeuren heen rolt. Ga je veel of weinig klachten krijgen. Fijne mensen om je heen die het allemaal leuker en makkelijker maken, of mensen die het je juist erg lastig maken. Zal je kindje een probleemloos wolkje zijn of een moeilijke start hebben.... je weet het niet :(:)

Ik zou zeggen maak de keuze op basis van: heb ik de mogelijkheden om dit kind op een prettige manier in leven te houden := Maar vooral ook: stel jezelf de vraag: hoe zie ik mezelf over 5-10-20-30 jaar?

Wil je dan graag een gezinnetje opgebouwd hebben?
Voor mij / ons was het antwoord ja. Ik wilde op zich niet zo nodig een baby, keek absoluut niet uit naar een zwangerschap en bevalling, geen liefhebber van babies en kleine kinderen. Maar een gezinnetje wilde ik wel graag :j En tja dan zal je toch door dat hele circus heen moeten...en dat accepteer je dan maar en je maakt er het beste van :j

Wat mij tegenviel, was vooral de mate van bemoeizucht als je zwanger bent.
Niet eens van de normale mensen om je heen. Maar vooral hoe figuren zoals verloskundigen en andere soortemet van dokters, het de normaalste zaak van de wereld vinden om finaal over je heen te denderen en je als een soort broedmachine te willen behandelen. Ontzettend naar, die aanname van hen dat zij het allemaal maar voor het zeggen hebben -O-

Ook de mate van bemoeiziekheid tijdens die kraamtijd.
Dan wordt je voorgespiegeld dat dat de mooiste, meest bijzondere tijd van je leven is.
Zie je zo'n plaatje voor je dat je heerlijk met babietje in bed ligt bij te komen van het hele avontuur <3

Dat je niets hoeft, er voor je gezorgd wordt, en je bent zelf geen tutje dus je verwacht dat je 1 van die moeders wordt die lekker zelf weer snel de touwtjes in handen neemt en lekker met de baby gaat wandelen enzo.

Realiteit hier: Bijna een week niet langer dan hooguit 1-2 uurtjes achter elkaar kunnen slapen...
Want er staat steeds iemand tegen je aan te leuteren, die verwacht dat je opzit en pootjes geeft.
Kraamzorg. Verloskundigen, die je blijkbaar ná de bevalling nog steeds niet met rust laten, dat wist ik niet, ik dacht dat de kraamzorg het dan gewoon overnam :=

Dan staat de huisarts ineens op de stoep om de baby te zien. Heel lief hoor.... maar je wordt zó ontzettend geleefd. Dan weer het CB. Komt er ineens iemand om oortjes te testen en wat bloed uit een voetje te wringen voor tests... gecombineerd met een heel erg onrustige baby en het om zeep helpen van de borstvoeding door de verloskundigen, vond ik het de hel op aarde voor mij en die kleine.... :(:)

Daarna was het 1 lange aaneenschakeling van problemen met drinken, tandjes, sprongetjes en een door de hele klöte-situatie van bemoeizieke verloskundigen een extreem overprikkelde baby met flinke slaapproblemen, die de eerste 9 maanden niet eens wilde knuffelen en alleen maar in slaap kon vallen met een fles in zijn mond in een pikkedonker kamertje.

Dus dat romantische beeld van met je babietje heerlijk op de bank een slaapje doen, er geen zeurpiet van maken maar gewoon overal mee naartoe nemen, lekker samen kroelen enzo....dat ging ook al niet door. De hele dag draaide om te proberen die kleine voldoende te laten slapen. Wat een ellende is dat man....

Wat dan ook tegenvalt is dat al die goed bedoelende onnozelaars om je heen steeds zo zitten te kraaien van "wat heerlijk hè.... geniet er maar van!" terwijl het voor zowel die kleine als mij niks met genieten te maken heeft maar we puur proberen te overleven en hopen dat hij maar snel wat groter mag groeien :(:)

Met opmerkingen als "het gaat veels te snel, ze worden zo snel groot" kan je dan ook totaal niks, want het gaat helemaal niet snel genoeg juist als je met problemen zit die normaal gesproken beter worden bij wat oudere babies.....dan wil je gewoon de tijd vooruit spoelen voor dat arme kind :(:)

Maarja dat kan je dan weer niet zeggen natuurlijk want dan ben je een ontaarde, ondankbare moeder.
Dus dan voel je je heel alleen daarin, en ligt ook het gevoel op de loer dat je faalt.

Neem daarbij het enorme besef van verantwoordelijkheid die je voor dat kleine leventje hebt: àlles hangt van jou af....dat is echt een enorme last....dus je bent er enorm druk mee om oplossingen te zoeken voor problemen. Om die kleine te stimuleren in een juiste ontwikkeling. Om er een tevreden, vrolijk, leuk kind van te maken.

En dan ineens is het ook totaal anders dan voorheen....voordat je zelf kinderen hebt is het erg makkelijk om te zeggen / denken dat kinderen zich moeten gedragen. Dat ze gewoon maar overal mee naartoe moeten kunnen en dat niet realistisch is....de kans is groot dat je daar al snel achter komt :=

Dat ze een beetje stil / rustig moeten zijn....dat is ook ineens anders als je het besef hebt dat zo'n kind zich wel moet kunnen ontwikkelen. De scheidslijn waar "leuk" ophoudt en "brutaal" begint is dan ook ineens een stuk lastiger....zeker omdat andere mensen vaak blijken te stimuleren dat "kinderen toch kinderen moeten kunnen zijn" en omstanders al snel blijken te vinden dat je te streng bent.

Dan zit je toch regelmatig een beetje in een spagaat van zal ik die kleine dan maar zijn gang laten gaan.
Want iedereen vindt het hier prima. Die kleine wil het graag. Je wilt zo'n kind ook niet altijd tegenhouden en het gevoel geven dat 'ie niks mag / er niet mag zijn....

Het is als jij verantwoordelijk bent voor de vorming van zo'n kind en je de MOEDER bent (oef hoe groot en bijzonder is die rol) allemaal ineens een stuk ingewikkelder dan het van de buitenkant leek :=

Het kan heel zwaar zijn, dat 24 uur per dag beschikbaar moeten zijn en constant alles uit je handen kunnen laten vallen. Vooral bij een erg intensief kindje. Wanneer het voeden en slapen goed gaat is het al een totaal andere beleving, en gelukkig is dat bij de meeste kindjes wel het geval :)

Bij het ene kindje is de babytijd het zwaarst. Bij de andere de peutertijd of verderop.
Ik hoor vaak ouders klagen over de peutertijd, en die was wel pittig inderdaad, met van die opvliegende buien weet je wel := Maar het voordeel van een klöte babytijd is, dat de rest dan eigenlijk wel meevalt in verhouding, voor ons is het alleen maar steeds makkelijker geworden :D

Ik denk dat het voor de meeste ouders het mooiste maar ook het zwaarste is dat ze ooit hebben gedaan.

Ik zou die kleine niet meer willen missen. Zou het er zelfs voor over hebben om het allemaal over te doen. Maar als ik dan iets zou kunnen veranderen dan is het dat ik die verloskundigen met de koppen tegen elkaar had moeten slaan want die hebben echt extreem veel verpest voor die kleine (en mij).

Mijn grootste tip als je besluit er voor te willen gaan, is dus: zoek daarvoor iemand die zich oprecht zorgzaam en bescheiden opstelt, de touwtjes in jouw handen laat, waar ze horen :j

En hou het ook in de gaten of dat zo blijft, bij de eerste red flag van het willen "doen" en toe-eigenen van jouw bevalling / baby meteen er bovenop zitten om een veilige, oprecht zorgzame omgeving om jezelf en die kleine heen te creëren. Onnodige stress rondom je zwangerschap / bevalling / kraamtijd wil je echt ten alle tijden vermijden. Een slechte start kan zo ver door resoneren.....

Herkenbaar :(:)

Ik heb om die reden mijn eerste kraamhulp na 1 dag er uit gebonjourd en niet meer terug laten komen.

Overigens met hulp van mijn verloskundige want ik had twee broodnuchtere verloskundigen voor de controles die zagen dat ik helemaal niet goed ging op de autoriteit die die kraamzorgster dacht te hebben. Ik had de massel dat ik liep als een kievit na de bevalling. En alhoewel ik de eerste dag nog te horen kreeg ooooh dat is de verdoving nog straks ligt je dubbel...

Kwam die pijn dus niet. Ik verging juist van de pijn de weken voor de bevalling omdat ik atrose in mijn rug heb. En mijn banden en spieren het niet meer vol hield door de hypermobieliteit.

Toen baby er uit was en het gewicht dus ook.. voelde mijn hele lichaam opeens ontspannen aan. Niks geen pijn. Behalve met het plassen want er was een hechting geknapt op een heel nare plek. Dat moet nog steeds hersteld worden die scheur..

Tweede kraamzorgster was een schatje en deed ook precies wat ik vroeg. Stofzuigen beneden zodat het fris bleef voor die kleine. En even de hond uit. En de controles. Verder vooral theeleuten met me want ik had daar meer behoefte aan als alleenstaande mama dan iemand die mijn huishouden overnam.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:42

chevax schreef:
Een vraag aan mensen die zeggen dat je met kinderen niet meer zomaar een weekendje weg kunt: hoe doen jullie het met je paarden? Dat is niet te vergelijken met de zorg voor een baby, maar… ik lees hier bijv een topic van iemand over het buitenzetten van een paard, over de problemen met verhuizing van een paard, medische toestanden van een paard, enz. Ook dan gaat je leven door en ook dan ga je weekendjes weg. Maar je moet het wel allemaal regelen. Hebben jullie dat vooraf ook zo becijferd? En nee, dat is vervelend bedoelde vraag, oprechte nieuwsgierigheid.

Ik heb een aardige buurvrouw die er eten en drinken in stopt. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal. Dus easy peasy.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:43

chevax schreef:

Voor mij zou een baby/kind weinig veranderd hebben aan het ritme/ gewoonte van thuis zijn en van huis kunnen.
Wij hebben nu 2 paarden en 2 honden, maar hebben ook 4 paarden en 4 honden gehad aan huis.
Oudje met gebreken en extra zorg, later een paard met pollenallergie en extra zorg.
Ik denk dat dat best wel in de buurt komt van kinderen die vaste tijden hebben.
Maar voordeel, zou ik het stikbeu zijn zet ik ze op pension :P
Of zelfs te koop. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:47

Voor je paard is altijd wel een stalgenoot in de buurt, maar om kinderen uit te besteden heb je nodig:

- Kinderen die ergens anders kunnen slapen.
- Grootouders/ oppas die beschikbaar zijn.

Mijn ouders zijn gelukkig nog in staat om ze over de vloer te hebben al is mijn moeder wel echt oersterk, uitleg komt hieronder*. En je kinderen moeten ergens anders kunnen slapen.

*mijn dochter is met 28 weken geboren toen mijn moeder borstkanker kreeg. Mijn partner en ik waren dus non-stop op de nicu maar mijn moeder nam mijn zoon (toen bijna 2) dus gewoon mee naar chemotherapie en bestralingen. Ik vind dat zo wonderlijk, zo ongelooflijk sterk. En voor haar is dat gewoon maar zo zie ik dat niet hoor.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:54

chevax schreef:

Ja, maar bij kinderen vond ik het dat wel waard. Voor een dier niet. Daarom heb ik die dus ook niet. Bovendien blijft het bij een paard altijd zo. Terwijl kinderen met 4 naar school gaan en je dus ineens wel een ochtend voor jezelf hebt soms. Of een keertje een weekendje weg kunt door ze bij de andere ouder of een grootouder ofzo te laten. Een paard kan ik niet uit logeren brengen...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:56

Met het absolute minimum kan ik in een half uur per dag klaar zijn met mijn paarden. Met kinderen redt je dat nog niet misschien. Rare vergelijking dus.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:56

DuoPenotti schreef:
chevax schreef:

Voor mij zou een baby/kind weinig veranderd hebben aan het ritme/ gewoonte van thuis zijn en van huis kunnen.
Wij hebben nu 2 paarden en 2 honden, maar hebben ook 4 paarden en 4 honden gehad aan huis.
Oudje met gebreken en extra zorg, later een paard met pollenallergie en extra zorg.

Hahaha, met een kind heb je dan toch wel káns op wat onbegrip :D
Koesteren, zo’n buuf!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:58

Qimm schreef:
Met het absolute minimum kan ik in een half uur per dag klaar zijn met mijn paarden. Met kinderen redt je dat nog niet misschien. Rare vergelijking dus.

Waarom een rare vergelijking? Jij bent in een half uur klaar, maar er zijn ook mensen die niet slapen bij de gedachte dat hun paard door iemand anders wordt buitengezet.
Zo zie je maar hoe persoonlijk dingen zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:59

Urbanus schreef:
Voor je paard is altijd wel een stalgenoot in de buurt, maar om kinderen uit te besteden heb je nodig:

- Kinderen die ergens anders kunnen slapen.
- Grootouders/ oppas die beschikbaar zijn.

Mijn ouders zijn gelukkig nog in staat om ze over de vloer te hebben al is mijn moeder wel echt oersterk, uitleg komt hieronder*. En je kinderen moeten ergens anders kunnen slapen.

*mijn dochter is met 28 weken geboren toen mijn moeder borstkanker kreeg. Mijn partner en ik waren dus non-stop op de nicu maar mijn moeder nam mijn zoon (toen bijna 2) dus gewoon mee naar chemotherapie en bestralingen. Ik vind dat zo wonderlijk, zo ongelooflijk sterk. En voor haar is dat gewoon maar zo zie ik dat niet hoor.

Off topic, maar hoe is het met je moeder?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:59

Urbanus schreef:

Wow, wat een powervrouw. Sommige vrouwen zijn echt net superhelden, maar zo bescheiden. Hulde. <3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:00

chevax schreef:
Qimm schreef:

Waarom een rare vergelijking? Jij bent in een half uur klaar, maar er zijn ook mensen die niet slapen bij de gedachte dat hun paard door iemand anders wordt buitengezet.

Ik reageerde op Tink, sorry, ik had meteen even moeten quoten voor de duidelijkheid.

Tink89 schreef:
chevax schreef:

Ja, maar bij kinderen vond ik het dat wel waard. Voor een dier niet. Daarom heb ik die dus ook niet. Bovendien blijft het bij een paard altijd zo. Terwijl kinderen met 4 naar school gaan en je dus ineens wel een ochtend voor jezelf hebt soms. Of een keertje een weekendje weg kunt door ze bij de andere ouder of een grootouder ofzo te laten. Een paard kan ik niet uit logeren brengen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:01

Wat heftig Urbanus
En wauuuwww respect voor je moeder zeg.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu met haar gaat....

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:11

chevax schreef:

Doel je op überhaupt een weekendje weg of specifiek alleen met je partner?
Want wij gaan gerust spontaan een weekend weg met de kinderen. Met z'n 2en is inderdaad lastiger, maar doen we ook wel af en toe en dan passen mijn ouders op.
Maar we zitten bv te twijfelen over een hond maar de grootste nee is dat die niet altijd mee zal kunnen wanneer de kinderen dat wel gewoon gaan.
Toen ik nog een paard had stond ze op min of meer vol pension dus daar kon ik gerust een weekend weg blijven. Dat hangt natuurlijk van de situatie af of dat wel of niet kan...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:29

chevax schreef:

Ik ben zo'n iemand die er moeite mee heeft om zelfs zoiets simpels als een stal uitmesten uit handen te geven := en spontaan ff weekendje weg doe ik niet echt aan, maar denk nog steeds dat paarden echt flink stuk makkelijker zijn dan kinderen. Als ik er even niet uit kom kan ik mijn paard paar weken wegbrengen naar een plek waar hij wel volledig wordt verzorgd (dat het niet goedkoop is is een andere zaak :') ) of even paar weekjes weivakantie geven en dat stinkbeest gaat er echt niet om huilen. Bij een kind is het heel ander verhaal, "gewoon ff wegbrengen" is dan niet te vergelijken qua emotionele impact. En je moet nog uberhaupt iemand kennen die je je kind druft toe te vertrouwen.

Ik moet zeggen dat mijn gebrek aan duurzame familierelaties (om het maar even mooi te brengen :') ) voor mij een van de meest zwaarwegende redenen is om niet eens aan kinderen te denken. Afgelopen 3 of 4 generaties is het niemand in mijn familie gelukt om kinderen op te voeden die hun ouders enigszins zouden mogen, ik vrees dat mijn poging ook gedoemd tot falen zou zijn :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:48

DuoPenotti schreef:
chevax schreef:

Hoe heerlijk naïef :))

Dat zou inderdaad kunnen werken met "kinderen die vaste tijdens hebben" maarja dat is nu juist het hele gedoe met klei grut :=

Hier hoorde ik ook almaar van "nou het is wel pittig hoor, elke 3 uur de baby voeden enzo... ook 's nachts. Dan kan je niet goed doorslapen als je er steeds uit moet".

Toen dacht ik nog, heel naïef... :=
Ach tja ik ga toch al elke 3 uur er uit om te plassen 's nachts, dus dat ben ik al gewend :)
Kan ik meteen de baby doen.

Ja suf natuurlijk, want je moet zelf nog steeds een paar keer per nacht plassen, en die baby is dan natuurlijk net aan een slaapje bezig....en begint de boel bij elkaar te krijsen nèt als je zelf weer in slaap dreigt te vallen en dan begint het hele circus weer want je kan pech hebben dat het niet slechts 10 minuten voeden en weer lekker verder slapen is, maar dat je er zó een uur mee bezig bent :=

Huisdieren zijn echt veel makkelijker vind ik. Je zet voor de katten 2 bakken water en brokken neer, vraagt iemand om dagelijks even te kijken en de kattenbak te doen. Voor de paarden zorg je voor hooibakken en hooinetten waar 2x zoveel in zit dan ze nodig hebben. En dat ze zelf in en uit de stal kunnen lopen. Ook daarvoor regel je dan iemand die dagelijks even kan kijken of het nog overeind staat.

Kind en/of hond kan je natuurlijk gewoon meenemen, moet je wel een geschikte vakantie voor plannen.
Het ene kind kan je overal mee naartoe slepen en slaapt overal en het andere kind moet echt in het eigen, pikkedonkere en prikkelarme kamertje in slaap vallen (en NEE dat heb je zeker niet altijd zelf in de hand helaas....) en dan ben je meer gebonden natuurlijk.... dan moet je wel heel zeker weten dat je vakantie-adres zo'n plekje heeft want anders ben je het haasje.

Dan moet je ook nog de hele zooi meeslepen, maar dat is voor het ene kindje / gezin ook makkelijker dan voor het andere, maar net wat je gewend bent, fijn vindt en wat werkt :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:58

Bijzondere post Pmarena...

Vaste tijden als ik half 9 op school zijn...ja best wel hoor.
Half 3 uit , ja ook.

nee bij een baby niet, maar dat blijven ze niet altijd.

Dan een paard met pollen allergie
De ene dag kon ze maar 2 uur buiten staan, dan moest ze naar binnen.
De andere 4 uur.
Later kon ze wel tot 16.00 uur buiten staan, de andere keer wel tot 18.00, maar de dag daarna toch maar weer tot 15.00

Dus ja...toch noem ik dat nog steeds vaste tijden, want om 18.00 stonden ze op stal.
Wat betekend toch om 20.00 en 23.00 nog voeren
Maar bij een kind is dat anders omdat het een kind is en bij een dier makkelijker?

Gelukkig lijkt het dit jaar redelijk over te zijn, toch maak ik het in de zomer niet laat bij een middag bezoek, wil niet dat ze helemaal afgesloten van de wereld staat, dus naar huis.
Zoals je bij een kind ook doet, want op tijd eten en dan naar bed.

Ik kan niet zomaar een weekend weg, nog geen dagje. Want mijn merrie vertrouw ik door haar allergie niet zomaar aan een ander toe.

Dus noem het heerlijk naief, voor mij zou het weinig verschil zijn geweest.
Ik heb mijn paarden niet 24/7 buiten en kwak er een net neer, want dat gaat niet bij mijn merrie.
pmarena schreef:
DuoPenotti schreef:
[

Hoe heerlijk naïef :))

Dat zou inderdaad kunnen werken met "kinderen die vaste tijdens hebben" maarja dat is nu juist het hele gedoe met klei grut :=

Hier hoorde ik ook almaar van "nou het is wel pittig hoor, elke 3 uur de baby voeden enzo... ook 's nachts. Dan kan je niet goed doorslapen als je er steeds uit moet".

Toen dacht ik nog, heel naïef... :=
Ach tja ik ga toch al elke 3 uur er uit om te plassen 's nachts, dus dat ben ik al gewend :)
Kan ik meteen de baby doen.

Ja suf natuurlijk, want je moet zelf nog steeds een paar keer per nacht plassen, en die baby is dan natuurlijk net aan een slaapje bezig....en begint de boel bij elkaar te krijsen nèt als je zelf weer in slaap dreigt te vallen en dan begint het hele circus weer want je kan pech hebben dat het niet slechts 10 minuten voeden en weer lekker verder slapen is, maar dat je er zó een uur mee bezig bent :=

Huisdieren zijn echt veel makkelijker vind ik. Je zet voor de katten 2 bakken water en brokken neer, vraagt iemand om dagelijks even te kijken en de kattenbak te doen. Voor de paarden zorg je voor hooibakken en hooinetten waar 2x zoveel in zit dan ze nodig hebben. En dat ze zelf in en uit de stal kunnen lopen. Ook daarvoor regel je dan iemand die dagelijks even kan kijken of het nog overeind staat.

Kind en/of hond kan je natuurlijk gewoon meenemen, moet je wel een geschikte vakantie voor plannen.
Het ene kind kan je overal mee naartoe slepen en slaapt overal en het andere kind moet echt in het eigen, pikkedonkere en prikkelarme kamertje in slaap vallen (en NEE dat heb je zeker niet altijd zelf in de hand helaas....) en dan ben je meer gebonden natuurlijk.... dan moet je wel heel zeker weten dat je vakantie-adres zo'n plekje heeft want anders ben je het haasje.

Dan moet je ook nog de hele zooi meeslepen, maar dat is voor het ene kindje / gezin ook makkelijker dan voor het andere, maar net wat je gewend bent, fijn vindt en wat werkt :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:40

In mijn tijd was dat helemaal niet, voeden op verzoek, ik vind dat ook heel veel vragen van de moeders.
Ze kregen overdag de fles tot aan de laatste ,in het begin, rond half twaalf en dan naar bed en als ze goed groeiden werd die laatste snel teruggebracht naar een uur of tien en ze waren tevreden.
Moet wel zeggen dat de kinderen die ik kon goed op gewicht waren want zal bij de lichte kindjes wel anders zijn gegaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:47

Het gaat heel goed, ze is schoon. Ze krijgt nu nog immunotherapie dus hopelijk blijft het gewoon zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:10

Urbanus schreef:
Het gaat heel goed, ze is schoon. Ze krijgt nu nog immunotherapie dus hopelijk blijft het gewoon zo.

Wat fijn om te lezen :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:44

Heftige tijd voor jullie en wat een stoere mam :(:)