Alvaron schreef:Ik heb 16 bestralingen gehad na de borstbesparende operatie en ik heb het absoluut niet als zwaar of vervelend ervaren. Nou scheelt het dat het bij mij geen agressieve vorm was en operatief al helemaal verwijderd was. Bij mij was het de linker borst. Daarom moest ik tijdens de bestraling steeds even een aantal seconden mijn adem inhouden, de zgn breath hold technique. Door het vasthouden van je adem zetten je longen uit en daarmee duwen ze je hart een stukje opzij, zodat je hart geen schade oploopt van de bestraling. Ik moest thuis oefenen om m’n adem 20 seconden in te houden maar tijdens de bestraling heb ik ‘m max. 15 sec. moeten inhouden.
Je wordt op de tafel in de juiste positie gelegd, je armen boven je hoofd in armsteunen en dan gaan de radiotherapeuten uit de kamer. Ze houden de hele tijd contact met je via speakers en kunnen jou ook horen en zien via monitoren. De “kop” van het apparaat wordt in positie gedraaid en dan wordt er steeds een aantal seconden bestraald waarna de kop weer wat verder draait. En met ça. 10 minuten ben je alweer klaar.
Het enige was dat een klein wondje van de operatie nog niet helemaal dicht zat en dat heeft wat langer geduurd om te genezen. Maar verder helemaal nergens last van gehad van brandwonden o.i.d.
Wel zij alle weefsels van borst en borstkas links wat stugger geworden. Ik kan ook niet meer met gestrekte armen aan een rekstok hangen. Maar dat deed ik toch al niet.
Ik vond de bestralingen echt prima te doen.
Heel veel succes en heel veel sterkte voor iedereen!
Dank je wel voor je uitgebreide toelichting. Dat geeft een mens moed. Ik weet nog niet hoeveel ik er gaat krijgen. Eerst de operatie. Ik ga wel mijn tepel kwijtraken omdat het achter mijn tepel zit. Ik heb ook geen agressieve vorm. Zat jij ook in graad 1?
Ik ben ook aan het kijken voor een goede BH zonder beugel.
Ik heb een C Cup dus heb wel een goede ondersteuning nodig. Misschien heeft iemand tips?