Knobbel in borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:26

Alvaron schreef:
Ik heb 16 bestralingen gehad na de borstbesparende operatie en ik heb het absoluut niet als zwaar of vervelend ervaren. Nou scheelt het dat het bij mij geen agressieve vorm was en operatief al helemaal verwijderd was. Bij mij was het de linker borst. Daarom moest ik tijdens de bestraling steeds even een aantal seconden mijn adem inhouden, de zgn breath hold technique. Door het vasthouden van je adem zetten je longen uit en daarmee duwen ze je hart een stukje opzij, zodat je hart geen schade oploopt van de bestraling. Ik moest thuis oefenen om m’n adem 20 seconden in te houden maar tijdens de bestraling heb ik ‘m max. 15 sec. moeten inhouden.
Je wordt op de tafel in de juiste positie gelegd, je armen boven je hoofd in armsteunen en dan gaan de radiotherapeuten uit de kamer. Ze houden de hele tijd contact met je via speakers en kunnen jou ook horen en zien via monitoren. De “kop” van het apparaat wordt in positie gedraaid en dan wordt er steeds een aantal seconden bestraald waarna de kop weer wat verder draait. En met ça. 10 minuten ben je alweer klaar.
Het enige was dat een klein wondje van de operatie nog niet helemaal dicht zat en dat heeft wat langer geduurd om te genezen. Maar verder helemaal nergens last van gehad van brandwonden o.i.d.
Wel zij alle weefsels van borst en borstkas links wat stugger geworden. Ik kan ook niet meer met gestrekte armen aan een rekstok hangen. Maar dat deed ik toch al niet.
Ik vond de bestralingen echt prima te doen.
Heel veel succes en heel veel sterkte voor iedereen!

Dank je wel voor je uitgebreide toelichting. Dat geeft een mens moed. Ik weet nog niet hoeveel ik er gaat krijgen. Eerst de operatie. Ik ga wel mijn tepel kwijtraken omdat het achter mijn tepel zit. Ik heb ook geen agressieve vorm. Zat jij ook in graad 1?

Ik ben ook aan het kijken voor een goede BH zonder beugel.
Ik heb een C Cup dus heb wel een goede ondersteuning nodig. Misschien heeft iemand tips?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:12

Alvaro Bedankt voor je ervaring.
Mijn mama wordt 2 mei geopereerd. Ook borstbesparende operatie. Al is het bij haar wel een agressieve vorm. Maar ook in de oksel worden klieren weggehaald, die in verbinding staan met het gezwel of zoiets.
Achteraf moet ze ook bestralingen en chemo krijgen.

Hunkemöller en La Redoute hebben diverse BH's zonder beugels.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:18

loesjeislief schreef:
Alvaron schreef:
Ik heb 16 bestralingen gehad na de borstbesparende operatie en ik heb het absoluut niet als zwaar of vervelend ervaren. Nou scheelt het dat het bij mij geen agressieve vorm was en operatief al helemaal verwijderd was. Bij mij was het de linker borst. Daarom moest ik tijdens de bestraling steeds even een aantal seconden mijn adem inhouden, de zgn breath hold technique. Door het vasthouden van je adem zetten je longen uit en daarmee duwen ze je hart een stukje opzij, zodat je hart geen schade oploopt van de bestraling. Ik moest thuis oefenen om m’n adem 20 seconden in te houden maar tijdens de bestraling heb ik ‘m max. 15 sec. moeten inhouden.
Je wordt op de tafel in de juiste positie gelegd, je armen boven je hoofd in armsteunen en dan gaan de radiotherapeuten uit de kamer. Ze houden de hele tijd contact met je via speakers en kunnen jou ook horen en zien via monitoren. De “kop” van het apparaat wordt in positie gedraaid en dan wordt er steeds een aantal seconden bestraald waarna de kop weer wat verder draait. En met ça. 10 minuten ben je alweer klaar.
Het enige was dat een klein wondje van de operatie nog niet helemaal dicht zat en dat heeft wat langer geduurd om te genezen. Maar verder helemaal nergens last van gehad van brandwonden o.i.d.
Wel zij alle weefsels van borst en borstkas links wat stugger geworden. Ik kan ook niet meer met gestrekte armen aan een rekstok hangen. Maar dat deed ik toch al niet.

Dank je wel voor je uitgebreide toelichting. Dat geeft een mens moed. Ik weet nog niet hoeveel ik er gaat krijgen. Eerst de operatie. Ik ga wel mijn tepel kwijtraken omdat het achter mijn tepel zit. Ik heb ook geen agressieve vorm. Zat jij ook in graad 1?

Ik heb een C Cup dus heb wel een goede ondersteuning nodig. Misschien heeft iemand tips?

Mama heeft hele fijne van de Livera, werden ook vergoed door de verzekering, misschien daar eens kijken?

Napie

Re: Knobbel in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:36

Voor postoperatief had ik een sportbh van hunkermuller met voorsluiting.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:34

Ik heb voor het littekenweefsel nu nog altijd (30 jaar geleden geopereerd, bleek goedaardig dus geen nabehandeling gehad) bh’s zonder beugel.
Echt stevig sport BH van Anita en gewoon in het dagelijksleven bio-katoen BH’s van Bon Prix, zijn erg zacht en geven mijn C/D cup (geopereerde borst is kleiner) voldoende steun pijn of drukplekken.

Ik moet ben “blij” dat er nu meer mogelijk is om zonder of met minder ingrijpend opereren dingen uit te sluiten of aan te pakken. Met de techniek van nu was ik waarschijnlijk niet geopereerd.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:46

Wat fijn zit is voor iedereen verschillend. Maar iets met een voorsluiting is voor na de operatie wel heel erg makkelijk omdat je je arm(en) niet boven schouderhoogte mag doen.
@loesjeislief, ik had het geluk dat het bij mij heel erg op tijd ontdekt is bij het bevolkingsonderzoek. Het zat nog in het voorstadium (DCIS I). Operatie was bij mij uit voorzorg. Ik heb ook geen chemo nodig gehad dus daar kan ik niet over meepraten.
Het effect van de bestraling kan tot nog wel een jaar doorwerken, vandaar dat ik pas na een jaar mijn andere borst kon laten verkleinen om weer “in evenwicht” te zijn.
Tijdens de eerst operatie is er 350 gram van mijn linker borst verwijderd. Om mijn rechter borst gelijk te maken is uiteindelijk ruim 600 gram weggehaald. Ik ben van een cup D/E naar B gegaan.

Overigens zat het bij mij ook achter m’n tepel, maar die kon wel teruggeplaatst worden. Gevoel is wel grotendeels verdwenen.

Nogmaals heel veel sterkte allemaal.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 15:52

Napie schreef:

Ik krijg na de operatie er 1 aan van het ziekenhuis. Weet niet of dat lekker gaat zitten maar kan er altijd nog 1 bijbestellen.

Draag je nu deze nog of heb je nu zonder beugel?

Mag je eigenlijk een steun bh aan zonder beugel?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:53

Qua BH kan ik echt Miss Mary aanbevelen. Beugel verdraag ik niet meer met litteken dat in die regio zit. Deze BH’s zitten mij in elk geval heerlijk, stevig, maar zonder te knellen.

Maar je armen niet boven schouderhoogte na de operatie? Echt nog nooit van gehoord, zal waarschijnlijk per geval wel verschillen. Ik was de dag van de operatie weer thuis en zat na 4 dagen weer op mijn paard. Ok, doorzitten was ietwat gevoelig, maar verder echt geen probleem

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:28

loesjeislief schreef:

Mijn moeder is haar tepel ook kwijtgeraakt maar het is ontzettend mooi geworden. Ze laat ook geen tatoeage oid zetten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:00

Ik draag mijn sportbh nog bij het sporten. Verder heb ik nu een aantal bh’s zonder beugel maar dat zit ook fijner. Ik krijg in het najaar of winter ook nog een verkleining aan de andere borst. Eerst wel een scan dan om te kijken of ik schoon ben anders alsnog amputatie.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:41

loesjeislief schreef:
Jeetje peuk dat is een lang traject maar gelukkig ben je positief en ga je voor de genezing.
Weet je ook Welk soort je hebt?

Ik ga dinsdag onder het mes. Vandaag kwamen de tranen. Ik ben positief maar ook weer angstig. Ze hebben op de echo geen verdachte klieren gezien maar ze gaan de poortwachtersklier ook nog onderzoeken. Ook al zeggen ze het is klein. Graad 1. Niet agressief en langzaam groeiend en het is een hormoontumor. Toch blijft de angst erin zitten wat nou als ze wel wat vinden in de klieren. Bah dat maakt mij zo onzeker.

Iedereen vind me sterk omdat ik doorga. Ik doe leuke dingen. Ga veel weg enz. Maar dat is afleiding zoeken.

Nu mentaal voorbereiden op maandag want dan krijg ik prikken op de hoogte van de tumor om de poortwachtersklier te vinden als ze gaan opereren. Ik moet dan ook een nacht blijven en daar zie ik ook tegenop. Maar het moet.

Ik hoef zoals het er nu uitziet geen chemo maar wel bestralingen.

Ja, ik heb triple negatieve borstkanker. Deze is behoorlijk agressief, graad 3. Mocht het erfelijk bepaald zijn dan is de kanker nog agressiever. Dat is voor nu nog even afwachten, maar de genmutatie komt voor in mijn familie, dus ik hou er rekening mee dat het wel zo is.

Ik heb zelf tot nu toe gehoord dat de bestralingen mee vallen. Lijkt me een verademing eigenlijk, vergeleken met wat ik dan weer hoor over de operatie en chemotherapie. :j

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:46

Mindim schreef:
Peuk schreef:
Allen, een hart onder de riem voor wie deze kan gebruiken. <3

Ik heb hier ook een aantal keer gepost nadat ik de diagnose borstkanker heb gekregen.

Ik heb sinds een week een fertilisatietraject afgerond. Er zijn 2 eicellen overgebleven. Niet zo veel, maar er is gedaan wat kon en hopelijk word ik weer vruchtbaar na de behandelingen.

Ik start over iets meer dan een week met chemotherapie. Ik krijg 16 kuren. Daarna operatie, bestraling (mogelijk toch een aangetaste lymfeklier in mijn oksel) en ook chemopillen horen waarschijnlijk bij mijn pakket. Ik krijg een intensieve behandeling vanwege mijn leeftijd en de agressieve vorm.

Op dit moment met name in de overlevingsstand/ontkenningsfase. Wel gespannen over wat me allemaal te wachten staat. Maar ook positief. Ik ben blij dat we er op tijd bij zijn en ga voor volledige genezing.

Ik heb op instagram een tijdje Linda Hakeboom gevolgd. Een beetje hetzelfde traject als jou, misschien kun je uit haar verhaal wat positiviteit halen?
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, dank voor je update!

Dank je voor de tip! Ik heb haar instagram inderdaad ook bekeken. Fijn hoe positief zij ook is.

Haar behandeling is inderdaad hetzelfde! Alleen bij mij is het afwachten hoe alles gaat aanslaan. Ik denk ook dat mijn beide borsten geamputeerd worden. Wat bij haar volgens mij niet gebeurd is. Dat lijkt me ook best een ding. Hopelijk mag ik wat grotere terug krijgen als ik dan toch 2 nieuwe krijg. :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:21

loesjeislief schreef:
Napie schreef:

Ik krijg na de operatie er 1 aan van het ziekenhuis. Weet niet of dat lekker gaat zitten maar kan er altijd nog 1 bijbestellen.

Draag je nu deze nog of heb je nu zonder beugel?

Mag je eigenlijk een steun bh aan zonder beugel?

Ik had dus heel veel oedeem en draag nog druk bh's.
De Bh van uit het ziekenhuis was bij mij echt waardeloos, wel gedragen bij het bestralen als ze de inkt gebruikten dat spaarde mijn goede bh's.

ik heb een bh van amoena met voorsluiting echt een geweldig ding na bijna 2jaar draag ik hem ook nog.
Voor een gewone bh draag ik nu sportbhs dat steunt meer en houd ook het oedeem probleem op zijn minimum!.Een beugel kan ik niet verdragen op het litteken het doet a pijn maar B beschadicht ook het litteken.
Voor de prothese draag ik die Qup protheses ( ik vind die met glazen kraaltjes irritant die hoor je als je beweegt, sporten etc).

Verder nog iets ter overdenking, wees terughoudend met het plaatsen van siliconen....heb daar dus mijn tante aan verloren.Dat was voor mij echt het punt dat ik geen herstel operatie wilde. Het is geen arm of been slechts een borst, daar kan ik prima zonder! En heb ook nooit spijt gehad van mijn keuze destijds

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:43

loesjeislief schreef:
Alvaron schreef:

ik verdraag geen beugels meer, ik haal mijn bh's bij de hunkemoller. Zijn wel vaak beetje sporttype bh's maar heb nu ook een hele fijne die niet zo super strak zit als een echte sport bh. Online heb ik ook wel e.a. gezien en wil ik ook nog wel een keer wat van proberen die wat meer sexy zijn zeg maar

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:47

truus1957 schreef:
Qua BH kan ik echt Miss Mary aanbevelen. Beugel verdraag ik niet meer met litteken dat in die regio zit. Deze BH’s zitten mij in elk geval heerlijk, stevig, maar zonder te knellen.

Maar je armen niet boven schouderhoogte na de operatie? Echt nog nooit van gehoord, zal waarschijnlijk per geval wel verschillen. Ik was de dag van de operatie weer thuis en zat na 4 dagen weer op mijn paard. Ok, doorzitten was ietwat gevoelig, maar verder echt geen probleem

Zal misschien ook per operatie soort verschillen? Ik mocht 6 weken niet boven schouder hoogte, niet meer dan 1 kg tillen en moest op mijn rug slapen. Ik heb dan wel een amputatie gehad

heb ook heel lang bh's met voorsluiting gedragen , was makkelijker en comfortabel

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:56

trustHim schreef:
truus1957 schreef:

Zal misschien ook per operatie soort verschillen? Ik mocht 6 weken niet boven schouder hoogte, niet meer dan 1 kg tillen en moest op mijn rug slapen. Ik heb dan wel een amputatie gehad

heb ook heel lang bh's met voorsluiting gedragen , was makkelijker en comfortabel

Ik reageerde eigenlijk op Alvaron, zij schreef geopereerd te zijn omdat ze in een voorstadium zat. Daarom begreep ik dat armen niet boven schouderhoogte niet zo goed, neem aan dat je bij een voorstadium borstsparend wordt geopereerd.
Geloof je onmiddellijk dat het bij een amputatie heel anders is. Wat akelig dat je dit is overkomen

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:02

@truus 1957, klopt, ik ben geopereerd aan een voorstadium. Maar daarvoor hebben ze wel een flinke homp weggehaald en ik heb dus ook zo'n anker litteken wat van links naar borstbeen onder de hele borst doorloopt. Vandaar dat ik dus armen ook niet boven schouderhoogte mocht heffen de 1e 6 weken na de operatie. Overigens heb ik beugel-BH's altijd ondingen gevonden dus die droeg ik al niet. Momenteel vind ik deze BH/sporttop van de Hema (https://www.hema.nl/dames/lingerie/bh/t ... 24179.html) de fijnste. Maar ik ben alweer 4 jaar post-op.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:03

Even een update. Ik ben gister geopereerd. Wat was ik nerveus maar wat ze zijn zo meegaand met je. Ik werd om 8 uur geopereerd en om half 10 was ik weer wakker. Het is me tot nu toe heel erg meegevallen. Pijn is te doen. Op de borst haast geen pijn en de oksel is wel gevoelig, voelt aan als een goede spierpijn. Dus niet teveel een te snel iets willen doen. Volgende week de uitslag of alles is weggehaald en/of de poortwachtersklier schoon is. Vingers crossed

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:54

Loesjeislief, ik wens je een goed herstel en een positieve uitslag

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:11

Ik duim ook voor je!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:00

Fijn dat de operatie goed is gegaan en meeviel. Ik duim voor je.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:37

Een goed herstel.
Ik heb het meeste last gehad van die oksel. Het gebied eronder voelt nog steeds als een schaafwond.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:40

Fijn dat het goed verlopen is.
Spoedig herstel gewenst.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:44

Napie schreef:
Een goed herstel.
Ik heb het meeste last gehad van die oksel. Het gebied eronder voelt nog steeds als een schaafwond.

Nou wat je zegt. Die is nu echt heel gevoelig. Ik had er 2 zitten. Het zit niet precies in mijn oksel maar net ervoor nog maar het voelt als een behoorlijke spierpijn. Als ik stil zit dan is de pijn het minst.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:36

Ik duim dat alles weg is en de klier schoon is.

Mijn oksel is nog steeds gevoelloos op bepaalde plekken en juist gevoelig op andere. :+ Kan idd ook mijn arm niet zover omhoog doen als de andere maar ik probeer dat steeds iets meer op te rekken, hopelijk wordt het weer normaal.

De bestraling vond ik ook wel meevallen trouwens. Het is wel aan te raden om gelijk te smeren met een vette creme want de huid wordt er heel droog en schraal van. Ik was pas begonnen toen het begon te jeuken en schijnbaar gaat het langer goed als je gelijk begint met smeren. Mag niet vlak voor de bestraling trouwens maar dat vertellen ze je allemaal wel.

Tijdens de bestraling ben ik gewoon fulltime blijven werken en dat was wel een beetje teveel eigenlijk. Werd er wel een beetje moe van om er elke avond weer heen te gaan. En mijn arm viel steeds in slaap, dat was ook irritant. :+

Ik mocht in een super de luxe nieuwe protonenmachine. :o De tumor zat te dicht bij mijn hart.

Voor de opvliegers heb ik trouwens medicatie gekregen en dat werkt heel goed! Dus ik ga nog even door met de hormoontherapie.